  • 31. Data: 2009-07-17 10:43:04
    Temat: Re: Kto odpowiada za nieodprowadzenie skladek ?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    spp pisze:

    > 'Takiej sytuacji ustawodawca poświęcił szereg przepisów Kodeksu
    > cywilnego ( art. 405 i nast.), ustalając, że osoba, która otrzymała
    > korzyść majątkową - tu środki pieniężne - bez podstawy prawnej, nie może
    > korzystać z ochrony prawnej, lecz zobowiązana jest otrzymane środki
    > zwrócić.'

    Zwrócić, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim pracownik może
    twierdzić, że potraktował tę nadwyżkę jako premię umowną.

    --
    Liwiusz

  • 32. Data: 2009-07-17 10:44:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Baloo pisze:

    > wiadomości news:h3pka9$q74$2@news.onet.pl...

    > A w jaki sposób można go do tego zmusić?
    > Teoretycznie można nie wypłacić w kolejnym miesiącu, ale nie wiem, czy
    > tak wolno. Przypuszczalnie nie, tak, jak nie wolno bez zgody pracownika
    > potrącić z pensji jego nierozliczonej zaliczki np. na delegację.

    Jeśli nie poprzez potrącenie, to poprzez pozew.

    > I czy podobna zasada obowiązku zwrotu działa w przypadku zwykłego
    > omyłkowego przelania na cudze konto jakiejś kwoty? Słyszałem kiedyś, że
    > odbiorca takiego przelewu nie ma obowiazku zwrotu i że jest to tylko i
    > wyłącznie jego dobra wola.

    Taka sama zasada. Co do zasady obowiązek zwrotu istnieje, ale tylko
    poprzez powództwo sądowe, co niekiedy jest utrudnione, bo trzeba znać
    dane adresowe odbiorcy przelewu.

    --
    Liwiusz

  • 33. Data: 2009-07-17 10:46:22
    Od: spp <s...@o...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Zwrócić, ale pod pewnymi warunkami. Przede wszystkim pracownik może
    > twierdzić, że potraktował tę nadwyżkę jako premię umowną.

    Twierdzić może wszystko.
    :)

    --
    spp

  • 34. Data: 2009-07-17 10:51:53
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

> [...]
    > majątkową - tu środki pieniężne - bez podstawy prawnej, nie może
    > korzystać z ochrony prawnej, lecz zobowiązana jest otrzymane środki

    Ale tam są jeszcze inne przepisy, które mówią, w jakich sytuacjach nie ma
    obowiązku zwrotu takich środków.
    Np.
    Art. 409. Obowiązek wydania korzyści lub zwrotu jej wartości wygasa, jeżeli
    ten, kto korzyść uzyskał, zużył ją lub utracił w taki sposób, że nie jest
    już wzbogacony.
    No i mówi taki pracownik, że nie ma już kasy, bo ją wypłacił, a portfel
    zgubił ;-)

    Albo
    Art. 411. Nie można żądać zwrotu świadczenia:
    1) jeżeli spełniający świadczenie wiedział, że nie był do świadczenia
    zobowiązany [...]
    A tutaj pracodawca wiedział, że nie był zobowiązany do przelania
    powiększonej kwoty brutto.

  • 35. Data: 2009-07-17 10:58:33
    Od: spp <s...@o...pl>

    Baloo pisze:

> [...]
    > zobowiązany [...]
    > A tutaj pracodawca wiedział, że nie był zobowiązany do przelania

    Ale to nie kwestia wiedzy czy jej braku lecz błędu. :)

    Proponuję przestać gdybać - pytanie zadane przez autora wątku brzmiało:
    Kto odpowiada za przelanie składek w przypadku umowy o pracę? (lub
    podobnie).
    I zgadzamy się, że zawsze pracodawca.
    Chyba o to chodzi. :)

    --
    spp

  • 36. Data: 2009-07-17 11:42:13
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    Baloo pisze:
    > "\n" <n...@m...xy> napisał

    > W którym miejscu tak twierdzę??

    Tutaj:

    "Na marginesie - jeśli pracodawca w istocie nie potrącił, czyli przelał
    pracownikowi więcej, to i tak ZUS musi odprowadzić i nie ma zmiłuj się.
    A pracownika co najwyżej może_prosić_o zwrot nadpłaty. To nie pracownika
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    interes, żeby sobie składki wyliczać i sprawdzać, czy zostały prawidłowo
    przelane."

    Wcześniej tutaj:

    "Jakie przepraszam wsparcie mam dodać do ustawowego obowiązku
    przelewania składek ZUS i zaliczek na podatek przez pracodawcę-płatnika?
    Jeśli on nie dochowa tego obowiązku, to on ponosi za to
    odpowiedzialność, więc z jakiego powodu miałby potem dochodzić czegoś od
    pracownika na zasadzie bezpodstawnego wzbogacenia?"

    A jeszcze wcześniej tutaj:
    "Przecież to na pracodawcy ciąży ten obowiązek, więc jeśli nie potrącił,
    to może się co najwyżej w nos pocałować, a nie czegoś dochodzić od
    pracownika."

    Czy już sam nie wiesz co tam pleciesz?

    > Najpierw każesz mi podawać przepisy mówiące o obowiązku opłacania przez
    > pracodawcę składek ZUS (choć wyraźnie pisałem, że chodzi
    > o_odprowadzanie_),

    To Ty raz coś tam smęcisz o niepotrąceniu składek, potem twierdzisz że
    niby mówisz przypadku potrącenia lecz nieodprowadzenia. Powtarzam
    zdecyduj się w końcu co tam gadasz.

    Ja cały czas pytam o jedno: "Balo twierdzi jakoby w pewnych przypadkach
    płatnik ma obowiązek tą część sfinansować." a wynika to z tego:
    "Przecież to na pracodawcy ciąży ten obowiązek, więc jeśli nie potrącił,
    to może się co najwyżej w nos pocałować, a nie czegoś dochodzić od
    pracownika." Jak się tobie coś tam ciągle myli to weź się ogarnij i
    chociaż raz przeczytaj coś napisał. Jak już się ogarniesz to weź mi w
    końcu odpowiedz skąd żeś wytrzasnął "...więc jeśli nie potrącił, to może
    się co najwyżej w nos pocałować, a nie czegoś dochodzić od pracownika.".
    Masz przepis (wykładnię, opinię doradcy pdoatkowego) na poparcie czy
    nie? (Byle konkretny bo "Ustawa o SUS" możesz sobie...)

    a teraz imputujesz mi jakieś swoje kolejne wymysły.
    > Albo nie rozumiesz określonych pojęć i dla Ciebie "odprowadzić składki"
    > oznacza "sfinansować składki" albo doskonale rozumiesz, ale czepiasz się
    > dla samego czepiania. Tyle, że czepiać się też trzeba inteligentnie ;-)

    Jeśli się czegoś czepiam to stwierdzeń nie popartych żadnym konkretem.

    --
    Kiej wypiję flaszą wina - zaraz u mnie insza mina,
    i ochota do śpiewania wnet mnie bierze i do grania

  • 37. Data: 2009-07-17 11:45:34
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    Baloo pisze:
    > "\n" <n...@m...xy> napisał w wiadomości

    > Przepraszam, ale nie rozumiem Twojego pytania.

    A swoje wypowiedzi rozumiesz?

    > A może Ty nadal nie
    > rozumiesz czym się różni płatnik od podatnika?
    > Wskazałem Ci wcześniej ustawę oraz artykuł, który miał rozwiać Twoje
    > wątpliwości. Zajrzałeś tam w ogóle?

    Że niby tu:
    "> Proszę o przepis z którego to rzekomo wynika.

    Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych "

    I znów odpowiedź na niezadane pytanie.

  • 38. Data: 2009-07-17 11:48:55
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    spp pisze:

> [...]
    > brutto, bez potrąceń podatku i ZUS to nie oznacza, że pracownik
    > automatycznie nie musi zapłacić podatku i ZUS a robi to za niego

    Boże! Spraw żeby w końcu zrozumiał!!

  • 39. Data: 2009-07-17 11:51:23
    Od: "\\n" <n...@m...xy>

    Baloo pisze:

    > Jakieś wsparcie? :)
    > Bo na tej zasadzie, to pracodawca może z czystego lenistwa notorycznie
    > miesiąc w miesiąc "się mylić" i wypłacać pracownikowi kwoty brutto, a
    > potem mieć z nosie, co się będzie dalej działo ze składkami.

    No chyba w końcu zrozumiał. Boże! Proszę cię spraw żeby w końcu zostawił
    swój chłopski rozumek i poczytał trochę przepisów!

  • 40. Data: 2009-07-17 11:52:37

    Baloo pisze:
    > Słyszałem kiedyś, że

    No nareszcie podał podstawę prawną!