-
1. Data: 2008-01-23 20:29:09
Temat: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Mateusz <m...@t...pl>
Witam,
Nasza firma kupuje od dostawcy na tej samej fakturze VAT zarówno
towary handlowe (przeznaczone do odsprzedaży) jak również towary
używane przy produkcji/kompletacji towarów - np. wiertła, kleje etc.
lub np. materiały biurowe.
Jak poprawnie księgować takie faktury - wprowadzać wszystko (każdą
pozycję - nawet tą nie przeznaczoną do dalszej odsprzedaży) na stan
magazynowy, a następnie wystawiać samemu sobie jako firmie (sprzedawcą
i nabywcą jest firma X) fakturę VAT, czy też można to zrobić w inny,
prostszy sposób ?
Czy istnieje metoda, przy której nie byłoby konieczne wprowadzanie
każdego z towarów, który nie będzie dalej sprzedany "na magazyn" ?
Z góry dzięki za odpowiedź, bo ekipa z 'e-porad' nie wiedziała o co mi
chodzi :)
Pozdrawiam
Mateusz
-
2. Data: 2008-01-23 21:15:12
Temat: [OT]Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: <s...@a...pl>
> Nasza firma kupuje od dostawcy na tej samej fakturze VAT zarówno
> towary handlowe (przeznaczone do odsprzedaży) jak również towary
> używane przy produkcji/kompletacji towarów - np. wiertła, kleje etc.
> lub np. materiały biurowe.
> Jak poprawnie księgować takie faktury - wprowadzać wszystko (każdą
> pozycję - nawet tą nie przeznaczoną do dalszej odsprzedaży) na stan
> magazynowy, a następnie wystawiać samemu sobie jako firmie (sprzedawcą
> i nabywcą jest firma X) fakturę VAT, czy też można to zrobić w inny,
> prostszy sposób ?
> Czy istnieje metoda, przy której nie byłoby konieczne wprowadzanie
> każdego z towarów, który nie będzie dalej sprzedany "na magazyn" ?
> Z góry dzięki za odpowiedź, bo ekipa z 'e-porad' nie wiedziała o co mi
> chodzi :)
Oni nic nie wiedzą. A jak coś wiedzą, to ich wiedza wołą o pomstę do nieba.
Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro
piszesz o magazynie.
Bo jesli jesteś na pkpir to zwyczajnie:
(10) towary handlowe i materiały
(13) pozostałe wydatki
Magazynu na pkpir nie musisz prowadzić.
-
3. Data: 2008-01-23 21:34:22
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Mateusz <m...@t...pl>
> Oni nic nie wiedzą. A jak coś wiedzą, to ich wiedza wołą o pomstę do nieba.
Oj no bez przesady, czasami się zdarzy, że akurat potrafią
odpowiedzieć :)
>
> Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro
> piszesz o magazynie.
> Bo jesli jesteś na pkpir to zwyczajnie:
> (10) towary handlowe i materiały
> (13) pozostałe wydatki
> Magazynu na pkpir nie musisz prowadzić.
Nie, nie jestem na pełnej księgowości - na razie KPiR wystarczy ;)
Dobra to wiem, ale jak to załatwić od strony programu do zarządzania
firmą ?
Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz
"rozgryźć" taką fakturę?
Czy przy wprowadzaniu faktury zakupu do programu wprowadzić tylko
towary,
które zostaną sprzedane poprzez faktury sprzedaży i paragony, a
pozostałą kwotę (czyli sumę pozostałych
towarów , które nie wchodzą do sprzedaży) dopisać w ewidencji VAT (no
i automatycznie w książce) ?
Jak to finalnie zaksięgować to wiem, tylko brakuje mi tego
"technicznego" elementu :)
-
4. Data: 2008-01-23 21:34:26
Temat: Re: [OT]Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
> > Nasza firma kupuje od dostawcy na tej samej fakturze VAT zarówno
> > towary handlowe (przeznaczone do odsprzedaży) jak również towary
> > używane przy produkcji/kompletacji towarów - np. wiertła, kleje etc.
> > lub np. materiały biurowe.
> > Jak poprawnie księgować takie faktury - wprowadzać wszystko (każdą
> > pozycję - nawet tą nie przeznaczoną do dalszej odsprzedaży) na stan
> > magazynowy, a następnie wystawiać samemu sobie jako firmie (sprzedawcą
> > i nabywcą jest firma X) fakturę VAT, czy też można to zrobić w inny,
> > prostszy sposób ?
> > Czy istnieje metoda, przy której nie byłoby konieczne wprowadzanie
> > każdego z towarów, który nie będzie dalej sprzedany "na magazyn" ?
> > Z góry dzięki za odpowiedź, bo ekipa z 'e-porad' nie wiedziała o co mi
> > chodzi :)
>
> Oni nic nie wiedzą. A jak coś wiedzą, to ich wiedza wołą o pomstę do nieba.
>
> Jesteś na pełnej ksiegowości? Bo tak mi między wierszami wychodzi, skoro
> piszesz o magazynie.
> Bo jesli jesteś na pkpir to zwyczajnie:
> (10) towary handlowe i materiały
> (13) pozostałe wydatki
> Magazynu na pkpir nie musisz prowadzić.
Metoda jest bardzo prosta - składając zamówienie podziel je na towary handlowe
i materiały oraz inne - czyli np. biurowe i eksploatacyjne - poproś o dwie
faktury. Jeśli masz jedna fakturę na wszystko - księgujesz - dokonujac
kwalifikacji przeznaczenia - grupami lub pozycjami.
Zgodnie z zasadą zadaj pytanie a ... - nie sądzę by pytacz prowadził jaką
kolwiek księgowość poza uproszczoną - a pomysł na wystawianie sobie faktur
wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten pogląd.
Prowadzenie magazynu nie jest zastrzeżone dla pełnej rachunkowosci i wiele firm
prowadzących PKPiR - prowadzi magazyn z przyczyn zupełnie innych - np. kontrola
stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.
Pzdr- Kriss
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
5. Data: 2008-01-23 21:41:53
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Mateusz <m...@t...pl>
> Metoda jest bardzo prosta - składając zamówienie podziel je na towary handlowe
> i materiały oraz inne - czyli np. biurowe i eksploatacyjne - poproś o dwie
> faktury. Jeśli masz jedna fakturę na wszystko - księgujesz - dokonujac
> kwalifikacji przeznaczenia - grupami lub pozycjami.
Ok, jeżeli się da to tak robię, ale w firmach, w których zamiast ludzi
wszystko robią automaty niestety nie zawsze tak się da :(
> Zgodnie z zasadą zadaj pytanie a ... - nie sądzę by pytacz prowadził jaką
> kolwiek księgowość poza uproszczoną - a pomysł na wystawianie sobie faktur
> wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten pogląd.
Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
faktury samemu sobie...
> Prowadzenie magazynu nie jest zastrzeżone dla pełnej rachunkowosci i wiele firm
> prowadzących PKPiR - prowadzi magazyn z przyczyn zupełnie innych - np. kontrola
> stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.
Dokładnie o to chodzi.
-
6. Data: 2008-01-23 21:47:33
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: "magda" <y...@b...pl>
Użytkownik "Mateusz" napisał w wiadomości ...
Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz
"rozgryźć" taką fakturę?
-------------
Jeśli chodzi o program magazynowy to u mnie jest możliwość tworzenia wielu
magazynów. W skrócie: mam stworzone magazyny o nazwach towary handlowe oraz
narzędzia. Wpisując fakturę umieszczam odpowiednie pozycje w odpowiednich
magazynach.
Pzdr
Magda
-
7. Data: 2008-01-23 21:56:08
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Mateusz <m...@t...pl>
> Jeśli chodzi o program magazynowy to u mnie jest możliwość tworzenia wielu
> magazynów. W skrócie: mam stworzone magazyny o nazwach towary handlowe oraz
> narzędzia. Wpisując fakturę umieszczam odpowiednie pozycje w odpowiednich
> magazynach.
> Pzdr
> Magda
Ok, a jak potem "zdejmujesz" je z tego magazynu ?
-
8. Data: 2008-01-23 22:47:20
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>
> > Zgodnie z zasadą zadaj pytanie a ... - nie sądzę by pytacz prowadził jaką
> > kolwiek księgowość poza uproszczoną - a pomysł na wystawianie sobie faktur
> > wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten
pogląd.
>
> Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
> faktury samemu sobie...
Jak sadzę korzystasz z jakiegoś programu komputerowego i rozpoczynasz
księgowanie dokumentu przez przyjecie towaru (materiału) na magazyn .
Przyjecie tegoż towaru dokumentowane jest dokumentem PZ - który podpinasz do
faktury. Na magazyn wprowadzasz jedynie te pozycje , które są towarem lub
materiałem w dacie ich otrzymania. Nawet jesli niektóre z towarów lub
materiałów przeznaczasz na inne cele niż produkcja lub sprzedaż zewnętrzna np.
na potrzeby biura (kupujesz ołówki bo je sprzedajesz jako towary handlowe - ale
część z nich - wydajesz pracownikom na potrzeby biurowe ) - wystawiasz
dokument przesuniecia wewnętrznego w cenach zakupu netto . Zmniejszasz stan
magazynowy i zwiekszasz pozostałe wydatki. Nie ma mowy o "fakturach
wewnętrznych". Przyjmowanie na magazyn innych niż towary i materiały rzeczy
jest bez sensu. Kończysz przyjecie towaru i pozostałe pozycje faktury
kwalifikujesz grupowo lub indywidualnie do poszczególnych rubruk ksiegi.
Oznacza to ,że w niektórych systemach księgowych jedna faktura prezentowana
bedzie np. w ewidencji VAT w kilku pozycjach tej ewidencji jako częsciowo
odliczana - a dopiero suma pozycji - odpowiadać bedzie właściwej ostatecznej
wartości podsumowanych pozycji netto , vat , brutto nabycia.
To samo dotyczy sytuacji w której otrzymujesz fakturę dokumentujacą zakup
towarów , usług , materiałów biurowych , narzędzi itd - ale z jakichś przyczyn -
np. z powodu głupoty lub widzimisię dokonującego zakupu - w jednej z pozycji
masz coś co ewidentnie nie stanowi kosztu uzyskania np. paliwo , myjnia a na
koniec prezerwatywy o smaku bananowym. Księgujesz - ewidencjonujesz tylko
wydatki stanowiące k.u.p. do poszczególnych rubryk . Prezerwatywy księgujesz
jako niestanowiące kosztów . Wewnetrzna zmiana przeznaczenia (kwalifikacji)
zakupu stanowiącego k.u.p nie stanowi zbycia a więc nie implikuje obowiązku
naliczenia vat a co za tym wystawienia faktury.
Nie dotyczy to sytuacji w której następuje przekazanie towarów lub usług na
rzecz właściciela czy udziałowca - takie czynności powodują obowiązek
wystawienia faktury i naliczenia VAT oraz powstanie przychodu.
> > Prowadzenie magazynu nie jest zastrzeżone dla pełnej rachunkowosci i wiele
firm
> > prowadzących PKPiR - prowadzi magazyn z przyczyn zupełnie innych - np.
kontrola
> > stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.
>
> Dokładnie o to chodzi.
Stary - nie wiem o co Ci chodzi ale nie ulega wątpliwości , że wykazujesz
podstawowe braki w zakresie rozpoznawania znaczenia dokumentów i sposobu ich
ewidencjonowania a przede wszystkim w zakresie oceny skutków wystawienia
okreslonego dokumentu dla powstania zobowiązania podatkowego lub jego braku.
O ile można uznać , że w przypadku PKPiR - to czy coś wprowadzisz na magazyn
czy nie - jeśli stanowi koszt u.p. - nie wpływa na podatek dochodowy - pod
warunkiem prawidłowego dokonania spisu z natury - o tyle w pozostałych
przypadkach i podatkach może implikować problemy i odpowiedzialność materialną.
Wiem z praktyki , że księgowanie faktur wielopozycyjnych zawierajacych rózne
elementy kosztów i nie kosztów jest upierdliwe i czasochłonne - jednak
unikniecie selekcji jest możliwe tylko poprzez dyscyplinowanie nabywców i
dostawców w zakresie dokumentowania jednym dokumentem określonej kategorii
kosztów u.p. Nie ma z tym żadnego problemu. Nawet w hipermarketach można
podzielić zakupy na grupy i żadać zamknięcia transakcji - fakturą dla
określonej grupy towarów . Efektem jest kilka faktur wystawionych przez jedna
kasę w krótkich odstępach czasowych . To samo dotyczy zamówień realizowanych
przez innych dostawców. Jesli nie stosują się do zaleceń zamawiającego w
zakresie wystawiania odrębnych faktur dla określonych grup towarów - nalezy
składać odrębne zamówienia - żądać ich oddzielnej realizacji i dostawy w
zakresie treści zamówienia. Jeżeli złożymy zamówienie - a kolejne złożone nawet
tego samego dnia lub nastepnego - zostanie potraktowane jak jedno przez
dostawcę - możemy nie przyjąć dostawy udokumetnowanej jedną fakturą lub dowodem
dostawy bo treść tych dokumentów nie odpowiada treści zamówienia i jego zakresu
rzeczowego.
No to powodzenia - Kriss
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
9. Data: 2008-01-24 09:37:20
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 23 Jan 2008, Mateusz wrote:
> Nie, nie jestem na pełnej księgowości - na razie KPiR wystarczy ;)
>
> Dobra to wiem, ale jak to załatwić od strony programu do zarządzania
> firmą ?
> Obsługę magazynu muszę mieć, bo bez tego się nie da. I jak teraz
> "rozgryźć" taką fakturę?
IMHO jesteś niekonsekwentny - jak potrzebujesz prowadzenia
magazynu, to go prowadź. A Ty marudzisz ;)
Może inaczej: uzasadnij PO CO Ci magazyn?
Jak kupisz 100 ołówków "na zapas", do (późniejszego) wykorzystania we
własnym zakresie, to przecież one niczym nie różnią się od 100 ółówków
"na sprzedaż", prawda?
Czyli jedne i drugie powinny być "na magazynie".
Jako, że kupowanie pewnej ilości materiałów eksploatacyjnych tudzież
wyposażenia "na zapas" raczej uniknąć się nie da, to trzeba uznać
że normalne jest, iż w razie "prowadzenia magazynu" trzeba mieć
drogę do "zdejmowania z magazynu" takich kupionych na zapas
rzeczy. I tą drogą posłużyć się w omawianym przypadku, zdejmując
stan z magazynu zaraz po przyjęciu.
BTW: tak, przy KPiR materiałami eksploatacyjnymi i wyposażeniem
są UZYWANE dla celów DG materialne składniki przedsiębiorstwa,
nie widać przepisu, który pozwalałby nie ująć np. w remanencie
rocznym 100 szt *nieużywanych* ołówków tylko dlatego, że są
*przenaczone* dla użytku wewnętrznego!
"wydatki poniesione na ich nabycie stanowiš wówczas koszty uzyskania
przychodów w miesišcu oddania ich do używania"
(to cytat z ustawy :) przy wyposażeniu)
> Czy przy wprowadzaniu faktury zakupu do programu wprowadzić tylko
> towary,
> które zostaną sprzedane
Przecież nie masz modułu predykcji, i tak naprawę nie wiesz, co
zostanie sprzedane :) Co najwyżej może być mowa o wstępnym przeznaczeniu
do sprzedaży :)
> Jak to finalnie zaksięgować to wiem, tylko brakuje mi tego
> "technicznego" elementu :)
Podejrzewam, że chcesz "uprościć magazyn", czyli jednocześnie jakby
mieć magazyn i go nie mieć, stąd cała komplikacja :)
pzdr, Gotfryd
("bez magazynu" :))
-
10. Data: 2008-01-24 09:41:22
Temat: Re: Towary handlowe + pozostałe wydatki na jednej fakturze
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 23 Jan 2008, Mateusz wrote:
>> Zgodnie z zasadą zadaj pytanie a ... - nie sądzę by pytacz prowadził jaką
>> kolwiek księgowość poza uproszczoną - a pomysł na wystawianie sobie faktur
>> wewnętrznych VAT z powodu zmiany kwalifikacji wydatku - potwierdza ten pogląd.
>
> Czyli wprowadzenie wszystkiego "na magazyn" a następnie wystawienie
> faktury samemu sobie...
...potwierdza pogląd, że mylisz pojęcia!
Jakie "wystawienie f-ry samemu sobie"?
Fakturę wystawia się, patrz ustawa o VAT:
http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
...w razie przekazywania "prawa do rozporządzania jak właściciel"!
Jak właściciel może wystawić fakturę, skoro towar którym rozporządza dla
celów handlowych *pozostawia w swoim władaniu* przeznaczając go na
*inny cel opodatkowany* (bo przekazanie na nieopodatkowany rzeczywiście
by uprawniało do FW)??
>> Prowadzenie magazynu nie jest zastrzeżone dla pełnej rachunkowosci i wiele firm
>> prowadzących PKPiR - prowadzi magazyn z przyczyn zupełnie innych - np. kontrola
>> stanu zapasów , rozliczenie materialne pracowników , kontrola zużycia itd.
>
> Dokładnie o to chodzi.
No ale przekazywania do i z magazynu nie dokonuje się fakturą!
pzdr, Gotfryd