  • 1. Data: 2005-03-19 18:06:20
    Temat: Nowa DG - moze ktos sie zlituje i podpowie. Prosze :-)
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Wiem, ze temat juz byl, ale prosze, zlitujcie sie i wyjasnijcie jak laikowi:

    Postanowilem otworzyc DG. Zaczynam zalatwiac formalnosci. Jako termin
    rozpoczecia podalem __1 maja 2005__.

    Do tej pory poczynilem wiele wydatkow na rzeczy, ktore bede chcial wciagnac
    w "majatek firmy", bo beda mi potrzebne do tej DG. Podpowiedzcie prosze,
    prostym jezykiem, jak to sie robi i czy moge to jakos zaliczyc w koszty,
    mimo ze kupowalem to na siebie jako na osobe prywatna. Wiem, ze pytanie juz
    padalo, ale nie bardzo rozumiem odpowiedzi. Blagam, jak dla laika :-)
    Dopiero sie ucze. Aha, dodam, ze bede VAT-owcem.

    Wiec tak:

    1.Komputer z monitorem - zamierzam w kwietniu kupic na Allegro potrzebne
    czesci za okolo 700 zl + monitor za 300. Faktur nie dostane, bo to od osob
    prywatnych. Przypominam, ze jako date rozpoczecia dzialalnosci podalem 1
    maja. Czy moge uzyskac jakies odpisy/ulgi z tytulu tego wydatku?

    2.Za pare dni podpisze umowe najmu lokalu. Czy to nie troche za wczesnie,
    zeby podciagnac to pod "koszt" ? Bede mial FV na siebie. Moze moge to
    uzasadnic tak, ze to dobra lokalizacja, a 1 maja tego lokalu mogloby juz nie
    byc?

    3.Pieczatka - wiadomo, musze wyrobic przed rozpoczeciem DG. Fakture dostane.

    4.Literatura fachowa - mam jej w domu sporo. Na czesc mam faktury na siebie.
    Kupowana na przestrzeni ostatnich 2 lat. Takie nowe ksiazki kosztuja
    1200-1500 zl.

    5.Telefon komorkowy - wlasnie kupilem na Allegro. Bez faktury. Od czlowieka,
    ktory dostal w promocji Idei, sobie zatrzymal aktywacje, a mi sprzedal
    telefon za 770. Oficjalna cena sklepowa gdy kupuje sie bez aktywacji wynosi
    1500. Moze jak uprosze, to wystawi mi rachunek na te 770, bo ma jakis
    lombard czy cos takiego. Aktywacje dokupie sobie do tego telefonu dopiero po
    1 maja na firme. Do tego czasu wloze tam swoja osobista karte SIM.

    6.Konto na serwerze internetowym. Mam FV na siebie na 900 zl. Abonament
    roczny. Data zakupu: 1 luty 2005.

    7.Domeny internetowe. W sumie 7. Razem jakies 700 zl. Na 5 mam FV na siebie.
    Kupione w grudniu 2004, styczniu 2005 i wczesniej (abonament na rok z gory).
    Nazwy tych domen pochodza od mojego nazwiska, nazwy firmy i nazwy uslugi,
    jaka bede swiadczyl, wiec moge latwo wykazac, ze kupowalem je pod katem DG.

    Bede bardzo wdzieczny za odpowiedzi udzielone prostym jezykiem :-) Dodam, ze
    wszystkie wymienione przeze mnie przedmioty sa niezbedne do wykonywania
    dzialalnosci, ktora rozpoczynam.

  • 2. Data: 2005-03-19 18:41:16
    Temat: Re: Nowa DG - moze ktos sie zlituje i podpowie. Prosze :-)
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Piter" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wiem, ze temat juz byl, ale prosze, zlitujcie sie i wyjasnijcie jak
    > laikowi:
    > Postanowilem otworzyc DG. Zaczynam zalatwiac formalnosci. Jako termin
    > rozpoczecia podalem __1 maja 2005__.

    Jestem laikiem, ale wydaje mi się, że możesz ww rzeczy wciągnąć w koszty w
    spisie początkowym. Nie wiem czy wartości prawne (domeny) też. Jednak
    odliczysz je od kosztów dopiero w 2006 składając zeznanie roczne. Dobrze
    byłoby zrobić jakieś zakupy w maju, żebyś nie musiał od razu płacić zaliczek
    na dochodowy.
    Kupując przed rozpoczęciem działalności tracisz VAT, który jest tylko
    kosztem, nie mozesz go odliczyć jako naliczonego. Lokal - w koszty wejdzie
    od maja. Generalnie ja bym się wstrzymał do 1 maja z kupowaniem: domen,
    pieczątki, otrzymaniem faktury za czynsz po 1 maja przed 1 maja.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/
    zatrudnię hakera do grządek

  • 3. Data: 2005-03-19 19:23:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Mar 2005, Piter wrote:

> [...]
    >+ padalo, ale nie bardzo rozumiem odpowiedzi. Blagam, jak dla laika :-)

    Hm...czego nie rozumiesz ? ;)
    http://tiny.pl/h7t1
    ...czyli:
    http://groups.google.pl/groups?as_q=brak%20podstawy%
    20prawnej&as_oq=wyposa%C5%BCenie%20wyposa%C5%BCenia&
    as_ugroup=*.podatki&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&a
    s_miny=2000&as_maxd=19&as_maxm=3&as_maxy=2005&lr=&nu
    m=100&hl=pl
    (tam obok jest przycisk "szukanie zaawansowane - jak nadepniesz to ci
    wyjdzie co było w polach planszy pytania :))

> [...]
    >+ czesci za okolo 700 zl + monitor za 300. Faktur nie dostane, bo to od osob

    Albo dostaniesz rachuniki albo będzie kłopot - z "wartością rynkową"...
    Przecież *rachunki* mogą ci wystawić !

    >+ Przypominam, ze jako date rozpoczecia dzialalnosci podalem 1
    >+ maja. Czy moge uzyskac jakies odpisy/ulgi z tytulu tego wydatku?

    Nie.
    Jedyna znana i "prawna" droga to zakwalifikowanie takiego nabycia
    jako środka trwałego i zaliczenie w koszt przez amortyzację (jak
    mała wartość - to jednorazowo :)).
    Ale NIE w wyposażenie !

> [...]
    >+ uzasadnic tak, ze to dobra lokalizacja, a 1 maja tego lokalu mogloby juz nie

    Bardzo dobra argumentacja.
    Problem w tym iż IMHO (i nie tylko "M" :)) takie wydatki "w celu DG"
    są dowodem... prowadzenia DG... A przecież deklarujesz że NIE chcesz
    prowadzić...
    Nim zostanę napadnięty w kwestii "nieosiągania przychodów" to przezornie
    spytam czy jak zatrudnisz 100 ludzi to też będziesz uważał że "nie
    prowadzisz DG bo masz tylko wydatki" ? :)
    Zeznaję iż moja odpowiedź NIE jest skierowana "zdecydowanie przeciw"
    a jedynie ma na celu wzmocnienie twoich wątpliwości...
    *Za* uznaniem takiego wydatku (powiedzmy iż jako motywację podajemy
    "zabezpieczenie źródła przychodu" - AFAIK są wyroki iż "zabezpieczenie"
    jest wystarczającym powodem uznania za KUP :)) przemawia prawo
    uznania innych "pasywnych" - czyli *nie* skierowanych na koszty
    związane w *konkretnym* przychodem a zaliczone w koszty ogólne
    - wydatków, takich jak nabycie pieczątki :) za KUP...
    Nie, ja nie jestem od tego żeby ci ułatwić zadanie :], to jest
    grupa dyskusyjna... :) (pytasz skąd wiem co sobie myślisz i gdzie
    masz takie dywagacje ? ;))

    >+ 3.Pieczatka - wiadomo, musze wyrobic przed rozpoczeciem DG. Fakture dostane.

    *NIE MUSISZ*.
    Co nie zmienia faktu iż czasem prościej mieć pieczątkę zamiast dumnie
    walczyć z zaszytymi w niektórych firmach (nie pokazując TPSA jako
    flagowago przykładu palcem ;)) przekonania że "bez pieczątki to nie
    firma" :[

    >+ 4.Literatura fachowa - mam jej w domu sporo. Na czesc mam faktury na siebie.
    >+ Kupowana na przestrzeni ostatnich 2 lat. Takie nowe ksiazki kosztuja
    >+ 1200-1500 zl.

    IMO brak podstaw do uznania za KUP.
    Przypomnę iż zasadą *ogólną* jest uznanie kosztu poniesionego *W CELU*
    uzyskania przychodu - czyli wydatek poniesiony "osobiście" się
    *nie* liczy.
    Wyjątki są - i flagowym jest warunek zaliczenia w ST (m.in. wystarczy
    "własność lub współwłasność" BEZ względu na cel przyświecający
    w momencie zakupu).
    Ksiąki mogą załapać się na "wyposażenie" lub "wartości niematerialne
    i prawne" jak ktoś chce naciągać :) ale... ani jedno ani drugie nabyte
    "osobiście" nie da się "przekwalifikować" na KUP.
    A przynajmniej przez jakieś pięć lat nikt na grupie nie podał argumentu
    przeciwnego...

    [...komórka...]
    >+ Moze jak uprosze, to wystawi mi rachunek na te 770

    A toto nabyte *przed* rozpoczęciem DG ?
    Chcesz trzymać w EST ? (w sumie... no można :))

    >+ 6.Konto na serwerze internetowym. Mam FV na siebie na 900 zl. Abonament
    >+ roczny. Data zakupu: 1 luty 2005.

    IMO - wartość niematerialna i prawna albo usługa.
    Jak ktoś zna podstawę do zakwalifikowania "osobiście nabytego" WNiP
    w KUP to poproszę "paragrafem" rzucić... WNiP (choć też może podpaść
    pod amortyzację) to nie ST...
    IMHO "konto" w odróżnieniu od np. "usługi dostawy internetu" nie da
    się również podciągnąć nijak pod zapis "wydatków związanych z lokalem"
    czyli wystawiania DW na część wydatków w stylu gaz/prąd/... w oparciu
    o rozporządzenie ds KPiR :(

> [...]
    >+ jaka bede swiadczyl, wiec moge latwo wykazac, ze kupowalem je pod katem DG.

    Posiewam wątpliwość jak wyżej: czy uznać że to WNiP (i brak podstawy
    prawnej do "przekwalifikowania") czy uznać że już *prowadziłeś DG*
    w momencie nabycia...

    Zenaję iż wiem że lekko naciągam argumenty "na niekorzyść".

    Ale jeśli popełniam błąd to poproszę o wskazanie - bo jak nie to
    *może* się zdarzyć iż jakiś urząd (od US zaczynając, ale wcale to
    nie świadczy że np. ZUS nie może mieć interesu we wskazaniu że
    miało miejsce "prowadzenie DG") spróbuje zrobić to co ja.
    Trzeba umieć wytknąć błąd żeby się obronić.
    A przypominam o owym hipotetycznym zatrudnieniu setki ludzi...
    (też *TYLKO* wydatek ! Poniesiony "z myślą żeby mieć fachowców
    do DG planowanej na 1.V.2005 bo później już się zatrudnią
    gdzie inedziej" !!)

    >+ Bede bardzo wdzieczny za odpowiedzi udzielone prostym jezykiem :-)

    ...przepraszam jeśli nie spełniam ostatniego warunku :)

    Ale jak przeczytasz ustawę o VAT próbując znaleźć tam jakiś
    KONKRET to zrozumiesz dlaczego umiejętność zaplątywania rzeczy
    prostych staje się stanem chronicznym ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-03-19 20:18:39
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

    Na wstepie bardzo dziekuje Ci za wszystkie odpowiedzi.
    Ksiegowosc bedzie prowadzilo mi biuro, ale nie chce byc taki zupelnie
    zielony i stad moje pytania. Rozumiesz :)

    > Albo dostaniesz rachuniki albo będzie kłopot - z "wartością rynkową"...
    > Przecież *rachunki* mogą ci wystawić !

    Nigdy o tym nie slyszalem. Czy to znaczy, ze kazda osoba z ulicy, nawet nie
    prowadzaca DG, moze sprzedac mi uzywana rzecz i wystawic mnie jako firmie na
    to rachunek? Jesli tak, to pewnie musi byc pelnoletnia?

    > *NIE MUSISZ*.

    Ale w KUP bede mogl zaliczyc, nawet jak kupie przed rozpoczeciem DG, tak?

    > [...komórka...]
    >
    > A toto nabyte *przed* rozpoczęciem DG ?

    Tak.

    > Chcesz trzymać w EST ? (w sumie... no można :))

    No nie wiem. Tak, zeby bylo najkorzystniej. A jesli w EST to czym to
    skutkuje? I po jakim czasie bede mogl zmienic telefon na lepszy? Wiem, ze to
    pytanie z gatunku podstawowych, takze prosze Cie tylko o podpowiedz, czego
    szukac na Google'u :)

    BTW - czy jesli chce co jakis czas pozbywac sie starego telefonu, a kupowac
    sobie nowszy, z nowszymi funkcjami, to oplacaloby mi sie wprowadzic wpis do
    ewidencji w stylu "handel telefonami komorkowymi"? A moze mozna jakos
    inaczej legalnie wyzbyc sie czesci majatku firmy i zastapic go nowszymi
    odpowiednikami?

    6. Serwer i 7. Domeny

    W porzadku, nie bede tego wciagal w KUP, dopiero przy nastepnych fakturach
    za rok, wystawionych juz na firme, ale to rodzi nastepujace pytanie:
    Czy bede mogl swiadczyc uslugi umieszczania stron internetowych klientow na
    tym serwerze?
    Chodzi o to, ze faktura jest na mnie, a nie na mnie jako firme. Czy wobec
    tego mam prawo wykorzystywac serwer w DG?
    Podobnie jesli chodzi o domeny.

    A moze powinienem odezwac sie do firmy, ktora sprzedala mi te uslugi i
    dokonac cesji na firme?
    Czy w ogole potrzebuje jakies dokumenty na to, ze to moje? :)

  • 5. Data: 2005-03-19 20:42:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Mar 2005, Jan Werbiński wrote:

    > + Jestem laikiem, ale wydaje mi się, że możesz ww rzeczy wciągnąć w koszty w
    > + spisie początkowym.

    Hm... IMHO to w spisie początkowym można ująć *towary handlowe*
    i inne "półwyroby" (znaczy: *produkcję*, być może pozostałą mu
    po poprzedniej DG :)) stanowiące własność podatnika - a Piter
    nic nie wspominał że chce swoją literaturą handlować :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-03-19 20:46:32
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    w wiadomości <news:Pine.WNT.4.60.0503191950170.1196@athlon> wstukał:

> [...]
    > Jedyna znana i "prawna" droga to zakwalifikowanie takiego nabycia
    > jako środka trwałego i zaliczenie w koszt przez amortyzację (jak

    Taka nowa "możliwość" się pojawiłą...

    Link (sprzed)
    http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=1850

    w skrócie:

    Zapytanie podatnika:

    Czy w przedstawionym stanie faktycznym wydatki poniesione przez Podatnika
    przed rozpoczęciem działalności gospodarczej można zaliczyć do kosztów
    uzyskania przychodów?
    Czy opłaty za egzamin dokonane przez Podatnika w 2000r. można zaliczyć do
    kosztów uzyskania przychodów prowadzonej od 23.12.2003r. działalności
    gospodarczej?

    [...]

    A zatem w świetle przedstawionych przepisów prawa tylko w poniesione
    w 2003r. - przed rozpoczęciem działalności gospodarczej - udokumentowane
    wydatki na koncesję tj. opłatę za wydanie zezwolenie wykonywania zawodu
    brokera ubezpieczeniowego i wydatki na znaki opłaty skarbowej mogą zostać
    zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
    Ponieważ wyżej wymienionych wydatków poniesionych przed rozpoczęciem
    działalności nie można bezpośrednio powiązać z konkretnym przychodem
    uzyskanym przez Podatnika - to podlegają one zaliczeniu do kosztów
    uzyskania przychodów w roku ich faktycznego poniesienia, tj. w roku 2003.
    Przy czym koszty te uwzględnione zostaną przy obliczaniu podstawy
    opodatkowania w przypadku, gdy Podatnik osiągnął w 2003r. przychód z
    działalności gospodarczej, bowiem potrącenie kosztów uzyskania przychodów
    możliwe jest bowiem dopiero z chwilą uzyskania wpływów ze źródła przychodu

    <koniec cytatu z http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=1850>

    Wniosek jest prosty -- pytać... ;)

    --
    Jeszcze jedna trudnośc wiąze się z otwarciem obudowy. Człowiek zwykle jest
    naelektryzowany.

  • 7. Data: 2005-03-19 20:52:16
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > po poprzedniej DG :)) stanowiące własność podatnika - a Piter
    > nic nie wspominał że chce swoją literaturą handlować :)

    Nie zamierzam :)
    Chodzi mi tylko o jak najkorzystniejsze wciagniecie sprzetu, ktory juz mam
    badz kupie zaraz po 1 maja w majatek firmy.
    Zadnej z tych rzeczy nie zamierzam odsprzedawac, no moze poza komputerem i
    telefonem, gdy juz sie mocno zestarzeja i bede potrzebowal nowych. Tylko nie
    wiem, czy gdybym wciagnal to w ST, bo chyba to sie najbardziej oplaca (?),
    to czy potem moglbym to sprzedac, czy juz tylko zezlomowac?

  • 8. Data: 2005-03-21 09:00:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 19 Mar 2005, Piter wrote:

    >+ telefonem, gdy juz sie mocno zestarzeja i bede potrzebowal nowych. Tylko nie
    >+ wiem, czy gdybym wciagnal to w ST, bo chyba to sie najbardziej oplaca (?),

    IMHO - "jest nalepiej uregulowane prawnie". Mozna wskazać palcem
    przepis pozwalający amortyzować - i drugi, uznający amortyzację
    za koszt. Przepis ogólny wymaga "nabycia *w celu* prowadzenia DG",
    fakt że faktura jest "nie na firmę" powoduje wątpliwości i IMO
    co najmniej ryzyko konieczności tłumaczenia że nie jest się
    wielbłądem...

    >+ to czy potem moglbym to sprzedac

    ...ależ oczywiście !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-03-21 09:01:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ prowadzaca DG, moze sprzedac mi uzywana rzecz i wystawic mnie jako firmie na

    ...na to wychodzi :)

    >+ Jesli tak, to pewnie musi byc pelnoletnia?

    To jest sprawa regulacji cywilnoprawnej....
    Od skutków umowy zawartej przez osobę nie posiadającą pełnej
    zdolności prawnej owa osoba lub jej opiekun może się uchylić.
    Czyli jak nie jest pełnoletnia - wypada mieć "potwierdzenie"
    od opiekuna prawnego.
    Jest wyjątek - "drobne sprawy życia codziennego" :), próba
    zwrotu gazety (..."lub czasopisma" :>) pewnie nie przejdzie :)

    >+ >>+ 3.Pieczatka - wiadomo
    [...]
    >+ Ale w KUP bede mogl zaliczyc, nawet jak kupie przed rozpoczeciem DG, tak?

    Są pozytywne interpretacje US :)
    Wszelkie "pasywne" wydatki (czyli nie wiążące się *wprost*
    z realizacją DG) w stylu opłat za wpis do ewidencji, za
    VAT-R, za pieczątkę itp. są na ogół opisane jednolicie
    pozytywnymi interpretacjami.
    Co do innych (w stylu "wyposażenie") mam co najmniej
    wątpliwości.

    >+ > Chcesz trzymać w EST ? (w sumie... no można :))
    >+
    >+ No nie wiem. Tak, zeby bylo najkorzystniej. A jesli w EST to czym to
    >+ skutkuje?

    Niczym :)
    Można zamortyzować jednorazowo, bo kwota drobna.

    >+ I po jakim czasie bede mogl zmienic telefon na lepszy?

    IMO w każdej chwili. Tylko trzeba uzasadnić co ze starym - jak
    na mój gust nalepszym rozwiązaniem jest sprzedaż.

    >+ BTW - czy jesli chce co jakis czas pozbywac sie starego telefonu, a kupowac
    >+ sobie nowszy, z nowszymi funkcjami, to oplacaloby mi sie wprowadzic wpis do
    >+ ewidencji w stylu "handel telefonami komorkowymi"?

    IMHO brak potrzeby kombinowania :)

    >+ A moze mozna jakos
    >+ inaczej legalnie wyzbyc sie czesci majatku firmy

    SPRZEDAĆ. I już.

    >+ 6. Serwer i 7. Domeny
    >+
    >+ W porzadku, nie bede tego wciagal w KUP, dopiero przy nastepnych fakturach

    ...no chyba że znajdziesz pozytywne interpretacje lub za sugestią
    Toma spytasz swojego USu (mowa o pytaniu NA PIŚMIE).

> [...]
    >+ Chodzi o to, ze faktura jest na mnie, a nie na mnie jako firme. Czy wobec
    >+ tego mam prawo wykorzystywac serwer w DG?

    Chyba na takie *podatkowe* wątpliwości w archiwach coś
    leży ? ;) Czyja jest DG ? Jak to powiedział Ludwik bodaj XV
    - po drobnej aktualizacji tekst brzmi "firma to ja" :)

    >+ A moze powinienem odezwac sie do firmy, ktora sprzedala mi te uslugi i
    >+ dokonac cesji na firme?

    To jest być może kwestia cywilna. My nie mamy pojęcia jakie były
    warunmi umowy, być może np. "dla firm" jest drożej i łamiesz
    umowę... ;)

    >+ Czy w ogole potrzebuje jakies dokumenty na to, ze to moje? :)

    A *nie masz* ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2005-03-21 17:25:18
    Od: "Piter" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > fakt że faktura jest "nie na firmę" powoduje wątpliwości i IMO
    > co najmniej ryzyko konieczności tłumaczenia że nie jest się

    No a jesli zamierzam zajmowac sie pisaniem oprogramowania na telefony
    komorkowe?
    Czy to nie jest wiarygodne wytlumaczenie? (Naprawde zamierzam).