  • 1. Data: 2005-11-23 13:48:24
    Temat: Komputer kupiony w USA od osoby prywatnej - jak odliczyc VAT (DG)
    Od: Piotr <p...@W...pl>

    Witam,
    wlasnie szaleje sobie po ebay.com - i zamierzam kupic komp. -
    Macintosha. Clo 0%, VAT 22%. Jak moge wciagnac taki komputer (cena
    ponizej 3500pln) na DG i odliczyc VAT?
    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2005-11-24 13:51:50
    Od: "Mick" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@W...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Clo 0%, VAT 22%. Jak moge wciagnac taki komputer (cena ponizej 3500pln) na

    Osoba prywatna czy to w kraju czy za granica nie moze Ci wystawic f-ry
    VAT -a co za tym idzie nie mozesz ani odliczyc VAT-u ani zaliczyc tego
    zakupu w koszta. Jedynym sposobem jest spisanie umowy kupna-sprzedazy -
    wtedy tylko mozesz zaliczyc sobie zakup do kosztow.

    pzdr

  • 3. Data: 2005-11-26 10:04:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Nov 2005, Mick wrote:

    > Użytkownik "Piotr" <p...@W...pl> napisał
    >
    > Osoba prywatna czy to w kraju czy za granica nie moze Ci wystawic f-ry
    > VAT -a co za tym idzie nie mozesz ani odliczyc VAT-u

    Błąd. IMO. W tym przypadku.
    Patrz niżej. Z tego iż sprzedawca nie może wystawić f-ry nie
    wynika że NIKT jej nie może wystawić (bądź powinien :]).

    > ani zaliczyc tego zakupu w koszta.

    Błąd. IMO. M.in. tym przypadku ;)

    > Jedynym sposobem jest spisanie umowy kupna-sprzedazy

    Sprzeciw.
    Niemal zawsze !
    Umowa NIE JEST dowodem wykonania tejże umowy czyli poniesienia
    kosztu !! Patrz Kodeks Cywilny - umowa wyraża WOLĘ dokonania
    transakcji a nie jej wykonanie.

    Po kolei:
    - aby zaliczyć coś w KUP optymalnie jest mieć RACHUNEK
    Ponieważ rozporządzenie dopuszcza "inne dowody oznaczone"
    przyjętą praktyką jest w razie braku rachunku skompletowanie
    umowy oraz dowodu poniesienia wydatku (dowodu zapłaty),
    choć to mniej "urzędowo".
    IMO w tym przypadku umową jest zapis transakcji z aukcji
    internetowej, dowodem zapłaty mógłby być przelew lub obciążenie
    karty, najlepiej z podanym "czymś" (id transakcji) pozwalającym
    jednoznacznie stwierdzić ze to zapłata za TĘ transakcję.
    - w omawiany przypadku mamy do czynienia z importem.
    Na DG nie ma dolnej kwoty zwolnienia (która mogłaby skomplikować
    rozważania przy zakupie "osobistym"), istnieje więc obowiązek
    NALICZENIA VATu !

    Z tego wynika błąd nr 1. - bo onże naliczony VAT który należy
    wykazać na fakturze wewnętrznej importowej (popartej dowodami
    jak dla KUP) można sobie spokojnie... odliczyć !
    Więc nie jest prawdą że "nie mozna odliczyć VAT" !
    A że trzeba go najpierw samemu wykazać do zapłacenia ?
    To już nie do mnie poproszę :>

    Mam pytanie: dlaczego nikt nie protestował ?
    Pojęcie "importu" zanikło z dniem wejścia do UE czy jak ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-11-26 10:36:47
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > jak dla KUP) można sobie spokojnie... odliczyć !
    > Więc nie jest prawdą że "nie mozna odliczyć VAT" !

    Art.86 ust.2
    Kwotę podatku naliczonego stanowi (...)
    2) w przypadku importu - suma kwot podatku wynikajaca z dokumentu celnego

    chyba, ze jest jakis haczyk ;)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2005-11-26 12:52:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Nov 2005, my way wrote:

    > Art.86 ust.2
    > Kwotę podatku naliczonego stanowi (...)
    > 2) w przypadku importu - suma kwot podatku wynikajaca z dokumentu celnego

    Pas :)
    Przyjmuję korektę :)

    > chyba, ze jest jakis haczyk ;)

    Ale to ja też o nim nie wiem ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-11-26 14:42:06
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Sat, 26 Nov 2005 11:36:47 +0100, my way napisał(a):

    > chyba, ze jest jakis haczyk ;)

    Nie ma żadnego haczyka - tak było przed wejściem do UE i tak jest dalej w
    przypadku *importu*.

    Do Gotfryda :
    z tą fakturą wewnętrzną i naliczeniem VAT masz rację - ale to dotyczy
    *wyłącznie* WNT ( wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów). Chyba przy
    nabywaniu usług też tak jest - ale nie wiem na pewno bo nie mam z nimi do
    czynienia.

    Mieczysław
    ----