  • 11. Data: 2006-09-20 21:24:22
    Temat: Re: Narzeczony/Narzeczona vs Mąż/Żona - ZUS w DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Sep 2006, Samotnik wrote:

    > Nie mówić nikomu, że jej pomagasz w działalności. ;-)

    Przyznam że się pogubiłem.
    Przecież sam pisałeś że może ZUS prowadzić z *jednego* tytułu, więc
    jak prowadzi z własnej DG to nikt nie może się przyczepić.

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2006-09-20 21:25:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Podobno po ślubie też można (i to tak, żeby wynagrodzenie było KUP),
    > tylko trzeba mieć rozdzielnosć majątkową. Nie umiem znaleźć poparcia
    > tego w przepisach, ale znajoma ma taką pisemną interpretację.

    Hm... niemożliwe?
    W przepisie jest jasno: "praca małżonka i małoletnich dzieci nie
    stanowi KUP".
    Masz dane tej interpretacji - sygnaturę?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2006-09-20 21:42:29
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > Hm... niemożliwe?
    > W przepisie jest jasno: "praca małżonka i małoletnich dzieci nie
    > stanowi KUP".
    > Masz dane tej interpretacji - sygnaturę?

    Nie :( Nawet ze znajomą straciłem kontakt.
    --
    Samotnik

  • 14. Data: 2006-09-20 21:43:12
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <s...@s...com.pl> napisal(a):

    > Przyznam że się pogubiłem.
    > Przecież sam pisałeś że może ZUS prowadzić z *jednego* tytułu, więc
    > jak prowadzi z własnej DG to nikt nie może się przyczepić.

    W zasadzie tak, ale to musisz jawnie w ZUSie zadeklarować, no i płacić
    zdrowotne ;-) Niemniej faktycznie nie problem.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 15. Data: 2006-09-21 10:43:07
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    > Podobno po ślubie też można (i to tak, żeby wynagrodzenie było KUP),
    > tylko trzeba mieć rozdzielnosć majątkową. Nie umiem znaleźć poparcia
    > tego w przepisach, ale znajoma ma taką pisemną interpretację.
    -------
    O, to dla mnie coś nowego, dzięki:-))

    > Przychodzi mi też do głowy po prostu zamknięcie swojej DG i podpięcie
    > się jako osoba współpracująca do DG żony. Swoją działalność 'przepuści'
    > przez DG żony. Niestety to 'pełny' ZUS dla przedsiębiorców...
    > --
    Tak, w gre po slubie może wchodzić połączenie firm w jedną o różnych branżach,
    albo spółka cywilna, albo jednoosobowo i osoba współpracujaca. No ,
    już "najtaniej" wychodzi długotrwałe narzeczeństwo z zatrudnieniem na 1/8 etatu
    za najniższą krajową.
    ----

  • 16. Data: 2006-09-21 11:37:22
    Od: "GP" <g...@w...pl>

    W Poradniku Podatnika - Podatki dochodowe w praktyce zalazłam coś takiego:
    Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach w piśmie z 5 maja 2005 r. (nr
    PBI/P/415-18/05) potwierdził, że:
    "W przypadku małżonków,którzy są odrębnymi podmiotami gospodarczymi, nie ma
    przeszkód, aby świadczyli sobie wzajemnie usługi, a wartość faktycznie
    wykonywanej usługi dla firmy jednego z małżonków przez firmę drugiego
    małżonka będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu z działalności
    gospodarczej. Reasumując, poniesiony przez Panią wydatek za wykonaną usługę
    świadczoną w ramach działalności gospodarczej męża, prawidłowo
    udokumentowany, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w Pani
    działalności gospodarczej".

    Pozdr. Graszka.

  • 17. Data: 2006-09-21 12:52:03
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > świadczoną w ramach działalności gospodarczej męża, prawidłowo
    > udokumentowany, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w Pani

    Zgadzam się całkowicie z takim stanowiskiem.:-) U jednego vat nalezny, u
    drugiego naliczony. U jednego przychód, u drugiego koszt. Według mnie szkoda
    czasu na wystawianie dokumentów. To jest takie przerzucanie pieniędzy , z
    kieszeni prawej do kieszeni lewej. No i jeszcze trzeba pamiętać, żeby uzupełnić
    wpis do "Ewidencji działalności...." własnie o te usługi. Pozdrawiam Areta

  • 18. Data: 2006-09-21 13:08:25
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <g...@w...pl> napisal(a):
> [...]
    > świadczoną w ramach działalności gospodarczej męża, prawidłowo
    > udokumentowany, stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w Pani

    Bo to wszystko jest prawdą. Nie ma formalnych przeszkód, aby
    małżonkowie świadczyli sobie usługi i dla odbiorcy ta usługa była KUP.
    Przychód ze sprzedaży dla małżonka jest przychodem, a kosztu od
    małżonka nie ma w katalogu "nie jest KUP", więc co urząd miał
    odpisać na tak zadane pytanie...

    Problem tylko z art 25 UPDOF. Jest tam wyraźnie napisane, że jeśli
    w wyniku powiązań małżeńskich zostaną ustalone "warunki różniące się
    od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty" i w
    wyniku tego podmiot wykazuje niższe dochody, to urząd dochód oszacuje.

    W ustawie o VAT jest dokładnie tak samo - art 32.

    Oczywiście urząd musi wykazać jakiś wpływ powiązania rodzinnego na
    cenę transakcji, tylko że wszyscy wiemy, jak to jest. Zwłaszcza w
    przypadku usług bardzo trudno jest uniknać oskarżenia o zaniżenie
    dochodu. No bo jak naprawię żonie komputer za 500 zł, to jest to drogo
    (bo są oferty za 50 zł), czy tanio (bo ktoś "naprawia twarde dyski"
    odzyskując z nich dane za 50 tys.)? I weź potem tłumacz urzędnikowi,
    który się uprze, że to za tanio.

    A wiesz, ja w PL we wszystko uwierzę, po tym jak w pewnym wydawnictwie
    kontroler naliczył 22% VAT za sprzedaż książki beletrystycznej o tytule
    "Puzzle". Dla niego sprawa była oczywista - w katalogu miał, że puzzle
    to zabawka, czyli 7%, a podatnik naliczył 0%. Zatem skarbowi państwa
    należy się 22%. ;-) Przypadek autentyczny.
    --
    Samotnik

  • 19. Data: 2006-09-21 13:19:00
    Od: m...@g...com

    Aretkka wrote:

> [...]
    > szkoda czasu na wystawianie dokumentów. To jest takie przerzucanie
    > pieniędzy , z kieszeni prawej do kieszeni lewej.

    Chyba że strona sprzedająca jest np. na ryczałcie, lub z jakichś powodów ma
    takie koszty że można w nich utopić każdy dochów.

    p. m.

  • 20. Data: 2006-09-21 13:23:14
    Od: m...@g...com

    Samotnik wrote:
    [...]
> [...]
    > to zabawka, czyli 7%, a podatnik naliczył 0%. Zatem skarbowi państwa
    > należy się 22%. ;-) Przypadek autentyczny.

    Dobre!.

    Dobrze że nie było książek p.t "energia elektryczna" lub "wyborowa", bo by
    akcyzę chciał naliczyć (fajnie by wyglądała książka z nalepioną banderolą)

    p. m.