  • 11. Data: 2003-10-02 13:07:23
    Temat: Re: Likwidacja DG i rozliczenie VAT. POMOCY !!!
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> wrote
    > Mylisz się - Przy podatku VAT za usługi telekomunikacyjne decydyje
    > termin płatności podany na fakturze a nie data rzeczywistej zapłaty.

    Hm... no coz. Chyba w takim wypadku cos zle wczesniej zrozumialem:)

    > W twoim przykładzie VAT można odliczyć tylko w październiku. Jeśli
    > robisz inaczej to pomyśl o korektach i "czynnym żalu", bo przy
    > pierwszej kontroli będziesz miał duże kłopoty.

    Na szczescie robie to dokladnie tak jak powinno byc, czyli ksieguje w
    pazdzierniku :)

    Aha... to moze sie w takim razie zapytam zeby wyjasnic wszystko:
    a przy podatku PIT ?
    Kiedy mozna? Bo tam to chyba juz mozna na 2 sposoby ksiegowac?

    Janusz

  • 12. Data: 2003-10-02 13:14:14
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Janusz"
    > Aha... to moze sie w takim razie zapytam zeby wyjasnic wszystko:
    > a przy podatku PIT ?
    > Kiedy mozna? Bo tam to chyba juz mozna na 2 sposoby ksiegowac?
    -----------------------------
    Dokładnie tak, kasowo jak zapłata to koszt .
    Wiola

  • 13. Data: 2003-10-03 05:22:53
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Wiola" <p...@s...com.pl> wrote
    kim razie zapytam zeby wyjasnic wszystko:
    > -----------------------------
    > Dokładnie tak, kasowo jak zapłata to koszt .

    Hm, wlasnie mi sie nasunelo cos, przy takiej fakturze sa 3 daty:
    data wystawienia faktury, data zaplaty i termin platnosci.
    Na 2 sposoby mozna ksiegowac. Czyli jeden bylby nieprawidlowy:)
    Ktory?

    Janusz

  • 14. Data: 2003-10-03 06:05:31
    Od: "Wiola" <p...@s...com.pl>

    Użytkownik "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > data wystawienia faktury, data zaplaty i termin platnosci.
    > Na 2 sposoby mozna ksiegowac. Czyli jeden bylby nieprawidlowy:)
    Nie wiem czy pytasz o ksiegowanie do kp i r jeśli tak to zalaży jaka metode
    stosujesz jeśli kasową to wtedy kiedy faktycznie zapłacisz ( i może to byc
    czwarta data zapłacisz kiedy indziej niz masz termin ) jeśli stosujesz
    metode memoriałowa to nie zaksięgujesz wcześniej niz dostałes jeśli data
    otrzymania jest ta sama jak dostałeś to jest ta jedną przez ciebie
    wymieniona inaczej wpisujesz wtedy kiedy dostałeś ( przeciesz nie wpiszesz
    do tyłu do książki lub do przodu a zapisy zapewne wpisujesz codziennie )
    Wiola

  • 15. Data: 2003-10-03 07:41:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Oct 2003, Janusz wrote:

> [...]
    >+ data wystawienia faktury, data zaplaty i termin platnosci.
    >+ Na 2 sposoby mozna ksiegowac. Czyli jeden bylby nieprawidlowy:)

    Uściślij czy chodzi o VAT czy PIT :)
    Bo termin płatności ma znaczenie wyłącznie dla VAT !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2003-10-03 10:59:58
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote
    > Uściślij czy chodzi o VAT czy PIT :)
    > Bo termin płatności ma znaczenie wyłącznie dla VAT !

    o PIT, vat juz zostal wyjasniony wczesniej:)

    Do KPiR chcialem wszystko wpisywac z data wystawienia, potem sie okazalo ze
    telefon i ZUS (i energia) rzadza sie innymi prawami i zaczalem je wpisywac z
    data
    zaplaty.

    A dokladniej: ZUS + telefon w momencie zaplaty, reszta rachunkow - data
    zaplaty=data wystawienia
    wiec to nie jest wzystko jedno. Swoje wystawione faktury (jedna na miesiac)
    wpisuje z data wystawienia...
    a nie z data otrzymania zaplaty... hm.
    Czy to jest zle?

    I jeszcze jedno:
    Jesli do VAT wpisuje sie z data platnosci, a w KPiR mam wpisy zgodne z
    faktycznym
    zaplaceniem, to np taka fakturka za telefon w ewidencji VAT wskoczy mi w
    innym miesiacu
    niz w KPiR. Troche dziwne to.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 17. Data: 2003-10-03 11:01:56
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

    "Wiola" <p...@s...com.pl> wrote
> [...]
    > do tyłu do książki lub do przodu a zapisy zapewne wpisujesz codziennie )

    dziekuje za wyjasnienia, a dokladniej moj przypadek jest opisany w
    rownoleglej czexci watku
    pod pytaniem Gotfryda.

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 18. Data: 2003-10-03 13:51:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Oct 2003, Janusz wrote:
    [...]
    >+ Do KPiR chcialem wszystko wpisywac z data wystawienia, potem sie okazalo ze
    >+ telefon i ZUS (i energia) rzadza sie innymi prawami i zaczalem je wpisywac
    >+ z data zaplaty.

    Hm... musisz ustalić jak wobec tego w końcu księgujesz:
    - w okresie którego dotyczy przychód dla którego poniosłeś koszt
    - w momencie zapłaty (kasowo).
    Wszystko tak kśiegujesz ?

    >+ A dokladniej: ZUS + telefon w momencie zaplaty, reszta rachunkow - data
    >+ zaplaty=data wystawienia

    Acha. No to pytam, czy masz "kwitki" zapłaty ?

    >+ wiec to nie jest wzystko jedno. Swoje wystawione faktury (jedna na miesiac)
    >+ wpisuje z data wystawienia...
    >+ a nie z data otrzymania zaplaty... hm.
    >+ Czy to jest zle?

    To jest dobrze. Księguje się "kiedy dochód jest należny", widywałem
    sporne opinie (USy podobnoż chciały podważać ten tok) - za wyjątkiem
    przypadków opisanych w ustawach - ALE, na KPiR wolno uznawać przychód
    z datą wystawienia faktury co upraszcza papierkologię.

    [...]
    >+ zaplaceniem, to np taka fakturka za telefon w ewidencji VAT wskoczy mi
    >+ w innym miesiacu
    >+ niz w KPiR. Troche dziwne to.

    IMHO "śmieszniejsza" jest sprzeczność między momentem wpisu a uznania:
    na KPiR nie prowadzi się magazynu i jest nakaz wpisywania wszystkich
    towarów handlowych i materiałów "zaraz po przyjęciu na magazyn".
    Więc jak kupisz towar (materiały), to przy kasowym rozliczaniu
    wpisać masz je "zaraz" (§ 17).
    Ale kosztem będą po zapłaceniu, być może kwartał później :] !
    Co prawda tam są wyjątki (§ 30) z czego wynikałoby że prowadząc
    ewidencję VAT można sobie "odpuścić". Ale sama idea jest
    złośliwa :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 19. Data: 2003-10-06 04:52:10
    Od: "Janusz" <j...@a...net.pl.nospam.pl>

> [...]
    > Hm... musisz ustalić jak wobec tego w końcu księgujesz:
    > - w okresie którego dotyczy przychód dla którego poniosłeś koszt

    Telefon + ZUS w momencie zaplaty. Cala reszta (jesli jest jakakolwiek) tez w
    momencie zaplaty:)
    bo wystawienie faktury w sklepie = zaplata.

    > Acha. No to pytam, czy masz "kwitki" zapłaty ?

    Hm... potwierdzenia z banku wykonania przelewu za ZUS i Telefon. O to Ci
    chodzi?

> [...]
    > przypadków opisanych w ustawach - ALE, na KPiR wolno uznawać przychód
    > z datą wystawienia faktury co upraszcza papierkologię.

    No i dobrze, dziekuje bardzo za uspokojenie mojego serca:)

    > Więc jak kupisz towar (materiały), to przy kasowym rozliczaniu
    > wpisać masz je "zaraz" (§ 17).
    > Ale kosztem będą po zapłaceniu, być może kwartał później :] !

    Ech... i ja to wszystko starams ie zrozumiec? :) Ja juz nie wiem co bedzie
    pierwsze...
    czy zrozumie logike wg. ktorej dzialaja przepisy czy logike wg. ktorej
    dzialaja kobiety* ;)
    (* - oczyiwscie nie wszystkie, nie chce generalizowac:) chodzi mi tylko o te
    wszystkie ktore znam osobiscie ;)

    Pozdrawiam,
    Janusz

  • 20. Data: 2003-10-06 07:27:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Oct 2003, Janusz wrote:

> [...]
    >+ momencie zaplaty:)
    >+ bo wystawienie faktury w sklepie = zaplata.

    Acha. Czyli jeszcze nie ustaliłeś sposobu księgowania :)
    To sobie ustal, na wszelki wypadek będziesz mądrzejszy :)
    [...]
    >+ > Acha. No to pytam, czy masz "kwitki" zapłaty ?
    >+
    >+ Hm... potwierdzenia z banku wykonania przelewu za ZUS i Telefon. O to Ci
    >+ chodzi?

    Dla porządku: *jeśli* chcesz powiedzieć, że księgujesz kasowo
    - to tak, o to chodzi :) Jeśli księgujesz memoriałow - to
    fakt zapłaty jest bez znaczenia :)
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ech... i ja to wszystko starams ie zrozumiec? :) Ja juz nie wiem co bedzie

    ..bo to był przypadek kiedy najpierw przywozisz towar a dopiero
    później za niego płacisz :) Jak rozumiem: "nie ma zastosowania".
    [...]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)