  • 11. Data: 2005-03-19 12:43:27
    Temat: Re: Kilometrówka - oklepane ;)
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Mar 2005, Piotr A. Dybczyński wrote:

    >+ Co wiecej wszystkie przeczytałem, a w następnych latach kupowałem (juz nie co
    >+ roku :-)) kolejne wydania w rytmie większych zmian w przepisach.

    :)
    Dobra, poczekamy !
    Przyznam bez bicia iż takie postępowanie wydaje mi się być *naturalne*.
    Ale nie widzę podstawy prawnej...

    Z góry zapowiem, że jakby EP była podstawą wpisu (czyli kwota z niej
    wynikająca) - to nie miałbym wątpliwości, a dlaczego - tłumaczyłem
    w dyskusjach dotyczących uznania pozycji w EST za podstawę wpisu
    KUP :)
    No ale tak nie jest.... podstawą jest w twoim opisie:

    >+ używania prywatnego samochodu w DG to muszę prowadzić dodatkową ewidencję pod
    >+ nazwą "Zestawienie przebiegu i kosztów..."

    ...owo "zestawienie". Tylko graniczone EPP.
    Przyznam iż IMO jakby ustawodawca jawnie pozwolił na sporządzanie na
    podstawie dokumentów źródłowych różnych zestawień to wielokroć
    uprościłoby życie ! Mało - na grupie już pisano iż część księgowych
    stosuje różne "wynalazki" w tym względzie... i pewnie miejcami :]
    nikt się ich nie czepia.
    Ale takie "ogólne zezwolenie" jest tylko dla przychodów... par. 13
    punkt 1 oraz par. 19.3 (i par. 20 dla kasy) rozp. ds. KPiR konkretnie.

    >+ Tyle z pamięci, dla mnie to logiczne i oczywiste

    Powiem że dla mnie też :)
    Tyle, że... jeszcze musi być *przepisowe*. Trzeba umieć
    podsunąć pod nos "paragraf".... a ja nie znam :)

    [...US...]
    >+ Od razu przyznaję, że nie piszą jawnie jak księgować

    :)
    "Skoro podatnik nie pytał to nie pisali" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 12. Data: 2005-03-22 07:43:52
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Sat, 19 Mar 2005 13:43:27 +0100 Gotfryd Smolik news
    <s...@s...com.pl> pisze:

    > Dobra, poczekamy !
    > Przyznam bez bicia iż takie postępowanie wydaje mi się być *naturalne*.
    > Ale nie widzę podstawy prawnej...

    Przepraszam, że nie w poniedziałek, ale byłem zawalony robotą.

    Moim zdaniem wystarczającą podstawę prawną daje:

    Rozporządzenie Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia
    podatkowej księgi przychodów i rozchodów

    (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475; zm. Dz. U. z 2003 r. nr 224, poz. 2226;
    Dz. U. z 2004 r. nr 282, poz. 2807)

    a konkretnie jego "Załącznik nr 1 - wzór podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów oraz objaśnienia", z którego punkt 14 przytaczam w całości:

    14. Kolumna 14 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych kosztów (poza
    wymienionymi w kolumnach 10-13), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art.
    23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.
    W kolumnie tej wpisuje się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za
    lokal, opłatę za energię elektryczną, gaz, wodę, c.o., opłatę za telefon,
    zakup paliw, wydatki dotyczące remontów, amortyzację środków trwałych, składki
    na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracowników w części finansowanej przez
    pracodawcę, składki na ubezpieczenie wypadkowe pracowników, wartość
    zakupionego wyposażenia. Wydatki z tytułu używania niewprowadzonego do
    ewidencji środków trwałych samochodu, który nie posiada homologacji producenta
    lub importera wymaganej dla samochodów innych niż osobowe oraz którego
    dopuszczalna ładowność nie przekracza 500 kg, w tym także stanowiącego
    własność osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika, należy wpisywać w tej kolumnie po zakończeniu miesiąca
    na podstawie miesięcznego zestawienia poniesionych wydatków wynikających z
    faktur zawierających numer rejestracyjny tego pojazdu. Suma wydatków
    zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów, w poszczególnych miesiącach,
    ustalona od początku roku podatkowego, nie może przekraczać kwoty wynikającej
    z ewidencji przebiegu pojazdu za ten sam okres, to jest kwoty wynikającej z
    przemnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki za
    jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach przez właściwego
    ministra.

    Może to mało eleganckie, że takie uściślenia są w "objaśnieniach" ale stanowią
    one integralną część rozporządzenia więc chyba obowiązują z taką samą mocą.

    I to chyba koniec wątku.

    Pozdrawiam serdecznie i dzięki za ciekawe uwagi,

    Piotr A. Dybczyński (KPiR bez VAT + kilometrówka)

  • 13. Data: 2005-03-22 10:19:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Mar 2005, Piotr A. Dybczyński wrote:

    >+ a konkretnie jego "Załącznik nr 1 - wzór podatkowej księgi przychodów

    Ups - włażę pod stół :)
    Dziękuję za cytat !

    >+ Może to mało eleganckie, że takie uściślenia są w "objaśnieniach" ale stanowią
    >+ one integralną część rozporządzenia więc chyba obowiązują z taką samą mocą.

    Najwyraźniej.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)