  • 1. Data: 2006-08-15 16:04:25
    Temat: NIP-3 osobisty rachunek bankowy a podstawa prawna
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    Aktualizując dane przy okazji składania deklaracji rocznej, wpisałem
    teściowej w NIP-3 swój nr rachunku bankowego, żeby nie pomniejszano jej
    zwrotu o koszty przekazu. Przyszło mi się więc kopać z US, bo
    urzędniczka domaga się określenia, czy teściowa jest "właścicielką lub
    współwłaścicielką" (sic!) tego rachunku. Poprosiłem (formułując treść za
    teściową) o podanie podstawy prawnej takiego żądania i napisałem, że
    "przywołana przez Państwa ustawa z dnia 29-08-1997 r. Ordynacja
    podatkowa w art. 77b §1 p. 2) daje mi prawo bezwarunkowego żądania
    zwrotu nadpłaty podatku na rachunek bankowy, bez precyzowania
    jakichkolwiek innych warunków takiej czynności, co pozwala mi na
    wskazanie dowolnego rachunku bankowego, który uważam za stosowny do tego
    celu.". W odpowiedzi czytam:

    Ręce opadają. Najchętniej odpisałbym, że nie ma prawnej możliwości,
    aby jakakolwiek osoba fizyczna była właścicielem rachunku bankowego, ale
    przecież i tak tego nie pojmie. a pomijając zależność właściciel a
    posiadacz: urzędniczka jako podstawę prawną po prostu przepisała mi
    treść rubryki z NIP-3. A napisałem jej, że

    Zanim będę sę dalej kopał, chciałbym się upewnić: czy istnieje
    podtawa prawna do żądania, by w rozdziale B.7 formularza NIP-3
    zamieszczać wyłącznie nr takiego rachunku, którego jest się co najmniej
    współposiadaczem? Jeśli tak - jaki przepis jest podstawą (gdzie go
    szukać, po jakich słowach kluczowych)? Jeśli nie - czy pojawiło się
    stosowne wyjaśnienie na piśmie (np. w postaci interpretacji ministerstwa
    finansów) takie stwierdzenie? Bo jak pisze podatnik, to niech sobie
    pisze, a jak pisze minister, to podatnik nie ma racji, choćby ją miał
    :-(

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 2. Data: 2006-08-16 06:05:15
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Jarosław Lech wrote:

> [...]
    > finansów) takie stwierdzenie? Bo jak pisze podatnik, to niech sobie
    > pisze, a jak pisze minister, to podatnik nie ma racji, choćby ją miał :-(

    diabeł tkwi w szczegółach.

    NIP-3 wymaga, aby to był OSOBISTY rachunek bankowy. Twój rachunek
    bankowy nie jest osobistym rachunkiem bankowym twojej teściowej.

  • 3. Data: 2006-08-16 07:34:48
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a j...@k...ODSPAMIACZ.pl napisał(a) w poprzednim odcinku
    co następuje:

    > Zanim będę sę dalej kopał

    podpowiem ci inne rozwiazanie.
    Jak pewnie sie domyslasz - US domyslił sie ze to nie jest konto tesciowej,
    poniewaz podałes je zarówno ty jak i ona i wtedy oni w swojej bazie danych
    widza ze jeden rachunek jest przypisany do 2 osób. Moze na swoim koncie
    masz jakies subkonto - podaj ten numer i nie bedzie problemu.

    "Aniołom łatwo być aniołami. Nie jedzą i są bezpłciowi."
    Gabriel Laub

  • 4. Data: 2006-08-16 08:27:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Budzik wrote:

> [...]
    > swojej bazie danych widza ze jeden rachunek jest przypisany do 2 osób.
    > Moze na swoim koncie masz jakies subkonto - podaj ten numer i nie

    Problemem jest raczej to, że wszystkie dane podawane na NIP-3 wymagają
    papierka na potwierdzenie. W wypadku rachunku bankowego chcą kopii
    umowy lub wyciągu. A na twój pomysł nie pomoże.

  • 5. Data: 2006-08-16 09:03:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Aug 2006, Jarosław Lech wrote:

> [...]
    > domaga się określenia, czy teściowa jest "właścicielką lub współwłaścicielką"

    Na mój gust co do "właściciela" masz kawałek racji, a nie tylko minister
    powinien odpowiedzieć za nieprzestrzeganie ustawy o języku polskim.
    "Adres miejsca zamieszkania"... o żesz ty.
    I tak jest w ustawie o zasadach ewidencji podatników!
    Wrrrr.... a myslałem że tylko z matematyki nie trzeba zdawać matury :>

    > Poprosiłem (formułując treść za teściową) o podanie
    > podstawy prawnej takiego żądania

    Przecież podstawę prawną masz przed nosem.
    Formularz NIP-3 jest załącznikiem do rozporządzenia, stanowi jego
    część! Treść formularza to część treści rozporządzenia.

    Jedyne w czym być może masz rację, to konstytucyjność owego formularza:
    nie wolno ograniczać wolności obywateli rozporządzeniem, więc nakaz
    musiałby wynikać z ustawy. Żeby jasność była: ustawa nie może cedować
    na ministra prawa do ograniczania wolności, ale jeśli z ustawy takie
    ograniczenie wynika to minister może określić "jak".

    Patrzę i nie widzę - o ile ustawa jakieś regulacje wobec podatników
    prowadzących DG wobec ich rachunków bankowych zawiera, to dla
    podatników "fizcznych nieDG" nie widzę.

    Ale jak było kiedyś na .prawo (o przypadkach niezgodności rozporządzenia
    z Konstytucją lub ustawą):
    - przepis urządnika OBOWIĄZUJE
    - skoro obywatel miałby rację to sąd powinien mu przyznać rację i chyba
    skierować sprawę do TK - o ile pamiętam NSA niekiedy orzekał sam nie
    czekając na to co TK zrobi.

> [...]
    > prawo bezwarunkowego żądania zwrotu nadpłaty podatku na rachunek bankowy, bez
    > precyzowania jakichkolwiek innych warunków takiej czynności

    Mi wychodzi że masz rację ale urzędnik też ją ma :>

    > Ręce opadają. Najchętniej odpisałbym, że nie ma prawnej możliwości, aby
    > jakakolwiek osoba fizyczna była właścicielem rachunku bankowego

    Pretensje (słuszne) do ministra :(

    > urzędniczka jako podstawę prawną po prostu przepisała mi treść
    > rubryki z NIP-3.

    ...i IMO miała rację.
    To *JEST* postawa prawna jak wyżej!

    > Zanim będę sę dalej kopał, chciałbym się upewnić: czy istnieje podtawa
    > prawna do żądania, by w rozdziale B.7 formularza NIP-3 zamieszczać wyłącznie
    > nr takiego rachunku, którego jest się co najmniej współposiadaczem?

    Ja bym zmienił pytanie: czy podstawa prawna w postaci formularza NIP-3
    została wydana zgodnie z Konstytucją....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2006-08-16 09:34:47
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail'a j...@X...to.z.adresu.Xop.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Problemem jest raczej to, że wszystkie dane podawane na NIP-3 wymagają
    > papierka na potwierdzenie. W wypadku rachunku bankowego chcą kopii
    > umowy lub wyciągu. A na twój pomysł nie pomoże.

    uff, na szczescie swoje konto podałem jeszce zanim wkradła sie az taka
    biurokracja.

    Cytaty znanych ludzi tylko w ustach znanych ludzi są pouczajace.
    Andrzej J. Turowicz

  • 7. Data: 2006-08-16 15:08:35
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości news:16082006.3E2C9F49@budzik61.poznan.pl...
    > Osobnik posiadający mail'a j...@X...to.z.adresu.Xop.pl napisał(a) w
    > poprzednim odcinku co następuje:
    >>
    > uff, na szczescie swoje konto podałem jeszce zanim wkradła sie az taka
    > biurokracja.

    Czy aby na pewno dotyczy to osób fizycznych? Nikt nigdy ode mnie
    niczego takiego nie żądał, nawet przy okazji tego upominania się o
    określenie, czy rachunek jwst współwłasnością skłądającej zgłoszenie.
    Chodziło tylko o oświadczenie.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 8. Data: 2006-08-16 15:09:17
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

    wiadomości news:16082006.3D66F1FF@budzik61.poznan.pl...

> [...]
    > koncie
    > masz jakies subkonto - podaj ten numer i nie bedzie problemu.

    W NIP-3 należy podać dane posiadacza rachunku, więc zgodnie z prawdą
    podałem swoje dane i raczej to przede wszystkim miało wpływ na reakcję
    urzędnika. Jeśli ichni system jest jednolity dla całego kraju, to
    sytuacja, o której piszesz, być może rzeczywiście również jakiś wpływ
    miała, ale wydaje mi się, że raczej mniejszy. Jeśli każdy US ma swoją
    oddzielną bazę danych - na pewno podanie tego samego rachunku nie miało
    znaczenia, bo o ile województwo to samo, to ze względu na miejsce
    zamieszkania inny jest US teściowej, a inny mój.

    Sam wpadłem na jeszcze inne rozwiązanie, ale i ono nie jest bez wad,
    a poza tym pomyślałem o nim dopiero wobec obstrukcji ze strony US, więc
    powinno być realizowane jak najszybciej. Założę w mBanku eMax plus
    wspólny z teściową. Jeśli uda mi się w kilka(naście) dni, to niedługo
    złożę poprawiony NIP-3, bo kopał się nie będę po odpowiedzi G. Smolika.
    Szkoda tylko, że US okroił tegoroczną nadpłatę o ok. 9 zł. Poza tym
    teściową trzebaby było poprowadzić za rączkę, przynajmniej w obecności
    kuriera z mBanku, o ile oczywiście nie przestraszy się czegoś i nie
    rozmyśli.

    Inna sprawa: kilka lat temu podałem swoje inne konto w Pekao SA
    (obecnie nieistniejące) i mimo że na NIP-3 było inne nazwisko posiadacza
    rachunku, niż składającego zgłoszenie identyfikacyjne, to przelew(y)
    przyszedł jak należy, bez awantury. Tyle że wtedy opis w rubryce B.6
    (obecnie B.7) był o 2/3 krótszy i nie było całego tego chamstwa z
    zastrzeżeniami o własności/posiadaniu.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 9. Data: 2006-08-16 19:09:40
    Od: Jarosław Lech <j...@k...ODSPAMIACZ.pl>

> [...]
    > I tak jest w ustawie o zasadach ewidencji podatników!
    > Wrrrr.... a myslałem że tylko z matematyki nie trzeba zdawać matury

    [ciach]

    Dziękuję za konkrety. Może jeszcze pomarudzę im pisemnie (chociaż
    teściowa podpisuje, więc nie wiem, czy przejdzie :-) ), ale - jak
    wspomniałem w odpowiedzi do innego posta - zakładam eMax plus w mBanku
    wspólny z teściową. Nie wiem, czy i kiedy będzie potrzebny, poza tym, że
    posłuży mi do wybrnięcia z sytuacji po swojemu. A może w przyszłości
    teściowa da się namówić na przekazanie 1% podatku na organizację pożytku
    publicznego, albo przy okazji jakiejś darowizny kultowo-religijnej
    weźmie jej potwierdzenie. Albo wygra w totolotka :-) Wtedy eMax plus się
    rzeczywiście przyda :-)

    Swoją drogą ku...two kwitnie w kraju, skoro
    siedemdziesięcioparoletnią osobę państwo oskubuje z jej pieniędzy na
    opłaty manipulacyjne, a minister z pensją miesięczną wyższą od jej
    rocznych dochodów łamie prawo, żeby urzędnik mógł ją skubać i tarmosić.
    Kto może niech lepiej ucieka do jakiegoś normalniejszego kraju.

    --
    Lejak
    j...@k...ODSPAMIACZ.pl

  • 10. Data: 2006-08-16 20:48:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 Aug 2006, Budzik wrote:

> [...]
    odcinku co następuje:
    > uff, na szczescie swoje konto podałem jeszce zanim wkradła sie az taka

    ...biurokracja wkradła się po udanych wyłudzeniach zwrotu VAT.
    Zupełnie inna rzecz, że "zazwyczaj" jak US ma zwrócić 15 zł to
    zarządza czynności sprawdzające a opisywane w prasie przypadki
    "wyłudzenia na numer rachunku" to były AFAIR ćwierć miliona
    i wyżej (i najwyraźniej bez żadnej kontroli przeszły), no ale
    nic to: załatano w ten sposób że podatnik ma na wszystko
    przedstawić "papier".
    W świetle wypowiedzi Lecha (że chcieli tylko oświadczenia)
    zupełnie nie rozumiem po co, ale niech będzie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)