  • 1. Data: 2003-10-02 13:19:03
    Temat: Najem mieszkania, ryczałt, brak DG
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    Witam!

    Mam drugie własnościowe mieszkanie, wynajmowane, kupione przed
    ślubem i pisane (od aktu notarialnego po umowę wynajmu) tylko na siebie.
    Nie prowadzę (i nie będę) DG, Chciałbym w przyszłym roku rozliczać
    podatek z tego tytułu ryczałtowo (PIT-28), wszak pod warunkiem, że
    udałoby mi się nie prowadzić ewidencji pzychodów, bo tego już bym nie
    ogarnął :-) Byłoby to o tyle możliwe, że wysokość czynszu jest wpisana w
    umowie najmu. Niestety do tej pory nie udało mi się rozwiać kilku
    wątpliwości.
    W umowie najmu w charakterze czynszu jest zapisana kwota tzw.
    odstępnego, czyli części czynszu będącej moim dochodem brutto, a ponadto
    zapis mówiący, że oprócz tego najemca płaci mi sumę wynikającą z
    konkretnie wymienionych rodzajów opłat, które ja i tak co do grosza
    przekazuję dalej, a które są częścią moich kosztów (uzyskania dochodu).
    W umowie jest zapis, że konkretne kwoty są wymienione w aneksie do niej.
    Mam aneksy z potwierdzeniem odbioru przez najemcę. Czy w świetle
    przepisów taka konstrukcja umowy najmu pozwoli mi nie prowadzić
    ewidencji przychodów? Czy jako przychód mam brać pod uwagę kwotę
    "odstępnego" zapisną w umowie, czy sumę kwot "odstępnego" i opłat
    wymienionych w aneksie?
    Faktury opłat za prąd, gaz i telefon przekazuję lokatorce, a ta
    opłaca je samodzielnie. Kiedy próbowałem zasięgać języka w US, nie do
    końca rozumiejąca mnie pani do wysokości przychodu kazała mi doliczyć
    jeszcze: abonament telefoniczny (bez impulsów) i stałe opłaty
    (niezależne od zużycia mediów) za gaz i prąd (kwoty są niewielkie, ale
    łatwo sprawdzić, czy zostały doliczone). Czy miała rację?
    Czy chęć rozliczania się ryczałtem muszę zadeklarować na jakimś
    konkretnym formularzu, czy własnymi słowami? A deklarację, że z całego
    przychodu rozliczam się ja sam, a nie wspólnie z żoną? Czy ktoś może
    podrzucić link do konkretnmych przykładów lub plik z własnych zasobów?

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 2. Data: 2003-10-02 17:00:40
    Temat: Re: Najem mieszkania, ryczałt, brak DG
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Oct 2003, Jarosław Lech wrote:
    [...]
> [...]
    >+ konkretnie wymienionych rodzajów opłat, które ja i tak co do grosza
    >+ przekazuję dalej, a które są częścią moich kosztów (uzyskania dochodu).

    Na ryczałcie nie ma kosztów !! To jest twój dochód, i jak
    najemca wydzwoni pół miliona na 0-700 to od tego zapłacisz
    podatek.
    Nie żartuję - zapodaj groups.googlowi hasło "najem OR namju pułapka".

    [...]
> [...]
    >+ (niezależne od zużycia mediów) za gaz i prąd (kwoty są niewielkie, ale
    >+ łatwo sprawdzić, czy zostały doliczone). Czy miała rację?

    Jeśli telefon jest "na ciebie" to miała rację. Z tym,
    że nie "bez impulsów" - a IMO CAŁOŚC w dochód :(, niestety....
    (albo "przepisać" telefon na najemcę ! Wtedy to "nie twoje").

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-02 18:21:41
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Na ryczałcie nie ma kosztów !!

    Pisałem w znaczeniu ogólnym, a nie dlatego, że zamierzałem przy
    rozliczeniu ryczałtowym traktować te opłaty jako KU

    >To jest twój dochód, i jak
    > najemca wydzwoni pół miliona na 0-700 to od tego zapłacisz
    > podatek.
    > Nie żartuję - zapodaj groups.googlowi hasło "najem OR namju pułapka".

    Google przy słowach kluczowych najem i pułapka na
    pl.soc.prawo.podatki znajdują tylko jeden post:
    http://groups.google.pl/groups?q=najem+OR+namju+pu%C
    5%82apka+pl.soc.praw
    o.podatki&hl=pl&lr=lang_pl&ie=UTF-8&oe=UTF-8&newwind
    ow=1&selm=b3mjhm%24f
    dq%241%40nemesis.news.tpi.pl&rnum=1.
    Trochę mało tam jest jak dla wyjaśnienia moich wątpliwości.
    Za to co do telefonu: akurat moja młoda lokatorka prosiła o zmianę
    abonamantu na najoszczędniejszy i chyba jeszcze ani razu (przez ponad
    półtora roku) nie wykorzystała bezpłatnych impulsów :-) bo ma Erę z
    jakąś dobrą (dla niej) promocją, więc telefon w tym wypadku nie byłby
    jakąś szczególną przeszkodą (ale nie wiadomo, jak przy innym lokatorze).

    > Jeśli telefon jest "na ciebie" to miała rację. Z tym,
    > że nie "bez impulsów" - a IMO CAŁOŚC w dochód :(, niestety....
    > (albo "przepisać" telefon na najemcę ! Wtedy to "nie twoje").

    Nigdy nie szukałem takiej możliwości. Że niby zrezygnować z linii
    telefonicznej i odstąpić ją lokatorce? A przy rozwiązaniu umowy najmu na
    abarot? Jest jakiś inny, prostszy sposób? Jeśli nie - raczej odpadajko.
    Zapomniałem dodać, że w umowie najmu jest jednoznaczny zapis, że
    najemca "zobowiązuje się uiszczać opłatę za energię elektryczną, gaz i
    telefon o numerze [...] zgodnie z fakturami wystawionymi przez
    usługodawców i okazania wynajmującemu jeden raz na kwartał dowodów
    uregulowania tych należności w wyznaczonym terminie.". Czy to niczego
    nie zmienia?

    Więcej, kochani, więcej, bo tak to do usranej śmierci będę się
    rozliczał PIT[em}-5 :-)

    A żeby było ciekawiej: dochodami z zatrudnienia obydwoje z żoną
    ledwie-ledwie przekraczamy pierwszy próg podatkowy, więc cały najem (i
    prawie wyłącznie najem)opodatkowany jest obecnie stawką 30%. Nie dość,
    że nie przewidziałem tego na początku wynajmu (kilka lat temu, kiedy nie
    wpadałem w drugi przedział), to jeszcze rozliczać się niewygodnie, bo
    PIT-5 nie przewiduje takiej sytuacji. Do tej pory po prostu miej
    odzyskiwałem odliczeń remontowych, ale za niedługo trzeba będzie na
    bieżąco albo przy rozliczeniu rocznym sporo dołożyć :-(

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 4. Data: 2003-10-02 19:24:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Oct 2003, Jarosław Lech wrote:
    [...]
    >+ Google przy słowach kluczowych najem i pułapka na
    >+ pl.soc.prawo.podatki znajdują tylko jeden post:

    Hm... powinno być odesłanie do artukułu w GP rozważającego
    ten problem.
    [...]
> [...]
    >+ usługodawców i okazania wynajmującemu jeden raz na kwartał dowodów
    >+ uregulowania tych należności w wyznaczonym terminie.". Czy to niczego

    IMHO nie, a wręcz przeciwnie: świadczy że "jego" opłaty są
    robione w twoim imieniu :(

    >+ Więcej, kochani, więcej, bo tak to do usranej śmierci będę się
    >+ rozliczał PIT[em}-5 :-)

    ...a co masz mieć lepiej niż my ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-10-02 19:25:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Oct 2003, Jarosław Lech wrote:
    [...]
    >+ PIT-5 nie przewiduje takiej sytuacji. Do tej pory po prostu miej
    >+ odzyskiwałem odliczeń remontowych,

    ...rozumiem że chodzi tu o INNY lokal, w którym dla odmiany
    mieszkasz ? :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-10-02 19:54:57
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Thu, 2 Oct 2003, Jarosław Lech wrote:
    > [...]
    >
    > ...rozumiem że chodzi tu o INNY lokal, w którym dla odmiany
    > mieszkasz ? :)

    Tak. Ale nie tylko - o wynajmowany też.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 7. Data: 2003-10-02 20:12:37
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Hm... powinno być odesłanie do artukułu w GP rozważającego
    > ten problem.

    Szukając obsserniej znalazłem przynajmniej 2 wypowiedzi (chyba
    obydwie Twoje) ze wskazaniem na artykuł w GP, ale tylko tyle - bez
    żadnej podpowiedzi, czego dokładniej szukać (mam nadzieję, że nie będzie
    to w odpłatnycm archiwum).

    > ...a co masz mieć lepiej niż my ;) !

    Z rozliczaniem czy ze zdobyciem informacji, jak to robić? :-)
    Szukam, szukam, ale ciężko idzie. Zwłaszcza że jakiś czas temu byłem
    w US, pochodziłem od pokoju do pokoju, od biurka do biurka, ale nikt do
    końca nie potrafił zrozumieć mojej sytuacji. Zamiast tego przerywał mi w
    pół zdania i rzucał odpowiedzi nie dotyczące sedna tego, o co pytałem.
    Czasem chciałbym, żeby ci ludzie trafili kiedyś jako klienci/petenci
    do mnie i musieli dowiedzieć się czegoś na temat mojej dziedziny
    działalności, nic z niej nie rozumiejąc.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 8. Data: 2003-10-03 07:00:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ obydwie Twoje) ze wskazaniem na artykuł w GP, ale tylko tyle - bez
    >+ żadnej podpowiedzi, czego dokładniej szukać (mam nadzieję, że nie

    Nie jest. Jak to czego szukać, słowa "pułapka" !
    Tytuł: "Pułapka na nieuważnych", freeware :):
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=854&d
    ok=854.6.3.2.1.1.0.1.htm

    Był jeszcze "ekspert podatkowy":
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/epo.html?numer=858

    ...ale "właściwe" artykuły są płatne :(

    [...]
> [...]
    >+ pół zdania i rzucał odpowiedzi nie dotyczące sedna tego, o co pytałem.

    Pewnie sami nie wiedzieli... Ponadto - trzeba pamiętać że "US nie
    udziela objaśnień do spraw hipotetycznych, od tego są doradzcy
    podatkowi" ! US ma ci wyjaśnić jak JUŻ coś zrobisz. Najlepiej
    na piśmie...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-10-03 07:07:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]
    >+ > mieszkasz ? :)
    >+
    >+ Tak. Ale nie tylko - o wynajmowany też.

    Na jakiej podstawie prawnej ?
    Bo ja znam tylką tę - "tam gdzie mieszkasz":

    ++++
    Art. 27a. 1. Podatek dochodowy [...] zmniejsza się [...]
    jeżeli [...] podatnik:

    1) poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe,
    przeznaczone na remont [...] zajmowanego lokalu [...]
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2003-10-03 14:32:57
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Nie jest. Jak to czego szukać, słowa "pułapka" !
    > Tytuł: "Pułapka na nieuważnych", freeware :):

> [...]

    No rzeczywiście! A ja szukałem po dwóch innych słowach, ale na
    "pułapkę" nie wpadłem :-) choć w końcu do tego artykułu dotarłem.

    I jest tak. W artykule autor twierdzi: "Inaczej jest z przychodem
    objętym ryczałtem. Tu bowiem podatnik nie ma "prawa do kosztów", podatek
    musi więc naliczać od przychodów brutto. Oznacza to, że jeśli poza
    należnością czynszową wynajmujący pobiera od najemcy dodatkowe pieniądze
    tytułem opłat licznikowych, od nich także powinien zapłacić ryczałt."
    Nie pobieram opłat za gaz, prąd, telefon. Przekazuję faktury tak jak do
    mnie przyszły. Mam to zapisane w umowie najmu ("najemca zobowiązuje się
[...]
    Poza tym autor pisze: "Dlatego osobom, które w nowym roku zdecydują
    się na rozliczanie najmu na zasadach ryczałtu, radzimy zweryfikowanie
    aktualnie obowiązujących umów w taki sposób, by kwestia podstawy
    ustalania przychodu z najmu nie budziła wątpliwości. A tym samym urząd
    skarbowy nie miał prawa uznać, że z braku jasnych regulacji w umowie
    podatnik winien był prowadzić ewidencję przychodów". Z mojego punktu
    widzenia moja umowa jest od samego początku zredagowana pod tym względem
    jednoznacznie. Dlatego chyba Cię nie posłucham (choć wielkie dzięki za
    dyskusję, bo pozwoliła mi mieć swoje zdanie i wiedzieć, skąd ono się
    wzięło) i pominę opłaty za gaz, prąd i telefon przy liczeniu przychodu.
    Zwłaszcza, że US ma przecież treść umowy, a ja potwierdzenie jej
    złożenia.

    > Był jeszcze "ekspert podatkowy":
    > http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/epo.html?numer=858
    >
    > ...ale "właściwe" artykuły są płatne :(

    Ten wygląda ciekawie (zresztą wczoraj w nocy znalazłem jeszcze
    inne), więc chyba wykupię dostęp na klika artykułów.

> [...]
    > udziela objaśnień do spraw hipotetycznych, od tego są doradzcy
    > podatkowi" ! US ma ci wyjaśnić jak JUŻ coś zrobisz. Najlepiej

    Gdybym chciał się tym podeprzeć, to wyłącznie na piśmie. Wiem.
    Dzięki.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl