  • 11. Data: 2009-02-23 09:55:09
    Temat: Re: Klient z niemiec a podatek VAT
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 10:33:44 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > Taki "projekt" brzmi mocno usługowo :)

    Tak, ale w pierwszym poście było:

    > sprzedaję produkt X za cene 100zł + 22zł VAT 22% na Allegro.
    ^^^^^^^^^

    A to brzmiało mocno to towarowo :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 12. Data: 2009-02-23 13:16:08
    Od: "after" <a...@...pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "after" <a...@...pl> napisał w wiadomości

    > ^^^^^^

    > napisz dokładnie, co sprzedałeś
    > prawdopodnie odbiorca ma rację
    >
    > pozdr,
    > m.w.

    No nie wiem. Sprzedaję licencję na oprogramowanie, więc WNiP. Czyli wychodzi
    na to, iż jest tutaj różnica i jednak musi mi ów VAT zapłcić? Dodatkowo jak
    pisałem, nie mam NIP-EU, a na Allegro nie wyraziłem zgody na wysłanie
    przedmiotu za granicę (którą można wyrazić w opcjach aukcji).

  • 13. Data: 2009-02-23 13:35:44
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > Dodatkowo jak pisałem, nie mam NIP-EU, a na Allegro nie wyraziłem zgody na
    > wysłanie przedmiotu za granicę (którą można wyrazić w opcjach aukcji).

    Skoro sprzedajesz licencję a twój odbiorca jest podatnikiem VAT w Niemczech,
    to taka usługa nie podlega w ogóle opodatkowaniu podatkiem Vat w Polsce.
    Wystawiasz fakturę bez podatku Vat (nie pomyl ze stawką 0% lub stawką zw),
    umieszczasz na niej nr NIP odbiorcy i informację, że podatek Vat rozliczy
    nabywca usługi.
    Transakcję taką umieszczasz w poz.21deklaracji Vat-7. Jeżeli nabyłeś jakieś
    towary bądź usługi związane z tą sprzedażą, możesz odliczyć Vat od nich
    naliczony.

    Pozdr,
    m.w.

  • 14. Data: 2009-02-23 13:55:54
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 14:35:44 my way <y...@s...tlen.pl> napisał(a):

    > umieszczasz na niej nr NIP odbiorcy i informacje, ?e podatek Vat rozliczy
    > nabywca us?ugi.

    Warto jeszcze dodać, że najlepiej podać oba NIPu nabywcy - europejski i krajowy,
    a jeśli podajesz tylko jeden, to IMO lepiej ten europejski.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 15. Data: 2009-02-23 14:25:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Warto jeszcze dodać, że najlepiej podać oba NIPu nabywcy - europejski
    > i krajowy, a jeśli podajesz tylko jeden, to IMO lepiej ten europejski.

    Chyba raczej lepiej krajowy.

  • 16. Data: 2009-02-23 14:31:07
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 15:25:24 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Chyba raczej lepiej krajowy.

    Czemu?

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 17. Data: 2009-02-23 15:13:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Czemu?

    Ja odniosłem takie wrażenie, że w rozporządzeniu w sprawie zwrotu...
    i wystawiania faktur w § 25. 4 chodzi właśnie o numer krajowy.
    W ogóle w obrocie tymi usługami obie strony nie muszą być "europejskie",
    byle by były płatnikami VAT w swoich krajach, więc jeśli w tym przepisie
    mowa jest o jakimś numerze to własnie o "krajowym".
    Ale nie spodziewam się specjalnie logiki w przepisach, więc może jest
    inaczej.

  • 18. Data: 2009-02-23 17:15:26
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 23-02-2009 o 16:13:42 cef <c...@i...pl> napisał(a):

> [...]
    > mowa jest o jakimś numerze to własnie o "krajowym".
    > Ale nie spodziewam się specjalnie logiki w przepisach, więc może jest

    To może uzasadnię :-)

    Z praktyki widzę że nie ma to znaczenia - tzn nikt mi się jeszcze
    przez kilka lat nie przyczepił do faktury, a miałem do tej pory
    porawie same zwroty VAT-u.

    Natomiast odnośnie teorii, zrobiłem kiedyś skan przepisów polskich
    i dyrektywy UE i wyszło mi, że o ile w polskich przepisach NIP kontahenta
    jest nazywany raz tak a raz siak i cięzko się połapac o który chodzi,
    o tyle w dyrektywie UE sprawa jest jasna - obowiązującym numerem NIP
    jest euroNIP, a tylko na zasadzie wyjątku Polska może używać swojego lokalnego
    NIP-u. Również wg tej dyrektywy na fakturach nalezy podawać euroNIP, chyba
    że w danym kraju jest wyjątek w postaci stosowania lokalnego NIPu, wtedy
    można ten lokalny NIP wpisywać.

    Do tego ten euroNIP - mimo swojej nazwy - jest wydawany przez poszczególne kraje,
    więc spełnia wymagania "numeru wydanego przez państwo członkowskie" - więc na
    fakturach
    NP można go IMO jak najbardziej podawać.

    No i na koniec oczywistość - euroNIP można łatwo sprawdzić, w przeciwieństwie do
    numeru lokalnego.
    Pamiętam jak raz mi szwedzka firma wystawiła fakturę z ich 25% VAT bo nie byłem
    europodatnikiem.

    No i właśnie dlatego sądzę, że lepiej się posługiwać euroNIPem,
    aczkolwiek jeśli wpiszesz na takiej fakturze NP numer lokalny, to też będzie OK,
    tyle że ciężar dowodu że kontrahent istnieje spoczywa na Tobie więc możesz
    miec trochę biegania przy kontroli.

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 19. Data: 2009-02-24 08:41:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-02-2009 o 09:43:40 my way <y...@s...tlen.pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > zgadzam sie ze wszystkim, co napisa?e? ;)
    > dodam tylko, ?e czesto w dniu wystawienia faktury drukuje sobie
    > potwierdzenie istnienia kontrahenta ze strony:
    > http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d
    o?selectedLanguage=EN

    > ?eby potem nie biegaae za du?o;)

    To tak jak ja :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 20. Data: 2009-02-24 08:43:40
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    zgadzam się ze wszystkim, co napisałeś ;)
    dodam tylko, że często w dniu wystawienia faktury drukuję sobie
    potwierdzenie istnienia kontrahenta ze strony:
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.d
    o?selectedLanguage=EN

    żeby potem nie biegać za dużo;)

    pozdr,