  • 11. Data: 2003-02-17 22:15:27
    Temat: Re: KPiR - kasa a memoriał
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > A o co dokładnie chodzi bo obawiam się że niewiele
    > z tego rozumiem?

    Chodzi mi o to, że podatnik ponosząc koszty w walucie obcej
    jest obowiązany do rozliczenia różnic kursowych występujących
    między dniem zarachowania a dniem zapłaty.
    Nie jestem pewien ale wpisując taki wydatek w koszty dopiero
    w dniu płatności niejako automatycznie eliminujesz problem
    różnic kursowych co może skutkować podejrzeniami o ich
    celowe ukrywanie i nierozliczanie.

    pozd.Pix

  • 12. Data: 2003-02-17 22:26:19
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > w dniu płatności niejako automatycznie eliminujesz problem
    > różnic kursowych co może skutkować podejrzeniami o ich

    1. Nie do konca. AFAIR fakture przeliczasz po srednim NBP, a zaplate po
    kursie banku.
    2. Natomiast gdy wpisze fakture z opoznienim (czyli w miesiacu zaplaty) to
    wystawia sie na ryzko podatkowe (zarowno na plus jak i na minus) przy
    zaliczkach.

    Karol

  • 13. Data: 2003-02-18 10:21:39
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > 2. Natomiast gdy wpisze fakture z opoznienim (czyli w miesiacu zaplaty) to
    > wystawia sie na ryzko podatkowe (zarowno na plus jak i na minus) przy

    Zauważ, ze pierwotną przyczyną dla której róznice kursowe w ogóle się
    pojawiają jest przesunięcie w czasie momentów zaksięgowania i dokonania
    płatności (przy zmiennym kursie oczywiście).
    W przypadku gdy tak się złoży iż obie czynności wypadną w tym samym
    dniu IMHO nie ma różnic kursowych jako takich i posługiwanie się w celu ich
    uzyskania kursem NBP jest sztuczne.
    Co innego gdy nie chcąc babrać się z różnicami świadomie nie księgujemy
    pierwszego momentu, a tylko drugi (płatność) - ostateczny efekt jest taki
    sam, ale postępowanie chyba niezgodne z ustawą.

    pozd.Pix

  • 14. Data: 2003-02-18 22:57:39
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Zauważ, ze pierwotną przyczyną dla której róznice kursowe w ogóle się
    > pojawiają jest przesunięcie w czasie momentów zaksięgowania i dokonania
    > płatności (przy zmiennym kursie oczywiście).

    Calkowita racja.

    > W przypadku gdy tak się złoży iż obie czynności wypadną w tym samym
    > dniu IMHO nie ma różnic kursowych jako takich i posługiwanie się w celu
    ich
    > uzyskania kursem NBP jest sztuczne.

    Moze i sztuczne ale wydaje mi sie, ze ustaw jeszcze nie zmieniono.
    Pod reka mialem akurat PDOF:

    Art. 22.
    1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty
    poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w
    art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według
    kursów średnich ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski z dnia poniesienia
    kosztu. Jeżeli koszty wyrażone są w walutach obcych, a między dniem ich
    zarachowania i dniem zapłaty występują różne kursy walut, koszty te
    odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice wynikające z zastosowania
    kursu sprzedaży walut z dnia zapłaty, ustalonego przez bank, z którego usług
    korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego
    przez Narodowy Bank Polski z dnia zarachowania kosztów.

    > Co innego gdy nie chcąc babrać się z różnicami świadomie nie księgujemy
    > pierwszego momentu, a tylko drugi (płatność) - ostateczny efekt jest taki
    > sam, ale postępowanie chyba niezgodne z ustawą.

    Chyba piszemy o tym samym, ale jakimis innymi slowami.
    Nie zajmuj sie fakturami zagranicznymi.

    Dam Ci lepsza zabawe:
    rozgryz roznice kursowe dla wlasnych srodkow zgromadzonych na koncie
    walutowym (wplywy: zakup za zlotowki, naleznosc za eksport, odsetki od
    a'vista i lokat, wyplywy: sprzedaz walut bankowi, oplacone prowizje
    bankowem, przelew srodkow na lokate, przelew srodkow na wlasne konto
    walutowe w innym banku, zaplata za import).

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 15. Data: 2003-02-19 09:12:46
    Od: "Piotr A. Dybczyński" <d...@a...edu.pl>

    W liście nadanym Sat, 15 Feb 2003 23:55:01 +0100 "ppinq" <p...@h...pl> pisze:

    > Może niekoniecznie bo w par.17 jest "z zastrzeżeniem par.30"?
    > Ja na szczęście VATu nie mam, ale również przymierzam się
    > do "trybu par.30" - czyżby nie było to możliwe???
    > Nie stosuję sprzedaży bezrachunkowej więc z par.30.3 wyniosłem
    > przekonanie, że nawet nie potrzebowałbym żadnej ewidencji
    > i wystarczy poczciwa szuflada :))

    Jeśli nie jesteś VAT-manem z powodu zwolnienia podmiotowego (za niskie przychody) to
    i tak musisz prowadzić Uproszczoną ewidencję VAT, którą łatwo połączyć z ewidencją
    sprzedaży, a wtedy par.30 ma zastosowanie niezależnie od rachunków.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 16. Data: 2003-02-19 18:58:42
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > korzystał ponoszący koszt, oraz z zastosowania kursu średniego ogłaszanego
    > przez Narodowy Bank Polski z dnia zarachowania kosztów.

    To można czytać w ten sposób, że dla przypadku gdy data zarachowania=data
    płatności to w ogóle nie ma możliwości uwzględnienia kursu banku, a tylko
    średniego NBP.
    Mniemam, że zasadą jest, że kurs sprzedaży w banku komercyjnym jest
    wyższy niz średni NBP, czyli ponosimy w rzeczywistości większy koszt niż
    ustawa pozwala zarachować - czysta strata! Należałoby więc chyba przesunąć
    te dwie czynności conajmniej o jeden dzień aby móc uwzględnić dzięki
    różnicom
    kursowym prawdziwe koszty.

    > Chyba piszemy o tym samym, ale jakimis innymi slowami.
    > Nie zajmuj sie fakturami zagranicznymi.

    Ale to b.ciekawe - zwłaszcza wobec powyższego wniosku :-)

> [...]
    > bankowem, przelew srodkow na lokate, przelew srodkow na wlasne konto
    > walutowe w innym banku, zaplata za import).

    Na wszelki wypadek mam automatyczne przewalutowywanie, więc na szczęście
    nie muszę rozwiązywać takich łamańców :-))

    pozd.Pix

  • 17. Data: 2003-02-19 20:02:39
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

    > Na wszelki wypadek mam automatyczne przewalutowywanie, więc na szczęście
    > nie muszę rozwiązywać takich łamańców :-))

    Ja tez mam. Jak je sobie ustawie.
    Ale pozstaje jeszcze kwestia kursu dla poszczegolnych "transakcji".

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 18. Data: 2003-02-19 20:10:13
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

> [...]
    > płatności to w ogóle nie ma możliwości uwzględnienia kursu banku, a tylko

    IMHO przepis ten oznacza, ze fakture przeliczasz po średnim NBP, a platnosc
    masz po kursie banku..
    Na dobra sprawe przy Twoim zalozeniu data zarachowania=data
    płatności to w ogóle nie ma sensu przeliczac faktury po średnim NBP,
    wystarczy po kursie banku.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 19. Data: 2003-02-19 22:44:11
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > Na dobra sprawe przy Twoim zalozeniu data zarachowania=data
    > płatności to w ogóle nie ma sensu przeliczac faktury po średnim NBP,

    Ja tylko staram się nie wychodzić poza wykładnię ściśle językową ;-)
    Ustawodawca stwierdził, że:
    1. Kursem bazowym jest sredni NBP
    2. Warunkiem uwzględnienia różnic jest pojawienie się zmiany kursu
    (którego?) "między dniem, a dniem" - czyli wyraźnie chodzi o różnicę
    _w czasie_ a nie przestrzeni (tzn. nie pomiędzy NBP a bankiem
    komercyjnym w tym samym dniu)

    Ponieważ w naszym przypadku różnica "w czasie" nie występuje bo
    obie daty są jednakowe to stąd mój wniosek, że ustawowy zapis
    uniemozliwia rozliczenie jakichkolwiek różnic i pozostaje tylko mniej
    korzystny w tym przypadku kurs średni NBP.
    Dlatego lepiej jest mieć chociażby jednodniowe przesunięcie między
    datą zarachowania i datą zapłaty.

    pozd.Pix

  • 20. Data: 2003-02-19 22:47:01
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ale pozstaje jeszcze kwestia kursu dla poszczegolnych "transakcji".

    Ano.
    I tu z ustawy wychodzą mi takie głupoty jak niżej :-(

    pozd.Pix