  • 1. Data: 2002-10-31 08:01:18
    Temat: Kupno mieszkania a zmiana VAT - pytanie
    Od: "Filip Piotrowski" <f...@p...onet.pl>

    Kupuję mieszkanie od dewelopera. W umowie wstępnej jest napisane:
    "Cena mieszkania wynosi [...] . Cena ta obejmuje [...grunty, infrastruktura,
    wykończenie...], oraz podatek VAT w stawce 7%. Każdorazowa zmiana podatku
    VAT spowoduje proporcjonalny wzrost ceny o ten podatek."
    Nie ma nic więcej o cenie mieszkania i "wacie" w reszcie umowy... I tu mam
    pytania:
    1) Zapłaciłem całą sumę należności ale nie podpisałem jeszcze aktu
    notarialnego, VAT rośnie - muszę dopłacić?
    2) Co sądzicie o sformułowaniu "_zmiana_ VAT spowoduje proporcjonalny
    _wzrost_ ceny o ten podatek". A gdy VAT się zmniejszy? - Też muszę
    _dopłacić_ nową stawkę VAT do ceny (tak dla mnie _może_ wynikać z tego
    zdania) :). A może wtedy wzrost jest ujemny i wszystko jest OK?
    3) Jaki myślicie - zmieni się VAT na mieszkania w najbliższym czasie (np.
    przez pół roku)?

    Filip Piotrowski

  • 2. Data: 2002-10-31 12:30:38
    Temat: Re: Kupno mieszkania a zmiana VAT - pytanie
    Od: "Aaapsik" <a...@p...fm>

    Użytkownik Filip Piotrowski <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:apqoa7$blt$...@n...onet.pl...
> [...]
    > pytania:
    > 1) Zapłaciłem całą sumę należności ale nie podpisałem jeszcze aktu
    > notarialnego, VAT rośnie - muszę dopłacić?
    zalezy kiedy wplacales raty - jesli w zeszlym roku to nie, a w tym roku to
    tak
    (lub ewentualnie proporcjonalnie kwoty)
    (tak jakos bylo w tej ustawie o vat na mieszkania)
    termin odbioru i podpisania aktu nie mial wplywu - liczyly sie daty wplat

> [...]
    > _dopłacić_ nową stawkę VAT do ceny (tak dla mnie _może_ wynikać z tego
    > zdania) :). A może wtedy wzrost jest ujemny i wszystko jest OK?
    trzeba zadbac, by w umowie byl zapis, ze w przypadku zmienijszenia vat,
    zostanie zwrocona kwota (co przy zerowej stawce wygladalo przezabawnie
    :-))) )

    > 3) Jaki myślicie - zmieni się VAT na mieszkania w najbliższym czasie (np.
    > przez pół roku)?
    podrosnie?
    wg mnie w Twoim przypadku nie ma znaczenia - liczy sie kiedy wplacales
    pieniadze

    chyba ze jest inaczej :-)

    Piotr A.

  • 3. Data: 2002-10-31 12:55:25
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

    > 1) Zapłaciłem całą sumę należności ale nie podpisałem jeszcze aktu
    > notarialnego, VAT rośnie - muszę dopłacić?
    Każda wpłata cząstkowa na mieszkanie rodzi obowiązek podatkowy, więc po
    każdej wpłacie powinieneś dostać fakturę VAT. Wartość VAT przyjmuje się z
    dnia wystawienia faktury, więc za wpłaty dokonane w tym roku masz 7% VAT.
    Akt notarialny nie ma tu nic do rzeczy, chyba że w umowie masz zapisane coś
    innego.

> [...]
    > _dopłacić_ nową stawkę VAT do ceny (tak dla mnie _może_ wynikać z tego
    > zdania) :). A może wtedy wzrost jest ujemny i wszystko jest OK?
    Sformułowanie bardzo dziwne. Prościej byłoby napisać: cena netto tyle i tyle
    + podatek VAT wg stawki obowiązującej w dniu wystawienia faktury.

    > 3) Jaki myślicie - zmieni się VAT na mieszkania w najbliższym czasie (np.
    > przez pół roku)?
    Raczej nie. Rząd zapowiada nawet zachowanie 7% VAT na gotowe mieszkania po
    wstąpieniu do UE, ale to tylko deklaracje.

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 4. Data: 2002-10-31 17:50:19
    Od: "Marek Zachara" <m...@S...pl>

    "Marcin Sławicz" <m...@p...com> wrote in message

    > Każda wpłata cząstkowa na mieszkanie rodzi obowiązek podatkowy, więc po
    > każdej wpłacie powinieneś dostać fakturę VAT. Wartość VAT przyjmuje się z

    Zaraz, a nie jest przypadkiem tak, ze obowiazek wystawienia faktury
    powstaje dopiero z chwila przekroczenia 50% wplat?

    Marek

  • 5. Data: 2002-11-01 09:15:27
    Od: "Marcin Sławicz" <m...@p...com>

    >Zaraz, a nie jest przypadkiem tak, ze obowiazek wystawienia faktury
    >powstaje dopiero z chwila przekroczenia 50% wplat?
    >
    >Marek

    Nie w przypadku robót budowlanych. Jest to o ile dobrze pamiętam zapisane w
    ustawie o VAT.
    Marcin

  • 6. Data: 2002-11-04 14:21:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Marcin Sławicz napisał:

    > Nie w przypadku robót budowlanych. Jest to o ile dobrze pamiętam zapisane w
    > ustawie o VAT.

    Dobrze pamiętasz - art. 6 ust. 8b pkt 2 lit. d

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl