  • 21. Data: 2011-02-28 15:01:50
    Temat: Re: Jak siostra może splacic mieszkanie ojca?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 2/28/2011 1:04 AM, Dominik & Co wrote:
    > W dniu 26-02-2011 01:14, Gotfryd Smolik news rzecze:

    > Owszem. Ale należy mówić krótko i węzłowato: darowałem.
    > A co ona z tym zrobiła, jej sprawa, wolno jej, nikt niczego
    > nie kazał, ani nie sugerował. Nikt nie sugerował też,
    > ani jawnie, ani domniemanie, że "w zamian" ma wykonać
    > jakąkolwiek darowiznę na rzecz siostry. Ona też może
    > wykonać darowiznę- takie jej zbójeckie prawo :-)

    ale mówić krótko i węzłowato trzeba umieć.
    Jak się paple przy urzędniku to się potem płaci podatki.

    > No przecież wszystkie warunki są spełnione...
    > Załóżmy, że ojciec darowuje córce mieszkanie, a ta daruje
    > pierwszej określoną kwotę pieniężną.

    no i tu mozna doszukiwac sie powiązania i to właśnie US robi.

    > Skarbówka będzie "udowadniać", że "mają ze sobą związek",
    > kiedy przecież nie mają (formalnie- bo nie mogą,
    > nieformalnie- nikt tak nie stwierdzi).
    > Czy mogą twierdzić "ale my wiemy lepiej,
    > w niepisanej umowie ojciec zobowiązał córkę do darowizny"?

    no właśnie moga.
    demokracji w US nei szukaj.
    To system feudalny.
    Oni wydają decyzję, a do ciebie nalezy odwodnienie, że nie maja racji.
    Z góry przegrałeś.

    > Pomijam fakt, że ja bym zrobił darowiznę na obie,
    > a potem do sądu ze zgodnym wnioskiem o zniesienie współwłasności
    > ze spłatą- taniej, prościej, skarbowy nie podskoczy,
    > a siostra się nagle z darowizny nie "rozmyśli"
    > (wiadomo, z rodziną to najlepiej na zdjęciu itd itp ;-)

    ale od spłaty i tak jest podatek, wiec niczego sie nei ugra.

  • 22. Data: 2011-03-01 11:06:27
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 28-02-2011 16:01, witek rzecze:

    > ale mówić krótko i węzłowato trzeba umieć.

    A to fakt.

    > no właśnie moga.

    Że mogą (w sensie "istnieje możliwość, że tak zrobią") to wiadomo.
    Ja się zapytuję, czy mogą w sensie "wolno im"-
    czyli podstawę prawną takowego działania.

    > Oni wydają decyzję, a do ciebie nalezy odwodnienie, że nie maja racji.
    > Z góry przegrałeś.

    E, tam. Walczyć należy. Wiem, bo walczyłem, a nawet
    odniosłem drobne zwycięstwo ;-)

    > ale od spłaty i tak jest podatek, wiec niczego sie nei ugra.

    Już pisałem, że PCC przy zniesieniu współwłasności ze spłatą
    do wysokości udziału wynosi 0 (zero).

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 23. Data: 2011-03-01 14:46:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/1/2011 5:06 AM, Dominik & Co wrote:
> [...]
    > Ja się zapytuję, czy mogą w sensie "wolno im"-
    > czyli podstawę prawną takowego działania.

    Wolno im.
    US wydaje decyzję na podstawie zgromadzonych faktów i ich własnej
    interpretacji, a podstawą jest ustawa jak nie odarowiznach, to od
    czynnosci cywilnoprawnych albo pit, albo cos tam znajda.
    bedzie na decyzji.

    > E, tam. Walczyć należy. Wiem, bo walczyłem, a nawet
    > odniosłem drobne zwycięstwo ;-)

    a ilu poległo?

    > Już pisałem, że PCC przy zniesieniu współwłasności ze spłatą
    > do wysokości udziału wynosi 0 (zero).

    ale zdaje sie pit nie. w kazdym razie gdzie spodatek jest.

  • 24. Data: 2011-03-01 17:45:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Mar 2011, Dominik & Co wrote:

    > W dniu 28-02-2011 16:01, witek rzecze:

    > Już pisałem, że PCC przy zniesieniu współwłasności ze spłatą
    > do wysokości udziału wynosi 0 (zero).

    ??
    Nie pomyliłeś aby podatków?
    Przecież właśnie od wysokości spłaty (a ściślej: "należnej spłaty
    do wartości rynkowej nabycia") jest PCC:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    4
    Obowišzek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, cišży:
    [...]
    5) przy umowie o dział spadku lub o zniesienie współwłasnoœci – na
    podmiocie nabywajšcym rzeczy lub prawa majštkowe ponad udział
    w spadku lub we współwłasnoœci;
    [...]
    6
    1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    [...]
    5) przy umowie o zniesienie współwłasnoœci lub o dział spadku - wartoœć
    rynkowa rzeczy lub prawa majštkowego nabytego ponad wartoœć udziału we
    współwłasnoœci lub spadku,
    [...]
    7
    1. Stawki podatku wynoszš:
    [...]
    2) od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasnoœci
    oraz darowizny:
    a) przy przeniesieniu własnoœci nieruchomoœci, rzeczy ruchomych, [...]
    [...] 2%
    b) przy przeniesieniu własnoœci innych praw majštkowych 1%,
    ---

    Możesz wobec tego podać podstawę prawną do tezy że jest inaczej?

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2011-03-02 11:12:55
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 01-03-2011 18:45, Gotfryd Smolik news rzecze:

    > ??
    > Nie pomyliłeś aby podatków?
    > Przecież właśnie od wysokości spłaty (a ściślej: "należnej spłaty
    > do wartości rynkowej nabycia") jest PCC:

    No przecież piszę, że PCC? Co niby miałem pomylić?
    Chyba, że to do imć witka było, ale czemu w odpowiedzi na mój post?

    > 5) przy umowie o zniesienie współwłasno?ci lub o dział spadku - warto?ć
    > rynkowa rzeczy lub prawa majštkowego nabytego ponad warto?ć udziału we
    > współwłasno?ci lub spadku,

    Ponad wartość udziału we współwłasności- czyli jak siostry mają
    darowane mieszkanie, we współwłasności po 50% udziałów,
    to zniesienie rzeczonej współwłasności ze spłatą jednej
    na rzecz drugiej jest nieopodatkowane (PCC wynosi zero)*.
    Co napisałem nie tak?

    > Możesz wobec tego podać podstawę prawną do tezy że jest inaczej?

    Ale mógłbyś zacytować, z czym polemizujesz, bo nie rozumiem?

    * chyba, że spłata jest wyższa, niż rynkowa wartość rzeczonego
    udziału we współwłasności, ale wtedy i tak PCC wynosi 2% od
    kwoty _ponad tę wartość_.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 26. Data: 2011-03-02 11:16:49
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 01-03-2011 15:46, witek rzecze:

> [...]
    > interpretacji, a podstawą jest ustawa jak nie odarowiznach, to od
    > czynnosci cywilnoprawnych albo pit, albo cos tam znajda.

    Decyzja może być bzdurna (widywałem). Ale pytam Ciebie o podstawę
    prawną. Nie może być to ustawa o darowiznach, bo takiej nie
    ma :-)

    > a ilu poległo?

    Więc należy położyć uszy po sobie i pokornie zapłacić,
    czy jednak walczyć o swoje?

    Choć najlepiej oczywiście wybrać takie rozwiązanie, żeby skarbówka
    miała jak najmniejsze szanse się przy...czepić.

    > ale zdaje sie pit nie. w kazdym razie gdzie spodatek jest.

    Podstawa prawna?

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 27. Data: 2011-03-02 14:30:42
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/2/2011 5:12 AM, Dominik & Co wrote:
> [...]
    > to zniesienie rzeczonej współwłasności ze spłatą jednej
    > na rzecz drugiej jest nieopodatkowane (PCC wynosi zero)*.

    ale chodzi o to, że za te 50% udziałów druga chce kasę,
    a to już bedzie opodatkowane.

    jakby zniosła na zasadzie, sisotra bierze wszystko, a ja mam nic, to
    wówczas miałbyś rację.

  • 28. Data: 2011-03-02 14:38:33
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/2/2011 5:16 AM, Dominik & Co wrote:
    > W dniu 01-03-2011 15:46, witek rzecze:

    > Decyzja może być bzdurna (widywałem). Ale pytam Ciebie o podstawę
    > prawną. Nie może być to ustawa o darowiznach, bo takiej nie
    > ma :-)

    Nie nie.
    Dcyzja bęedzie prawidłowa i podstawa prawna też.
    Jedyną bzdurną rzeczą to będą wyciągnięte wnioski, który były podstawą
    prawidłowej decyzji.

    przykład.
    jak zamienisz się z kimś na powiedzmy samochody, a US wyciągnie z tego
    wniosek, że doszło do dwóch umów sprzedaży, to decyzja o naliczeniu PCC
    dwa razy od dwóch umów sprzedaży będzie jak najbardziej prawidłowa, a i
    podstawa się znajdzie.

    > Więc należy położyć uszy po sobie i pokornie zapłacić,
    > czy jednak walczyć o swoje?

    Walczyć jak są szanse na wygraną, a nie zawsze,

    > Choć najlepiej oczywiście wybrać takie rozwiązanie, żeby skarbówka
    > miała jak najmniejsze szanse się przy...czepić.

    > Podstawa prawna?

    gotfryd napisał.

    jak dzielisz spadek 100:0 to twoja część wynosi zero i wszystko co
    dostaniesz w zamian jest już ponad udział.
    dobrze kombinuję?

  • 29. Data: 2011-03-03 06:16:10
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 02-03-2011 15:30, witek rzecze:

    > ale chodzi o to, że za te 50% udziałów druga chce kasę,
    > a to już bedzie opodatkowane.

    Nieprawda. Byłoby, gdyby np. miała 30% udziałów,
    a spłacała pozostałe 70%. Podatek należy się od kwoty
    powyżej wartości tego, co już ma, czyli 2% od 40% wartości
    nieruchomości.

    > jakby zniosła na zasadzie, sisotra bierze wszystko, a ja mam nic, to
    > wówczas miałbyś rację.

    Mieszasz. Zniesienie współwłasności bez spłaty jest
    nieopodatkowane- to raz.
    Zniesienie ze spłatą jest opodatkowane jak pisałem powyżej.

    Tu masz "przykład z życia":
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/90490,jaki_p
    odatek_nalezy_zaplacic_od_zniesienia_wspolwlasnosci.
    html

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 30. Data: 2011-03-03 06:18:46
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 02-03-2011 15:38, witek rzecze:

    > gotfryd napisał.

    msgid?

    > jak dzielisz spadek 100:0 to twoja część wynosi zero i wszystko co
    > dostaniesz w zamian jest już ponad udział.
    > dobrze kombinuję?

    Źle. Przede wszystkim ja nie piszę o dzieleniu spadku, tylko
    zniesieniu współwłasności ze spłatą. Poczytaj: