  • 1. Data: 2006-01-19 19:24:14
    Temat: Informacja do Urzędu - spółka małżeńska
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

    Do 1 stycznia prowadziłem z małżonką działalność w tzw. spółce małżeńskiej.
    Teraz chce zostać osobą współpracującą a małżonka będzie nadal prowadzić
    działalność bo to ona była zarejestrowana dla potrzeb VAT. Czy muszę
    informopwać o tym mój US. Wymyśliłem że napisze do Naczelnika:

    W związku z wejściem w życie art. 68 ustawy z 2 lipca 2004 r. Przepisy
    wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (DzU nr 173,poz.
    1808) informuję że od dnia 1 stycznia 2006 r. zaprzestaje prowadzenia
    działalności prowadzonej na imię obojga małżonków, zwanej "spółką małżeńską"
    i przyjmuje status osoby współpracującej.

    Działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej pod
    numerem ...będzie kontynuowała samodzielnie moja małżonka .....

    Czy taka informacja wystarczy i jest obowiązkiem czy dobrą wolą?

    Dzikuje z góry za pomoc

  • 2. Data: 2006-01-20 11:51:59
    Temat: Re: Informacja do Urzędu - spółka małżeńska
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Pawel" <s...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > numerem ...będzie kontynuowała samodzielnie moja małżonka .....
    >

    > Czy taka informacja wystarczy i jest obowiązkiem czy dobrą wolą?

    Coś się późno obudziłeś, bo o różnych opcjach rozwiązywania tzw. "spółek
    małżeńskich", jak też o problemach z tym związanych pisała prasa fachowa już
    ze dwa lata - od czasu, gdy zaczęto te spólki wykreślać z ewidencji. Dużo
    wobec tego można by na ten temat dywagować, ale na chwilę obecną to mam
    jedno pytanie - jak jesteście teraz zarejestrowani w gminnej ewidencji
    dział. gosp. Czy ty zostałeś wykreślony , a pozostał tylko wpis żony, czy
    też są oba wasze odrębne wpisy? A jeżeli zostałeś wykreślony, to nie piszesz
    żadnej literatury do US, tylko masz na to urzędowy papier NIP-3, gdzie
    podajesz termin zakończenia działalności zgodny z decyzją o wykreśleniu z
    ewidencji i tyle.
    Dodatkowo mogę cie odesłać do artykułów z Rzepy np. z 2005-01-11, czy też z
    dnia wczesniejszego.
    Pozdr. Graszka

  • 3. Data: 2006-01-20 16:33:10
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

> [...]
    > wykreśleniu z ewidencji i tyle.
    > Dodatkowo mogę cie odesłać do artykułów z Rzepy np. z 2005-01-11, czy też

    Ponieważ żona jest zarejetrowana jako płatnik VAT postanowiliśmy że to ona
    zostanie jako osoba prowadząca działalność a ja zostanę osobą
    współpracującą. Takie rozwiazanie nie wymaga remanentu likwidacyjnego no i
    10% :). Od dnia 1 stycznia zarejestrowana jest żona jako jednoosobowa
    działalność - ja zostałem wykreślony.
    Pomysł z pismem powstał ponieważ likwidacja działalności wiąże się
    rozliczeniem remanentu. Chcę żeby Pan Naczelnik zrozumiał że cały majątek
    spółki pozostaje nadal naszą wspólnością.
    W ZUS już wszystko załatwione, wyrejetrowany, zgłoszony jako osoba
    współpracująca w firmie żony. Teraz zgodnie ze wszystkim składam NIP 3 i
    wszystko. Czy wogóle iść z tym pismem ??
    No i jeszcze jeden problem z ZUS za grudzień. Nie wiem czy można go
    zaliczyć w koszty działalności czy też odliczyć w pit 5 żony. Od stycznia
    ZUS idzie w koszty a zdrowotne odlicza się od podatku żony. Tylko co zrobić
    z tym grudniem ? Może jakiś pomysł ??

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 4. Data: 2006-01-20 16:33:33
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

  • 5. Data: 2006-01-22 11:21:16
    Od: Waldemar <w...@t...pl>

    Graszka napisał(a):

> [...]
    > żadnej literatury do US, tylko masz na to urzędowy papier NIP-3, gdzie
    > podajesz termin zakończenia działalności zgodny z decyzją o wykreśleniu z

    W tym przypadku należy raczej zastosować NIP-1.