  • 1. Data: 2005-04-30 17:05:36
    Temat: Jak włączyć prywatną własność jako towary do majątku firmy?
    Od: "Trent" <t...@p...onet.pl>

    Zakładam księgarnię wysyłkową (sprzedaż przez internet) z importowanymi (głównie
    anglojęzycznymi) książkami i czasopismami.

    Mam w domu sporą kolekcję powyższych i stąd moje pytanko: co powinienem zrobić,
    aby w zgodzie z przepisami móc je włączyć do majątku firmy i potem je
    sprzedawać? Czy wystarczy, że ujmę je w spisie z natury na dzień zaprowadzenia
    ewidencji? (Zgodnie z Art. 20 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.)

    I pytanko pomocnicze: co będzie, jeśli będę chciał włączyć coś do majątku firmy
    już po terminie zaprowadzenia ewidencji? Sporo rzeczy z mojej kolekcji
    rozpożyczałem znajomym i zanim to pościągam, zapewne już dawno będę mieć
    zaprowadzoną ewidencję.

    (Rozumiem, że nie mając na to wszystko faktur/rachunków nie mogę dokonać żadnych
    odliczeń itd., ale wystarczy mi tylko, bym mógł to w jakikolwiek zgodny z
    przepisami sposób włączyć do majątku firmy i sprzedawać.)

    Działalność prowadzona rzecz jasna w formie indywidualnej działalności
    gospodarczej, będę płatnikiem ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz
    płatnikiem VAT-u.

    Sprzedaż prowadzona będzie wyłącznie wysyłkowo, wszystkie wpłaty na konto, zatem
    działalność prowadzona bez kasy fiskalnej (Rozporządzenie Ministra Finansów z
    dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących), jeśli ma to jakiekolwiek
    znaczenie w omawianym przypadku.

    Z góry dziękuję i w przypadku odpowiedzi byłbym wdzięczny również za podanie
    podstawy prawnej - albo nawet samej podstawy prawnej, wtedy resztę znajdę i
    doczytam :)

  • 2. Data: 2005-04-30 19:15:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 30 Apr 2005, Trent wrote:

> [...]
    >+ rozpożyczałem znajomym i zanim to pościągam, zapewne już dawno będę mieć

    IMHO - jeśli to ST to bez problemu. Jeśli towar handlowy - to IMO
    brak podstawy prawnej, czyli raczej "nie można".
    Przyznam że w takim rozumowaniu jest pewna niekonsekwencja, ale
    co zrobić... zastrzegając iż sam raczej głównie przepisy do KPiR
    czytam - to tak wygląda "intencja ustawodawcy" (w przepisie
    wykonawczym jest iż towar handlowy powinien być wpisany do
    ewidencji "najpóźniej w dniu otrzymania lub przyjęcia do
    magazynu" czy jakoś tak) a przy *swoim* 'towarze' "otrzymany"
    to on był dawno temu... więc nie widać metody na "wprowadzenie"
    bez łamania rozporządzeń :[

    >+ (Rozumiem, że nie mając na to wszystko faktur/rachunków nie mogę dokonać żadnych
    >+ odliczeń itd., ale wystarczy mi tylko, bym mógł to w jakikolwiek zgodny z
    >+ przepisami sposób włączyć do majątku firmy i sprzedawać.)

    Moment.
    Jak "coś" *wprowadzisz* do magazynu - to *musisz* to wycenić.
    I wartość wyceny stanie się efektywnie kosztem (jak rozumiem
    to masz na myśli pod pojęciem "odliczeń", tak ?) po sprzedaży,
    a dokładniej to po remanencie następującym po sprzedaży !
    Jak chcesz "przyjąć na stan" i *nie* odliczyć wartości TH ?
    :)

    [...]
    >+ dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie

    ...wygląda że "googla odrobiłeś" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-04-30 22:06:24
    Od: "Trent" <t...@p...onet.pl>

    > IMHO - jeśli to ST to bez problemu. Jeśli towar handlowy - to IMO
    > brak podstawy prawnej, czyli raczej "nie można".

    Aha - ale rozumiem, że jeśli w spisie uwzględnię również rzeczy znajdujące się
    poza siedzibą firmy, to nie będzie problemu?

> [...]
    > a dokładniej to po remanencie następującym po sprzedaży !
    > Jak chcesz "przyjąć na stan" i *nie* odliczyć wartości TH ?

    Ale jako że jestem ryczałtowcem, nie prowadzę księgi przychodów i rozchodów,
    więc cena zakupu i tak nie jest dla mnie kosztem, który mogę sobie odliczyć w
    świetle prawa podatkowego. Rozumiem w takim razie, że w moim wypadku wycena jest
    oczywiście konieczna, ale jest tylko tak dla picu? I miałaby jakieś realne
    znaczenie, dopiero gdy w przyszłości przeszedłbym na nieryczałtowe metody
    rozliczania podatku dochodowego? (Acz nie zamierzam.)

    Innymi słowy: wycena i tak będzie przybliżona, więc aby nie podpaść fiskusowi,
    wycena stanu z natury sporządzanego w momencie zaprowadzenia działalności
    powinna być raczej zaniżona niż zawyżona?

    > ...wygląda że "googla odrobiłeś" :)

    Jasne, zawsze lepiej najpierw poszukać co się da, niż zadawać potem pytania w
    stylu "CO TO JEST RYCZAŁT NAPISZCIE SZYBKO" :DDD

    Dzięki za odpowiedź, pozdrawiam! :)

  • 4. Data: 2005-05-02 07:30:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 1 May 2005, Trent wrote:

    >+ Aha - ale rozumiem, że jeśli w spisie uwzględnię również rzeczy znajdujące się
    >+ poza siedzibą firmy, to nie będzie problemu?

    Nie znam rozporządzeń dotyczących ryczałtu ale zdziwiłbym się jakby
    było inaczej niż dla KPiR, a tam jest tak:
    ++++
    3. Spis z natury powinien obejmować również towary stanowišce własnoœć
    podatnika, znajdujšce się w dniu sporzšdzenia spisu poza zakładem
    podatnika, a także towary obce znajdujšce się w zakładzie podatnika.
    Towary obce nie podlegajš wycenie; wystarczajšce jest iloœciowe ich ujęcie
    w spisie towarów z podaniem, czyjš stanowiš własnoœć.
    ----

    >+ Ale jako że jestem ryczałtowcem, nie prowadzę księgi przychodów i rozchodów,
    >+ więc cena zakupu i tak nie jest dla mnie kosztem, który mogę sobie odliczyć

    A, zapomniałem o tym drobiazgu :)

    >+ Rozumiem w takim razie, że w moim wypadku wycena jest
    >+ oczywiście konieczna

    Nie mam pojęcia. Być może nie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd