  • 1. Data: 2002-04-11 11:31:03
    Temat: student i matka
    Od: "Tom" <g...@p...onet.pl>

    Witam,
    Jest sobie student ktory zarobil w ciagu roku ok 800 zl
    Zaplacil czesne w wyskoksci 2500 rachunki na studenta.
    Ale wtedy nie da sie tego odliczyc w calosci bo max co sie da to ok 139zl.

    Czyli w tym wypadku student moze rozliczyc sie z matka?
    Jezeli tak to jako co, nieletnie dziecko?

  • 2. Data: 2002-04-11 15:08:44
    Temat: Odp: student i matka
    Od: "omega" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Czyli w tym wypadku student moze rozliczyc sie z matka?
    > Jezeli tak to jako co, nieletnie dziecko?

    Matka może odliczyć te czesne ( na warunkach art. 27a ust.10 u.p.d.o.f. )
    jako wydatki na odpłatne kształcenie w szkole wyższej. W podanym przykładzie
    odliczenie wyniesie 475 zł.

  • 3. Data: 2002-04-11 16:09:02
    Temat: Re: student i matka
    Od: "Tom" <g...@p...onet.pl>

    > Matka może odliczyć te czesne ( na warunkach art. 27a ust.10 u.p.d.o.f. )
    > jako wydatki na odpłatne kształcenie w szkole wyższej. W podanym
    przykładzie
    > odliczenie wyniesie 475 zł.

    Czyli do odpisow matki po prostu dolicza sie te kwote jako ksztalcenie w
    szkole wyzszej,
    a student musi wypelnic swojego pita oddzielnie?

  • 4. Data: 2002-04-12 07:13:48
    Temat: Re: Odp: student i matka
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Thu, 11 Apr 2002 17:08:44 +0200, "omega"
    <b...@p...onet.pl> napisałbył:

    >Matka może odliczyć te czesne ( na warunkach art. 27a ust.10 u.p.d.o.f. )
    >jako wydatki na odpłatne kształcenie w szkole wyższej. W podanym przykładzie
    >odliczenie wyniesie 475 zł.

    Za Hogą:
    http://podatki.hoga.pl/pokazrady.asp?rada=19
    --nie odliczaj wydatków na kształcenie w szkołach wyższych dziecka
    będącego na Twoim utrzymaniu, które nie ukończyło 25 lat, jeżeli
    uzyskało jakikolwiek dochód podlegający opodatkowaniu (choćby to była
    jedna złotówka).
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 5. Data: 2002-04-12 08:33:46
    Temat: Odp: Odp: student i matka
    Od: "omega" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > będącego na Twoim utrzymaniu, które nie ukończyło 25 lat, jeżeli
    > uzyskało jakikolwiek dochód podlegający opodatkowaniu (choćby to była
    ------------------------

    No cóż... nie zgadzam się z Hogą . Polecam lekturę cytowanego przepisu w
    brzmieniu obowiązującym w roku 2001

    art.27a ust.10. updof
    Prawo do odliczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. d), przysługuje
    podatnikowi, na którego utrzymaniu pozostaje osoba kształcąca się, o ile
    osoba ta nie ukończyła 25 roku życia i nie uzyskuje dochodów, z wyjątkiem
    dochodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz dochodów w wysokości nie
    powodującej obowiązku zapłaty podatku, a podatnikowi kształcącemu się w
    szkole wyższej - o ile nie ukończył 35 roku życia.

    Pozdrawiam
    Omega

  • 6. Data: 2002-04-12 21:41:23
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Apr 2002, omega wrote:
    [...to chyba Tristan - "też tak wiedziałem" -;) tylko
    nie miałem namiaru...]
    >+ > Za Hogą:
    >+ > http://podatki.hoga.pl/pokazrady.asp?rada=19
    [...]
    >+ > uzyskało jakikolwiek dochód podlegający opodatkowaniu (choćby to była
    [...]
    >+ No cóż... nie zgadzam się z Hogą

    W którym miejscu ??
    Bo jak na mój gust to cytat ZGADZA się z hogą, NIE ZGADZA się
    z (czyjąś) opinią jakoby matka mogła odliczyc koszt.
    Uzyskał dochód->musi składać swój PIT->rodzice nic nie mogą
    odliczyć (i najczęsciej się NIE OPŁACA, żeby student którego
    rodzice są w stanie fundować studia - pracował; taka nasza
    lokalna paranoja).

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-13 10:53:00
    Od: "omega" <b...@p...onet.pl>

    > [...]
    >
    > W którym miejscu ??

    > -------------------------
    "...oraz dochodów w wysokości nie
    powodującej obowiązku zapłaty podatku..."

    NIE WIEM czy można jaśniej. Otóż w podanym przykładzie dochód 800 zł nie
    powoduje obowiązku zapłaty podatku

  • 8. Data: 2002-04-13 11:25:06
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Apr 2002, omega wrote:
    [...]
    >+ powodującej obowiązku zapłaty podatku..."

    Ekhm... już się wycofuję rakiem ;)
    Thx za oświecenie.

    Pozdrowienia, Gotfryd