  • 21. Data: 2011-09-16 20:22:53
    Temat: Re: KPiR bez VATu, PayPal, kursy, prowizje, i import uslug. Wszystko razem!
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 16.09.2011 21:14, Stephen ÓM wrote:
> [...]
    > Data: 15.09
    > Numer dowodu księgowego: Bank/0002
    > Kontrahent PayPal (Europe) ...
    > Opis zdarzenia gospodarczego: Opłata na otrzymanie płatność
    > Kol.13: 15,04
    >
    > Lp.103
    > Data: 15.09
    > Numer dowodu księgowego: Bank/0003
    > Kontrahent PayPal (Europe) ...
    > Opis zdarzenia gospodarczego: Różnica kursowa od własn. śr.
    > Kol.13: 8,84
    >
    > Druga wersja była ta sama, tylko że zamiast numeru dowodu księgowego
    > Bank/0001, Bank/0002, Bank/0003, maiłem Bank/0001 za wszystkie 3

    Tak jak napisałem w poprzednim poście - wg mnie tak jest ok.

    Tomek

  • 22. Data: 2011-09-16 23:11:22
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com>

    > Każda operacja PayPal ma swój indywidualny numer i wg mnie to jest ten
    > numer dowodu księgowego.

    Myślę, że chodzi tu o 'unikatowy numer identyfikacyjny transakcji'.
    Hmm, te numery są trochę dziwne ze kilka względów...

    Najpierw - chociaż paypal przedstawia prawie dokładnie tą samą stronę
    'szczegółów transakcji' dla każdy z operacji w jednym 'zespole
    operacji' (e.g. uznanie, opłata, i przewalutowanie), na każdej z tych
    stron pojawia się inne taki numer. Np. W jednym akim 'zespole', mam:

    Uznanie wraz z opłata: 95F692xxxxxxxxxx
    Przeliczenie waluty, obciążenie salda EUR: 04X445xxxxxxxxxx
    Przeliczenie waluty, uznanie salda PLN: 09E1843xxxxxxxxxx
    'Aktualizacja' (podsumowanie 'zespołu'): 95F692xxxxxxxxxx (znowu).

    (każdy z 4 stron zawiera wszystkie informacje o całym zespołu
    operacji)

    Traktowanie przewalutowania jako pare operacje jest denerwujące, ale
    co najmniej można wydrukować tylko jedno (np. 'akualizacje') i
    zapomnij o reszcie.

    Po drugi, te 'numery unikatowe' nie mają żadnej widocznej kolejności.
    (95F.., 04X.., 09E.. - operacje które odbyły się w tym samym ułamku
    sekundu). Przeszkadza to ich użytek jako numer dodowu księgowego?

    > W internecie nie ma porad (w sensie: porad prawnych), są tylko lepszej
    > lub gorszej jakości artykuły :-)

    A jeśli chodzi o jakość informacja, fakt że porada jest 'prawna' nie
    znaczy, że jest o dobrej jakości :)

    > Do 31/12/2006 różnice przychodowe wpisywało się do kol. 7 na plus lub
    > minus, tak samo kosztowe - do kol. 13.
    > Od 1/1/2007 różnice ujemne (nieważne czy przychodowe czy kosztowe)
    > wpisuje się do kol. 13, a dodatnie do kol. 8.
    >
    > Zobacz. art. 24c updof:
    > UWAGA: Od 1/1/2012 zmienia się ust. 4:

    Więc to jest jedna z rzadkich spraw o której nie ma wątpliwości :)

    > Ja tak robię, więc dobrze ;)

    Tak proste, ale do tej pory nigdy nie dałem sobie sprawy, że to
    możliwe :-).

    Dzięki!

    Stiofán

  • 23. Data: 2011-09-17 11:41:06
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 17.09.2011 01:11, Stephen ÓM wrote:

    > Po drugi, te 'numery unikatowe' nie mają żadnej widocznej kolejności.
    > (95F.., 04X.., 09E.. - operacje które odbyły się w tym samym ułamku
    > sekundu). Przeszkadza to ich użytek jako numer dodowu księgowego?

    Nie, po prostu takie numery nadają

    > A jeśli chodzi o jakość informacja, fakt że porada jest 'prawna' nie
    > znaczy, że jest o dobrej jakości :)

    Co racja to racja (niestety jestem tutaj praktykiem) :) Jednak jeśli
    porada jest 'prawna', to masz przynajmniej teoretyczną szansę na
    uzyskanie odszkodowania gdyby okazała się błędna.

    > Tak proste, ale do tej pory nigdy nie dałem sobie sprawy, że to
    > możliwe :-).

    Ano. Z praktyki to powiem Ci że za bardzo przejmujesz się formalnymi
    aspektami wypełniania KPiR - dużo ważniejsza jest prawidłowość kwot.
    Zwłaszcza gdy masz wpisów kilkanaście na miesiąc i nie ma szans żeby się
    w tym pogubić.

    Tomek

  • 24. Data: 2011-09-29 19:31:12
    Od: Stephen ÓM <s...@g...com>

    Witam!

    Byłem na urlopie, dlatego było mała przerwa w moim strumienie
    pytań :).

    > Ano. Z praktyki to powiem Ci że za bardzo przejmujesz się formalnymi
    > aspektami wypełniania KPiR - dużo ważniejsza jest prawidłowość kwot.

    A jasne. Jestem jednak prostym i uczciwym człowiekiem, i wszystko
    oprócz kwartalnego przelewu na US wydaje mi się na zbędną
    formalność :) :).

    Chyba teraz rozumiem co mam robić z KPiR. Mam jednak parę pytań
    odnośnie do Twojej wcześniejszej odpowiedź na temat faktur
    wewnętrznych....

    Więc, podsumując...

    > Faktura wewnętrzna wynika z art. 106 ust. 7 uptu:
    > Co prawda jesteś zwolniony podmiotowo, ale nie dotyczy to importu usług
    > (art. 113 ust. 13 uptu):
    > Czyli odnośnie importu usług jesteś podatnikiem niezwolnionym -
    > "normalnym", więc i fakturę wewnętrzną musisz wystawić.
    > Co prawda faktury VAT wystawiąją tylko zarejestrowani podatnicy czynni:
    > Ale do faktur wewnętrznych jest osobny przepis, który ma zakres
    > przedmiotowy a nie podmiotowy:

    Piękny vademecum.

    Ja zazwyczaj importuję 2 usługi:

    1. Płacę za reklamy internetowe, faktura pokazuje kwota w PLN, VAT na
    fakturze nie ma, ale usługa sama podlega VAT. Więc odprowadzę go i
    dodaję kwotę do sumy 'podstawy opodatkowania: import usług' w
    formularzy VAT-9M, i też wpisuję do FW.

    2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
    VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M. Ale powinno się pojawiać na
    FW. Wydruki z paypala mają kwoty w EUR albo GBP, ale na tych wydruki
    (które zostaną wpisane do KPiR), piszę że to jest tyle PLN wg.
    odpowiedniego (=poprzedniego) kursu NBP.

    Na pierwszy rzut oko na art. 106 ust 7 uptu ("za dany okres
    rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te
    czynności dokonane w tym okresie"), wydaję mi się, że mogę na końcu
    miesięcy wystawiać FW dla wszystkich import usług z tego miesiącu .
    Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
    każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
    jedną na paypal?

    Ale jeśli jedna FW może być na PP na cały miesiąc, mogę po prostu
    wpisać w FW te przewalutowane kwoty, które napisałem na wydrukach, bez
    wspomnienia oryginalnej kwoty walutowej? Czy fakt, że przyrządzam FW
    później (na końcu m-c) znaczy, że muszę robić dalsze łamańce walutowe?

    > Jako podatnik VAT zwolniony podmiotowo musisz prowadzić ewidencję
    > uproszczoną:

    No. Nigdy nie myślałem o tym, bo oprogramowanie automatycznie wpisuje
    każdy zaksięgowany rachunek do tej ewidencji. Ale teraz zastanawiam
    się: kiedy muszę go wydrukować? KPiR na dany miesiąc drukuję na końcu
    m-c, ale rzecz jasna też siedzi na kompie w ciągu miesiąca. Czy
    ewidencja uproszczona (która dotyczy raczej całego roku, a nie
    miesiąca) też powinna być wydrukowana na końcu m-c, czy tylko na końcu
    roku albo ewentualnie podczas kontroli?

    > Ale jako importer usług jesteś w tym zakresie podatnikiem "pełną gębą",
    > więc powienieś też prowadzić ewidencję tego importu usług - na podstawie
    > faktur wewnętrznych:
    > Jak widzisz ewidencja "pełna" ma zawierać dane niezbędne do wypełnienia
    > deklaracji podatkowej, w Twoim przypadku VAT-9M - więc musisz sobie ją
    > odpowiednio zorganizować.

    No no, ma jakiś sens :-).

    Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
    trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
    usług'?

    > BTW tutaj nie jestem pewien, ale ostatnio zmienił się chyba termin
    > składania VAT-9M:
    > - było bodajże 14 dni od momentu powstania obowiązku podatkowego, który
    > z kolei powstaje zgodnie z art. 19:

    No, na pewno jest teraz do 25, więc teraz bardziej dogodny bo tylko
    raz na miesiąc, a nie raz na obowiązek podatkowy. Przypuszczam, że
    jest dzięki temu, że VAT-9M zastąpił VAT-9.

    Jak zwykle, dziękuje za info.

    Pozdrawiam,
    S.

  • 25. Data: 2011-10-01 13:39:54
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 29.09.2011 21:31, Stephen ÓM wrote:

> [...]
    > fakturze nie ma, ale usługa sama podlega VAT. Więc odprowadzę go i
    > dodaję kwotę do sumy 'podstawy opodatkowania: import usług' w

    + 'w tym nabycie od ...' (p. 22 i 23 VAT-9M) jeśli sprzedawca jest
    podatnikiem VAT w UE.

    > 2. Też mam te prowizje PayPala. To jest usługa finansowa i zwolniona z
    > VAT, więc nie ma wpływu na treść VAT-9M.

    Ma wpływ - powinny się te prowizje znaleźć w poz. 20 i 22 VAT-9M.
    Skoro importujesz usługi, choćby zwolnione, to wpisujesz je na FVAT
    wewnętrznej, ta z kolei faktura jest podstawą do ich obligatoryjnego
    ujęcia w ewidencji, a ewidencja służy do sporządzenia deklaracji.

> [...]
    > czynności dokonane w tym okresie"), wydaję mi się, że mogę na końcu
    > miesięcy wystawiać FW dla wszystkich import usług z tego miesiącu .

    IMO zgadza się.

    > Ale czy dobrze rozumiem? Czy raczej wystawiać jedną FW na m-c na
    > każdego kontrahenta, czyli w moim przypadkiem 2: jedną na reklamy,
    > jedną na paypal?

    Albo jedna faktura za cały okres (IMVHO miesiąc w Twoim przypadku, skoro
    VAT-9M składa się teraz za dany miesiąc, dla VAT-9 IMVHO nie było takiej
    możliwości), albo jedna faktura dla jednej operacji (ew. korzystając z
    możliwości wystawiania faktur w ciągu 7. dni - 4 faktury wewnętrzne
    miesięcznie, zbiorczo dla konkretnych tygodni.)

> [...]
    > wspomnienia oryginalnej kwoty walutowej? Czy fakt, że przyrządzam FW
    > później (na końcu m-c) znaczy, że muszę robić dalsze łamańce walutowe?

    W VAT nie ma różnic kursowych, kwoty przelicza się wg. przepiu który
    jest gdzieś w oklicach art. 31-33 uptu (chyba 31a ale nie chce mi się
    teraz sprawdzać, sorry :)).

> [...]
    > ewidencja uproszczona (która dotyczy raczej całego roku, a nie
    > miesiąca) też powinna być wydrukowana na końcu m-c, czy tylko na końcu

    Przepisy nic na ten temat nie mówią, ja kiedyś ją prowadziłem ręcznie,
    dla całego roku. Jeśli robisz to na komputerze to IMVHO wystarczy
    wydrukować po zakończeniu roku - bo limit zwolnienia podmiotowego jest
    roczny - ale tutaj to już zgadywanka jest.
    Przy czym usług dla podmiotów zagranicznych, do których to usług stosuje
    się art. 28 uptu, nie wchodzą do limitu zwolnienia podmiotowego (a
    przynajmniej przed 2010r. tak było) - co nie znaczy że nie powinny być
    ewidencjonowane etc. etc. Typowy polski galimatias.

    > Ta ewidencja pełna - jest właśnie zestawieniem FW na dany miesiąc? Czy
    > trzeba powielać te dane gdzieś indziej pod tytułem 'ewidencja importu
    > usług'?

    Tytuł nie ma znaczenia, jeśli masz zestawienie faktur dla importu usług,
    zawiera dane z art. 10.3 uptu i da się na jego podstawie wypełnić VAT-9M
    to IMO jest ok.

    Tomek

  • 26. Data: 2011-10-01 19:34:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 Oct 2011, tomek wrote:

> [...]
    > wewnętrznej, ta z kolei faktura jest podstawą do ich obligatoryjnego
    > ujęcia w ewidencji, a ewidencja służy do sporządzenia deklaracji.

    Jako że się pogubiłem, poproszę o proste objaśnienie: czy kwota
    "importu zwolnionego" występuje gdziekolwiek na którejkolwiek
    deklaracji?

    pzdr, Gotfryd

  • 27. Data: 2011-10-02 10:24:49
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > Jako że się pogubiłem, poproszę o proste objaśnienie: czy kwota
    > "importu zwolnionego" występuje gdziekolwiek na którejkolwiek
    > deklaracji?

    Importu 23% też nie ma ;)

    Tomek

  • 28. Data: 2011-10-04 08:40:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 Oct 2011, tomek wrote:

    > Importu 23% też nie ma ;)

    To co tam jest? :)
    Chodzi o to, że rozumowanie wyżej jest IMO błędne co do kolejności.
    Kolejność jest taka, że nie ma obowiązku wykazywania w ewidencji
    żadnego dokumentu tylko dlatego, że go wystawiono (acz nie ma
    również takiego zakazu).
    Obowiązek działa w drugą stronę: trzeba wskazać przepis z którego
    wynika, że dana wartość ma się znaleźć *na deklaracji*.
    To jest podstawą obowiązku ujmowania w ewidencji.
    Zapis powinien więc powołać się na obligatoryjne ujęcie
    w ewidencji z powodu koniecznosci ujęcia na deklaracji,
    o czym po prawdzie wspomniałeś, ale tak jakby należało
    wpisać do deklaracji "bo będzie w ewidencji".
    Zacytowana treść brzmi tak, jakby konieczność wpisania
    do deklaracji wynikała z konieczności "cośzrobienia" (znaczy
    wpisania "gdzieś") z fakturą wewnętrzną.
    No chyba że źle zrozumiałem - ale jeśli kwota zwolnioniona
    *nie zawiera VAT*, to musi istnieć przepis nakazujący ująć
    ową kwotę[1], bądź musi istnieć algorytm z którego wynika wpływ
    tej kwoty na inne kwoty wykazane w deklaracji[2]

    [1] przykładem dość stare deklaracje, na których należało wykazać
    kwoty nabycia paliw do samochodów osobowych, *mimo* zastrzeżenia
    niżej
    [2] tak jak ma to miejsce przy proporcji zakupów: zakup zwolniony
    wpływa na kwotę podatku należnego; w innych przypadkach
    nieujęcie nie powoduje żadnych skutków, mimo że rubryka
    na "kwotę brutto" istnieje (ale nie istnieje obowiązek
    ujmowania wartości zakupu do rozliczenia VAT).

    To raz jeszcze: z czego, z jakiego przepisu, wynika obowiązek
    ujęcia na deklaracji (którejkolwiek) kwoty wartości nabywanej
    usługi zwolnionej?
    Bo chyba o odpowiedź na to pytanie poszło.

    pzdr, Gotfryd

  • 29. Data: 2011-10-04 09:35:07
    Od: tomek <t...@o...pl>

    > To raz jeszcze: z czego, z jakiego przepisu, wynika obowiązek
    > ujęcia na deklaracji (którejkolwiek) kwoty wartości nabywanej
    > usługi zwolnionej?
    > Bo chyba o odpowiedź na to pytanie poszło.

    Nabywasz usługę zwolnioną - jest import usług.
    Na deklaracji masz pole "import usług" - i nie ma żadnego wyłączenia dla
    usług zwolnionych, po prostu podatek naliczony wynosi 0zł.

    Do tego poniżej masz jeszcze pole "w tym nabycie od podatników podatku
    od wartości dodanej usług, do których stosuje się art.28b ustawy" - i
    teraz wyobraź sobie że kontrahent raportuje te usługi do VIES, a Ty ich
    nie deklarujesz.

    Aczkolwiek upierać się nie będę że tak trzeba - po prostu ja tak robię i
    póki co jest dobrze.

    Tomek