  • 1. Data: 2008-01-11 21:27:14
    Temat: Kilka pytań dot. odliczeń (PIT-37)
    Od: "Marcin" <x...@o...pl>

    1. Chciałbym skorzystać z ulgi na dziecko (ulga prorodzinna), czy mogę to sam
    sobie wpisać gdzieś w picie czy to muszę zgłosić pracodawcy?

    2. Płacę prawie 400zł/miesięcznie za internet (nie używam internetu do
    zarabiania), rocznie daje mi to ponad 4000zł czy z tej kwoty moge odliczyć
    760zł? Co mam rozumieć przez to że muszę te wydatki udokumentować? czy mam do
    pitu dołączyć faktury i dowody wpłat? czy muszę przedstawić wszystkie faktury i
    dowody wpłat czy wystarczą na kwotę 760zł, czyli w moim przypadku z dwóch
    miesięcy (internet mam od telekomunikacji)

    3. mieszkam jak to się"fachowo" nazywa z konkubiną (ble, brzydkie okreslenie)
    mamy 1.5roczną córeczkę, formalnie jestem kawalerem, zameldowani jestesmy (na
    stale w roznych miejscach) ja z moją kobietą jesteśmy tymczasowo zameldowani pod
    innym takim samym adresem, czy mogę wypełnić pit jako osoba samotnie wychowująca
    dziecko?

    4. Co mam zrobić z jedną umową o dzieło na kwotę ok. 1000zł? to też trzeba
    gdzieś uwzględnić? jeśli tak to jak i gdzie to wpisać?

  • 2. Data: 2008-01-12 10:17:16
    Temat: Re: Kilka pytań dot. odliczeń (PIT-37)
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Marcin wrote:
    > 1. Chciałbym skorzystać z ulgi na dziecko (ulga prorodzinna), czy mogę to sam
    > sobie wpisać gdzieś w picie czy to muszę zgłosić pracodawcy?

    Możesz sam uwzględnić w PIT.

> [...]
    > dowody wpłat czy wystarczą na kwotę 760zł, czyli w moim przypadku z dwóch
    > miesięcy (internet mam od telekomunikacji)

    Masz mieć faktury. Niczego nie dołączasz do PIT.

> [...]
    > innym takim samym adresem, czy mogę wypełnić pit jako osoba samotnie wychowująca

    Zgodnie z ustawą możesz. Ale w opisanej przez Ciebie sytuacji US mogą
    kwestionować Wasz status, choć IMHO nie bardzo mają do tego podstawę.
    Była dyskusja na ten temat parę dni temu.

    > 4. Co mam zrobić z jedną umową o dzieło na kwotę ok. 1000zł? to też trzeba
    > gdzieś uwzględnić? jeśli tak to jak i gdzie to wpisać?

    Jeśli to typowa umow o dzielo to masz ją wpisać do PIT. W sekcji
    "Działalność wykonywana osobiście ..."

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-01-12 16:48:07
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Marcin wrote:

    > 2. Płacę prawie 400zł/miesięcznie za internet (nie używam internetu do
    > zarabiania

    Tak z czystej ciekawości zapytam:
    co to za dostęp niezarobkowy za 400zł/miesięcznie?

  • 4. Data: 2008-01-12 16:52:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 12-01-2008 o 17:48:07 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > Tak z czystej ciekawości zapytam:
    > co to za dostęp niezarobkowy za 400zł/miesięcznie?

    Lokalny pornserver ;) ?

  • 5. Data: 2008-01-12 20:46:13
    Od: x...@o...pl

    > Tak z czystej ciekawości zapytam:
    > co to za dostęp niezarobkowy za 400zł/miesięcznie?

    DSL TP 4000, miałem założyć firmę udostępniającą internet radiowo ale nie
    wypaliło :)

  • 6. Data: 2008-01-12 20:47:15
    Od: x...@o...pl

    > Lokalny pornserver ;) ?

    ehh...

  • 7. Data: 2008-01-12 20:54:40
    Od: x...@o...pl

    > Masz mieć faktury. Niczego nie dołączasz do PIT.

    Tu mam parę dodatkowych pytań.
    1. Czy muszę mieć faktury na cały rok czy wystarczą na 760zł?
    2. Co jeśli nie mam faktur (bo je spaliłem), da się coś takiego wyciągnąć od
    telekomunikacji, jakiś duplikat czy coś takiego?
    3. Czy zamiast faktur mogę mieć jakieś roczne zestawienie z TPSA kiedy i ile im
    zapłaciłem za internet? czy koniecznie musi to być faktura?
    4. Jeśli wszystkie faktury płaciłem przez internet to muszę teraz wziąć jakieś
    pisemne potwierdzenie przelewu czy mogę dopiero jak zażąda tego ode mnie US?

  • 8. Data: 2008-01-12 21:09:29
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    x...@o...pl wrote:

> [...]

    > 2. Co jeśli nie mam faktur (bo je spaliłem), da się coś takiego wyciągnąć od
    > telekomunikacji, jakiś duplikat czy coś takiego?

    tak. dostaniesz duplikat.
    tak przy okazji masz mieć fakturę i dowód jej zapłaty.

> [...]
    > pisemne potwierdzenie przelewu czy mogę dopiero jak zażąda tego ode mnie US?

    us zarzada tego w razie kontroli, ma na to czas do końca 2013.
    sam sie zastanów czy lepiej załatwic to teraz czy kombinować w 2013 skad
    wziąć potwierdzenia z 2007 roku.