  • 1. Data: 2003-08-12 15:03:53
    Temat: Materiały handlowe (pytanie początkującego)
    Od: "yba" <y...@N...pl>

    Witam.
    Czy z księgowego pkt. widzenia dobrze postępuje:
    - kupuje materiały np. farby za 100zł (netto)- wpisuję w KPiR w kol. 10
    (towary handlowe)
    - odliczam VAT (22 zł)
    - wykonuję usługę np. malowanie (zużyłem w/w farbę) i wystawiam fakturę np.
    na 100 zł + 22 zł (vat). - wpisuję w kol. 7
    - doliczam VAT (22 zł) do zapłacenia.

    Zakładamy, że zużyłem do malowania cały zakupiony materiał = wystawiłem
    fakturę za malowanie.
    Czyli przy inwentaryzacji na koniec roku, tej farby już nie mam?
    A co jeśli jej całej nie zużyłem?
    I co się dzieje w sensie księgowym jeśli kupię materiału za 1000 zł a
    wystawię faktury na 500 zł, bo np. materiał się zmarnował, klient nie chciał
    zapłacić więcej, itp.?

    pzdr
    yba

  • 2. Data: 2003-08-12 21:28:30
    Temat: Re: Materiały handlowe (pytanie początkującego)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Aug 2003, yba wrote:

    >+ Witam.
    >+ Czy z księgowego pkt. widzenia dobrze postępuje:
    >+ - kupuje materiały np. farby za 100zł (netto)- wpisuję w KPiR w kol. 10
    >+ (towary handlowe)

    ...i "materiały" ("do produkcji"), jak Maddy kiedyś pracowicie
    uświadamiała...

    >+ - odliczam VAT (22 zł)
    >+ - wykonuję usługę np. malowanie (zużyłem w/w farbę) i wystawiam fakturę np.
    >+ na 100 zł + 22 zł (vat). - wpisuję w kol. 7
    >+ - doliczam VAT (22 zł) do zapłacenia.

    Zaraz, ty usiłujesz nic na tym nie zarobić ?? Hm... promocja... ;)

    >+ Zakładamy, że zużyłem do malowania cały zakupiony materiał = wystawiłem
    >+ fakturę za malowanie. Czyli przy inwentaryzacji na koniec roku, tej
    >+ farby już nie mam?

    To ty nam zrób jeszcze wykład, jak się rozliczasz.
    Jak KPiR - to robisz spis z natury.
    A jak PK - to bym bardziej ;) !
    A chodzi mi o to, że na "PK" masz "stan magazynowy", a na KPiR
    *nie masz obowiązku* prowadzić rejestrów magazynowych.
    To oczywiście nie powinno cię doprowadzać do pomysłów jakobyś
    mógł nie wiedzieć co zrobiłeś z toną farby :> (masz wiedzieć
    i tyle - do zalecanych konceptów należy np. opisywanie na odwrocie
    faktury co z danymi pozycjami się stało).

    >+ A co jeśli jej całej nie zużyłem?

    To jest w spisie, znaczy: remanencie. Wyceniasz - i doliczasz
    do przychodu ("towar na magazynie to twój majątek", swobodna
    interpretacja przepisów podatkowych (C) G.S. :)) Oczywiście
    "zeszłoroczny remanent" się odlicza - bo to już było opodatkowane.

    >+ I co się dzieje w
    >+ sensie księgowym jeśli kupię materiału za 1000 zł a wystawię faktury na
    >+ 500 zł, bo np. materiał się zmarnował,

    A to trudno... IMHO można uznać za "uzasadniony koszt" - ale poczekaj
    co inni napiszą :) BTW: jak się zmarnował ? Myszy zeżarły ?? :O
    (nie wierzę !)

    >+ klient nie chciał zapłacić więcej, itp.?

    A to gorzej. Klientowi masz wystawić fakturę "na tyle na ile
    się należy" i zedrzeć ze skórą :> IMHO regularne dopłacanie do
    klientów dobrze przyjęte nie będzie :]
    Natomiast jeśli byłby *uzasadniony* powód przeceny (w przepisach
    AFAIR jest "na przykład wyjścia z mody" :)) to...owszem, owszem....

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR ,VAT)

  • 3. Data: 2003-08-13 07:33:41
    Od: "yba" <y...@N...pl>

    Użytkownik "yba" <y...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    np.
    > na 100 zł + 22 zł (vat). - wpisuję w kol. 7

    Jeszcze jedno:
    Czy na malowanie pomieszczeń w budynku mieszkalnym nie mogę wystawić faktury
    ze stawką 7% VAT ??

    yba