-
11. Data: 2013-07-25 21:39:50
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: "cef" <c...@i...pl>
Robert Tomasik wrote:
> Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie
> było, to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?
To jak w takim razie chcą potwierdzić korekty
na zwrot towaru, którego zgodnie z dokumentami nie mają?
(albo mają na magazynie, ale księgowo nie-
nie wiem czy da się tak technicznie zrobić)
-
12. Data: 2013-07-25 21:52:35
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: Jacek <s...@o...pl>
W dniu 2013-07-25 21:39, Robert Tomasik pisze:
> A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?
Sprzedaż była w listopadzie 2012
JAcek
-
13. Data: 2013-07-25 21:58:44
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
news:51f18201$0$1253$65785112@news.neostrada.pl...
>W dniu 2013-07-25 21:39, Robert Tomasik pisze:
>
>> A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?
> Sprzedaż była w listopadzie 2012
Gotfryd powinien coś poradzić, ale w mojej ocenie żaden duplikat, tylko
niestety korekta w 2012 roku powinna być. Oni próbują przenieść zdarzenie
na 2013 rok, ale to bedzie fałszerstwo.
-
14. Data: 2013-07-25 22:58:19
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktury
Od: gonia <g...@p...wp.pl>
W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
>
> Teraz powstał problem, bo kupujący (spółka z pełną księgowością) nie
> chce słyszeć o duplikacie faktur z grudnia 2012 z bieżącą datą Chcą,
> aby wystawić im faktury korygujące na zwrot towaru i wystawić nowe
> "normalne" faktury sprzedaży z datą z lipca. Główny księgowy kupującego
> twierdzi, że zamknęli bilans 2012 i zrobili sprawozdania i niczego nie
> będą korygować.
a co ma zamknięcie roku do duplikatów? zmiana, o ile będzie miała
miejsce dotyczyc może tylko kwestii podatkowych - rachunkowe zostana
rozliczone w roku 2013. Jeżeli cały towar (o ile dotyczyło to
handlowego) pozostał na magazynie - podatkowy wpływ żaden, rachunkowy
jak bardzo sie uprą mogą załatwic korektą bilansu otwarcia w ksiegach.
Zatwierdzonych sprawozdań NIE KORYGUJE się.
> Czy kupujący ma rację? Wydaje mi się, że prawidłowo by było, aby
> przyjęli duplikaty w zaksięgowali sobie w lipcu 2013. Nie muszą niczego
> zmieniać w bilansie 2012, bo duplikaty zaksięgują z datą otrzymania,
> czyli teraz.
nie mają prawa zmieniac NIC w bilansie po jego zatwierdzeniu. Zreszta
żaden przepis tego od nich nie wymaga. Ustawa o rachunkowości odpowiada
dokładnie co w takich sytuacjach.
Przez ciekawość: jak chca przyjąc f-ry korygujące do zera skoro nie mają
faktur pierwotnych? coś mnie opuściło po drodze?
A skoro nie zaksięgowane u nich, to zakładam,że nie zapłacone sprzedawcy??
-
15. Data: 2013-07-25 23:30:57
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktury
Od: adam <a...@w...pl>
Z punktu widzenia sprzedającego wystawienie korekty na zwrot i potem
ponowna sprzedaż nie rodzi problemów (poza jednym - obrazuje czynności
których nie było)
Z punktu widzenia kupującego jest to operacja pogłębiająca bałagan w
jego dokumentach. Bo oprócz złego bilansu będzie miał korekty do faktur
które u niego nie istnieją. Bez sensu.
Weź teraz człowieku i kup coś w takiej firmie. Wychodzisz zadowolony z
fakturą VAT, a potem szarp się ze skarbówką, bo oni mają księgową
bałaganiarę.
-
16. Data: 2013-07-27 00:36:16
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 25 Jul 2013, cef wrote:
> Robert Tomasik wrote:
>
>> Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie
>> było, to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?
>
> To jak w takim razie chcą potwierdzić korekty
> na zwrot towaru, którego zgodnie z dokumentami nie mają?
> (albo mają na magazynie, ale księgowo nie-
> nie wiem czy da się tak technicznie zrobić)
Technicznie powinno się dać :) (nie wiem jak przy PK)
Dla KPiR można wskazać podstawę - po prostu przy przyjmowaniu
towarów na magazyn istnieje rodzielny od otrzymania dokumentów
obowiązek udokumentowania przyjęcia. par.16.2 rozporządzenia.
Nie ma f-ry -> trzeba sporządzić "opis", może w tej roli
wystąpić specyfikacja dostawcy, ale musi zostać wpisana
do KPiR.
Podejrzewam, że cóś podobnego będzie obowiązywać na PK.
Oczywiście pozostaje drobiazg: skoro wpis został dokonany
"z opisu", to rzecz jasna nadal nie ma f-ry którą można
korygować. Wymyślili ją sobie czy jak?
Jeśli zaś towar został (prawidłowo) wprowadzony "z opisu",
to zwyczajnie nie ma czego korygować, przecież wszystko
się zgadza, sprzedawca pisze "czynny żal" (żeby nie oberwać
za nieterminowe wystawienie f-ry), f-rę z 2013 navbywcy
wpinają obok "opisu" (kwoty powinny się zgadzać) i... już.
Jak mniemam, jest trudniejszy problem: ja nie wiem jak
to zrobić przy PK, widać oni też nie wiedzą ;>
Natomiast, patrząc na ich upór, jest taka możliwość:
towaru *nie* wpisali na magazyn, ale go rozchodowali.
I teraz szukają jak to naprawić żeby samemu się nie
przyznać, że towar nie został ujęty na magazynie,
i na razie są na etapie nie wnikania czy taka próba
aby nie rozwali im konstrukcji (rozliczeń) w innym
miejscu :)
pzdr, Gotfryd
-
17. Data: 2013-07-27 00:47:45
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 25 Jul 2013, Robert Tomasik wrote:
> Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
> news:51f17cff$0$1221$65785112@news.neostrada.pl...
>> W dniu 2013-07-25 21:08, Robert Tomasik pisze:
>>> Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było,
>>> to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?
>> A po co mają przerabiać?
>> IMO kupujący księgują duplikat w lipcu 2013 do VAT i kosztów oraz do
>> zobowiązań i "po ptokach".
>
> A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?
Ale tu jest rozbieżność przepisów dla przychodów i kosztów.
Załóżmy, że f-ra została wystawiona błędnie, z opóźnieniem, w następnym
roku.
Mamy takie kwiatki:
http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
065,20130622,koszty-uzyskania-przychodow.html
+++
5d. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem
ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach
rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku),
albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku
braku faktury (rachunku), z wyjštkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych
jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
...
6. Zasady [...] majš zastosowanie również do podatników prowadzšcych
podatkowe księgi przychodów i rozchodów, pod warunkiem [...]
...
6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
podatników, o których mowa w ust. 6, z zastrzeżeniem ust. 5e,
6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku)
lub innego dowodu stanowišcego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.
---
I teraz tak: *zakładając* że na PK istnieje przepis podobny do KPiR,
nakazujący wygenerować dokument opisu przyjęcia jeśli nie ma f-ry,
brak tego dokumentu jest problemem kupującego.
BTW: w jednym z poprzednich postów chyba pomyliłem strony sprzedawcy
i nabywcy pod względem KPiR/PK, ale wniosek końcowy chyba wyjdzie
podobny.
A wychodzi tak: skoro towar *był* na magazynie, i są dowody
że był (bo np. został sprzedany albo zużyty do produkcji),
a nie ma KPiRowego odpowiednika "opisu", to chyba jest problem
z brakiem dokumentu, ale u kupującego (na PK)!
I nie rozwikła go żądając korekty od sprzedawcy.
Czy gdzieś się mylę?
pzdr, Gotfryd
-
18. Data: 2013-07-27 02:07:38
Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj duplikatu faktury
Od: "cef" <c...@i...pl>
Gotfryd Smolik news wrote:
>> To jak w takim razie chcą potwierdzić korekty
>> na zwrot towaru, którego zgodnie z dokumentami nie mają?
>> (albo mają na magazynie, ale księgowo nie-
>> nie wiem czy da się tak technicznie zrobić)
>
> Technicznie powinno się dać :) (nie wiem jak przy PK)
Technicznie to ja nie bardzo wiem jak tego nikt
nie dostrzegł w bilansie. U mnie jak księgowej jakieś kilkadziesiąt
złotych nie zgadzało się z wartościami zdjętymi przez RW
i z magazynem i remanentem, to szukała gdzie znikło.
Z drugiej strony praktyka dowodzi, że podatkowe uchybienia
najlepiej rozwiązywać tak, żeby byc jak najbliżej stanu faktycznego.
Pewnie da się jakieś oświadczenie o stanie rzeczy napisać,
dokonac jakiegos manewru "przesunięcia wartości"
czy "otwarcia alternatywnego w 2013" ale pewnie ich księgowa
się boi.