-
11. Data: 2006-09-08 13:56:47
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: Tomek <...@...c>
On 2006-08-24, jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:
>
>> po odbiór, na miejscu już po zapłaceniu okazało się, że przysłali nie
>> to co chciałem, wystawili FV korygującą, podpisałem, oddali kasę. Mam
>> teraz 2 faktury, jedna na plus X druga na minus X. Pytanie: czy muszę
>> je obie zaksięgować, czy mogę po prostu wrzucić do śmieci? Bo
[...]
> Księgujesz obie. Nic nie wurzuczasz.
Aha, no to będę ścigał ludzi, żeby mi takie dokumenty dostarczali, bo wiem
przynajmniej o jednym przypadku, gdzie poszło do kosza:/
>> 2. przepisy mówią o sumowaniu kolumn po zakończeniu miesiąca. Nie
>> wnikając już w interpretację tych mętnie napisanych zdań - wzór KPiR
>> nie zawiera takiego wiersza. Czy robicie to tak, jak jest namalowane
>> tu: http://malybiznes.pl/ksiegowosc/kpir_zakonczenie_mie
siaca.htm
>> Bo tak na logikę, to później należałoby to podsumowanie miesiąca dodać
>> do sumy strony i od początku roku;)
>
> To podsumowanie to jest właśnie wiersz "luty 2006". I szczerze mówiąc z
> taką metodą jeszcze się nie spotkałem. W tych metodach, które widziałem
> 3 dolne wiersze służą do sumowania tylko bieżącego miesiąca.
Ale wzór książki zawiera:
Suma strony
Przeniesienie z poprzedniej strony
Razem od początku roku
Problemu nie miałem, dopóki miesiąc się na stronie mieścił, ale zaczęły
mi wychodzić na dwie. Mogę sobie dorobić na ostatniej stronie miesiąca
dodatkowo 'Suma sierpnia 2006' (mam własny system do drukowania ksiąg),
ale to będzie niezgodne z wzorem.
> Zasadniczo rozporządzenie dopuszcza dwa sposoby. W pierwszym nigdzie na
> bieżąco w KPiR nie sumujemy roku narastająco (robimy to tylko w PIT-5).
> Podsumowanie roku wpisujemy na osobnej stronie na koniec roku. W
A co z 'Razem od początku roku' ze wzoru? No i ta wersja mi mniej
odpowiada, bo w drugiej od razu widzę co na PIT-5 wpisywać (chociaż
muszę korygować o nieponiesione koszty jednego wspólnika).
> drugiej dopuszczalnej metodzie narastająco sumujemy na bieżąco. Ja tak
> robię. Po każdym miesiącu robię wiersze np: "Razem maj", "Razem
> styczeń-kwiecień" i "Razem styczeń-maj"
Tzn. takie coś wpisujesz w 'stopce' strony i nie masz tych 3 pozycji ze
wzoru? Dla miesiąca, który mieści się na jednej stronie, jest to
tożsame, ale jak mam miesiąc na dwóch stronach, to "suma strony" zawiera
tylko część "razem maj", natomiast "przeniesienie z poprzedniej strony"
zawiera resztę "razem maj" i tylko "razem od początku roku" się zgadza.
Rozmawiamy o 19 punkcie objaśnień:
"Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy podkreślić"
- tu chyba chodziło o to, żeby później nie dopisać czegoś w wolnym
miejscu (w przypadku wypełniania czystej drukowanej książeczki), w
przypadku wydruku z komputera (gdzie podsumowanie jest zaraz pod
spodem) wystarczy grubsza/podwójna kreska, czy muszę wziąć linijkę i
długopis jednak? ;)
"a dane z kolumn 7-15 zsumować."
- zsumować za okres ... ? Czy to dotyczy "wpisów dokonanych w danym m-cu"?
Bo biorąc pod uwagę ciągłość księgi w całym roku podatkowym, 'suma
kolumny' dla mnie oznacza sumę od początku roku.
"Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić."
- podkreślasz "razem maj"?
"Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca"
- to sugeruje, że kolumny 7-15 powinniśmy zsumować za dany miesiąc. OK,
tylko gdzie to wpisać? Jeśli stopka nie ma miejsca na to, to zostaje
jedynie wykorzystać miejsce na 'zwyczajny' wiersz, tak jak to zrobili
tutaj: http://malybiznes.pl/ksiegowosc/kpir_zakonczenie_mie
siaca.htm
"(Może) wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do
miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w
poszczególnych kolumnach sumę od początku roku."
- czyli to są te wiersze, które Ty robisz. Pytanie tylko o ich
lokalizację, bo mi się wydaje, że to powinny być te 'zwyczajne'
wiersze, których używa się np. do wpisywania kosztów, natomiast
podsumowania wg wzoru ze 'stopki' strony to jest osobna historia.
Zresztą gdybyś ich nie uzupełniał co miesiąc, tylko pod koniec roku na
osobnej stronie zgodnie z 20 punktem objaśnień, to używałbyś właśnie
takich zwyczajnych wierszy, dlatego wydaje mi się, że metoda
przedstawiona pod tym linkiem, który dałem, jest prawidłowa.
Trochę z innej beczki: par. 31 ("W razie prowadzenia księgi przy
zastosowaniu technik informatycznych") - były już o tym dyskusje w
archiwum, ale może coś się rozjaśniło od tego czasu; jeśli mój 'program'
po prostu drukuje to, co mu wpiszę (mam szablon w LaTeXu, bo nie chciało
mi się długopisem wypełniać nazw i adresów kontrahentów), to też podpada
pod te przepisy? Dla jasności: nie mam niczego, co musi być "nie później
niż w dniu następnym" księgowane, całość sprzedaży fakturowana i zasady
biura rach., komp mi robi za maszynę do pisania. Czytałem całe to
http://www.grupy.egospodarka.pl/prowadzenie-KPiR,t,8
4126,8.html
I dalej technicznie - co znaczy 'zbroszurowana'? To, że wkładam do
jednej koszulki i trzymam w segregatorze pewnie nie wystarczy, czyli mam
co miesiąc wyrywać stare zszywki i zszywać całość na nowo?
>> 3. FV za telefon:
>> wystawiona: 14.08
>> nadana: 16.08
>> wpłynęła: 22.08
>> płatność do: 28.08
>>
>> opłaty naliczone w okresie rozliczeniowym 14.07-13.08 - na to składają
>> się rozmowy wykonane w tym czasie oraz przedpłata za okres 14.08-13.09
>> (czyli abonament płatny z dołu po prostu).
>
> Abonament płatny z góry nie z dołu.
No, no.
> Rejestry VAT prowadzisz miesięczne a nie roczne. I ważne jest do
> którego mieiąca wpiszesz a nie z jaką datą.
To miło.
>> b) KPiR: przypomnę że memoriał, więc mam zachować chronologię. Rzecz w
>> tym, że tutaj konkretnej daty sprzedaży (zdarzenia gospodarczego) nie
>> ma, a poza tym stosuję wyjątek 'chyba że ujęcie nie było możliwe' -
>> dostaję tę fakturę zawsze po dwudziestym; chyba celowo wysyłają tak
>> późno, bo dzięki temu nie muszę rozbijać rozmów na poszczególne
>> miesiące, a tylko część abonamentową (przedpłaty) dotyczącą miesiąca
>> następnego przerzucam do przodu (samo nazwanie abonamentu przedpłatą
[...]
> Przede wszystkim przy KPiR memoriałowym konieczność rozbijania kosztów
> dotyczy tylko przełomu roku, a nie miesięcy w jednym roku (sprawdź -
> napradę tak jest w ustawie).
Hmmm. Ale to i tak wolę sobie rozbić, nie będę musiał robić wyjątku dla
grudnia.
> nie spotkałem się z kimkolwiek komu US robiłby problemy z powodu nie
> rozbicia kwoty 100 zł na dwa lata.
> Więc radzę ci nie przesadzaj. Jeśli chcesz być całkiem dokładny to
> rozbijaj na lata rozmowy wg billingu, a abonament wg ilości dni. Jak
> nie masz billingu to się nie przejmuj rozmowami. I jeszce raz powtarzam
Billing mam, ale zawsze po dwudziestym i zawiera rozmowy w cenie
abonamentu, więc tego akurat nie mam jak podzielić.
> w każdym wypadku mało istotne jest co wpiszesz w kolumnie 2. Liczy się
> przede wszystkim czy wpiszesz we właściwym okresie.
Dzięki za uspokojenie.
--
pozdrawiam
-
12. Data: 2006-09-09 18:40:33
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: t <r...@o...pl>
Ja się podzielę tym jak ja robię:
KPiR(na zasadach biura rachunkowego) prowadzę sobie w arkuszu OpenOffice,
miesiące mieszczą mi się na jednej stronie więc nie mam problemu.
Na koniec strony daję: Suma strony, Przenisienie z poprz, Suma od początku
roku.
Drukuję, wychodzą dwie kartki A4, jedną przycinam i doklejam drugą,
zszywam dla pewności,
następnie dopinam do istniejącej księgi czyli księga za cały rok ma ~24
zszywki na grzbiecie -
po 12 na górze i na dole.
Rozporządzenie mówi:
"
1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu
komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg,
2) stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w
treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku
chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi,
3) przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji,
do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed
zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych
zasad ich przetwarzania.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesiąca w
czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik
jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc.
Wydruk powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w załączniku nr 1 do
rozporządzenia.
3. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia
wydrukowania księgi, według wzoru określonego w załączniku nr 1, jest
obowiązany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1. Po zakończeniu
miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy zawierający podsumowanie
zapisów za dany miesiąc i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy
miesięczne wynikające z tego wydruku.
"
Nie używam żadnego programu, w razie czego mam Małą Księgowość
Rzeczypospolitej.
W razie gdyby ktoś się przyczepił - 1.3 mówi wyraźnie do kiedy trzeba
trzymać dane na kompie.
Jeśli kontrola przyjdzie za wcześnie, to nie będę miał wprowadzonego
miesiąca jeszcze a poprzednie już wydrukowane i skasowane - więc won
panowie. Jeśli kontrola przyjdzie po tym jak zakończę miesiąc to
im pokaże wydruk a na kompie już skasowałem bo tak mi się podobało.
Rozporządzenie pisał chyba jakiś debil z tytułem doktora/profesora, na
szczęście można klucząc pomiędzy
przepisami znaleźć sensowne rozwiązanie jak wyżej
-
13. Data: 2006-09-15 10:11:51
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: "Marcin" <m...@o...pl>
A ja jestem zachwycony Małą Księgowością Left Hand
Cudowny program i drukuje to co trzeba
http://www.lefthand.com.pl/pl/subsites/lefthand_crm
można darmową z reklamami ściągnąć lub za 30 zł bez reklam kupić i
zarejestrować na stronie - polecam tą bez reklam.
Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
news:op.tfmjhvwu5o25xk@serwer.mshome.net...
> Ja się podzielę tym jak ja robię:
>
> KPiR(na zasadach biura rachunkowego) prowadzę sobie w arkuszu OpenOffice,
> miesiące mieszczą mi się na jednej stronie więc nie mam problemu.
> Na koniec strony daję: Suma strony, Przenisienie z poprz, Suma od początku
> roku.
>
> Drukuję, wychodzą dwie kartki A4, jedną przycinam i doklejam drugą,
> zszywam dla pewności,
> następnie dopinam do istniejącej księgi czyli księga za cały rok ma ~24
> zszywki na grzbiecie -
> po 12 na górze i na dole.
>
> Rozporządzenie mówi:
>
> "
> 1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
> warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
> 1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu
> komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg,
> 2) stosowanie programu komputerowego zapewniającego bezzwłoczny wgląd w
> treść dokonywanych zapisów oraz wydrukowanie wszystkich danych w porządku
> chronologicznym, zgodnie z wzorem księgi,
> 3) przechowywanie zapisanych danych na magnetycznych nośnikach informacji,
> do czasu wydruku zawartych na nich danych, w sposób chroniący przed
> zatarciem lub zniekształceniem tych danych albo naruszeniem ustalonych
> zasad ich przetwarzania.
> 2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, na koniec każdego miesiąca w
> czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz
> nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, podatnik
> jest obowiązany sporządzić wydruk zapisów dokonanych za dany miesiąc.
> Wydruk powinien być zgodny z wzorem księgi określonym w załączniku nr 1 do
> rozporządzenia.
> 3. Podatnik posługujący się programem komputerowym, który nie zapewnia
> wydrukowania księgi, według wzoru określonego w załączniku nr 1, jest
> obowiązany założyć księgę, o której mowa w § 2 ust. 1. Po zakończeniu
> miesiąca należy sporządzić wydruk komputerowy zawierający podsumowanie
> zapisów za dany miesiąc i wpisać do odpowiednich kolumn księgi sumy
> miesięczne wynikające z tego wydruku.
> "
>
> Nie używam żadnego programu, w razie czego mam Małą Księgowość
> Rzeczypospolitej.
> W razie gdyby ktoś się przyczepił - 1.3 mówi wyraźnie do kiedy trzeba
> trzymać dane na kompie.
> Jeśli kontrola przyjdzie za wcześnie, to nie będę miał wprowadzonego
> miesiąca jeszcze a poprzednie już wydrukowane i skasowane - więc won
> panowie. Jeśli kontrola przyjdzie po tym jak zakończę miesiąc to
> im pokaże wydruk a na kompie już skasowałem bo tak mi się podobało.
>
> Rozporządzenie pisał chyba jakiś debil z tytułem doktora/profesora, na
> szczęście można klucząc pomiędzy
> przepisami znaleźć sensowne rozwiązanie jak wyżej
-
14. Data: 2006-09-19 10:17:57
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: m...@g...com
t wrote:
> Ja się podzielę tym jak ja robię:
>
> KPiR(na zasadach biura rachunkowego) prowadzę sobie w arkuszu OpenOffice,
> miesiące mieszczą mi się na jednej stronie więc nie mam problemu.
> Na koniec strony daję: Suma strony, Przenisienie z poprz, Suma od początku
> roku.
>
> Drukuję, wychodzą dwie kartki A4, jedną przycinam i doklejam drugą,
> zszywam dla pewności,
> następnie dopinam do istniejącej księgi czyli księga za cały rok ma ~24
> zszywki na grzbiecie -
> po 12 na górze i na dole.
>
> Rozporządzenie mówi:
>
> "
> 1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
> warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
> 1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu
> komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg,
w/w sposób nie jest IMHO prowadzony przy zastosowaniu technik
informatycznych, bo masz je normalnie na papierze a komputera używasz tylko
jako liczydła.
W przeciwnym wypadku pod w/w rozporządzenie łapałyby się wszystkie księgi
liczone inaczej niż w pamięci lub na kartce/liczydlem.
p. m.
-
15. Data: 2006-09-19 10:25:54
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: t <r...@o...pl>
Dnia 19-09-2006 o 12:17:57 <m...@g...com> napisał:
>> Rozporządzenie mówi:
>>
>> "
>> 1. W razie prowadzenia księgi przy zastosowaniu technik informatycznych,
>> warunkiem uznania ksiąg za prawidłowe jest:
>> 1) określenie na piśmie szczegółowej instrukcji obsługi programu
>> komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg,
>
> w/w sposób nie jest IMHO prowadzony przy zastosowaniu technik
> informatycznych, bo masz je normalnie na papierze a komputera używasz
> tylko
> jako liczydła.
>
> W przeciwnym wypadku pod w/w rozporządzenie łapałyby się wszystkie księgi
> liczone inaczej niż w pamięci lub na kartce/liczydlem.
Zgadzam się, napisałem o wariancie uznania że prowadzę komputerowo.
Bo jesli założyć że prowadzę ręcznie to wogóle nie ma żadnego problemu.
A tak ogólnie mówiąc to dupa z tego ministra bo tak to napisał że
kij wie co miał konkretnie na myśli.
-
16. Data: 2006-09-27 23:24:16
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: Tomek <...@...c>
On 2006-09-09, t <r...@o...pl> wrote:
>
> KPiR(na zasadach biura rachunkowego) prowadzę sobie w arkuszu OpenOffice,
> miesiące mieszczą mi się na jednej stronie więc nie mam problemu.
No, ja potrzebuję przynajmniej 3 stron:/ Dodałem wszystkie pozycje, o
jakich wspominają przepisy, za nadmiar informacji się nie przyczepią.
> Drukuję, wychodzą dwie kartki A4, jedną przycinam i doklejam drugą,
> zszywam dla pewności,
Ja nie przycinam - zaginam margines tak, aby linie z obu kartek się
połączyły, a na nim zszywam strony wewnętrzną stroną do siebie (tak, aby
miało to postać drukowanej książki).
> następnie dopinam do istniejącej księgi czyli księga za cały rok ma ~24
> zszywki na grzbiecie -
> po 12 na górze i na dole.
I za ten pomysł dzięki:) Muszę tylko zacząć drukować kolejne lewe strony
danego miesiąca na poprzednich prawych, żeby mniej kartek wyszło, bo
posiadany przeze mnie zszywacz już na piątym miesiącu wysiadł - zszywki
za krótkie:/ Albo zacznę jakoś po połowie zszywać, brzydko będzie ale
cóż poradzić.
> Nie używam żadnego programu, w razie czego mam Małą Księgowość
> Rzeczypospolitej.
Ja to wprost wpisuję w LaTeXu, więc też liczę na to, że podpada pod
'ręczne'. A że wewnętrznie księguję sobie do Ksiąg Handlowych, to nie
ich sprawa.
--
pozdrawiam
-
17. Data: 2006-09-28 00:30:26
Temat: Re: KPiR: faktury korygujące, podsumowanie miesiąca oraz opłaty telefoniczne
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 27 Sep 2006, Tomek wrote:
> On 2006-09-09, t <r...@o...pl> wrote:
>> Drukuję, wychodzą dwie kartki A4, jedną przycinam i doklejam drugą,
>> zszywam dla pewności,
>
> Ja nie przycinam - zaginam margines tak, aby linie z obu kartek się
> połączyły, a na nim zszywam strony wewnętrzną stroną do siebie (tak, aby
> miało to postać drukowanej książki).
wKF: osobiście tylko zszywam.
Ale widziałem patent - na drukowanej KPiR, do ręcznego wypełnienia,
który może się komuś przyda.
Dajmy na to - pozycje "nazwa kontrahenta" i "adres".
Pozycje umieszczone jedna NAD drugą!
Oczywiście pozycja "l.p." ma wtedy wysokość 2 wierszy, i jedna linia
danych ma 2 wiersze - opis (w nagłówku tabeli) też to odzwierciedla.
Po przemyśleniu nie sposób się przyczepić: "zgodne ze wzorem" jest
bo wszystkie potrzebne kolumny są, a nigdzie nie napisano że
kolumny muszą być obok siebie :|
Przy małej ilości pozycji "zwęża" księgę tak że na A4 mieści się już
swobodnie :)
Osobiście bym tak kolumn z *liczbami* nie ustawiał, bo zbyt łatwo
można się machnąć. Ale to teksty są "najszersze" a nie liczby :)
pzdr, Gotfryd