  • 21. Data: 2010-07-19 19:11:33
    Temat: Re: Księgowanie opłaty wstępnej przy leasingu
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 19-07-2010 21:02, Borys Pogoreło pisze:

    > W coś trzeba w życiu wierzyć, nie? ;)

    "W coś"? Wcale nie trzeba.
    Strasznie głupie stwierdzenie.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 22. Data: 2010-07-19 19:13:18
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 19 Jul 2010 20:32:05 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Oj, raczej brak wiary. W słowo pisane.
    > Spisane w art.65 KC w szczególności ;)

    Zgodnym zamiarem stron było zawarcie umowy leasingu i do tego się
    przyznaję, Wysoki Sądzie (Gotfrydzie) ;)

    Jeszcze ciągnąc temat dalej - "Rata leasingowa czerwiec 2009" IMO nie
    podpada pod felerny art. 22 ust. 5c.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 23. Data: 2010-07-19 19:16:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 19-07-2010 21:00, Borys Pogoreło pisze:

    > Geez. Maddy, masz gorszy dzień od kilku dni? Bo tak czasem na grupie
    > potrafisz gderać niesamowicie. Tak, wiem na czym polegały transakcje JTT.
    > Pisałem to mając na myśli, że w określonej sytuacji przełożenie kasy przez
    > trzy kieszenie może zupełnie zmienić kwalifikację podatkową tej kasy.

    Dajesz raz po raz dowody na to, że nie odróżniasz przepływu pieniądza od
    postanowień umowy kupna-sprzedaży.

    > A gdzie ja zapłaciłem czynsz inicjalny? Mam fakturę, na której jest
    > pozycja "Rata leasingowa czerwiec 2009", z większą kwotą. Mam umowę, gdzie
    > wyraźnie jest napisane, iż czynsz inicjalny jest zerowy. Jak w tej sytuacji
    > US ma wskazać, że doszło do zapłaty czynszu inicjalnego? Ja przecież
    > zapłaciłem tylko ratę za czerwiec.

    Cały czas nie odpowiedziałeś na pytanie - jak forma zapłaty wpływa na
    kwalifikację podatkową transakcji.
    Czy gdybyś zapłacił tą pierwszą ratę gotówką lub przelewa - wprost jako
    ratę leasingową, to kwalifikacja podatkowa byłaby inna?
    Uzasadnij dlaczego.

    > Żałuję tylko, że nie mam dokładnej treści tego oświadczenia, gdzie jest
    > zapewne dokładne wyjaśnienie tej sytuacji.

    I tu leży pies pogrzebany - tam na 100% chodzi o co innego, niż nam tu
    opowiadasz.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 24. Data: 2010-07-19 19:44:36
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Wed, 14 Jul 2010 09:56:17 +0200, Maddy napisał(a):

    > Charakter opłaty wstępnej określa umowa - musi tam być wyraźnie
    > napisane, że wydanie przedmiotu leasingu następuje dopiero po uiszczeniu
    > tej opłaty. Nie wystarczy sam fakt, że zapłaciło się przed odbiorem.
    >
    > Będę miała chwilę to podeślę namiary do interpretacji.

    Znalazłem przy okazji tego wątku ILPB1/415-154/07-4/AG
    Tylko ta jest dość stara. Jednorazowy wybryk?
    Bo w tych późniejszych już stoją na przeciwnej pozycji, np w dość świeżej
    ITPB1/415-169c/10/MR (która z kolei mi jest na rękę).

    Jakby co, to piszcie o interpretację do Leszna ;)

    Zaś przy tej zgłupiałem: ITPB1/415-114/08/AK
    Sam fakt stosowania metody kasowej ma wystarczyć?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 25. Data: 2010-07-19 19:44:45
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 19 Jul 2010 21:16:11 +0200, Maddy napisał(a):

> [...]
    > Czy gdybyś zapłacił tą pierwszą ratę gotówką lub przelewa - wprost jako
    > ratę leasingową, to kwalifikacja podatkowa byłaby inna?

    Zacząłem grzebać w interpretacjach i znalazłem np. IP-PB3-423-496/08-2/KR
    (co ciekawe stanęli na przeciwnym stanowisku w sprawie czynszu incjalnego
    warunkującego wydanie przedmiotu leasingu).

    "Zauważyć należy, że to jak są ukształtowane prawa i obowiązki stron umowy
    leasingu, zależy od ich uznania, byleby treść lub cel umowy nie
    sprzeciwiały się właściwości (naturze) tej umowy, ustawie oraz zasadom
    współżycia społecznego. (...) strony jednak w ramach tych przepisów mogą
    dowolnie kształtować swoje prawa i obowiązki. Odnośnie czynszu zerowego
    (opłaty wstępnej, czynszu inicjalnego) jest on indywidualnie ustalany przy
    podpisywaniu umowy leasingu. (...) Należy jednak podkreślić, że bez względu
    na nazewnictwo w przypadku, gdy czynsz zerowy (czynsz inicjalny, opłata
    wstępna) warunkuje zawarcie umowy leasingu, ma charakter opłaty bez której
    nie dojdzie do podpisania umowy, winna być rozliczana proporcjonalnie do
    czasu trwania umowy. Gdy zaś pierwsza opłata nawet jeśli w sposób istotny
    rożni się od pozostałych tzn. jest od nich dużo wyższa, poniesiona już po
    zawarciu umowy i dostarczeniu przedmiotu leasingu do używania, ma status
    raty, zaliczanej do kosztów uzyskania przychodów jednorazowo w dacie jej
    poniesienia."

    Do tego jeszcze wspomniana w treści IPPB1/415-53/07-4/ES o autobusach, ale
    też z wybitnie większą pierwszą ratą. Choć ci z kolei też stwierdzili, że
    konieczność zapłaty przed wydaniem przedmiotu leasingu kwalifikuje koszt
    jako czynsz inicjalny, niezależnie od nazewnictwa (ja zapłaciłem już po
    odebraniu auta).

    > I tu leży pies pogrzebany - tam na 100% chodzi o co innego, niż nam tu
    > opowiadasz.

    Napiszę do nich, niech mi prześlą kopię. Bo jestem bardzo ciekaw co tam
    było.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 26. Data: 2010-07-19 22:06:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jul 2010, Borys Pogoreło wrote:

    > Zgodnym zamiarem stron było zawarcie umowy leasingu i do tego się
    > przyznaję, Wysoki Sądzie (Gotfrydzie) ;)

    Przyjmuję, i leasing przyjmuję, i resztę też przyjmuję ;)
    Tylko zapis o "zero opłaty wstępnej" został źle sformułowany, bo
    umowę złożoną należy rozłożyć na umowy nazwane, i mamy potrącenie
    z depozytu/przepłaty/kaucji/jakkolwiek zwał.
    I to Maddy wskazuje.

    > Jeszcze ciągnąc temat dalej - "Rata leasingowa czerwiec 2009" IMO nie
    > podpada pod felerny art. 22 ust. 5c.

    Ale art.23a i dalsze są szczegółowsze niż 22, a to w nich jest o spłacie
    wartości początkowej (iż nie stanowi KUP).

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2010-07-19 22:11:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Jul 2010, Borys Pogoreło wrote:

    > Zaś przy tej zgłupiałem: ITPB1/415-114/08/AK
    > Sam fakt stosowania metody kasowej ma wystarczyć?

    IMVHO interpretator przeoczył zasadę "lex posterior derogat legi
    priori" (przepisy o "kasowości" ustalają zasadę ogólną, ale nie
    mają pierwszeństwa nad regulacjami szczegółowymi).

    pzdr, Gotfryd

  • 28. Data: 2010-07-20 12:33:01
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 20 Jul 2010 00:06:08 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > umowę złożoną należy rozłożyć na umowy nazwane, i mamy potrącenie
    > z depozytu/przepłaty/kaucji/jakkolwiek zwał.

    Ok, przekonamy się zatem na co to potrącenie nastąpiło, bo pisząc z
    niczego jeszcze bardziej namieszam :) Czekam na odzew z firmy leasingowej.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl