  • 11. Data: 2009-11-03 09:43:22
    Temat: Re: Jak rozliczyć się z dotacji
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 2 Lis, 14:02, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   :)

    >   Dla porządku: kosztem będą raty amortyzacyjne, *nie* sam zakup ST.

    Oczywiście :)

    >   Ile on będzie kosztował?

    700zł, czyli poniżej 3500, ale czas użytkowania z pewnością będzie
    powyżej 12 miesięcy, więc chyba może to być środek trwały? Ponieważ
    wartość wynosi poniżej 1500 można również ten wydatek zakwalifikować
    to tzw. niskocennego wyposażenia i nie wpisywać ani do EW ani do EST?

    >   Źle.
    >   Skąd wziąłeś ratę amortyzacji, skoro jeszcze nie masz wpisu
    > do EŚT, a tym samym nie istnieje dowód księgowy, pozwalający
    > "uznać koszt"?
    >   Zakup ST *NIE JEST KOSZTEM* - trzeba to rozumieć LITERALNIE,
    > ale również DOSŁOWNIE.
    >   Dopiero *po* wpisaniu do EŚT jest podstawa do naliczania kosztu.

    Czyli, najpierw wpisuję do EŚT, i ten wpisy są podstawą do naliczania
    co miesiąc (tak jak napisałeś nie koniecznie co miesiąc) kosztów, a
    więc również do wpisów do KPiR?

    Zakładając, że tak jest, chciałbym wrócić do pytanie które zadałem w
    pierwszym poście:
    "wydatki sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów
    uzyskania
    przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i
    wartości niematerialnych i prawnych w części sfinansowanej dotacją"
    http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    Czyli rozumiem, że jeżeli jakiś wydatek z dotacji potraktuję jako ŚT,
    to należy go dodać do EŚT, ale ponieważ odpisy amortyzacyjne od ŚT
    zakupionych z dotacji NIE podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    przychodu, to nie należy dokonywać wpisów do KPiR na podstawie tych
    odpisów amortyzacyjnych?

    > 2. Po rozpoczęciu używania (*po*!) idzie do EŚT. Tam są wyznaczane
    >    wartości rat amortyzacyjnych

    "po" to znaczy tego samego dnia którego zacząłem faktycznie używać ten
    ŚT?

    Pozdrawiam.
    http://megalotto.pl - Wyniki lotto
    http://tajemniczyswiat.pl - Tajemniczy Świat

  • 12. Data: 2009-11-03 09:44:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 03-11-2009 o 10:43:22 Rafał K. <r...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > zakupionych z dotacji NIE podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania
    > przychodu, to nie należy dokonywać wpisów do KPiR na podstawie tych

    Mi wychodzi że masz rację

    > "po" to znaczy tego samego dnia którego zacząłem faktycznie używać ten
    > ŚT?

    A kto to sprawdzi :)

    --
    Tomek

  • 13. Data: 2009-11-03 23:45:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > 700zł, czyli poniżej 3500, ale czas użytkowania z pewnością będzie
    > powyżej 12 miesięcy, więc chyba może to być środek trwały?

    To *JEST* ST, chciałeś spytać, czy można go poddać amortyzacji ;)
    (oczywiscie można)

    > Ponieważ
    > wartość wynosi poniżej 1500 można również ten wydatek zakwalifikować
    > to tzw. niskocennego wyposażenia i nie wpisywać ani do EW ani do EST?

    Ano

    > Czyli, najpierw wpisuję do EŚT, i ten wpisy są podstawą do naliczania
    > co miesiąc (tak jak napisałeś nie koniecznie co miesiąc) kosztów, a
    > więc również do wpisów do KPiR?

    Nie inaczej.

    > "wydatki sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów
    > uzyskania
    > przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych

    W tym zakresie mam mętlik, więc się nie wypowiadam.

    Mam pytanie.
    Czy PRZECZYTAŁEŚ PRZEPISY?

    Nie, to nie jest śmieszne :)
    (niezależnie od pytania/uwagi Tomka)

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2009-11-06 13:34:49
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    On 3 Lis, 10:44, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > Mi wychodzi że masz rację

    Jest jeszcze jedna kwestia. Np. dostałem na zestaw komputerowy 3800zł,
    ale okazał on się trochę droższy + doszły koszty transportu.
    Powiedzmy, że koszt zestawu wyniósł razem 4000zł, a więc 200zł
    dopłaciłem ze swoich. Czy tą "nadwyżkę" można po prostu doliczyć do
    tych 3800, czy trzeba jakoś inaczej to "zaksięgować"?

  • 15. Data: 2009-11-06 13:41:56
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    >   W tym zakresie mam mętlik, więc się nie wypowiadam.

    Pisząc to, opierałem się na tej interpretacji:
> [...]
    http://www.vat.pl/dotacja_z_urzedu_pracy_dla_bezrobo
    tnego_a_podatki_komentarz_vat_interp_3948.php

    Niestety jeszcze nie czytałem przepisów. Jedynie gdy tutaj na grupie,
    ktoś odeśle do jakiegoś przepisu, to wówczas się z nim zapoznaję.

  • 16. Data: 2009-11-06 14:05:06
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 06-11-2009 o 14:34:49 Rafał K. <r...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > dopłaciłem ze swoich. Czy tą "nadwyżkę" można po prostu doliczyć do
    > tych 3800, czy trzeba jakoś inaczej to "zaksięgować"?

    W updof którymś art. 22(x) jest przepis na wartość początkową ŚT
    i tam jest wyszczególnione co trzeba doliczyć. Iirc koszy transportu
    i montażu wchodzą do WP, ale sprawdź.

    --
    Tomek

  • 17. Data: 2009-11-07 06:53:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Nov 2009, Rafał K. wrote:

    > Niestety jeszcze nie czytałem przepisów. Jedynie gdy tutaj na grupie,
    > ktoś odeśle do jakiegoś przepisu, to wówczas się z nim zapoznaję.

    Zmień podejście.
    To właśnie wg przepisów jesteśmy "rozliczani", opisowe podejście ma
    swoje plusy - choćby dlatego że normalny człowiek :] nie wyłapie
    wszystkich "haczyków", przynajmniej za pierwszym podejściem, ale
    *nie* zastąpi tychże przepisów - choćby z tego powodu, że najlepszy
    opis skupiający się na jakimś kontekście zdarzenia czy operacji
    będzie pomijał/upraszczał zależności opisane w przepisach.

    Masz np. tu:
    ...od art.22a "wszystko" o ST.
    "Wszystko" a nie wszystko, bo dochodzi art.23 na stronie obok :)
    (zawierający objaśnienia, kiedy WP ST *jednak* staje sie kosztem
    i kiedy raty amortyzacyjne nie są kosztem).

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2009-11-09 19:18:40
    Od: Rafał K. <r...@g...com>

    >   Masz np. tu:http://www.przepisy.gofin.pl/5,36,28354,4.html
    > ...od art.22a "wszystko" o ST.

    W art.22g jest:
    "3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o
    koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka
    trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w
    szczególności o koszty transportu,"
    Czyli koszt transportu pocztą można wliczyć w wartość początkową ŚT.

    Tylko nie wiem, co zrobić gdy kupiłem ŚT za np. 5000:
    4000 - dotacja
    1000 - moje pieniądze

    Najprościej byłoby całą kwotę "zaksięgować" tak jakby była z dotacji -
    czyli jako że odpisy amortyzacyjne od środków trwałych nie podlegają
    zaliczeniu do KUP, nie będzie wpisów w KPiR (co zresztą jest trochę na
    moją niekorzyść, bo przecież ten 1000zł wyłożyłem z własnej kieszeni,
    więc ""wydatki sfinansowane dotacją podlegają zaliczeniu do kosztów
    uzyskania przychodów z wyjątkiem odpisów amortyzacyjnych od środków
    trwałych" nie ma tu zastosowania i z tego 1000zł mógłbym teoretycznie
    zaliczać w koszty odpisy amortyzacyjne).

    Tylko czy można tak zrobić? Załóżmy, że środek trwały zalicza się do
    KUP. Czy mogę mimo wszystko nie dokonywać wpisów w KPiR? Będzie to
    przecież ze szkodą dla mnie, a nie dla US, bo nie zmniejszam podstawy
    opodatkowania, mimo że mam taką możliwość.

  • 19. Data: 2009-11-09 19:42:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Nov 2009, Rafał K. wrote:

> [...]
    > Czyli koszt transportu pocztą można wliczyć w wartość początkową ŚT.
    >
    > Tylko nie wiem, co zrobić gdy kupiłem ŚT za np. 5000:

    Może należy nie poprzestawać na art.22g? ;)

> [...]
    > trwałych" nie ma tu zastosowania i z tego 1000zł mógłbym teoretycznie
    > zaliczać w koszty odpisy amortyzacyjne).

    Znaczy pytasz, czy można nie uznać oczywistych KUP za KUP?
    No niby kary nie widać.
    Ale po co, skoro jest przepis:
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    45) odpisów z tytułu zużycia œrodków trwałych oraz wartoœci
    niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad
    okreœlonych w art. 22a-22o, od tej częœci ich wartoœci,
    która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub
    wytworzenie we własnym zakresie tych œrodków lub wartoœci
    niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy
    opodatkowania podatkiem dochodowym
    albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie,
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ---

    > Załóżmy, że środek trwały zalicza się do KUP.

    Nigdy się nie zalicza :)
    Co najwyżej jego amortyzacja się zalicza.
    W całości lub w części :O

    > Czy mogę mimo wszystko nie dokonywać wpisów w KPiR? Będzie to
    > przecież ze szkodą dla mnie, a nie dla US, bo nie zmniejszam podstawy
    > opodatkowania, mimo że mam taką możliwość.

    Pytaniem jest, czy choćby ze względu na wymagania UP, można
    nie ująć tego ST w EST?
    Bo jak zostanie ujęty, to i tak 98% roboty jest za nami,
    przynajmniej w przypadku amortyzacji "raz do roku".
    Zaś jak nie zostanie ujęty, to na nowo trzeba prześledzić
    czy przysługuje prawo do odliczania VAT (nie pamiętam jakimi
    słowami w ustawie ujęto "zaliczenie do ST" jako warunek
    prawa do odliczenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2009-11-09 20:41:29
    Od: Rafał K. <r...@g...com>