  • 1. Data: 2006-02-02 07:32:12
    Temat: KPiR za 1999
    Od: " " <m...@g...pl>

    Czy moge sobie po prostu zniszczyc ksiazke za ten rok?

  • 2. Data: 2006-02-02 11:43:05
    Temat: Re: KPiR za 1999
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Czy moge sobie po prostu zniszczyc ksiazke za ten rok?

    Za rok 1999 składałeś rozliczenie roczne w 2000, czyli od końca 2000 roku
    minęły lata 2001, 2002, 2003, 2004 i 2005 - w sumie 5 lat. Stąd - zgodnie z
    przepisami - nie obowiązuje Cię już przechowywanie dokumentów z tego roku.
    Radzę jednak dokładnie przejrzeć dokumenty księgowe i zastanowić się, czy
    czegoś nie zatrzymać - np. faktury za środki trwałe, dowody wpłat do ZUS na
    FP (stanowią KUP i pewnie masz je w dokumentach księgowych, a ZUS może Cię
    sprawdzać przez 10 lat).
    Pozdr. Graszka.

  • 3. Data: 2006-02-02 12:23:18
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    wrote:

    > Czy moge sobie po prostu zniszczyc ksiazke za ten rok?

    Uzupełnię odpowiedź Graszki
    Jeśli miałeś w 1999 startę lub rozliczłeś w 1999 i latach późniejszych
    stratę sprzed 1999 to nie możesz

  • 4. Data: 2006-02-02 12:44:53
    Od: "MarcinekP" <przadki@bez_spamu_neostrada.pl>

    Witam,
    przepraszam a z czego wymika ze nie mozna zniszczyc dokumentów jak sie
    odliczalo strate

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-02-02 13:20:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MarcinekP wrote:

    > przepraszam a z czego wymika ze nie mozna zniszczyc dokumentów jak sie
    > odliczalo strate

    1. Strata z 1999 odliczana np w 2000 i 2001
    Masz trzymać dokumenty do końca 2007 bo rte dokumenty wpływają na
    rozliczenie w latach późniejszych musisz móc udowodnić podstawę do
    odliczenia w 2000 i 2001.
    2. Starata z 1998 odliczana w 2000 i 2001
    W celu udowodnienia, że tej straty nie rozliczyłeś w 1999. Taka była
    interpretacja mojego US. Mnie się wydaje naciągana, bo od udowodnienia,
    że nie odliczałem lub ile odliczałem to US ma PIT za 1999. Może oni też
    wyrzucają ;-)

  • 6. Data: 2006-02-03 06:24:11
    Od: "MarcinekP" <przadki@bez_spamu_neostrada.pl>

    Witam,
    a czy twój US podparł się jakimiś artykułami, przepisami prawa itp.
    Pytam bo mnie to zaciekawiło...
    Moim zdaniem, jeżeli mam prawo zniszczyć dokumenty
    to US powinien uznać że rozliczenie za rok niszczony jest prawidłowe
    i ni jak sie ma to do strat

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-02-03 07:45:11
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    MarcinekP wrote:

    > a czy twój US podparł się jakimiś artykułami, przepisami prawa itp.

    To nie była moja sprawa i nie znam szczegółów. Jednemu z dalszych
    znajomych zakwestionowano w ten sposób rozliczenie roczne.

    > Pytam bo mnie to zaciekawiło...

    Poczytaj cały wątek
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo.podatki/b
    rowse_thread/thread/576c687b4b7742dc/4a60ea3dc9b292a
    7?lnk=st&q=przechowywanie+dokument%C3%B3w&rnum=3&hl=
    pl#4a60ea3dc9b292a7
    tam masz przytoczone niektóre przepisy

    > Moim zdaniem, jeżeli mam prawo zniszczyć dokumenty
    > to US powinien uznać że rozliczenie za rok niszczony jest prawidłowe
    > i ni jak sie ma to do strat

    Problem w tym, że przepisy nie mówią o niszczeniu dokumentów po N
    latach, ale o przechowywaniu dokumentów źródłowych związanych z
    obliczeniem podatku do czasu gdy US nie może już tego obliczenia
    zakwestionować.

  • 8. Data: 2006-02-03 20:16:40
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > FP (stanowią KUP i pewnie masz je w dokumentach księgowych, a ZUS może Cię

    Oj Graszka popraw się.
    Dokumentację związaną ze sprawami pracowniczymi i ZUS-em, 50 lat. Chore, ale
    tak jest.

  • 9. Data: 2006-02-04 08:28:08
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

    > To nie była moja sprawa i nie znam szczegółów. Jednemu z dalszych
    > znajomych zakwestionowano w ten sposób rozliczenie roczne.

    Cut..

    Nie pamiętam gdzie to wyczytałem. Najprawdopodobniej w Gazecie Prawnej, że
    zmieniła się trochę interpretacja tego przepisu ( pomijam całkowicie
    dopuszczalność takiego rozwiązania że do wczoraj było tak a od dziś jest
    inaczej bo ktoś tak napisał ) i dokumenty źródłowe należy przechowywać przez
    okres co najmniej 5 lat od czasu kiedy były kontrolowane. Czyli z tego wynikało
    by że np. jeżeli US nie kontrolował roku 1999 to należało by je trzymać. Sam
    nie wiem czy dobrze zrobiłem kiedy uroczyście puściłem wszystko przez piec. A
    swoją drogą jak mogło by być fajnie gdyby w ramach obowiązków US miał również i
    taki aby zawiadamiać o zmianach w obowiązującym prawie. Pomyślcie jak by to
    było pięknie. Co jakiś czas otrzymywać oficjalną informację że uległy zmianie
    takie to a takie zapisy a ich obowiązująca treść jest taka. Pomarzyć.

  • 10. Data: 2006-02-07 08:16:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Feb 2006, złodziej podatków wrote:

> [...]
    > by że np. jeżeli US nie kontrolował roku 1999 to należało by je trzymać.

    Chyba coś znadinterpretowałeś :)
    Jest przepis że kontrola "zawiesza" bieg przedawnienia zdarzeń, dlatego
    może ulec wydłużeniu konieczny okres przechowywania dokumentów z okresu
    który był kontrolowany - o to chodziło ?

    > swoją drogą jak mogło by być fajnie gdyby w ramach obowiązków US miał również i
    > taki aby zawiadamiać o zmianach w obowiązującym prawie. Pomyślcie jak by to
    > było pięknie.

    Postaw się lepiej w skórę np. emeryta któremu nikt nie powiedział
    że mu coś przysługuje (jakiś dodatek albo np. prawo do przeliczenia
    podstawy emerytury na korzystniejszą)...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)