  • 1. Data: 2011-07-16 10:54:30
    Temat: Odsetki kredytu - koszt prowadzonej działalności
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    Witam

    W październiku ubiegłego roku rozpocząłem działalność gospodarczą i
    również w październiku wciągnąłem swój prywatny samochód jako środek
    trwały co by go sobie amortyzować.
    Na ten samochód kończę spłacać kredyt samochodowy , praktycznie jeszcze
    rok czasu mi pozostał. I tak sobie teraz myślę że mógłbym wrzucać w
    koszty prowadzonej działalności spłacane co miesiąc odsetki od tego
    kredytu. Czy mój tok myślenia jest poprawny ? Oczywiście mówię tu o
    odsetkach od czasu kiedy samochód został środkiem trwałym.
    Do tej pory te odsetki pomijałem w kosztach ponieważ są one malejące i
    dużo ich nie było Natomiast ponieważ jest to kredyt we frankach a
    wiadomo co się z nim dzieje to trochę się ich od października zebrało.
    Czy można więc je zsumować tj. od listopada ubiegłego roku do dzisiaj (
    czyli odsetki fizycznie spłacone ) i wrzucić w koszty za sierpień tego
    roku ??

    pozdrawiam Rafał

  • 2. Data: 2011-07-18 21:21:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Jul 2011, Rafał wrote:

    > Czy można więc je zsumować tj. od listopada ubiegłego roku do dzisiaj

    1. z opisów wszelakich wynika, że wyrażane tu kilka lat temu moje
    zastrzeżenia są przesadne - znaczy jeśli "faktyczne poniesienie"
    ma cel gospodarczy, to kosztów nikt się czepiać nie powinien
    2. żaden przepis nie pozwala "przenosić" kosztów z roku na rok,
    chyba żeby się nie dało. W tym przypadku o "chyba" mowy nie ma,
    więc za zeszły rok IMVHO co najwyżej korekta PIT.
    3. nie piszesz nic czy kredyt jest jakoś związany np. z kontem bankowym.
    Mam rzecz jasna na myśli sławne "związanie z DG" z PDoOF.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-07-19 07:29:28
    Od: Rafał <r...@b...pl>

> [...]
    > 3. nie piszesz nic czy kredyt jest jakoś związany np. z kontem bankowym.
    > Mam rzecz jasna na myśli sławne "związanie z DG" z PDoOF.

    Przespałem więc poprzedni rok niestety. Nie będę już żadnych korekt
    robił za poprzedni rok.
    Rozumiem że nie będzie żadnych uchybień formalnych jak w lipcu zsumuję
    wszystkie koszty poniesione od stycznia do lipca i jednorazowo odpiszę.
    Kredyt nie mam związany z żadnym kontem , ale najczęściej płacę z
    prywatnego konta , natomiast z racji tego że nie mam innego źródła
    dochodu to i tak prywatne konto zasilane jest wyłącznie z przelewów z
    konta firmowego.
    Jeszcze mam jedną zawiłą sprawę z tego powodu iż odsetki w kredycie są
    wyrażone w walucie obcej i każdego miesiąca przeliczane po aktualnym
    kursie banku. Jednakże znalazłem takie informację iż w koszty
    prowadzonej działalności mogę sobie odliczyć odsetki przewalutowane po
    średnim kursie NBP z dnia roboczego poprzedzającego rzeczywisty dzień
    dokonania przelewu . Jest to opcja dla mnie mniej korzystna gdyż kurs
    banku w którym spłacam jest dużo większy ( duży spread) . Czy ten kurs
    NBP jest w takim wypadku obligatoryjny ?

    pozdr. Rafał

  • 4. Data: 2011-07-19 08:35:07
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-07-19 09:29, Rafał wrote:
    > Kredyt nie mam związany z żadnym kontem , ale najczęściej płacę z
    > prywatnego konta , [...]

    Czyli jeśli odsetki miałyby być kosztem to będzie to jak najbardziej
    konto związane z DG (były wyroki sądów administracyjnych).

    Piotrek

  • 5. Data: 2011-07-19 13:33:10
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    > Czyli jeśli odsetki miałyby być kosztem to będzie to jak najbardziej
    > konto związane z DG (były wyroki sądów administracyjnych).

    Ale tak właściwie o co chodzi z tym kontem , czy to jest dla mnie coś
    groźnego ?

    Rafał

  • 6. Data: 2011-07-19 16:58:36
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-07-19 15:33, Rafał wrote:

    > Ale tak właściwie o co chodzi z tym kontem , czy to jest dla mnie coś
    > groźnego ?

    Należałoby zgłosić jako konto powiązane z DG.

    Piotrek

  • 7. Data: 2011-07-19 18:04:00
    Od: Rafał <r...@b...pl>

    W dniu 2011-07-19 18:58, Piotrek pisze:

    > Należałoby zgłosić jako konto powiązane z DG.

    Czyli jak nie mam go powiązanego to lepiej nie odliczać tych kosztów ,
    czy mogę post factum go zgłosić ?

    Rafał