-
1. Data: 2004-01-07 09:06:55
Temat: Jak ksiegowac koszty?
Od: "ak" <a...@g...pl>
Witam.
Prowadze dzialalnosc na zasadach ogolnych + VAT. Mam świadomość że od zawsze
(czyli od kilku lat jak prowadze dzialalnosc) dwojako ksiegowalo sie koszty.
Inaczej zakupy towarow a inaczej na przyklad rachunki za prad czy gaz czy
telefon. Chodzi mi o wpisywanie do ksiazki kosztow w terminach wystawienia
FV lub platnosci. Niedawno uslyszalem od znajomego ze cos w 2003 roku sie z
tym zmienilo, o ile dobrze go zrozumialem to teraz najwazniejszy jest termin
platnosci na FV a nie moment poniesienia kosztu. Czy to prawda? Czy to
dotyczy obu rodzajów kosztow? Czy mozecie mi podac gdzie moge w sieci o tym
poczytac?
I moze jeden przyklad realny. Mam FV na leasing samochodu, wystawiona w
12.2003 z terminem platnosci 1.1.2004. Zaplacilem ja w styczniu. Jak
zaksiegowac? (wiem tez ze czasami inaczej ksiegujemy w ksiazce a inaczej
VAT, to znaczy VAT chyba wlasnie w terminie platnosci, mam taka opcje w moim
programie ksiegowym "FAKT", choc wczoraj zainstalowalem nowa wersje i
jesszcze sie do konca nie przyjrzalem ale takmi sie cos wydaje ze teraz przy
ksiegowaniu kosztow jest tam teraz mowa przy VAT o przyszlym kwartale?).
A jak nalezaloby to zaksiegowac jeslibym zaplacil w 12.2003?
Mysle ze w pierwszym przypadku zaksiegowalbym netto i VAT w 1.2004 a w
drugim netto w 12.2003 a VAT w 1.2004.
Czy dobrze bym zrobił?
pozdrawiam, Adam
w adresie pułapka na SPAM
przed "@" ma być "q"
-
2. Data: 2004-01-07 16:34:34
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
Od: "M" <a...@p...onet.pl>
Użytkownik "ak" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
news:btgib9$b94$1@nemesis.news.tpi.pl...
> Witam.
> Prowadze dzialalnosc na zasadach ogolnych + VAT. Mam świadomość że od
zawsze
> (czyli od kilku lat jak prowadze dzialalnosc) dwojako ksiegowalo sie
koszty.
> Inaczej zakupy towarow a inaczej na przyklad rachunki za prad czy gaz czy
> telefon. Chodzi mi o wpisywanie do ksiazki kosztow w terminach wystawienia
> FV lub platnosci. Niedawno uslyszalem od znajomego ze cos w 2003 roku sie
z
> tym zmienilo, o ile dobrze go zrozumialem to teraz najwazniejszy jest
termin
> platnosci na FV a nie moment poniesienia kosztu. Czy to prawda? Czy to
> dotyczy obu rodzajów kosztow? Czy mozecie mi podac gdzie moge w sieci o
tym
> poczytac?
>
> I moze jeden przyklad realny. Mam FV na leasing samochodu, wystawiona w
> 12.2003 z terminem platnosci 1.1.2004. Zaplacilem ja w styczniu. Jak
> zaksiegowac? (wiem tez ze czasami inaczej ksiegujemy w ksiazce a inaczej
> VAT, to znaczy VAT chyba wlasnie w terminie platnosci, mam taka opcje w
moim
> programie ksiegowym "FAKT", choc wczoraj zainstalowalem nowa wersje i
> jesszcze sie do konca nie przyjrzalem ale takmi sie cos wydaje ze teraz
przy
> ksiegowaniu kosztow jest tam teraz mowa przy VAT o przyszlym kwartale?).
>
> A jak nalezaloby to zaksiegowac jeslibym zaplacil w 12.2003?
>
> Mysle ze w pierwszym przypadku zaksiegowalbym netto i VAT w 1.2004 a w
> drugim netto w 12.2003 a VAT w 1.2004.
> Czy dobrze bym zrobił?
>
> pozdrawiam, Adam
>
> w adresie pułapka na SPAM
> przed "@" ma być "q"
>
>
>
Po pierwsze dobrze poczytaj ustawe o VAT. Inaczej zalicza sie do Vat faktury
za media tzn. energia, telefony, woda, ścieki itd zgodnie z załacznikiem
chyba 3 tutaj liczy sie termin płatności okreslony na fakturze, natomiast
wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
następnym :)
Jak wprowadzasz koszty to jest uzależnione od metody którą wybrałeś jeżeli
kasowa to w momencie zapłaty, a tak to w momecie poniesienia kosztu.
Jezeli ktos wybrał kwartalne rozliczanie to rozlicza sie za dany kwartał.
Leasing musisz zaksiegowac tak jak księgowałes poprzednie faktury :).
-
3. Data: 2004-01-07 21:20:12
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
Od: "plissken" <p...@w...pl>
Witam,
> > , natomiast
> wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
> następnym :)
W nastepnym? Na pewno? Bo jesli mowimy caly czas o kosztach to IMHO nie Pan
racji - tylko w danym miesiacu wzglednie pod data otrzymania.
> Leasing musisz zaksiegowac tak jak księgowałes poprzednie faktury :).
Leasing ksieguje sie pod TERMINEM PLATNOSCI (identycznie jak "media"), wiec
tu tez sie z Panem nie zgodze.
pozdrawiam,
Marcin K.
-
4. Data: 2004-01-07 21:41:30
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
Od: Maddy <m...@e...com.pl>
Użytkownik plissken napisał:
> Witam,
>
>>>, natomiast
>>
>>wszystko inne rozlicza się albo w miesiącu otrzymania faktury, albo w
>>następnym :)
>
>
> W nastepnym? Na pewno? Bo jesli mowimy caly czas o kosztach to IMHO nie Pan
> racji - tylko w danym miesiacu wzglednie pod data otrzymania.
Jak na razie okresem rozliczeniowym dla podatku dochodowego jest ROK i
koszty nalezy ujmowac w ROKu w którym je poniesiono lub w ROKU którego
dotyczą. Nie ma ograniczeń co do ujmowania kosztów w miesiącach
późniejszych o ile tylko mieszczą się we właściwym roku.
Tu sobie poczytaj cobyś w niewiedzy nie umarł :-)
art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF
>
>
>>Leasing musisz zaksiegowac tak jak księgowałes poprzednie faktury :).
>
>
> Leasing ksieguje sie pod TERMINEM PLATNOSCI (identycznie jak "media"), wiec
> tu tez sie z Panem nie zgodze.
W koszty? Czy odliczenie VAT?
Jeżeli VAT to poprosze podstawe prawną tego twierdzenia.
Zreszta jeżeli to ma dotyczyc kosztów to tez poprosze podstawe prawną :-)
Maddy
--
Magdalena "Maddy" Wołoszyk
m...@e...com.pl
-
5. Data: 2004-01-07 21:52:32
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty? - podczepiam sie pod watek
Od: "Vei" <g...@g...pl>
> Użytkownik plissken napisał:
> Jak na razie okresem rozliczeniowym dla podatku dochodowego jest ROK i
> koszty nalezy ujmowac w ROKu w którym je poniesiono lub w ROKU którego
> dotyczą. Nie ma ograniczeń co do ujmowania kosztów w miesiącach
> późniejszych o ile tylko mieszczą się we właściwym roku.
>
> Tu sobie poczytaj cobyś w niewiedzy nie umarł :-)
> art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF
Witam
Podczepie sie pod watek, bo bez sensu zakladac nowy.
Prowadze DG, nie jestem VATowcem (jak na razie), prowadze KPiR. Czy mam
rozumiec, ze u mnie to wszystko jedno kiedy wprowadzam do KPiR fakture - byleby
sie w danym roku zalapac? Np. faktury za telefon komorkowy, z data 19 danego
miesiaca sa zawsze platne do dnia 8 kolejnego miesiaca. I tak je oplacam. Czy
zatem niewazne jest czy wprowadze je do KPiR z data 19 danego miesiaca czy z
data 8 nastepnego miesiaca, kiedy to faktycznie zostal poniesiony koszt, bo
zaplacilam fakture?
I kolejny, wciaz dla mnie trudny przyklad, faktura za szkolenie. Faktura
wystawiona jest np. w styczniu, a platnosc przelewem 45 dni, wiec w marcu i
wtedy zaplace fakture. Kiedy wprowadzic fakture do KPiR? W styczniu z data
faktury czy w marcu z data platnosci?
Dzieki z gory za odpowiedz. Moze dla kogos to bezsensowne pytania, ale dla mnie
nie. Tym bardziej, ze informacja w moim US jest jakby z ksiezyca. I albo ja
niewyraznie tlumacze o co mi chodzi i jestem glupia, albo te panie z info udaja
glupie.
Pozdrawiam
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
-
6. Data: 2004-01-07 22:04:41
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty? - podczepiam sie pod watek
Od: Maddy <m...@e...com.pl>
Użytkownik Vei napisał:
>>Użytkownik plissken napisał:
>>Jak na razie okresem rozliczeniowym dla podatku dochodowego jest ROK i
>>koszty nalezy ujmowac w ROKu w którym je poniesiono lub w ROKU którego
>>dotyczą. Nie ma ograniczeń co do ujmowania kosztów w miesiącach
>>późniejszych o ile tylko mieszczą się we właściwym roku.
>>
>>Tu sobie poczytaj cobyś w niewiedzy nie umarł :-)
>>art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF
Najpierw Vei zostanie publicznie wybatożona za bestialskie cięcie
nagłówków. A jak przezyje to jeszcze po łapach dostanie.
>
> Podczepie sie pod watek, bo bez sensu zakladac nowy.
> Prowadze DG, nie jestem VATowcem (jak na razie), prowadze KPiR. Czy mam
> rozumiec, ze u mnie to wszystko jedno kiedy wprowadzam do KPiR fakture - byleby
> sie w danym roku zalapac? Np. faktury za telefon komorkowy, z data 19 danego
> miesiaca sa zawsze platne do dnia 8 kolejnego miesiaca. I tak je oplacam. Czy
> zatem niewazne jest czy wprowadze je do KPiR z data 19 danego miesiaca czy z
> data 8 nastepnego miesiaca, kiedy to faktycznie zostal poniesiony koszt, bo
> zaplacilam fakture? [ciach]
Pytanie które stawiasz ma dwie odpowiedzi
1. bóg jeden wie
2. niechce mi się pisac wywodu w dwóch wariantach.
Jeżeli rozliczasz się memoriałowo to koszty ujmujesz w okresie którego
dotyczą, dla uproszczenia w miesiącu wystawienia faktury zakupu lub
później byle w tym samy roku. Wyjątki mamy przy kosztach dotyczących lat
następnych, np. prenumeraty, ubezpieczenia itp (lub poprzednich, a
jakże, też sie tak może zdazyć)
Jeżeli kasowo to w koszt masz dopiero kiedy zapłacisz, nie później niż
do końca roku w którym zapłaciłaś.
W poszukiwaniu definicji metody memoriałowej i kasowej zapraszamy do
Googla :-)
Maddy
--
Magdalena "Maddy" Wołoszyk
m...@e...com.pl
-
7. Data: 2004-01-07 22:11:20
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
Od: "Piotr" <n...@n...pl>
> art. 22 ust 4, 5 i6 UoPDOF
"4. Koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym
roku podatkowym, w którym zostały poniesione"
Jak rozumieć słowo "poniesione",
czy oznacza: "dotyczące okresu" czy "zapłaty" ?
Zmierzam do dokumentów za media wystawionych w grudniu z terminem w styczniu ;)
a w szczególności faktur za komórki.
Pozdrowionka
Piotr
-
8. Data: 2004-01-07 22:27:25
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty?
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Wed, 7 Jan 2004, M wrote:
>+ Użytkownik "ak" <a...@g...pl> [...]
[...]
>+ > Inaczej zakupy towarow a inaczej na przyklad rachunki za prad czy gaz czy
>+ > telefon. Chodzi mi o wpisywanie do ksiazki kosztow w terminach wystawienia
>+ > FV lub platnosci. [...]
>+ Po pierwsze dobrze poczytaj ustawe o VAT. Inaczej zalicza sie do Vat faktury
>+ za media tzn. energia, telefony, woda, ścieki itd zgodnie z załacznikiem
>+ chyba 3 tutaj liczy sie termin płatności okreslony na fakturze,
WARNING: o ile dobrze przeczytałem (ale czytałem tylko *projekt*
ustawy, sama ustawa ciągle czeka :] !) to powyższa zasada miała
dotyczyć również zaliczania ww. wydatków do *kosztów* !
--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, ZUS, memoriał)
-
9. Data: 2004-01-08 00:57:29
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty? - podczepiam sie pod watek
Od: " nocnyMarek" <n...@g...pl>
> 2. niechce mi się pisac wywodu w dwóch wariantach.
>
> Jeżeli rozliczasz się memoriałowo to koszty ujmujesz w okresie którego
> dotyczą, dla uproszczenia w miesiącu wystawienia faktury zakupu lub
> później byle w tym samy roku...
No to jak w końcu będzie z tą fakturą za komórkę za grudzień
z terminem płatności 4-1-2004?
Jeśli Ci się nie_chce a wiesz, to napisz tylko "3" lub "4" ;-)
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
-
10. Data: 2004-01-08 07:36:56
Temat: Re: Jak ksiegowac koszty? - podczepiam sie pod watek
Od: Maddy <m...@e...com.pl>
Użytkownik nocnyMarek napisał:
>>2. niechce mi się pisac wywodu w dwóch wariantach.
>>
>>Jeżeli rozliczasz się memoriałowo to koszty ujmujesz w okresie którego
>>dotyczą, dla uproszczenia w miesiącu wystawienia faktury zakupu lub
>>później byle w tym samy roku...
>
> No to jak w końcu będzie z tą fakturą za komórkę za grudzień
> z terminem płatności 4-1-2004?
NIE JESTEM JASNOWIDZEM I NIE WYWRÓŻE JAKĄ METODĘ UJMOWANIA KOSZTÓW SOBIE
PRZYJĄŁEŚ!
Przepraszam, uniosłam się.
Ale myslałam że jak ktos potrafi pisac to potrafi tez czytać...
Ale widąc czesto jedno nie determinuje drugiego.
Maddy
--
Magdalena "Maddy" Wołoszyk
m...@e...com.pl