  • 1. Data: 2003-08-13 22:20:01
    Temat: Korygować czy anulować
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    Witam!

    Dostałem fakturę wystawioną w dniu, kiedy zapłaciłem zaliczkę na 20% usługi
    wykonania usługi (pierwsza zaliczka). Nie była to usługa budowlana, ani
    inna, od której VAT nalicza się od każdej przedpłaty. Co doradzić
    sprzedawcy, że powinien fakturę anulować, czy skorygować.

    Faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego - wystawiona, ale nie
    otrzymaliśmy jej. Za to w przelewie jest tytuł "FVnr 123/03". Czy przyjmować
    tą fakturę, czy odesłać niepodpisaną do anulowania? Zastanawiam się nad
    takim wyjściem:

    sprzedawca anuluje fakturę -> ja piszę notę objaśniającą przelew widniejący
    na wyciągu (że netto to zaliczka, a VAT nadpłata) i wysyłam pismo
    informacyjne do sprzedawcy.

    zastanawiam się też nad drugim rozwiązaniem:
    podpisuję fakturę->trzymam ją u siebie->sprzedawca wystawia korektę (z
    zaznaczeniem, że czynność (zapłata zaliczki 20%) nie podlega VAT).

    Wiem, że temat przewija się ostatnio, ale każdy przypadek jest indywidualny.
    Trudno mi przenieść tamte odpowiedzi do mojej sytuacji.

    Będę bardzo wdzięczny za wskazówki.

    Thomasson

  • 2. Data: 2003-08-14 07:52:41
    Temat: Re: Korygować czy anulować
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "thomasson op pl" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > inna, od której VAT nalicza się od każdej przedpłaty. Co doradzić
    > sprzedawcy, że powinien fakturę anulować, czy skorygować.

    Czy jest zakaz wystawiania faktur VAT na zaliczki poniżej 50%, czy też nakaz
    ich wystawiania, gdy zaliczka przekroczy 50%? Bo to 2 różne sprawy...

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 3. Data: 2003-08-14 10:22:32
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    -- Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    nakaz
    > ich wystawiania, gdy zaliczka przekroczy 50%? Bo to 2 różne sprawy...

    Po wpłacie 20% zaliczki nie powstaje obowiązek podatkowy, wystawienie
    faktury mija się z celem. VAT naliczonego się nie odliczy. Należny z tej
    faktury będzie niesłusznie umniejszany u sprzedawcy. Mimo to, VAT należny
    sprzedawca będzie musiał odprowadzić.

    Zastanawiam się czy (wersja 1) doszło do opodatkowania czynności zwolnionej
    lub nie podlegającej opodatkowaniu - wtedy korekta, czy (wersja 2) czynności
    nie mającej miejsca - wtedy anulowanie.

    Wyjaśnieniem wszystkiego może być właściwe zrozumienie istoty przelewu.
    Jeżeli przelew jest "czynnością" w rozumieniu przepisów o VAT, to faktura
    była na "czynność" więc nie ma mowy o anulowaniu i pozostaje korekta.

    Proszę o pomoc i rozstrzygnięcie powyższego.

    Pozdrawiam
    Thomasson

  • 4. Data: 2003-08-18 10:51:19
    Od: "thomasson op pl" <t...@o...pl>

    [...]
    Doszedłem do wniosku, że czynność miała miejsce, choć nie podlegała
    obowiązkowi VAT, dlatego właściwa będzie korekta. Trzeba więc skorygować
    pozycję na fakturze nazwaną "zaliczka". Czy koryguje się to do zera -
    wyrzucić całą pozycję, czy skorygować tylko VAT?
    Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.
    Thomasson