  • 71. Data: 2021-05-31 21:29:13
    Temat: Re: Nowe podatki
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 31.05.2021 o 19:37, J.F pisze:

    > Wydalem 200 tys, i o tyle w kasie jestem biedniejszy,
    > ale jestem bogatszy o tysiac stolikow lezacych na magazynie.
    >
    > Czemu uwazasz, ze one sa warte 100 tys ?

    A czemu ty uważasz, że są więcej warte?

    Dlaczego nie są warte milion? Albo pięć milionów? Po co się ograniczać?
    Przecież z deski kosztującej 10 zł zrobiłeś krzesło z epoki Ludwika XVI...

    Są tyle warte, co wkład do pieca po rozwaleniu siekierą tych brzydkich
    krzeseł, których nikt nie chce kupić. To, czy stałeś się bogatszy zależy
    od PRZYCHODU, od tego, czy ktoś ci za te krzesła zapłaci więcej, niż
    kosztował materiał+koszt wytworzenia.

    Wydałeś 200 tys.
    Na magazynie masz wartość (tak sobie wyceniłeś: materiał+koszt
    wytworzenia) 200 tys.
    Gdzie tu przychód? Gdzie tu zysk?
    Na razie masz TYLKO wydatki i teoretycznie taki sam majątek jak na
    początku. Tyle, że nie w kasie, lecz w krzesłach.

    > Ale wazniejsze pytanie jest inne - co trzeba wpisac do deklaracji CIT?

    Wpisz, że przy przychodzie 0 zł (przecież nic nie sprzedałeś...)
    zarobiłeś 10 milionów, bo uważasz, że twoje rękodzieło leżące na
    magazynie jest tyle warte, więc miałeś taki zysk i zapłać podatek.
    Ucieszą się.

    https://www.biznes.gov.pl/en/publikacje/2113-zaliczk
    i-w-podatku-cit

    "Od kwoty przychodu (od początku roku) należy odjąć koszty poniesione
    przez ten okres. W ten sposób zostanie obliczona kwota dochodu;
    Otrzymany dochód należy zaokrąglić do pełnych złotych;
    Podstawę opodatkowania należy pomnożyć przez stawkę podatku - w ten
    sposób otrzymasz kwotę podatku;"

    OD KWOTY PRZYCHODU należy odjąć KOSZTY.
    Przychód masz 0 zł - nic nie sprzedałeś.
    Wydałeś (koszty) 200 zł - ma materiały i pracowników.
    Na magazynie masz wyprodukowany towar o wartości 200 zł.
    Wyceniłeś go na 1000 zł (a co! krzesła Ludwika XVI!)

    Pokaż zysk, podstawę opodatkowania i wysokość podatku.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 72. Data: 2021-05-31 22:25:02
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 31.05.2021 o 21:10, J.F pisze:

    > Ktore maja jakas tam wartosc.

    > Nie rozumiem jak mozesz nie rozumiec, ze US nadal chce podatek od
    > zysku :-)

    Od zysku, którego nie ma? Serio?
    Jeszcze napisz, co rozumiesz pisząc "zysk" bo jest co najmniej kilka
    definicji i niekoniecznie US chce podatek od zysku...

    Bladego pojęcia nie masz, o czym piszesz.

    > To nie mala DG, ze materialy "wchodza w koszta" z chwila zakupu :-P

    Właśnie. W pełnej księgowości, w metodzie uproszczonej też mogą wchodzić
    w koszta, więc jeżeli czegoś nie sprzedasz, to te koszta musisz
    korygować. Wchodzą w KOSZTA!!! Nie w PRZYCHODY!!!!
    Zakup towaru NIGDY NIE JEST PRZYCHODEM dla firmy.

    Normalnie wchodzą w koszta z chwilą sprzedaży, więc nie musisz korygować.

    Zrozum wreszcie, że jak kupujesz towar na magazyn i nic nie sprzedajesz,
    to masz zero sprzedaży i zero kosztów. Wrosła ci tylko wartość magazynu.
    Czyli zero podatku.

    Np.
    kupujesz coś za 100 zł. Wartość magazynu wzrosła o sto złotych, ale
    koszty wynoszą 0 zł

    Przychód 0 zł - koszty 0 zł = dochód zero złotych.

    Teraz sprzedajesz to coś za 200 zł
    Przychód 200 zł - 100 zł koszty = 100 zł dochód.

    Od wartości magazynu nie płaci się podatku - wartość magazynu nie jest
    przychodem.

    Dasz radę ogarnąć?

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 73. Data: 2021-06-01 12:20:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 31 May 2021 22:25:02 +0200, Kviat wrote:
    > W dniu 31.05.2021 o 21:10, J.F pisze:

    [...]

    No dobra - moze sie myle.

    https://sip.lex.pl/orzeczenia-i-pisma-urzedowe/pisma
    -urzedowe/ibpbi-2-423-1187-13-ap-pismo-wydane-przez-
    izba-skarbowa-w-184761710

    Wyjasnijcie mi tylko:
    -czy oni chca, aby w momencie sprzedazy wyrobu wyszukiwac ktore
    materialy zuzyto, aby je zaliczyc do KUP, i jeszcze sprawdzic, czy za
    te materialy zaplacono?

    -czy tez jakos bardziej ryczaltowo "Koszt uzyskania przychodu ustalany
    na moment sprzedaży danego wyrobu gotowego to tzw. techniczny koszt
    wytworzenia", a ten TKW wyliczamy w momencie produkcji?

    A tu jeszcze jest masa podzespolow, ktore sa produkowane, leza na
    magazynie pobierane do produkcji dalszych podzespolow itd.

    Bo jesli to pierwsze ... to Piotr slusznie sie boi z.o.o :-)

    Ale nie, na moj gust to ksiegowe w znanych mi firmach to az tak
    gleboko nie siegaja.

    J.

  • 74. Data: 2021-06-01 14:33:56
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 01.06.2021 o 12:20, J.F pisze:

    > [...]
    >
    > No dobra - moze sie myle.

    Serio?

> [...]
    > -czy oni chca, aby w momencie sprzedazy wyrobu wyszukiwac ktore
    > materialy zuzyto, aby je zaliczyc do KUP, i jeszcze sprawdzic, czy za

    Tak.

    Masz tak prowadzić ewidencje żebyś mógł to ustalić. A nie, że skoro nie
    możesz ustalić, to cię przepisy nie obowiązują.

    > -czy tez jakos bardziej ryczaltowo "Koszt uzyskania przychodu ustalany
    > na moment sprzedaży danego wyrobu gotowego to tzw. techniczny koszt
    > wytworzenia", a ten TKW wyliczamy w momencie produkcji?

    Ale co "jakoś bardziej ryczałtowo"?
    Co do zasady koszt wytworzenia wyliczasz dla danego przychodu.

    Jeżeli stosujesz metodę uproszczoną i w koszty wrzucasz w momencie
    zakupu, to potem musisz te koszty korygować, gdy tego nie sprzedałeś
    (albo nie zapłaciłeś za zakup).

    > A tu jeszcze jest masa podzespolow, ktore sa produkowane, leza na
    > magazynie pobierane do produkcji dalszych podzespolow itd.

    To trzeba to tak sobie zorganizować, żeby było możliwe ustalenie co jest
    do czego, a skoro przepisy uzależniają również koszty od zapłaty, to
    które są zapłacone, a które nie zapłacone.

    > Bo jesli to pierwsze ... to Piotr slusznie sie boi z.o.o :-)

    Ręce opadają...
    Tłumaczę tylko, że pełna księgowość nie jest dla każdego, kto sobie
    wyczytał na blogu jakiegoś Janusza "jak fajnie jest przejść na sp.z
    o.o., bo jestem mistrzem optymalizacji podatkowej i zaoszczędzę 1000 zł.
    Huuurrraaaa, nie mam o tym bladego pojęcia, nie odróżniam przychodu od
    zysku, zyskiem jest towar na magazynie, ale przekształcam się na sp. z
    o.o. bo jakiś Janusz na tym zaoszczędził 1000 zł"

    Czasem warto, czasem nie warto i to nie ma nic wspólnego ze strachem -
    trzeba wiedzieć i ROZUMIEĆ co się z tym wiąże dla danej KONKRETNEJ
    działalności gospodarczej.

    > Ale nie, na moj gust to ksiegowe w znanych mi firmach to az tak
    > gleboko nie siegaja.

    Że olewają przepisy i wrzucają w koszty czy zapłacone, czy nie
    zapłacone, czy sprzedane czy nie sprzedane, a potem tych kosztów nie
    korygują, bo mają w dupie i do tego płacą podatki od stanów
    magazynowych, bo leżący w magazynie towar i wyroby są zyskiem?

    Można i tak... Ale na mój gust, to albo to ty czegoś nie zrozumiałeś
    plotkując ze znajomymi księgowymi przy kawie, albo im się nie chciało
    tłumaczyć szczegółów komuś, kto nie odróżnia zysku od przychodu.
    Albo i jedno i drugie.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 75. Data: 2021-06-01 15:09:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 14:33:56 +0200, Kviat wrote:
> [...]
    > Masz tak prowadzić ewidencje żebyś mógł to ustalić. A nie, że skoro nie
    > możesz ustalić, to cię przepisy nie obowiązują.

    No, mam np wielki silos na cement, dostawy wsypuje, a pobieram w miare
    potrzeby ... i co - postawic wiecej silosow? :-)

    No ale to mniejszosc.

    > Ale co "jakoś bardziej ryczałtowo"?
    > Co do zasady koszt wytworzenia wyliczasz dla danego przychodu.

    No to wiem, ze stolik potrzebuje normatywnie 2m^2 plyty i 4 nogi.
    A nogi sa z jakiegos pnia drzewa ciete.

    I popatrz - po tych wszystkich dywagacjach o metodach wyceny
    materialow i usrednianiu cen mam szukac z ktorej faktury pochodzila
    plyta i drewno na nogi?

    Czy moze wystarczy przy produkcji nog stwierdzic - ta partia kosztuje
    po 23.50 sztuka? I tak trafia na magazyn, i potem po tej cenie
    rozliczana.

    Albo nawet mniej - kalkulacyjny koszt nogi jest 24.00, i tyle w tym
    roku przyjmujemy, drobne roznice ksiegujemy w odchylenia.

    > Jeżeli stosujesz metodę uproszczoną i w koszty wrzucasz w momencie
    > zakupu, to potem musisz te koszty korygować, gdy tego nie sprzedałeś

    Wiec chyba tak nie licza - czekaja na RW.
    Ale nogi czy potem stoliki trafiaja na magazyn.

    > (albo nie zapłaciłeś za zakup).

    Nie zaplaciles, ale zaplacisz. Zobowiazanie wisi.
    No chyba, ze faktycznie nie zaplacisz.

    > To trzeba to tak sobie zorganizować, żeby było możliwe ustalenie co jest
    > do czego,

    z czego. Bo do czego ... do wielu wyrobow moga byc :-)

> [...]
    > plotkując ze znajomymi księgowymi przy kawie, albo im się nie chciało
    > tłumaczyć szczegółów komuś, kto nie odróżnia zysku od przychodu.

    Albo rozliczaja jakos inaczej.

    W dyskusji one szybko przechodza na numery kont, a na tym to ja sie
    nie znam :-)

    Ale wiem, ze wartosci magazynow sa im do czegos potrzebne.

    J.

  • 76. Data: 2021-06-01 16:03:59
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 01.06.2021 o 15:09, J.F pisze:

    > No, mam np wielki silos na cement, dostawy wsypuje, a pobieram w miare
    > potrzeby ... i co - postawic wiecej silosow? :-)

    Jak zwykle nie czytasz ze zrozumieniem.
    Akurat ten twój silos, to najmniejszy problem.
    Wsypujesz od góry, wysypujesz od dołu... FIFO samo się robi.

    Kupujesz 1 m3, płacisz, wsypujesz.
    Potem kupujesz 3 m3, nie płacisz, wsypujesz.

    Do zużycia wysypałeś 0,5 m3.

    Teraz zgadnij, czy do zużycia wziąłeś ten zapłacony, czy ten nie
    zapłacony, i ile ci zostało zapłaconego i ile nie zapłaconego...
    Teraz uważaj, będzie trudniej: jeżeli teraz wysypiesz 1 m3, to ile
    wysypałeś zapłaconego, a ile wysypałeś niezapłaconego?

    I teraz najtrudniejsze (do zrozumienia dla ciebie...) - masz tak
    prowadzić ewidencje żeby to ogarnąć.

    Żeby całkiem cię skołować, spróbuj przećwiczyć to na hałdach węgla...
    albo żwiru.

    > Albo rozliczaja jakos inaczej.
    >
    > W dyskusji one szybko przechodza na numery kont, a na tym to ja sie
    > nie znam :-)

    Dlatego nie rozumiesz co mówią i wydaje ci się, że robią tak, jak wydaje
    ci się, że zrozumiałeś.

    > Ale wiem, ze wartosci magazynow sa im do czegos potrzebne.

    Nie masz pojęcia do czego, a za dyskusje się zabierasz...

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 77. Data: 2021-06-01 17:06:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-06-01 o 14:33, Kviat pisze:

    > To trzeba to tak sobie zorganizować, żeby było możliwe ustalenie co jest
    > do czego, a skoro przepisy uzależniają również koszty od zapłaty, to
    > które są zapłacone, a które nie zapłacone.

    To wszystko o czym piszesz to jest jakoś po nowemu, czy tak zawsze było?
    Jak ludzie sobie z tym radzili jak nie było komputerów. Wydaje mi się,
    że koszty obsłużenia magazynowo księgowego jednego opornika musiały
    setki razy przekraczać jego wartość.
    A i obecnie prąd zużyty na zaprzęgnięcie elektronów do pracy na temat
    tego opornika też pewnie jest więcej warty od niego, a przecież
    komputery same też wszystkiego nie zrobią i ktoś się musi nad tym pomęczyć.
    To jest grupa nieelektroniczna więc może nie wszyscy wiedzą o jakich
    kwotach mówię.

    Przykład pierwszy z brzegu.
    https://www.tme.eu/pl/details/0603saj0100t5e/rezysto
    ry-smd-0603/royal-ohm/

    Kupujesz rolkę 5000 szt. Cena sztuki 0,297gr.
    Do montowanego urządzenia wchodzą 4szt i 50 o innych wartościach a więc
    inne pozycje magazynowe.
    Jeśli faktycznie koszty administracyjne związane z elementem znacznie
    przewyższają jego wartość to według mnie świadczy o tym, że system,
    który do tego zmusza jest wymyślony przez idiotów.

> [...]
    > korygują, bo mają w dupie i do tego płacą podatki od stanów
    > magazynowych, bo leżący w magazynie towar i wyroby są zyskiem?

    Kupujesz rolkę 5000 bo aby założyć do podajnika to potrzebujesz na rolce
    a nie w woreczku. Zużywasz 1000 montując 250 urządzeń (po 4 w
    urządzeniu). Te urządzenia sprzedajesz w ciągu 2 lat po kilkanaście
    miesięcznie. Jak rozumiem przy okazji sprzedaży każdego urządzenia
    wliczasz sobie w koszty 4x0,297gr = 1,188gr.
    Pozostałe 4000 wyrzucasz (po 3 miesiącach nie nadają się teoretycznie do
    montażu). Według mnie te 4000 to są też koszty.
    Dla mnie to koszt poniosłeś jak je kupiłeś, ale rozumiem, że nie. Co
    trzeba z nimi zrobić, aby wliczyć je w koszty no bo zapłacić za nie
    musiałeś?
    P.G.

  • 78. Data: 2021-06-01 17:16:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 17:06:50 +0200, Piotr Gałka wrote:

    > To wszystko o czym piszesz to jest jakoś po nowemu, czy tak zawsze było?

    Ja sie nie znam, ale zasady ogolne chyba zawsze.
    Za to rozwiazania szczegolowe bez komputerow musialy byc inne :-)

    > Przykład pierwszy z brzegu.
    > https://www.tme.eu/pl/details/0603saj0100t5e/rezysto
    ry-smd-0603/royal-ohm/

    > Kupujesz rolkę 5000 szt. Cena sztuki 0,297gr.

    P.S. Ciekaw jestem co Kviatek fachowo na to ... bo gdzies tam na
    uboczu przepisow sie pojawia, ze cena ma byc w zl i gr, a ulamki gr
    ... podejrzane :-)

> [...]
    > przewyższają jego wartość to według mnie świadczy o tym, że system,
    > który do tego zmusza jest wymyślony przez idiotów.

    Aczkolwiek obecnie tez musisz je policzyc w inwentaryzacji :-)

> [...]

    > Dla mnie to koszt poniosłeś jak je kupiłeś, ale rozumiem, że nie. Co
    > trzeba z nimi zrobić, aby wliczyć je w koszty no bo zapłacić za nie

    Ja bym tam poczekal do sprzedazy pierwszego urzadzenia.
    To bedzie jakas podstawa do wrzucenia tych 4000 w KUP :-)

    Mozesz tez pociac i sprzedac na allegro po 100 szt - lepiej to chyba
    niz placic za fachowa utylizacje odpadow :-)

    J.

  • 79. Data: 2021-06-01 17:28:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 1 Jun 2021 16:03:59 +0200, Kviat wrote:

    > Jak zwykle nie czytasz ze zrozumieniem.
    > Akurat ten twój silos, to najmniejszy problem.
    > Wsypujesz od góry, wysypujesz od dołu... FIFO samo się robi.

    Chyba, ze jest jakis mechanizm mieszania.
    Specjalnie zainstalowac, zeby Pan Naczelnik mial problem? :-)

> [...]
    > Teraz uważaj, będzie trudniej: jeżeli teraz wysypiesz 1 m3, to ile
    > wysypałeś zapłaconego, a ile wysypałeś niezapłaconego?

    O to to to :-P

    > I teraz najtrudniejsze (do zrozumienia dla ciebie...) - masz tak
    > prowadzić ewidencje żeby to ogarnąć.
    > Żeby całkiem cię skołować, spróbuj przećwiczyć to na hałdach węgla...
    > albo żwiru.

    W sensie, ze tam naturalnie wychodzi LIFO?

    Metoda w ewidencji moze byc chyba inna ... ale te zaplacone i
    niezaplacone pozycje ... a, nie wiem i chyba juz nie chce wiedziec :-)

    > Dlatego nie rozumiesz co mówią i wydaje ci się, że robią tak, jak wydaje
    > ci się, że zrozumiałeś.

    Pewnie tak..

    > Nie masz pojęcia do czego, a za dyskusje się zabierasz...

    Ale w tym co pisales, tez nie zauwazylem magazynow ... chyba, ze do
    jakis korekt.

    Ale ale ...
    https://ksiegowosc.infor.pl/warto-wiedziec/38469,Pro
    dukcja-w-toku-ujecie-ksiegowe-i-podatkowe.html

    tak do szybkiego przelecenia ... o ten koszt normatywny chodzi.

    https://podatkowerozliczenia.pl/koszty-produkcji-mom
    ent-ujecia-wg-uor-i-cit/
    niby cos ciekawego, ale "temat rzeka"

    a tu chyba clou dyskusji
    https://ksiegowosc.infor.pl/rachunkowosc/sprawozdawc
    zosc/73238,Jak-ustalic-roznice-miedzy-wynikiem-finan
    sowym-a-podatkowym.html

    Wynik, a moze zysk, bilansowy, wynik podatkowy ... no dobra, ja
    wysiadam, nie znam sie, niech sie ksiegowi martwia :-)

    Ale jak rozumiem - jesli materialy przerobilem na produkty i sa teraz
    w magazynie, to zysk bilansowy moze sie pojawic, raczej niewielki.
    Tylko jak widac - on jest w celu pisania wyjasnien :-)

    J.

  • 80. Data: 2021-06-01 18:32:41
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-06-01 o 12:20, J.F pisze:

    > Wyjasnijcie mi tylko:
    > -czy oni chca, aby w momencie sprzedazy wyrobu wyszukiwac ktore
    > materialy zuzyto, aby je zaliczyc do KUP

    Wdepnąłem kiedyś w małą
    produkcję jako sp. z o.o.
    Ale, żeby sobie ułatwić tę papierkową robotę, to
    nawet jeśli coś tam zostało materiału z danego zakupu,
    to i tak zapisywałem z tyłu faktury, że zużyło się wszystko.
    Księgowa zadowolona bo dostaje opisane dokumenty,
    ja mam mniej roboty.
    Wesoło było jak z tych niezużytch resztek
    wyprodukowałem towaru za kilkanaście tysięcy euro.
    Także J.F. nie ma lekko :-)