  • 11. Data: 2008-06-25 12:38:17
    Temat: Re: Re: Laptop poni?ej 3500 - czy to jest ?T ?
    Od: "Mariusz" <M...@p...WYTNIJTOonet.pl>

    Najważniejsze pytanie dla mnie na teraz to:
    Czy w deklaracji VAT7 mam wpisać kwotę za laptopa w polach 44 i 45 - Nabycie towarów
    i usług zaliczanych u podatnika do środków
    trwałych, czy w pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych ?
    Czy jeśli wpiszę w pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych, to będę mógł
    wpisać laptopa do ewidencji ŚT? Chyba nie, czyli
    musi zostać na wyposażeniu?

    > Nie przesadzaj :]

    Rozumiem, że nie będę miał problemów?

    > To nie tak.
    > Weź sobie definicję wyposażenia z roporządzenia o KPiR: "rzeczowe
    > składniki majątku używanego na potrzebny DG nie zaliczone przez podatnika
    > do ST" albo jakoś podobnie (piszę "z głowy czyli z niczego").
    > I próg (aktualnie 1500 zł) obowiązku ewidencjonowania.

    Ok, wprowadzę do ewidencji wyposażenia, nie amortyzuję, odliczam od razu, a w
    ewidencji jest przez np 3-4 lata, potem kupuję nowy i
    co ze starym?
    Załóżmy, że nie sprzedam go, mogę go jakoś zlikwidować?

    > Zaś zaliczanie do ST jest w ustawie: i długopis "długoużywalny"
    > i notebook z "planowanym użyciem > rok" za 2 kzł *są* ST..
    > Tyle, że ustawa zawiera zapis iż ST do limitu (aktualnie 3,5 kzł)
    > można nie traktować jak ST, lecz "po prostu" uznać za koszt - jest
    > tylko taka różnica, że moment uznania za koszt jest określony na
    > rozpoczęcie użytkowania (a nie na moment nabycia, czyli "poniesienia"!)

    Co znaczy rozpoczęćie użytkowania? Zaczynam go użytkować zaraz po zakupie, muszę to
    jakoś udokumentować? Jak?

    > No to jedziesz po kolei z notebookiem za 2 kzł:
    > Można uznać za ST albo i nie.
    > W razie zaliczenia ST do amortyzacji można amortyzować jednorazowo albo
    > i nie, co może mieć sens, jak ktoś ma straty
    > W razie nie zaliczenia do amortyzacji spełnione są warunki definicji
    > wyposażenia, a że mamy przekroczony prog, to trzeba wpisać do EW.

    Ok, to mi pasuje, odliczam na podstawie faktury?

    > Teraz zamykanie DG :)
    > ST: nie robimy nic. Natomiast jeśli zostanie w przeciągu 6 lat
    > od zakończenia DG sprzedany, to przychód będzie *przychodem
    > z DG*! (tak, można osiągnąć przychód podatkowo zaliczany do DG
    > mimo że już DG się nie prowadzi!)
    > Wyposażenie: niestety idzie do wartości remanentu likwidacyjnego.
    > A wartość tego remanentu "z proporcją" jest opodatkowana.

    Czyli bardziej opłaca się mieć na ewidencji ŚT niż w wyposażeniu?
    Co znaczy "z proporcją" wpisuję wtedy wartość rynkową, czy zwracam cały VAT?

    pzdr.
    Mariusz

  • 12. Data: 2008-06-25 13:45:57
    Temat: Re: Laptop poniżej 3500 - czy to jest ŚT ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2008, juana wrote:

    > Racja. Ale sprzedac mozna za jakas symboliczna zlotowke.

    ...jak mniemam, poza "podmiotami powiązanymi" :)
    Przyznam, ze ew. czynności wyjaśniające ze strony US mogłyby mnie
    nie zdziwić :)
    A zeznanie świadka (postraszonego uprzednio, że łaskaw był nie
    opodatkować "nieodpłatnego świadczenia", niezależnie czy straszenie
    jest zasadne czy nie) iż zapłacił więcej niż na f-rze mogłoby się
    skończyć niezdrowo.

    > Chyba mozna tez zgubic?

    Trudny przypadek, trzeba przyznać :]

    Zauważ, że *ktoś* w tym momencie ma na koncie przestępstwo
    w postaci nieoddania przedmiotu znalezionego do "właściwego
    organu w postaci biura rzeczy znalezionych".
    Albo do właściciela (jak zna).
    Załóżmy, że US zrobi kontrolę i "się zainteresuje", spisując
    sobie dane. A później niechcący ów notebook gdzieś się
    wplącze w jakąś dowolną sprawę (ja wiem, jakiś "nielegalny"
    film na nim się znajdzie?), w której też ktoś go "spisze".
    Przejedźmy "po paragrafach":

    _117.html
    +++
    Art. 183
    § 1. Kto znalazł rzecz zgubionš, powinien niezwłocznie zawiadomić o tym
    osobę uprawnionš do odbioru rzeczy. Jeżeli znalazca nie wie, kto jest
    uprawniony do odbioru rzeczy, albo jeżeli nie zna miejsca zamieszkania
    osoby uprawnionej, powinien niezwłocznie zawiadomić o znalezieniu
    właœciwy organ państwowy.
    ---
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-karny-1_2_1
    44.html
    +++
    Art. 284
    § 1. Kto przywłaszcza sobie cudzš rzecz ruchomš lub prawo majštkowe,
    [...]
    § 3. W wypadku mniejszej wagi lub przywłaszczenia rzeczy znalezionej,
    sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia wolnoœci albo pozbawienia
    wolnoœci do roku.
    ---

    Masz ten sam cyrk co przy kradzieży: US może zażądać kopii, tym razem
    nie protokołu z policji a zapytania w biurach rzeczy znalezionych
    (w okolicy w której prawdopodobnie nastąpiło zgubienie), i JEŚLI
    przypadkiem sprzęt zostanie znaleziony w inny sposób, niż ten że
    znalazca oddał właścicielowi (a ten z powrotem wciągnął do ewidencji),
    to ktoś pójdzie siedzieć :>

    Albo jeden ktoś za nieoddanie do biura, albo drugi ktoś za
    poświadczenie nieprawdy w celu osiągnięcia korzysci.
    Paragraf za to drugie też gdzie w linku wyżej leży :)

    Streszczając: IMHO kombinujesz, posługując się rozważaniami które
    są już poza prawem. Być może prawdopodobieństwo ich wykrycia
    jest małe, ale stanowią przestępstwo - bądź z KK bądź z KKS.
    Równie dobrze można powiedzieć, że niewykazanie sprzedaży
    też obniża podatek :P

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2008-06-25 13:55:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Podstawy prawnej nie mam, opieram sie na tym, co mi powiedziala na ten temat
    > ksiegowa z kilkunastoletnim stazem.

    W tym czasie przepisy VAT to się zmieniły diametralnie...
    BTW: jak jedziesz drogą, to też opierasz się na tym co mówią wieloletni
    kierowcy? ;)

    > Jesli masz jakies inne info na ten temat,

    Ależ wyłącznie info z sejmu, podpisane przez prezydenta RP ;)
    Znaczy mam na myśli ustawę.
    Niestety, trzeba wyposażyć się w jakąś colę, na trawienie pomaga
    a ustawa o VAT jest niestrawna :]
    Tyle, ze to jest *obowiązujące* prawo, a nie moje mniemanie.

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 7
    [...]
    2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się
    również przekazanie przez podatnika towarów należšcych do jego
    przedsiębiorstwa na cele inne niż zwišzane z prowadzonym przez niego
    przedsiębiorstwem, w szczególnoœci:

    1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego
    pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców,
    akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów
    stanowišcych osób prawnych, członków stowarzyszenia,

    2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególnoœci
    darowizny
    ---

    Do tego dochodzi art.14 (likwidacja DG).

    No i na deser ów cios w plecy:
    +++
    Art. 29
    1. Podstawš opodatkowania jest obrót [...]
    [...]
    10. W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawš
    opodatkowania jest cena nabycia towarów[...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2008-06-25 14:08:17
    Temat: Re: Re: Re: Laptop poni?ej 3500 - czy to jest ?T ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2008, Mariusz wrote:

    > Czy jeśli wpiszę w pola 46 i 47 - Nabycie towarów i usług pozostałych, to
    > będę mógł wpisać laptopa do ewidencji ŚT? Chyba nie, czyli musi zostać na
    > wyposażeniu?

    Na to wychodzi.
    BTW: dlaczego nie rozliczasz się kwartalnie?

    > Ok, wprowadzę do ewidencji wyposażenia, nie amortyzuję, odliczam od razu, a w
    > ewidencji jest przez np 3-4 lata, potem kupuję nowy i co ze starym?
    > Załóżmy, że nie sprzedam go, mogę go jakoś zlikwidować?

    Jak chodzi o utylizację, to AFAIK aktualne przepisy przewidują, że sprzęt
    elektroniczny trzeba oddawać do uprawnionych (zajmujących się odpadami
    elektronicznymi) firm.
    IMHO zdecydowanie najlepiej sprzedać na allegro (na "normalnych"
    warunkach), nikt nie ma jak się przyczepić.

    > Co znaczy rozpoczęćie użytkowania? Zaczynam go użytkować zaraz po zakupie,
    > muszę to jakoś udokumentować? Jak?

    Nie.
    Za to jak przyjdzie kontrola z US i zastanie "wyposażenie" (ujęte
    w koszty) w jeszcze nie rozpakowanym pudełku to może być ciekawie :)

    > Ok, to mi pasuje, odliczam na podstawie faktury?

    Skoro "normalny koszt" to inaczej się nie da :)

    > Czyli bardziej opłaca się mieć na ewidencji ŚT niż w wyposażeniu?
    > Co znaczy "z proporcją" wpisuję wtedy wartość rynkową, czy zwracam cały VAT?

    Nienienie.
    "Proporcja" dotyczy podatku *dochodowego*.
    VAT to jest sprawa OSOBNA, które skutecznie wybija z głowy pomysł
    pozostawiania sobie czegokolwiek co "było w DG".

    Przepis (o dochodowym) tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 24
    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalnoœci gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu
    do wartoœci ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień
    likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych
    i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków
    oraz rzeczowych składników majštku zwišzanego z wykonywanš
    ^^^^^^
    działalnoœciš, nie będšcych œrodkami trwałymi - takiego wskaŸnika
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach
    w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzajšcych miesišc,
    w którym nastšpiła likwidacja działalnoœci, a jeżeli w tym okresie
    dochód nie wystšpił - w roku podatkowym[...]
    ---

    Dla VAT niestety w jednym i drugim przypadku "pełny zwrot".

    Ten przepis wprowadzono pod pozorem "robienia dobrze podatnikom" :>
    kiedyś było sensownie, czyli "od wartości rynkowej", uzasadniono
    to faktem, iż w brzmieniu "wartości rynkowej" bankrutujący
    hurtownik powinien doliczyć marżę do pozostających mu towarów.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2008-06-25 14:28:18
    Od: "Mariusz" <M...@p...WYTNIJTOonet.pl>

    Bardzo dziękuję za pomoc.
    Rozumiem, że najlepiej posprzedawać wszystko przed zamknięciem DG?
    Mam nadzieję, że nie będę musiał zamykać :)

    > BTW: dlaczego nie rozliczasz się kwartalnie?
    No właśnie zacząłem miesięcznie i tak już zostało, źle zrobiłem.

    pzdr.
    Mariusz

  • 16. Data: 2008-06-25 14:47:22
    Od: "juana" <g...@o...eu>

    > W tym czasie przepisy VAT to się zmieniły diametralnie...

    Owszem, ale ona, jako ze zawod wciaz wykonuje z powodzeniem i z tego zyje,
    nadaza za zmianami.

    > BTW: jak jedziesz drogą, to też opierasz się na tym co mówią wieloletni
    > kierowcy? ;)

    Chetnie slucham porad doswiadczonych ludzi. Nie zawsze jest czas, aby
    wszystko natychmiast weryfikowac. Lepiej sie uczyc na cudzych bledach, niz
    na swoich:).

    joan

  • 17. Data: 2008-06-25 15:57:28
    Temat: Re: Laptop poni?ej 3500 - czy to jest ?T ?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Mariusz wrote:
    > No właśnie zacząłem miesięcznie i tak już zostało, źle zrobiłem.

    Mam dla Ciebie dobrą wiadomość.

    Masz szansę naprawić swój "błąd", jeśli do końca miesiąca złożysz kwity
    w US, zmieniając tryb rozliczania VAT na kwartalny ;-)

    Nie zwlekaj! Następna okazja nadarzy się dopiero za trzy miesiące :-)

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 18. Data: 2008-06-26 09:06:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Owszem, ale ona, jako ze zawod wciaz wykonuje z powodzeniem i z tego zyje,
    > nadaza za zmianami.

    To może nieco "zaokrągliłaś" sobie jakąś tezę, o której mówiła?
    Bo "zniknięcie" wyposażenia ewidencjonowanego lub ST jakieś skutki
    uboczne niestety miewa :]
    Jakby było tak jak piszesz "wykreślasz..." (i tyle), to chyba za dobrze
    by było ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-06-26 09:23:33
    Od: "IwonaW" <i...@o...pl>

    Użytkownik "juana" <g...@o...eu> napisał w wiadomości

    > Racja. Ale sprzedac mozna za jakas symboliczna zlotowke. Chyba mozna tez
    > zgubic?
    >
    > joan

    Pozwolilam sobie zadzwonic do KIP i mila pani powiedziala mi o czym juz
    wiemy ze wycofanie na potrzeby wlasne = odprowadzenie VAT ale zlikwidowanie
    bo ST stary i zuzyty nie rodzi konsekwencji podatkowych.
    Zaraz sie zacznie jak udowodnic ze ST zostal zlikwidowany ;-)

    poozdrawiam
    Iwona

  • 20. Data: 2008-06-26 09:24:50
    Temat: Lapek z ST - sprzedaz konkubentowi lub na czesci [Bylo:] Laptop poni?ej 3500 - czy to jest |T ?
    Od: "juana" <g...@o...eu>

    > Sprzedaż: nie ma pytań (normalny obrót, jak każda sprzedaż), *poza*
    > "podmiotami powiązanymi" (rodzina, współwłaściciele, pracownicy,
    > pracodawcy i cała reszta wg ustawy), kieyd to US ma prawo skorygować
    > wartość sprzedaży :> i wyznaczyć w ten deseń podatek do zapłaty

    Ustawa wymienia podmioty powiazane i powiazanie to generalnie moze sie
    odbywac na 3 sposoby: pokrewienstwo lub powinowactwo, powiazanie majatkowe i
    stosunek pracy, zgadza sie?. A jak sie to ma do konkubinatu, w ktorym
    wspolne jest gospodarstwo domowe, ale nie ma wspolnoty majatkowej? Czy
    sprzedaz skladnika majatku trwalego konkubentowi jest traktowana jak
    sprzedaz podmiotowi powiazanemu? Na chlopski rozum powiazanie jest
    oczywiste, ale ustawa omija ten temat.
    Druga rzecz - co ze sprzedaza uszkodzonego laptopa podmiotowi powiazanemu?
    Zalozmy, ze moj kilkuletni laptop sie zepsul, poszedl do naprawy, po czym
    znow sie zepsul. Gwarancji juz na niego nie ma, jest tez juz technicznie
    wlasciwie zlomem, bo laptopy starzeja sie w strasznym tempie. Zostal
    calkowicie zamortyzowany. Naprawa jest nieoplacalna, ale jesli go tak sobie
    zdejme z EST, to bede musiala zwrocic ponad 2 tysiace VAT-u, bo lapek
    kosztowal w swoim czasie ok. 10 tys. Zatem jesli go sprzedam podmiotowi
    powiazanemu za tyle, na ile mona wycenic starego uszkodzonego laptopa, to
    jest spora szansa, ze US tak czy sie siak sie przyczepi i kaze zwracac VAT-u
    tyle, ile by sie zwracalo przy przekazaniu na cele nie zwiazane z DG? A jak
    jest z rozebraniem laptopa na czesci i sprzedaniem tychze czesci?

    Pozdrawiam,
    joan