  • 41. Data: 2009-09-15 08:55:54
    Temat: Re: Kupno-sprzedaż mebli, kto płaci podatek
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 15 Sep 2009 00:02:01 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Różnica taka, że (np. w odróżnieniu od DG) straty z pojedynczej
    > transakcji się *nie sumują* z dochodami z innych transakcji.

    Szukam tego w ustawie i nie widzę.

  • 42. Data: 2009-09-15 09:51:46
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 14 Wrz, 21:11, Tristan <n...@s...pl> wrote:
    > W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 14 wrzesień 2009 21:09
    > (autor Liwiusz
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak: <h8m4ct$r2...@news.onet.pl>):

    miłosierny to może być człowiek. Państwo nie ma uczuć. I dlatego
    "pomoc" państwa zawsze będzie gorsza niż pomoc bliźniego.

    > Ale system jest niezrozumiały, jak widać. Rozsądny system oznacza, że
    > podatek płaci ten, co zarabia, a nie ten co traci.

    Kolejny przesąd... Kto traci? Przecież jeden zyskał pieniądze, a drugi
    to, co kupił. Obaj są zadowoleni (chyba, że robią to pod przymusem,
    ale to już inna bajka).

    > --
    > Tristan
    >
    > Niech nie wychodzi z waszych ust żadna mowa szkodliwa,
    > lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby,
    > by wyświadczała dobro słuchającym. (Ef 4,29)

    A jak już w taką nutę uderzamy, to każdemu polecam:
    http://www.nonpossumus.pl/encykliki/Leon_XIII/rerum_
    novarum/ i
    http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii
    /encykliki/centesimus_1.html,
    a szczególnie (z tej pierwszej, sprzed 118 lat!):

    I. ROZWIĄZANIE FAŁSZYWE: SOCJALIZM

    3. Socjaliści, wznieciwszy zazdrość (ubogich do bogatych) mniemają, że
    dla usunięcia przepaści między nimi znieść trzeba prywatną własność, a
    zastąpić ją wspólnym wszystkim posiadaniem dóbr materialnych, i to w
    ten sposób, żeby nimi zarządzali bądź naczelnicy gmin, bądź kierownicy
    państw. Przez tę przemianę posiadania prywatnego na wspólne
    zapewniającą, jak sądzą, równy podział rzeczy i korzyści, spodziewają
    się socjaliści uleczyć obecne zło. To jednak nie rozwiąże trudności, a
    samej klasie robotników przyniesie w rezultacie szkodę. Jest ponadto
    ten pogląd niesprawiedliwym; zadaje bowiem gwałt prawnym właścicielom,
    psuje ustrój państwa i do głębi wzburza społeczeństwo.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 43. Data: 2009-09-15 10:19:10
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 15 wrzesień 2009 11:51
    (autor Jarek Andrzejewski
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <4...@e...go
    oglegroups.com>):

    > miłosierny to może być człowiek. Państwo nie ma uczuć.

    Ale jest tworzone przez ludzi, którzy je mają. Więc mogą tworzyć prawo np.
    hitlerowskie albo chrześcijańskie.

    > I dlatego
    > "pomoc" państwa zawsze będzie gorsza niż pomoc bliźniego.

    Ale pojedynczy bliźni nie da rady. Owszem, ta pomoc też się liczy, ale pewne
    rzeczy trzeba robić globalnie. Pewne trzeba robić też rencyma organizacji.
    Ja np. wpłacam miesięcznie datek na Caritas i w ten sposób pomagam, ale na
    pomaganie osobiście czasu nie mam. I podobnie z podatkiem. Płacę podatek,
    za który można leczyć moją babcię, można pomóc sąsiadowi w potrzebie itp.

> [...]
    > ten pogląd niesprawiedliwym; zadaje bowiem gwałt prawnym właścicielom,
    > psuje ustrój państwa i do głębi wzburza społeczeństwo.

    tak, tak... Patrz dalej na opinie słynącego z ,,biedoty'' watykanu i kleru,
    który od lat obracał tak ogromnymi majątkami, że aż sobie celibat
    wprowadzili, żeby się majątki nie rozchodziły po rodzinie.
    A przy okazji zapomnieli o: ,,A gdy to Jezus usłyszał, rzekł do niego:
    Jeszcze jednego ci brak. Sprzedaj wszystko, co tylko masz i rozdaj ubogim,
    a będziesz miał skarb w niebie, a potem przyjdź i naśladuj mnie.'' (Łk
    18,22)

  • 44. Data: 2009-09-15 19:25:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Sep 2009, Tristan wrote:

    > No ale poza DG zawsze był co najwyżej ryczałtem (np. od U-Z).

    Nie.
    Ryczałtem tylko był (dawno) i jest (od niedawna) przy niskowartościowych
    umowach, cały czas jest zaliczka (!) oraz podatnik *może* skorzystać
    z ryczałtu.
    Jak masz U-Z to na kwotę ponad 150 zł to *nigdy* nie było zakazu
    zaliczania rzeczywistych kosztów - oczywiście z tymi samymi
    zastrzeżeniami, co dla innych przypadków (czyli primo dokumenty,
    secundo wyłączenia z KUP wg art.23 itede).
    A to, że "strony" zazwyczaj umowy kształtują tak, że "wkład"
    do umowy jest zleceniodawcy, więc po stronie zleceniobiorcy
    pozostają co najwyżej "drobne" koszty, więc bardziej opłaca
    się właśnie ryczałt, to całkiem inna sprawa.

    pzdr, Gotfryd

  • 45. Data: 2009-09-15 19:51:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Sep 2009, jureq wrote:

    > Szukam tego w ustawie i nie widzę.

    Przyznaję, że albo się rozpędziłem (i przełożyłem wnioski z braku
    możliwości "przekładania przez granicę roku"), albo mi wyparowała
    zasada interpretacji, bo jakoś pewność straciłem :[
    Nie jest aby cały hak oparty o brzmienie art.24.6?
    Tam jest wyraźnie wyodrębiona definicja dochodu (i *tylko* dochodu,
    bez strat), jako podstawy opodatkowania.
    A definicja dochodu (zawierająca *również* określenie straty)
    z art.9 zawiera zastrzeżenie: "o ile przepisy art.24-25 nie stanowią
    inaczej".

    Wybiłeś mnie z rytmu ;) (thx, dla jasności)
    Ktoś ma jasność jak to wygląda?

    pzdr, Gotfryd

  • 46. Data: 2009-09-24 02:43:17
    Od: "ktp" <k...@a...net_spam_won>

    > Witam,
    >
    > kupuję meble od sąsiada. Kto płaci podatek? Sąsiad mówi, że meble są jak
    > samochód i wtedy PCC płaci nabywca. Ja znów mam nawyki przedsiębiorcy i mi
    > się podatki generalnie kojarzą ze sprzedawcą. No ale w sumie VAT też płaci
    > nabywca.

    żeby odpowiedzieć na Twoje pytanie, potrzebna jest dodatkowa wiedza:
    1) jaki podatek masz na myśli :)
    2) jaka jest kwota transakcji
    3) czy z tytułu tej transakcji przynajmniej jedna ze stron jest opodatkowana
    vatem
    lub z nigo zwolniona (patrz art.2 ust.4 ustawy pcc)

    ad.1
    jeśli dochodowy - sprawa sprzedawcy - jeśli sprzedaje prywatne towary
    używane
    być może w ogóle nie jest to źródło przychodów (patrz art.10 ust.1 pkt.8
    updf)

    jeśli PCC - tak płaci nabywca - czyli Ty (patrz art.1 ust.1 pkt.1
    lit.a) oraz art.4 pkt.1 ustawy pcc)

    ad.2 do pewnej kwoty transakcji obowiązuje zwolnienie z pcc (1tyś zł)

    ad.3 jeśli ta transakcja u sprzedawcy podlega pod przepisy vat (obojętnie z
    jaką stawką - może być "zw")
    czyli w praktyce jeśli sprzedaje firma,
    albo jeśli ta transakcja u Ciebie podlega pod przepisy vat (np jeśli
    kupujesz to jako WNT -wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów)
    TO nie ma PCC

    pozdrawiam
    ktp