  • 1. Data: 2006-07-12 19:53:46
    Temat: Jakie koszty uzyskania od umowy o dzieło na napisanie programu ?
    Od: "Krzysztof" <o...@N...onet.pl>

    Witam,
    Mam napisać, w ramach umowy o dzieło, program sterujący pracą pewnego
    urządzenia mikroprocesorowego. Urządzenie jeszcze nie istnieje, a
    projektowac je będzie mój kolega elektronik (także jako realizacja umowy o
    dzieło). Zamawiajacy chce miec ograniczone prawa majatkowe (od każdej sztuki
    płaci także skromne tantiemy), nie interesuje go jak program działa, nie
    interesują go jego postacie źródłowe. Słowem, dostarczam mu postac wynikową
    z niezbędną dokumentacją wykorzystania, a przy sprzedaży urządzenia
    dodatkowo inkasuję mały procent od sztuki.
    PYTANIE: czy za napisanie programu mogę zastsować 50 % kosztów uzyskania od
    umowy o dzieło, czy też jestem skazany na 20 % ? Czy jeżeli wchodzi wariant
    50 % kosztów, to czy fakt ewentualnego użycia bibliotek LGPL jako modułów
    (oprogramowanie powszechnie dostepne w internecie w postaci źródłowej,
    możliwe do użycia w celach komercyjnych) ogranicza w jakims zakresie ten
    wariant (sprowadza do kosztów na poziomie 20 %).
    Naprawdę będe wdzięczny za wszelkie sugestie,
    Krzysztof

  • 2. Data: 2006-07-12 20:55:56
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 12-07-2006 o 21:53:46 Krzysztof <o...@N...onet.pl> napisał:

> [...]
    > dodatkowo inkasuj? ma?y procent od sztuki.
    > PYTANIE: czy za napisanie programu mog? zastsowaae 50 % kosztów uzyskania
    > od
    > umowy o dzie?o, czy te? jestem skazany na 20 % ? Czy je?eli wchodzi
    > wariant
    > 50 % kosztów, to czy fakt ewentualnego u?ycia bibliotek LGPL jako modu?ów
    > (oprogramowanie powszechnie dostepne w internecie w postaci 1/4 ród?owej,
    > mo?liwe do u?ycia w celach komercyjnych) ogranicza w jakims zakresie ten
    > wariant (sprowadza do kosztów na poziomie 20 %).
    > Naprawd? b?de wdzi?czny za wszelkie sugestie,

    Od urządzenia 20% od softu 50%, bo licencja to też prawo majątowe.
    LGPLa możesz śmiało wykorzystywać.
    Na 99% nikt nie będzie takiej umowy o dzieło sprawdzał,
    a jakby sprawdzał to nawet okólnik MF mówi że GPLe
    są darmowe dla każdego więc nie podlegają opodatkowaniu jako
    niedopłatne świadczenia.
    Zauważ też że koszty 50% są właśnie po to żeby wynagrodzić
    brak możliwości bezstresowego odliczania rzeczywistych kosztów
    (możesz gromadzić rachunki ale wtedy chyba bankowo to prześwietlą).

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-07-13 18:12:47
    Od: Harry <U110936510538200_USUNTO_@_WYTNIJTO_neostrada.pl>

    ciekawe czego potrzebowal do napisania tego programu, nowego kompa??
    moze rogramu jakiegos innego. no nic smieszne jest to wszystko ale coz
    tak bywa...

    --
    Pozdro
    Harry

  • 4. Data: 2006-07-13 18:23:19
    Od: "Krzysztof" <o...@N...onet.pl>

    > Od urządzenia 20% od softu 50%, bo licencja to też prawo majątowe.
    > LGPLa możesz śmiało wykorzystywać.

    Czy dobrze rozumiem, za pisząc soft, ktory wykorzystuje LGPL-a mam koszty 50
    %. Tantiemy od każdej maja 20 % kosztów ? Opracowanie urządzenia to 20 %
    kosztów ? Przecież to także działalność autorska.

    > Na 99% nikt nie będzie takiej umowy o dzieło sprawdzał,

    Ok, ale jak sprawdzi to nie bedzie sie do czego przyczepic ? Tak zrozumialem
    Twoja wypowiedź.

    > pozdrawiam

    Dzieki, również.

  • 5. Data: 2006-07-13 18:29:45
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-07-2006 o 20:23:19 Krzysztof <o...@N...onet.pl> napisał:

    > Czy dobrze rozumiem, za pisz?c soft, ktory wykorzystuje LGPL-a mam
    > koszty 50
    > %. Tantiemy od ka?dej maja 20 % kosztów ? Opracowanie urz?dzenia to 20 %
    > kosztów ? Przecie? to tak?e dzia?alno?ae autorska.

    Opracowanie urządzenia to 20%, bo to zwykła umowa o dzieło.
    Z tantiemami to nie wiem - opłata za licencję 50% by była,
    ale to jest gdy opłata jest z góry, z dołu to nie wiem bo wtedy udzielasz
    raz licencji na możliwość sprzedaży przez nabywcę a potem kasujesz już
    chyba
    raczej za zlecenie(dajesz licencję z możliwościa osprzedaży i zlecasz tą
    odsprzedaż).
    Więc by było 20%. Ale przyznam że się zamotałem.

    W UPDoF 50% dopuszcza się tylko w przypadku przeniesienia praw majątkowych
    autorskich
    więc tantiem chyba się pod to nie podciągnie IMHO. Ale mogę się mylić

    > Ok, ale jak sprawdzi to nie bedzie sie do czego przyczepic ? Tak
    > zrozumialem
    > Twoja wypowied 1/4 .

    Nie będzie ale jak będą sprawdzać to można się denerwować więc
    chciałem Cię uspokoić że na 99% nie będziesz się denerwował :)

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-07-13 18:53:31
    Od: "Krzysztof" <o...@N...onet.pl>

    Dzieki za cierpliwosc, ale czegos nierozumiem.

    > Opracowanie urządzenia to 20%, bo to zwykła umowa o dzieło.

    Urzadzenie sklada sie z 2-ch kawałków: materii i duszy. Materia to w głównej
    mierze elektronika, ktora z nieba nuie spada i trzeba ja zaprojektowac
    (schemat, obwody drukowane itp). Dusza to program, ktory w tej elektronice
    bedzie chasał. Wiec:

    - materia: 20 %
    - dusza: 50 % z wykorzystanie LGPL

    Wykonawca uzuskuje nieograniczone prawo do produkcji i sprzedaży
    działającego urządzenia,

    Teraz tantiemy za urządzenie, za każdą sztukę.

    - 20 % kosztów od kwoty, czy inaczej ?

    Dzieki pozdrawiam.

    > W UPDoF 50% dopuszcza się tylko w przypadku przeniesienia praw majątkowych
    > autorskich

    UPDoF ????? co to takiego ????

  • 7. Data: 2006-07-13 19:21:46
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 13-07-2006 o 20:53:31 Krzysztof <o...@N...onet.pl> napisał:

> [...]
    >
    > - materia: 20 %
    > - dusza: 50 % z wykorzystanie LGPL
    >
    > Wykonawca uzuskuje nieograniczone prawo do produkcji i sprzeda?y

    Ano rozumiem, rozumiem, w podobnych klimatach działam.
    Materia na pewno na KUP 20%, chyba że przenosisz jakieś prawa do projektu
    urządzenia
    czy coś w tym stylu. Jeśli chodzi tylko i wyłacznie o obudowe z
    zawartością to KUP 20%.

    Dusza - 50% - za przeniesienie praw autorskich/udzielenie licencji.
    Wykorzystnaie LGPLa jest tutaj neutralne. Ty dostajesz licencję od kogoś
    od której - ze względu na specyfikę (L)GPL - nie musisz nic płacić
    fiskusowi,
    następonie na bazie tego majstrujesz swój soft i udzielasz licencji na
    jego wykorzystanie
    w takich a takich celach. Od udzielenia licencji KUP 50%.

    > Teraz tantiemy za urz?dzenie, za ka?d? sztuk?.

    Tutaj sprawa jest taka że to się ociera bardziej o DG niż umowę o dzieło.
    W archiwum powinieneś coś znaleźć a ja się nie będzę na ten temat
    wypowiadał
    bo doszedłem do tego zwyczajnie nie wiem jak to ugryźć :)

    > - 20 % kosztów od kwoty, czy inaczej ?

    20% KUP, czyli dochód od którego płacisz podatek 19% to 80% przychodów.

    > UPDoF ????? co to takiego ????

    Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Interesuje nas Art. 22, w szczególności ust. 9, jeśli chcesz wyższych
    kosztów to pkt 10.

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-07-14 22:01:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jul 2006, Harry wrote:

    > ciekawe czego potrzebowal do napisania tego programu, nowego kompa?? moze
    > rogramu jakiegos innego. no nic smieszne jest to wszystko ale coz tak bywa...

    Hm... przyznam że posta nie rozumiem.
    Bo jeśli ma chodzić o KUP - to IMO fakt że nie potrzebował NOWEGO kompa
    nic nie zmienia - przedsiębiorstwa typu powiedzmy PROKOM też nie wrzucają
    w koszty NOWYCH kompów tylko STARE kompy - amortyzacja to się nazywa
    i polega na zaliczaniu w koszty JUŻ posiadanego sprzętu
    :|
    Przypomnę iż uważam że zniesienie prawa do 50% KUP mogłoby być
    uzasadnione, pod warunkiem dania prawa do amortyzacji wykowacom
    "osobistym" (dziś go NIE MAJĄ).
    Tak, wiem - broniący prawa do 50%KUP najwyraźniej w swojej masie
    prezentują zdecydowanie inny punkt widzenia (że to z tytułu samej
    "intelektualności" ma być przywilej) ale tego NIE popieram.
    Nie wiem co chcesz napisać, ale z cytatu wyczytałem iż jednak
    sam fakt zaliczenia KOMPA w koszty miałby wadzić - a to mi się
    zdecydowanie NIE podoba!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-07-14 22:18:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Jul 2006, t wrote:

    > Opracowanie urządzenia to 20%, bo to zwykła umowa o dzieło.

    Kiedy akurat ja też bym miał wątpliwości.
    Projekt to projekt - działalność autorska i już!
    Co innego *wykonanie* - a przy oprogramowaniu np. prace wdrożeniowe.
    Kilka razy pisałem że nie wiem czemu przyjęło się (i najwyraźniej USy się
    nie czepiają, co dziwne) że przy pracach typu "proszę o program" do 50%
    KUP kwalifikuje się CAŁOŚĆ.
    Moim zdaniem z przepisów wynika że się NIE kwalifikuje - bo jak ktoś
    robi wdrożenie oprogramowania (choćby przez siebie napisanego) to jest
    to już zwyczajna czynność inżynierska, żadna różnica czy instaluje
    u klienta Microsoftowego WORDa czy własny program. IMO 20% KUP.
    Czyli (IMO) za *zaprojektowanie* oraz *napisanie* programu jak
    najbardziej 50% KUP, ale za jego *wdrożenie* już tylko 20%!

    Zaś *projekt urządzenia* to jednak "autorskie" - dlaczego uważasz
    ze nie?? Oczywiście wykonanie na podstawie projektu to już
    "normalne dzieło".

> [...]
    > odsprzedaż).
    > Więc by było 20%. Ale przyznam że się zamotałem.

    IMHO masz rację ale IMO mimo tego jest... 50% :)
    Dlaczego tak uważam? - ano dlatego, że owo zlecenie nie przestaje być
    "dochodem z praw majatkowych".
    Sam nie podważasz faktu że program jest wykonywany jako dzieło - na
    zamówienie, a MIMO tego może być traktowany jako przychód "z praw"
    (a nie umów wykonywanych osoboście) z 50% KUP, to dlaczego przy zleceniu
    j.w. miałoby być inaczej?

    > W UPDoF 50% dopuszcza się tylko w przypadku przeniesienia praw majątkowych
    > autorskich

    Możesz zacytować? Mi się takie stanowisko nie widzi.

    IMO *wszelki* dochód z praw majątkowych łapie się pod art.10.1.7 - tam
    jest "w tym odpłatne zbycie praw majatkowych innych niż", owo "zbycie"
    ma na celu wyłączenie nieruchomości i pochodnych (jako oddzielnego
    źródła) ale późniejsze "w tym" ma IMO na celu zniwelowanie efektu
    zawężenia "dochodu z praw" do "zbycia praw"!
    Jak to prawnicy mawiają - pozostawienie otwartej listy przychodów.
    Skoro "w tym" - to NIE TYLKO przychody ze zbycia prawa, ale WSZELKIE
    przychody z praw majątkowych (jak na początku zdania) pozostają zaliczone
    do 10.1.7 - IMO licencje oraz tantiemy też!
    Kto przeciw i dlaczego?

    > więc tantiem chyba się pod to nie podciągnie IMHO.

    No to zgłaszam się z poglądem dyskusyjnym :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2006-07-15 08:06:37
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-07-2006 o 00:18:21 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    >
    > Zaś *projekt urządzenia* to jednak "autorskie" - dlaczego uważasz
    > ze nie?? Oczywiście wykonanie na podstawie projektu to już

    Zgadzam się w 100%. Te 20% zaproponowałem dlatego że zrozumiałem
    że mają dostarczyć samo urządzenie, a klienta nie interesuje jego budowa,
    projekt itd tylko przedmiot takim jakim kupujesz np telewizor w sklepie.

> [...]
    > zamówienie, a MIMO tego może być traktowany jako przychód "z praw"
    > (a nie umów wykonywanych osoboście) z 50% KUP, to dlaczego przy zleceniu

    Odpowiedziałem pytającemu dlatego że miałem podobne "problemy"
    i coś na ten temat wiedziałem, natomiast szpecem ani prawnikiem niejestem
    :)
    Co do tych tantiem - nie wiem czy

    > Możesz zacytować? Mi się takie stanowisko nie widzi.

    Tak, tu masz rację, ewidentny błąd z mojej strony, połączenie
    niekompetencji ze skrótem myślowym :)

    Rozwiązanie:

    Wystarczy że udzieli firmie licencji na soft, w której zawrze klauzule
    że od każdego sprzedanego egzemplarza/udzielonej sublicencji autorowi
    należy się tyle i tyle.
    Jako że będzie to warunek licencji to przychody z tego warunku będą
    niewątpliwie wszelkimi ;) przychodami z tytułu praw majątkowych.
    KUP: 50%

    pozdrawiam