  • 1. Data: 2011-09-02 08:49:35
    Temat: Odmówienie wpisania nipu do faktury
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    Witam!
    Pisze odnosnie pewnego tematu na gsm. Czy jezeli ktos podaje dane
    firmowe do umowy abonenckiej (z zalozenia przeznaczonej dla osob
    prywatnych ale korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo
    odmowic zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te
    posiada od samego poczatku?

    P.

  • 2. Data: 2011-09-02 09:44:37
    Temat: Re: Odmówienie wpisania nipu do faktury
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 10:49, Pendrive pisze:
> [...]
    > prywatnych ale korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo
    > odmowic zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te

    Nie ma obowiązku umieszczania numeru nip na fakturach dotyczących osób
    fizycznych oraz prowadzących działalność gospodarczą jako rolnik więc
    ... trudno zmusić operatora aby to zrobił. I na dodatek trudno się tutaj
    dopatrywać złośliwości lecz jedynie normalnej ochrony interesów sprzedawcy.

    --
    spp

  • 3. Data: 2011-09-02 09:55:44
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-09-02 11:44, spp pisze:

> [...]
    > dopatrywać złośliwości lecz jedynie normalnej ochrony interesów sprzedawcy.

    no zalozylem ze podpisuje firma i podaje pelne dane, wykluczamy rolnika
    i osobe prywatna. czy operator ma prawo tak zrobic czy bedzie to
    traktowane przez us jako faktura wystawiona niezgodnie z prawem ?

  • 4. Data: 2011-09-02 10:01:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Sep 2011, Pendrive wrote:

    > Witam!
    > Pisze odnosnie pewnego tematu na gsm. Czy jezeli ktos podaje dane firmowe do
    > umowy abonenckiej (z zalozenia przeznaczonej dla osob prywatnych

    Zaraz, to Ty piszesz o firmie państwowej, a nie prywatnej?
    Tak dla uściślenia uwagi pytam ;)
    Bo dajmy na to, taka sp.z o.o. to jest jak najbardziej "osoba prywatna"
    (osoba prawna, jedno drugiemu nie przeszkadza).
    Osoba fizyczna zawierająca umowę w celu gospodarczym tym bardziej
    jest "prywatna"!
    (wiem, że masz na myśli przeznaczenie konsumenckie, ale... :>)

    > ale
    > korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo odmowic
    > zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te posiada
    > od samego poczatku?

    IMVHO, meritum sporu przenosi się na dyskusję nad pytaniem "co jest
    ważniejsze", skoro podpisana umowa zawiera wprost podane inne
    informacje, niż *sugestia* wynikająca z podanych danych.
    Na mój gust, samo podanie zbędnych danych nie przesądza jeszcze
    o skutecznym powiadomieniu operatora, że umowa wykorzystywana
    jest w celu gospodarczym - czy oni się podpisali pod czymś, co
    jasno stwierdza że będzie "w celu gospodarczym"?
    Zechcesz zacytować co umowa stanowi nt. "niefirmowości" usługi?

    Zmierzam do tego, iż:
    - jeśli oni *wiedzą* że umowa jest w celu gospodarczym, mają obowiązek
    wystawić "pełną" fakturę, z NIPem; uwagi poniżej (ew. podważenie
    elementów umowy) wynikają z faktu powiadomienia *po* zawarciu
    umowy
    - jeśli oni nie wiedzą :P (nie chcą wiedzieć, jak kto woli), to z litery
    przepisu wynika wprost że NIPu można nie podać i basta:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,32,32,1626,5
    1600,20110401,szczegolowe-zasady-wystawiania-faktur-
    dane-ktore-powinny.html
    "mogą nie zawierać danych dotyczących nabywcy, określonych
    w § 5 ust. 1 pkt 2"
    I nabywca nie ma nic do gadania w tym zakresie, czy dane poda czy nie.

    Natomiast po powiadomieniu (skutecznym, jakiś polecony albo cóś) IMO
    "powinni" (mają obowiązek) wystawić f-rę z NIPem, tyle, że na mój
    gust również mają prawo uznać ze zastosowano nieprawidłową ofertę
    (znaczy Ty wybrałeś nieprawidłową).
    Coś w tym rodzaju, jakby ktoś wbrew stanowi faktycznemu dorwał się
    do prądu "domowego" kiedy należy się :] taryfa "budowlana" (wyższa).
    IMHO ta część kwalifikuje się do dyskusji na .prawo :)

    Jak na mój gust, można wymusić (a co) "skuteczne powiadomienie"
    o przeznaczeniu gospodarczym umowy w ten sposób, że wyśle im się
    notę korygującą.
    NIP nie jest wymieniony na liście pozycji "zabronionych" dla noty,
    więc sprostowanie jego braku jest IMO dopuszczalne.

    Rozważanie na temat ewentualnego prawa do "zmiany taryfy"
    (z zastrzeżeniem iż to "MHO") o którym mowa wyżej pozostaje w mocy.
    Znaczy wraz z potwierdzeniem akceptacji noty odsyłają powiadomienie
    o zastosowaniu innej oferty oraz fakturę korektę "dopasowującą"
    umowę do stanu faktycznego :]
    Co miałoby przemawiać przeciw, skoro *faktycznie* wykonanie umowy
    byłoby inne niż uprzednio zawarta treść, a spełniałoby warunki
    innej oferty operatora?
    Ofertę znałeś, przedstawiłeś wybór niezgodny z faktycznym
    zamiarem wykorzystywania usługi wprowadzając w ten deseń
    operatora w błąd w sposób dla niego niekorzystny :P

    Ale co do f-ry - jeśli zostaną "skutecznie powiadomieni" to
    istnienie NIPu uznać muszą.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-09-02 10:24:16
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 11:55, Pendrive pisze:

    > no zalozylem ze podpisuje firma i podaje pelne dane, wykluczamy rolnika
    > i osobe prywatna. czy operator ma prawo tak zrobic czy bedzie to
    > traktowane przez us jako faktura wystawiona niezgodnie z prawem ?

    W jaki sposób chcesz zmusić operatora do sprzedaży oferty przebaczonej
    dla konsumentów przedsiębiorstwu?

    --
    spp

  • 6. Data: 2011-09-02 10:43:37
    Od: Pendrive <P...@d...pl>

    W dniu 2011-09-02 12:24, spp pisze:

    > W jaki sposób chcesz zmusić operatora do sprzedaży oferty przebaczonej
    > dla konsumentów przedsiębiorstwu?

    pisze odnosnie watku z grupy gsm, gosc chcial podpisac na firme umowe z
    taryfia przeznaczona dla osob indywidualnych. No i konsultant mu w
    sklepie powiedzial ze nie bedzie mogl odliczyc vatu z takiej faktury no
    i to zasmierdzialo troche bo jezeli podpisze umowe na firme i poda dane
    firmowe to moim zdaniem opertor bedzie mial obowiazek tak wystawic
    fakture by zawierala wszystko co potrzebne (bo rozporzadzenie mowi
    wyraznie kiedy nipu moze nie byc), a niektorzy na tamtejszej grupie
    twierdzili ze orange nipu wtedy nie wrzuca do faktury

    P.

  • 7. Data: 2011-09-02 10:47:30
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-09-02 12:43, Pendrive pisze:

> [...]
    > wyraznie kiedy nipu moze nie byc), a niektorzy na tamtejszej grupie
    > twierdzili ze orange nipu wtedy nie wrzuca do faktury

    Tyle że od początku operator wterdzi że to _nie_jest_ oferta dla firm. A
    ponieważ jest dla osób fizycznych dla których nie istnieje obowiązek
    podawaniu VAT to go nie wpisze i ... nie jest to do ugryzienia. Jako
    obywatel dostał prawidłową fakturę, jako firma nie jest stroną umowy.

    PS
    Zapewne dodatkowo ten kupujący w przypadku ewentualnej reklamacji
    chciałby być traktowany jak konsument - w końcu płaci wg takiej taryfy?

    --
    spp

  • 8. Data: 2011-09-02 10:56:28
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2011-09-02, spp <s...@o...pl> wrote:

    [...]

    > W jaki sposób chcesz zmusić operatora do sprzedaży oferty przebaczonej
    > dla konsumentów przedsiębiorstwu?

    Nie wiem który to operator, ale czasami przechodzi:
    - podpisanie osobiste
    - cesja na firmę
    :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 9. Data: 2011-09-02 11:01:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 10:49:35 +0200, Pendrive napisał(a):

> [...]
    > prywatnych ale korzystaniejsza niz ta firmowa) to czy operator ma prawo
    > odmowic zamieszczenia ze zlosliwosci nipu na fakturze jezeli dane te

    Nie masz powodów żądać NIP na fakturze. Przyczyna także w wypadku firm
    wynika z rozporządzenia:

    Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu
    podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich
    przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług

    § 5. 1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co
    najmniej:

    2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem
    ust. 10 i 11;

    § 7.2. Faktury wystawiane:

    3) nabywcom, na których rzecz dokonywana jest sprzedaż: energii
    elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i
    radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175
    załącznika nr 3 do ustawy

    - mogą nie zawierać danych określonych w § 5 ust. 1 pkt 2, dotyczących
    nabywcy.

  • 10. Data: 2011-09-02 11:22:30
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Sep 2011 11:44:37 +0200, spp napisał(a):

> [...]
    > ... trudno zmusić operatora aby to zrobił. I na dodatek trudno się tutaj
    > dopatrywać złośliwości lecz jedynie normalnej ochrony interesów

    Rzeczywiste pytanie w problemie pendrive brzmi:

    Czy usługodawca (w szczególności operator GSM) ma prawo różnicować ofertę
    na przeznaczoną tylko dla firm i przeznaczoną tylko dla OFNDG. I
    odpowiedzi na takie pytanie jestem naprawdę ciekaw, bo sam nie potrafię
    znaleźć przeciwwskazań w wypadku usług.