  • 11. Data: 2009-07-15 14:46:56
    Temat: Re: Kto odpowiada za nieodprowadzenie skladek ?
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "\n" <n...@m...xy> napisał

    > Twierdzisz, że niepobrane w terminie składki w części opłacanej przez
    > pracownika mają być rzekomo opłacone przez pracodawcę.

    Nie opłacone! Odprowadzone, a to diametralna różnica. Płatnik nie oznacza
    tego, który płaci ze swoich pieniędzy, tylko tego, który płaci w imieniu
    podatnika. W szczególnych przypadkach sam podatnik jest płatnikiem. Nie
    jest tak jednak w przypadku umowy o pracę. Tutaj zawsze płatnikiem składek
    (niezależnie czyjej części) jest pracodawca, a nie pracownik.
    http://ekonomia.opoka.org.pl/porady/2091.1,Wynagrodz
    enie_za_prace.html

    > Proszę o przepis z którego to rzekomo wynika.

    Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

  • 12. Data: 2009-07-16 09:08:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Jul 2009, Baloo wrote:

> [...]
    [...]
    > Nie widzę posta pierwotnego, więc odpowiadam tutaj.
    > Jakie przepraszam wsparcie mam dodać do ustawowego obowiązku przelewania
    > składek ZUS i zaliczek na podatek przez pracodawcę-płatnika? Jeśli on nie
    > dochowa tego obowiązku, to on ponosi za to odpowiedzialność, więc z jakiego
    > powodu miałby potem dochodzić czegoś od pracownika na zasadzie bezpodstawnego
    > wzbogacenia?

    Proste - jak ich nie pobrał (a odprowadził), to wypłacił pracownikowi
    za dużo, czyli *więcej niż przewiduje umowa o pracę*.

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-07-16 14:00:57
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Proste - jak ich nie pobrał (a odprowadził),

    Ale tu mówimy o opcji "nie odprowadził".

    > to wypłacił pracownikowi za dużo, czyli *więcej niż przewiduje umowa o
    > pracę*.

    A to nie jest wcale takie oczywiste :)
    Mógł jak zwykle pracownikowi wypłacić netto, a przelew do ZUS po prostu
    olał.

  • 14. Data: 2009-07-17 07:48:38
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.skasujto>

    > Proste - jak ich nie pobrał (a odprowadził), to wypłacił pracownikowi
    > za dużo, czyli *więcej niż przewiduje umowa o pracę*.

    A jak to nie byla wyplacana podstawa tylko premia ? I szla osobna platnoscia
    itp ? Nie wiadomo jaka byla podstawa tej premi itd.

    Fantom

  • 15. Data: 2009-07-17 08:29:00
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "\n" <n...@m...xy> napisał w wiadomości

    > cytat: "Przecież to na pracodawcy ciąży ten obowiązek, więc jeśli nie
    > potrącił, to może się co najwyżej w nos pocałować, a nie czegoś dochodzić
    > od pracownika. "
    > Zdecyduj się w końcu.

    O rany, po prostu zwykła pomyłka. Chodziło mi oczywiście o "więc jeśli nie
    odprowadził" (bo takie było pierwotne pytanie wątkotwórcy). Myślałem o
    czymś innym, a co innego napisałem.

    Na marginesie - jeśli pracodawca w istocie nie potrącił, czyli przelał
    pracownikowi więcej, to i tak ZUS musi odprowadzić i nie ma zmiłuj się. A
    pracownika co najwyżej może_prosić_o zwrot nadpłaty. To nie pracownika
    interes, żeby sobie składki wyliczać i sprawdzać, czy zostały prawidłowo
    przelane.

  • 16. Data: 2009-07-17 10:03:22
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2009-07-17, \n <n...@m...xy> wrote:

    [...]

    > Czyli część składki ustawowo finansowana przez pracownika ma być
    > sfinansowana przez pracodawcę?

    Co to znaczy "ustawowo finansowana przez pracownka"? Wszystko finansuje
    pracodawca, tylko część jest pobierana z kwoty wynagrodzenia brutto,
    a część nie. Płatnikiem jest pracodawca. Pracownik nie dostaje
    tego ZUSu "do ręki".

    > Który przepis to nakazuje? Konkretnie: artykuł, ustęp, bez wodolejstwa.

    Ustawa o SUS, i tam sprawdź kto jest płatnikiem składek pracowniczych
    (Art. 4) i dalej co jest podstawą do obliczenia składek (kolejne artykuły).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2009-07-17 10:11:48
    Od: spp <s...@o...pl>

    Baloo pisze:

> [...]
    > A pracownika co najwyżej może_prosić_o zwrot nadpłaty. To nie pracownika
    > interes, żeby sobie składki wyliczać i sprawdzać, czy zostały prawidłowo

    To działa tak samo jak dwukrotne przelanie tej samej wypłaty
    wynagrodzenia. :)

    --
    spp

  • 18. Data: 2009-07-17 10:12:19
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "\n" <n...@m...xy> napisał w wiadomości

    > Czyli część składki ustawowo finansowana przez pracownika ma być
    > sfinansowana przez pracodawcę?

    Przepraszam, ale nie rozumiem Twojego pytania. A może Ty nadal nie
    rozumiesz czym się różni płatnik od podatnika?
    Wskazałem Ci wcześniej ustawę oraz artykuł, który miał rozwiać Twoje
    wątpliwości. Zajrzałeś tam w ogóle?
    Skrótowo tylko napiszę, że niezależnie o jaką część ubezpieczenia chodzi
    (opłacaną przez pracodawcę czy pracownika), to ZAWSZE odprowadza ją do ZUS
    pracodawca z konta firmowego. Pracownik w żadnym momencie nie ma z tymi
    składkami fizycznie do czynienia.

  • 19. Data: 2009-07-17 10:18:02
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "spp" <s...@o...pl> napisał

    > To działa tak samo jak dwukrotne przelanie tej samej wypłaty
    > wynagrodzenia. :)

    Czyli?

  • 20. Data: 2009-07-17 10:26:31
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "\n" <n...@m...xy> napisał

    > Kol. Balo twierdzi jakoby w pewnych przypadkach płatnik ma obowiązek tą
    > część sfinansować.

    W którym miejscu tak twierdzę??
    Najpierw każesz mi podawać przepisy mówiące o obowiązku opłacania przez
    pracodawcę składek ZUS (choć wyraźnie pisałem, że chodzi o_odprowadzanie_),
    a teraz imputujesz mi jakieś swoje kolejne wymysły.
    Albo nie rozumiesz określonych pojęć i dla Ciebie "odprowadzić składki"
    oznacza "sfinansować składki" albo doskonale rozumiesz, ale czepiasz się
    dla samego czepiania. Tyle, że czepiać się też trzeba inteligentnie ;-)