-
1. Data: 2014-02-26 16:16:46
Temat: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>
1. Czy koszt paliwa do auta osobowego bedacego srodkiem trwalym w 2014 dalej
ksiegujemy w KPiR w kwocie brutto?
2. Czy koszty eksploatacji takiego auta (np. przeglad techniczny) tez
ksiegujemy w kwocie brutto?
3. Czy dobrze rozumiem, ze VATu nie moge odliczyc (zarowno w sytuacji 1 jak
i 2)? Samochod ten jest uzytkowany do celow firmowych i prywatnych.
Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam, to o
KPiR juz nie.
Dzieki za informacje!
pozdrawiam
Bartosz Zoltak
www.permutu.pl
-
2. Data: 2014-03-01 09:14:52
Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:
> Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o VAT
> cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,
Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.
> to o KPiR juz nie.
Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
"poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
zwolnienie stanowi koszt.
Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
(hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
i owoce, ryby i śledzie itede) :)
Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
w niedzielę).
pzdr, Gotfryd
-
3. Data: 2014-03-04 01:58:46
Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: "Bartosz Zoltak" <b...@w...pl>
Dzieki za wnikliwa analize! Wiec ksieguje po staremu, czyli w wartosci
brutto. Dla KRiR uznam wiec, ze samochod jest uzywany do celow firmowych :-)
To rozroznienie, ze auto do celow firmowo-osobistych napisalem wobec zmian w
VAT (od kwietnia?) ze VAT od paliwa inaczej bedzie sie ksiegowac dla auta
firmowo-osobistego niz dla uzywanego tylko dla celow firmowych. Cos tam ma
byc (jestem slabo zorientowany), ze dla auta uzywanego na cele
osobisto-firmowe mozna bedzie odliczyc 50% VAT.
Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
nie mogą być zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
osobiste nie mogą być zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
ksiegowac w KPiR wartosc netto?
pozdrawiam,
Bartosz Zoltak
Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w
wiadomości news:Pine.WNT.4.64.1403010907100.668@quad...
> On Wed, 26 Feb 2014, Bartosz Zoltak wrote:
>
>> Przepraszam za lamerskie pytanie i brak polskich czcionek, ale o ile o
>> VAT
>> cos niecos mi sie udalo znalezc, choc nie za wiele i pewnosci nie mam,
>
> Tu się nie wtykam, bo z samochodologią na bieżąco nie jestem.
>
>> to o KPiR juz nie.
>
> Ale tu raczej się nic nie zmieniło od lat: jeśli wydatek został
> "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysługuje
> zwolnienie stanowi koszt.
> Celowo piszę w ten sposób - wobec uwagi iż "samochód będzie
> używany zarówno do celów firmowych i prywatnych".
> Primo, intrygujące jest, czy masz firmę państwową czy komunalną ;)
> (hint: cel firmowy i *osobisty*, inaczej mamy podział na jabłka
> i owoce, ryby i śledzie itede) :)
> Secundo zaś, teoretyczny zapis ustawy (wydatki na materialne
> cele osobiste nie mogą być zaliczone w koszt, a jeśli zostały
> zaliczone w momencie "poniesienia", podlegają wykreśleniu)
> z powodu khem... "trudnosci dowodowych", rozbiega się z całkiem
> powszechną praktyką zapominania o wykluczeniu z kosztów paliwa
> za wyjazdy osobiste :> (co z kolei nie daje legalizacji takiej
> praktyki, patrz wspominany niedawny artykuł z prasy, na temat
> interwencji US poprzez "poszkali" w postaci tankowaia
> w niedzielę).
>
> pzdr, Gotfryd
-
4. Data: 2014-03-20 18:15:59
Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: dddddddd <f...@e...com>
W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:
>
> Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
> nie mog? byae zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
> uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli wpisac
> w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
> nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
> osobiste nie mog? byae zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
> ksiegowac w KPiR wartosc netto?
>>
>> Ale tu raczej sie nic nie zmieni?o od lat: je?li wydatek zosta?
>> "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przys?uguje
>> zwolnienie stanowi koszt.
>>
>> pzdr, Gotfryd
>
>
baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to
prywatno-służbowy) to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty
(bo to ta prywatna część) - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też
wrzucić tylko połowę - bo przecież druga połowa wykorzystywana jest
prywatnie więc nie stanowi kosztów prowadzenia działalności
IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
Jedyna nadzieja że tak jak napisałem w oddzielnym wątku - będzie można
od każdej osobówki odliczyć 50%waty i 50 dochodowego (wtedy minimalnie
jesteśmy na korzyść w stosunku do starych przepisów) - albo zadeklarować
osobówkę na wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne
rozwiązanie, bo auto kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)
--
Pozdrawiam
Łukasz
-
5. Data: 2014-03-20 23:07:30
Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 20 Mar 2014, dddddddd wrote:
> W dniu 2014-03-04 01:58, Bartosz Zoltak pisze:
>>
>> Ale to jest ciekawe wobec Twojej uwagi "wydatki na materialne cele osobiste
>> nie mog by zaliczone w koszt". Bo gdybysmy w takiej sytuacji (auta
>> uzywanego firmowo-osobiscie) odliczyli 50% VATu, a drugie 50% chcieli
>> wpisac
>> w koszty KPiR, to mozna by uznac, ze tych pozostalych 50% wlasnie do KPiR
>> nie mozna wpisac w koszty z powodu tego, ze "wydatki na materialne cele
>> osobiste nie mog by zaliczone w koszt"... Wiec wtedy chyba bedziemy
>> ksiegowac w KPiR wartosc netto?
>>>
>>> Ale tu raczej si nic nie zmienio od lat: jeli wydatek zosta
>>> "poniesiony w celu DG" to kwota VAT od której nie przysuguje
>>> zwolnienie stanowi koszt.
>>>
>>> pzdr, Gotfryd
>
> baa, IMO jeśli odliczasz 50% waty (czyli deklarujesz że to prywatno-służbowy)
> to nie możesz wrzucić drugiej połowy waty w koszty (bo to ta prywatna część)
> - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę
A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".
> IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
Nienienie.
Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
tego obowiązku.
Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
Bez wnikania czy to 1% czy 99%
> albo zadeklarować osobówkę na
> wyłączność do DG i odliczać 100% waty (dla mnie idealne rozwiązanie, bo auto
> kombi dużo wygodniejsze niż 2-osobowy kangur)
I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
udowodnionej części.
"Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
trochę... nieopłacalne.
Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
Pytanie tylko "za jaki okres" :>
Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>
pzdr, Gotfryd
-
6. Data: 2014-03-21 07:49:12
Temat: Re: KPiR i koszty paliwa od auta osobowego
Od: dddddddd <f...@e...com>
W dniu 2014-03-20 23:07, Gotfryd Smolik news pisze:
>> - a i w kwoty netto w koszta powinieneś też wrzucić tylko połowę
>
> A ile powinieneś odliczać DZIŚ?
> Po prostu dziś "wszyscy" łamią prawo, a udowodnienie jest trudne.
> I (dziś) nie powinno być 50%, a "odpowiedni ułamek".
>
no nie wszyscy, ci co używają wyłącznie do DG powinni 100% wrzucić w
koszty (i odliczyć watę - więc jak zwykle ci uczciwi więcej tracą ;)
>> IMO zmiany w wat pociągną za sobą zmiany w dochodowym.
>
> Nienienie.
> Ryczałtowa zasada odliczania połowy spowoduje tylko łatwość egzekucji
> tego obowiązku.
zgadzam się z tobą
> Sam zakaz odliczania kosztów zużytych w innym celu jest i nie jest
> uchylony i dziś, jedynie jest trudny do udowodnienia - i stąd absurdalne
> decyzje US, np. przypadek "wyrzucenia" paliwa kupionego w niedzielę.
> To co ulega zmianie, to "50%" zamiast "odpowiedniej części".
> Bez wnikania czy to 1% czy 99%
i o ile w tej wersji przejdzie (czyli z możliwością zadeklarowania 100%
do DG) ma to IMO sens (można by się spierać czy 50% jest właściwe, ale z
tym nigdy wszystkim nie dogodzisz)
> I tu będzie hak wobec dotychczasowego stanu: udowodnienie dziś "użycia
> w celu nie DG" uprawnia jedynie do decyzji o wywaleniu z kosztów tylko
> udowodnionej części.
> "Podatnik przejechał 10km w celu osobistym i 1,5 litra paliwa wywalamy
> z kosztów". Wydanie decyzji o 20 zł kosztu (~4 zł podatku) jest
> trochę... nieopłacalne.
> Jak w przepisie będzie ryczałt, będzie uprawniało do wywalenia połowy.
> Pytanie tylko "za jaki okres" :>
> Bo jak (od momentu zmiany przepisów) przez 5 lat wstecz ... :>
to fakt, choć udowodnić coś takiego raczej nie łatwo, chyba że dostajemy
mandat z nadmorskiego kurortu i nie mamy na to wytłumaczenia.
Pytanie też co US powie na zmianę sposobu użytkowania- bo teoretycznie
raz (czy trzydzieści razy w roku, bo limitu nie ma) można zmienić sposób
wykorzystywania na prywatno-służbowy, pojechać na wczasy, a po powrocie
znowu zadeklarować użycie 100%DG ;)
--
Pozdrawiam
Łukasz