  • 1. Data: 2004-09-26 19:47:24
    Temat: Kupno programu komputerowego a prawa autorskie...
    Od: "L." <l...@p...onet.pl>

    Witam szanownych grupowiczów!

    Planuję zakup programu komputerowego od znajomego.
    Zakupiony program będę chciał rozpowszechniać w wielu kopiach. Zależy mi też
    aby osoba, od której kupuje program miałą nadal do niego prawa autorskie.

    Czyli, chciałbym mieć prawa majątkowe do tego programu z możliością jego
    dalszego rozpowszechniania i czerpania z tego tytułu korzyści. Autorowi zostaną
    prawa autorski bez możliwości dalszej sprzedaży oraz wynagrodzenie jakie dostał
    za sprzedaż.

    Jaką umowę podpisać?
    Umowa od dzieło z prawem autorskim? A może umowa kupna?
    Jaki podatek i kto ma go zapłacić przy obu wariantach?
    Dodam że mam własną DG.

    Bardzo proszę o pomoc.
    Dzięki.

    L.

  • 2. Data: 2004-09-27 05:40:08
    Od: baldhorse <b...@i...precz.maszyno_irc.pl>

    umowa o dzielo
    z przekazaniem majatkowych praw autorskich (osobiste prawa autorskie
    pozostaja przy autorze programu)

    podatek jak zwykle odprowadza zleceniodawca
    (koszt uzyskania przychodu 50% przy umowie o dzielo)

  • 3. Data: 2004-09-27 07:55:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 26 Sep 2004, L. wrote:

> [...]
    >+ aby osoba, od której kupuje program miałą nadal do niego prawa autorskie.

    JAKIE prawa ?
    Prawa dzielą się na:
    - osobiste, głównie "prawo do podpisu". To są prawa NIEZBYWALNE i nie
    da rady "kupić zakazu niepodpisywania się" :), można co najwyżej
    obchodzić ów przepis odrębną umową bez możliwości "ruszenia" autora :)
    - majątkowe, które można kupić.

    I *każde nabyte prawo* musi być *osobno wymienione* w umowie, reszta
    przysługuje autorowi !!

    >+ Czyli, chciałbym mieć prawa majątkowe do tego programu z możliością jego
    >+ dalszego rozpowszechniania

    Czyli chcesz nabyć prawa powielania i rozpowszechniania ew.
    publikacji.

    >+ i czerpania z tego tytułu korzyści.

    JAKICH ? Ze sprzedaży "egzemplarzy" pewnie :), ale... my nie wiemy.
    BTW: np. prawo najmu jest prawem OSOBNYM, *mimo* nabycia "egzemplarza" !

    >+ Autorowi zostaną
    >+ prawa autorski

    JAKIE....
    Prawa *trzeba wyliczyć na palcach*. To czego NIE wyliczysz - zostanie
    *w rękach autora*.

    >+ bez możliwości dalszej sprzedaży

    ...czyli *te które chcesz kupić* (wymień je !) chcesz nabyć *na
    wyłączność*. Jasne. Też trzeba zapisać w umowie.
    Co z prawami do:
    - poprawiania utworu (tak, tak... !)
    - publikacji choćby części... (publikacja to np. wystawienie na www)

    >+ oraz wynagrodzenie jakie dostał za sprzedaż.
    >+
    >+ Jaką umowę podpisać?
    >+ Umowa od dzieło z prawem autorskim? A może umowa kupna?

    Powszechnie stosowaną formą jest "dzieło z przekazaniem praw
    autorskich". Ale *podatkowo* owa umowa NIE JEST traktowana jako
    umowa o dzieło - tylko "przychód z praw majątkowych".
    JEŚLI ów program JUŻ istnieje - to na mój gust można by spokojnie
    "nabyć prawa autorskie" właśnie i już. Po prostu.

    Ponieważ NA OGÓŁ takie "dzieła" powstają na zamówienie - to
    większość podatników podejrzliwie patrzy na umowę inną niż
    "o dzieło" - choć nie wiem czemu: najpierw chcą umowy o dzieło
    po to, żeby później opodatkować ją jako umowę NIE O DZIEŁO
    (a "o prawa autorskie" właśnie :)). Z powodu 50% KUP oczywiście :)
    IMO jak zawrzesz tak będzie... :)

    >+ Jaki podatek i kto ma go zapłacić przy obu wariantach?
    >+ Dodam że mam własną DG.

    Płaci AUTOR, tyle że płatnik MA OBOWIĄZEK GO ZŁUPIĆ :>

    Czyli autor wykazuje na rachunku *zarówno* kwotę brutto - jak
    i koszty oraz podatek, płatnik to *sprawdza* i podatek musi
    odprowadzić do US wypełniając PIT-4 ("nie swój podatek dochodowy").
    Krótko mówiąc - "kasę do kasy odprowadza płatnik za autora".
    Ale z pieniędzy (już) autora !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)