  • 1. Data: 2003-10-11 15:53:03
    Temat: Jak rozliczyć sprzedaż z dnia???
    Od: <m...@p...onet.pl>

    Witam!

    Rozpoczynam własną DG :-) VAT (różne stawki), KPiR, firma usługowo-handlowa
    bez kasy fiskalnej. W punktach poniżej przedstawię, w jaki sposób będę
    chciał zaksięgować sprzedaż z jednego dnia i oczywiście bardzo, bardzo
    proszę o wszelkie uwagi.

    Zakładam, że każdy sprzedany towar, na który nie wystawiam faktury - wpisuję
    do zwykłego zeszytu, wg wzoru:

    TOWAR..... VAT...... SPRZEDAŻ_BRUTTO
    Towar1.......... 3% ....................100 zł
    Towar2.......... 22%.................. 200 zł
    Towar3.......... 3%.................... 500 zł
    Towar3.......... 3% ....................100 zł

    I teraz po zakończeniu dziennej sprzedaży wypełniam ewidencję sprzedaży VAT
    oraz KPiR

    ************************
    1. Ewidencja sprzedaży VAT :
    ************************
    a) Każdą fakturę sprzedaży VAT wpisuję do ewidencji sprzedaży VAT.
    b) Na utarg nieudokumentowany wystawiam dowód wewnętrzny np. wg wzoru:

    FIRMA ABC
    DW 1/03
    DATA
    ----
    STAWKA_VAT.... DZIENNA_SPRZEDAŻ_BRUTTO
    ..............3%................................... 700 zł
    ..............22%................................. 200 zł

    Na podstawie takiego dowodu wewnętrznego uzupełniam wpis w ewidencji
    sprzedaży VAT.

    I tu pytanie: jak wpisać taki dowód wewnętrzny do ewidencji sprzedaży VAT? W
    ewidencji jest tylko kolumna "Nr.faktury". Czy w tej kolumnie mogę wpisać DW
    1/03 (dowód wewnętrzny)?

    ***********
    2.KPiR.
    ***********

    - Każdą fakturę wpisuję do KPiR (kwota netto),
    - Dowód wewnętrzny DW1/03 (kwota netto) także wpisuję do KPiR.

    Czy taki sposób księgowania dziennych przychodów w ewidencji sprzedaży VAT
    oraz w KPiR jest PRAWIDŁOWY ???

    Czy mogę go uprościć w taki sposób: wystawiam dowód wewnętrzny na sprzedaż
    do której wystawiłem faktury (sumuję wszystkie faktury sprzedaży z danego
    dnia), podobnie jak sumuję sprzedaż bezrachunkową. Wtedy każdy dzień
    kończyłby się tylko dwoma wpisami do ewidencji sprzedaży VAT i KPiR :

    a) Dowód wewnętrzny na sprzedaż "fakturową".
    b) Dowód wewnętrzny na sprzedaż bezrachunkową.

    Czy tak można????

    Bardzo proszę o wszelkie sugestie i opinie.
    Z góry dziękuję za odpowiedź :-)

  • 2. Data: 2003-10-12 11:14:05
    Temat: Re: Jak rozliczyć sprzedaż z dnia???
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Oct 2003 m...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >+ bez kasy fiskalnej. W punktach poniżej przedstawię, w jaki sposób będę
    >+ chciał zaksięgować sprzedaż z jednego dnia i oczywiście bardzo, bardzo

    Uwaga pierwsza: nie zeznałeś czy przeczytałeś rozporządzenie wykonawcze
    ministra finansów ds. KPiR ? Do tego jest załącznik - "objaśnienia".
    Jak sobie na spokojnie przeczytasz, to może "sam z siebie" wydedukujesz
    jakieś pomysły jak usprawnić sobie pracę.
    Później - wiadomo (po kolei): google->grupa->doradzca...

    >+ Zakładam, że każdy sprzedany towar, na który nie wystawiam faktury - wpisuję
    >+ do zwykłego zeszytu, wg wzoru:

    Zastanów się, czy nie opłaca ci się potraktować zeszytu "urzędowo"
    jako ewidencji sprzedaży :) Podpisać/podstemplować (jak masz),
    no i wtedy niestety zbierać do archiwum.
    Może cię to zwolnić od konieczności *codziennego* wpisywania
    dochodu "przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu następnym" !
    [...]
    >+ I teraz po zakończeniu dziennej sprzedaży wypełniam ewidencję sprzedaży VAT
    >+ oraz KPiR

    ...właśnie. Ja tam wolę raz na miesiąc ;) (osobiście korzystam
    z faktu że mam ES VAT)

    ----
    >+ STAWKA_VAT.... DZIENNA_SPRZEDAŻ_BRUTTO
    >+ ..............3%................................... 700 zł
    >+ ..............22%................................. 200 zł
    >+
    >+ Na podstawie takiego dowodu wewnętrznego uzupełniam wpis w ewidencji
    >+ sprzedaży VAT.

    Zastanów się czy chcesz "rozbić" kwoty na stawki czy nie.
    Od tego MSZ zależy czy będziesz musiał rozliczać proporcję zakupów
    (nie mylić z proporcją sprzedaży !).

    >+ I tu pytanie: jak wpisać taki dowód wewnętrzny do ewidencji sprzedaży VAT? W
    >+ ewidencji jest tylko kolumna "Nr.faktury". Czy w tej kolumnie mogę wpisać DW
    >+ 1/03 (dowód wewnętrzny)?

    "nie ma obowiązującego wzoru ew. VAT" :)
    Przyznam że nie jest dla mnie jasne czy i jak wpisywać taki DW do VAT,
    może ktoś się wypowie. "Na oko" to bym wpisywał.
    Ale "na oko" - to ja bym sporządził *OPIS* tego co i jak księgujesz !
    FYI: owszem, mam taki wewnętrzny "papier" w którym opisałem jak
    numeruję sobie np. dokumenty: "DV XX/YY - delegacja uwzględniająca
    koszty VAT [bilety >50km], DZ - koszty biletów [zbiorczo] z wyjazdów
    do których nie przysługują inne koszty [np. ryczałt],..."
    Jak dopiszesz sobie jakiś mądry tytuł np. "ZSV MM/DD - zestawienia
    sprzedaży zgodne z par. 19 rozp. ds. KPiR obejmujące sprzedaż objętą
    VAT" to chyba już nikt się nie przyczepi :)

    >+ ***********
    >+ 2.KPiR.
    >+ ***********
    >+
    >+ - Każdą fakturę wpisuję do KPiR (kwota netto),

    Możesz robić dzienne zestawienia f-r. Par. 13.1 oraz par.19 rozp.
    Możesz wpisywać miesięczną kwotę z ewidencji sprzedaży - par.19.6,
    możesz wpisywać sumę z zestawienia ewidencji sprzedaży VAT - par.21.1
    Krótko mówiąc - wybór spory :), nic tylko czytać rozporządzenia :>

    >+ - Dowód wewnętrzny DW1/03 (kwota netto) także wpisuję do KPiR.

    par. 19.1 rozp. :)

> [...]
    >+
    >+ a) Dowód wewnętrzny na sprzedaż "fakturową".
    >+ b) Dowód wewnętrzny na sprzedaż bezrachunkową.

    ...par. 19.3 rozp. :)
    wKF: Pozycja "b" powinna nazywać się "dzienne zestawienie sprzedaży".

    >+ Bardzo proszę o wszelkie sugestie i opinie.

    ...zeznaj czy już poczytałeś ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-12 11:15:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 11 Oct 2003 m...@p...onet.pl wrote:

    >+ Witam!
    >+
    >+ Rozpoczynam własną DG :-) VAT (różne stawki), KPiR,

    ...a właśnie.
    Jakbyś chciał pytać dlaczego w liście: "google->grupa->doradzca"
    jest jeszcze doradzca na końcu - to pytanie pomocnicze: jaka jest
    pierwsza pozycja w twojej KPiR ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2003-10-13 09:13:10
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > Zastanów się czy chcesz "rozbić" kwoty na stawki czy nie.
    > Od tego MSZ zależy czy będziesz musiał rozliczać proporcję zakupów

    IMHO powyższa metoda jest niedopuszczalna.
    Sprzedaż dla osób fizycznych może być rozliczana tylko przez rejestrowanie w przy
    pomocy kasy fiskalnej lub rozliczana strukturą zakupów.

    z ustawy VAT
    [ ]
    Art. 29.
    1. Podatnicy sprzedający towary i świadczący usługi, w tym również w
    zakresie handlu i gastronomii, na rzecz osób fizycznych nie prowadzących
    działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
    gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych, są obowiązani do
    prowadzenia
    ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
    rejestrujących.
    [ ]
    Art. 30.
    1. Podatnicy świadczący usługi w zakresie handlu, którzy dokonują
    sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej od podatku lub opodatkowanej różnymi
    stawkami, a nie są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 29
    ust. 1, mogą w celu obliczenia podatku należnego dokonać podziału
    sprzedaży w danym miesiącu w proporcjach wynikających z udokumentowanych zakupów
    z tego miesiąca, w którym dokonano zakupu. Dla obliczenia tych proporcji
    przyjmuje się wyłącznie towary przeznaczone do dalszej sprzedaży według cen
    uwzględniających podatek.
    [ ]

    Co prawda w art. 30 napisano "mogą" ale nie widzę w ustawie, że mogą też w inny
    sposób.
    Czyli pozostaje tylko ewidencjonowanie sprzedaży nieudokumentowanej w kwotach
    brutto i rozliczanie jej strukturą zakupów.
    Nie wiem, czy nie opłaca się zakup kasy już teraz ?

    pozdrawiam
    Ryszard