  • 11. Data: 2006-01-02 17:12:44
    Temat: Re: Metoda kasowa
    Od: "seba" <i...@a...pl>

    No dobrze a mialem taki przypadek,towar wyslalem pod koniec miesiaca a
    pieniadze otrzymalem w nastepnym miesiacu.Pytanie,w ktorym miesiacu wpisac
    to do KPIR,w miesiacu sprzedazy czy otrzymaniu zaplaty

    seba

  • 12. Data: 2006-01-02 17:36:43
    Od: "Atomek" <l...@p...W.Y.T.N.I.J.onet.pl>

    > Zróbmy tak (wiem że odpowiedź już padła, w celach dydaktycznych
    > warto sobie obejrzeć).
    > Podaj podstawę prawną twojego twierdzenia. Ustawa, artykuł,
    > cytat potrzebnej części.
    =============
    par.12 rozporządzenia w sprawie KPiR. Nie będe cytował bo tego dużo jest.
    Paragraf ten mówi co jest podstawą zapisu w KPiR. Jest nią faktura,
    niezależnie od tego czy jest zapłacona, czy nie.

    Atomek

  • 13. Data: 2006-01-03 07:41:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    seba wrote:

    > a jak z ksiegowaniem przychodow w KPIR,dla przykladu wyslalem towar za
    > pobraniem 2 stycznia (faktura wystawiona z dniam 2.01.06),pieniadze
    > dostalem 20 stycznia,kiedy to wpisac w KPiR

    Sprzedaż zawsze w dacie wystawienia faktury.

  • 14. Data: 2006-01-03 08:00:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Atomek wrote:

> [...]
    > jest. Paragraf ten mówi co jest podstawą zapisu w KPiR. Jest nią
    > faktura, niezależnie od tego czy jest zapłacona, czy nie.

    No to na razie podstawa zapisu w KPiR a co z ustaleniem
    zobowiązania podatkowego? Wpisać do KPiR można różne rzeczy
    np czyjeś faktury, ale to nie znaczy, że od wpisania stają się kosztem.
    Będziemy znowu dyskutować czy mieć fakturę
    oznacza mieć poniesiony wydatek?

  • 15. Data: 2006-01-03 22:40:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Jan 2006, jureq wrote:

    > Sprzedaż zawsze w dacie wystawienia faktury.

    Hm...
    +++
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym
    ze zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie
    z odrębnymi przepisami
    ---

    Spytam tak: czy podatnik MUSI ewidencjonować przychody *dla celów
    DG* w oparciu o ewidencję VAT ?
    IMVHO - tylko "może".
    Mam na myśli par.21 rozp. ds. KPiR.
    W ustawie jest "jeśli".
    A w 'odrębnym przepisie' jest "podatnik MOŻE".
    Oczywiście wtedy wychodzi na jaw spór o to kiedy przychód jest
    "należny" - czy liczy się data wydania towaru/wykonania
    usługi, czy też termin płatności....

    Jak ci się argument widzi ?

    Tak BTW: czy ktoś biegły w PK zapodać co (na PK) rozumie się
    przez "przychód należny" (dla podatku DOCHODOWEGO) w przypadku
    f-ry VAT z róznymi terminami sprzedaży, wystawienia i płatności ?
    Powiedzmy - "przypadek ogólny" (bo wyjątki pewnie są).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-01-03 23:04:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Jan 2006, Atomek wrote:

> [...]
    > Paragraf ten mówi co jest podstawą zapisu w KPiR. Jest nią faktura,
    > niezależnie od tego czy jest zapłacona, czy nie.

    Acha.
    Faktury wpisuje się "na trzy" (sposoby): koszty towarów
    handlowych, koszty ogólne i sprzedaż (przychody)
    To ja się spytam:
    1. co z fakturą kosztową wobec zapisu z ustawy art.22.4, do
    czego WYJĄTKIEM jest art.22.6
    Możesz wskazać przepis który zakazuje stosowania się do
    art.22.4 ?
    Inaczej: jak z daty wystawienia f-ry oraz obowiązku jej
    wpisania wydedukowałeś jakiej daty dotyczy owa f-ra ?
    To *nie* jest oczywiste że daty wystawienia!

    2. w przypadku f-ry sprzedaży spytam jak z faktu obowiązku
    wpisania f-ry wydedukowałeś j.w. termin wpisu ? :)
    Przepis nakazuje ujęcie przychodu - nie ma wątpliwości.
    Przepis pozwalający na pewne uproszczenie, czyli ujęcie
    w dacie wystawienia f-ry (czyli być może PÓźNIEJ niż
    powinno to mieć miejsce) też znamy.
    Na pewno nie można sprzedaży dokumentować kasowo i proszę
    tego nie sugerować jakoby ktoś tak napisał.

    Poruszam dwie osobne rzeczy:
    - możliwość kasowego rozliczania kosztu
    - nieoczywistość stanowiska że data wystawienia f-ry określa
    datę przychodu
    IMO to jest możliwość!

    Konkretnie: podatnik postanowił prowadzić oddzielną ewidencję
    sprzedaży VAT oraz sprzedaży dla PDoOF, albo każdą sprzedaż
    wpisuje do KPiR nie posługując się ES VAT.
    ES VAT jak VAT - wpisuje z datą wystawienia f-ry.
    ES (nie-VAT) wpisuje z datą wydania towaru lub wykonania
    usługi (tak jakby był nieVATowcem).

    Co robi źle - który przepis łamie ?

    Przepis par.22 rozp.ds.KPiR wręcz wskazuje że *normą* jest
    inna data uznania sprzedaży w rozumieniu VAT (jako data
    wystawienia f-ry) oraz data przychodu w rozumieniu podatku
    dochodowego...

    Tak - mam problem :) - ze wskazaniem "a jakim dokumentem to robić"...

    Niemniej - możliwość księgowania co najmniej kosztów na dwa sposoby
    (kasowo i memoriałowo) jest hm... myślałem że oczywista :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2006-01-03 23:06:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Jan 2006, seba wrote:

    > No dobrze a mialem taki przypadek,towar wyslalem pod koniec miesiaca a
    > pieniadze otrzymalem w nastepnym miesiacu.Pytanie,w ktorym miesiacu wpisac
    > to do KPIR,w miesiacu sprzedazy czy otrzymaniu zaplaty

    ...otrzymanie zapłaty jest bez znaczenia: art.14 ustawy nakazuje
    uznać za przychód z DG "przychody należne nawet jakby nie zostały
    zapłacone".
    Kasowo można zaliczać jednak koszty... (jak ktoś lubi sobie
    zrobić gorzej :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)