-
1. Data: 2003-02-18 22:35:41
Temat: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>
Witam, może tutaj uzyskam odpowiedź, bo gdzie indziej mi się nie udaje.
Prowadzę małą DG i nigdy nie wiedziałem, jak to jest z prowadzeniem
magazynu. Wcześniej tematem się nie interesowałem, bo swiadczyłem usługi
informatyczne i niewiele poza częściami komputerowymi na własne potrzeby
kupowałem. Teraz chciałbym się zająć elektroniką - niskonakładowa
produkcja urządzeń, raczej na zamówienie. No i tutaj mam problem, bo
nakupowałem kupę różnych rezystorów, kondensatorów i innych
'śmieci' i wrzuciłem po prostu w koszta. Pytania zatem takie:
* czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
* jeśli tak, to co zrobić z fantem w postaci zaksięgowanych już w
styczniu kosztów w postaci opisanych powyżej elementów elektronicznych
i innych takich rzeczy - czy można się tym nie przejmować, czy raczej
coś kombinować i jak
* co tak naprawdę trzeba wprowadzać na magazyn a co nie - to zwłaszcza
jest dla mnie niejasne
* co zrobić jeśli w przeciągu paru ostatnich lat nie prowadziłem
magazynu i w koszta wrzucałem (nieduże kwoty, ale jednak) podobne
rzeczy, np. elementy elektroniczne
Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...
Pozdrawiam, S.
-
2. Data: 2003-02-19 07:02:23
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>
Użytkownik "Stopek" <m...@l...bielsko.pl> napisał w wiadomości
news:slrnb55d9i.qce.samotnik@localhost.localdomain..
.
> Witam, może tutaj uzyskam odpowiedź, bo gdzie indziej mi się nie udaje.
>
> Prowadzę małą DG i nigdy nie wiedziałem, jak to jest z prowadzeniem
> magazynu. Wcześniej tematem się nie interesowałem, bo swiadczyłem usługi
> informatyczne i niewiele poza częściami komputerowymi na własne potrzeby
> kupowałem. Teraz chciałbym się zająć elektroniką - niskonakładowa
> produkcja urządzeń, raczej na zamówienie. No i tutaj mam problem, bo
> nakupowałem kupę różnych rezystorów, kondensatorów i innych
> 'śmieci' i wrzuciłem po prostu w koszta. Pytania zatem takie:
>
> * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
Magazynu jako takiego na KPIR nie prowadzisz. Do ewidencji zakupów towarów i
materialow służy kolumna 10.
> * jeśli tak, to co zrobić z fantem w postaci zaksięgowanych już w
> styczniu kosztów w postaci opisanych powyżej elementów elektronicznych
> i innych takich rzeczy - czy można się tym nie przejmować, czy raczej
> coś kombinować i jak
Dokonaj korekty zapisow w KPIR: jesli zaksiegowales 5000 w koszty (kolumna
14) to usun zapis i zaksieguj to w kolumnie 10.
Jezeli Twoj program Ci na to nie pozwoli: wyksieguj z kosztów 5000,
zaksieguj w zakupy towarow i materialow.
Od strony podatkowej nie ma tutaj róznicy: deklaracje sie nie zmienia, wiec
wydrukujesz KPIR po zmianach i zalatwione.
> * co tak naprawdę trzeba wprowadzać na magazyn a co nie - to zwłaszcza
> jest dla mnie niejasne
Towary i materialy - wszystko, co jest zuzywane BEZPOŚREDNIO do wytworzenia
produktu koncowego.
> * co zrobić jeśli w przeciągu paru ostatnich lat nie prowadziłem
> magazynu i w koszta wrzucałem (nieduże kwoty, ale jednak) podobne
> rzeczy, np. elementy elektroniczne
Na koniec roku masz obowiazek sporzadzenia remanentu, a o kwote, ktora
wychodzi z roznicy pomiedzy remanentem na poczatek i na koniec roku
korygujesz koszty w rozliczeniu rocznym.
Wyjscia masz 2: przygotowac remanenty na koniec kazdego roku i korygowac
zeznania roczne :-)
lub jezeli to sa niewielkie kwoty - zapomniec o tym i miec nadzieje ze ew.
kontrola z US przymknie na to oko po Twoim wytlumaczeniu, ze remanenty
wychodzily zerowe - wszystko co kupiles, zostalo zuzyte w danym roku
podatkowym.
Decyzja nalezy do Ciebie.
>
> Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
> udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
> przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
> podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
> pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
> wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
> są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
> przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...
Sprawdz rozporzadzenie MF w sprawie prowadzenie Księgi Przychodów i
Rozchodów a szczegolnie opis na koncu rozporzadzenia lub jakakolwiek
broszurke/publikacje nt. zasad prowadzenia KPIR.
Pozdrawiam
Lukasz
-
3. Data: 2003-02-19 07:15:39
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: "Robert" <W...@p...com.pl>
Użytkownik "Stopek" <m...@l...bielsko.pl> napisał w wiadomości
news:slrnb55d9i.qce.samotnik@localhost.localdomain..
.
> * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
>
> Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
> udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
> przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
> podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
> pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
> wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
> są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
> przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...
>
> Pozdrawiam, S.
>
Pracuję w firmie średniej wielkości i też mam podobne problemy. Jak
szczegółowo musi być prowadzony magazyn? Chętnie bym poczytał coś o tym ale
też do tej pory nic nie znalazłem.
Może ktoś podpowie jakieś tytuły
Robert
-
4. Data: 2003-02-19 09:59:00
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>
W artykule <b2vaai$3do$2@atlantis.news.tpi.pl> Łukasz Kaliński napisał(a):
>> * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
>
> Magazynu jako takiego na KPIR nie prowadzisz. Do ewidencji zakupów towarów i
> materialow służy kolumna 10.
'Towary handlowe' czy jakoś podobnie, tak?
>> * co zrobić jeśli w przeciągu paru ostatnich lat nie prowadziłem
>> magazynu i w koszta wrzucałem (nieduże kwoty, ale jednak) podobne
>> rzeczy, np. elementy elektroniczne
>
> Na koniec roku masz obowiazek sporzadzenia remanentu, a o kwote, ktora
> wychodzi z roznicy pomiedzy remanentem na poczatek i na koniec roku
> korygujesz koszty w rozliczeniu rocznym.
Aha, i ten remament robię po prostu rozliczając całość kolumny 10-tej z
okresu roku? Jak to rozliczam? Rozumiem, ze w cylku miesiecznym robic
tego nie musze, wiec co, pisze na koniec roku:
wyprodukowano XX produktow takich a takich do ktorych zuzyto
* xx tego
* xx tamtego
a z tego wynika ze zostaje XX tego i XX tamtego, tak? Tylko jak teraz
skorygowac koszty? Rozumiem, ze pomniejszam koszty o wartość towarów,
które zostały?
Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane? A
prototypy urzadzen? I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
spalone podczas montazu itd.)?
Duzo tych pytan, dzieki z gory za odpowiedz, stawiam jakies piwo jesli
sie kiedys spotkamy. ;-)
>> Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
>> udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
>> przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
>> podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
>> pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
>> wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
>> są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
>> przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...
>
> Sprawdz rozporzadzenie MF w sprawie prowadzenie Księgi Przychodów i
> Rozchodów a szczegolnie opis na koncu rozporzadzenia lub jakakolwiek
> broszurke/publikacje nt. zasad prowadzenia KPIR.
Dzięki za namiar, adres strony MF Kołodko wbił mi w pamięć, więc już
lecę. :-)
Pzdr, S.
-
5. Data: 2003-02-19 11:05:24
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: "BaLab" <b...@p...com>
Użytkownik "Robert" <W...@p...com.pl> napisał w wiadomości news:b2vbd5
> > * czy muszę w takiej sytuacji prowadzić magazyn i dlaczego?
>
> >
> > Niestety mimo poszukiwań w księgarniach w dużym wojewódzkim mieście nie
> > udało mi się znaleźć żadnej książki w której takie sprawy bylyby
> > przystępnie wytłumaczone. Jedynie ustawy z komentarzem albo akademickie
> > podręczniki rachunkowości. :-( Mam nadzieję, że może tutaj ktoś
> > pomoże... Nie wiem, potrafię dużo różnych rzeczy które inni podciągają
> > wręcz pod magię :-), a nie potrafię zrozumieć przepisów, które przecież
> > są dla ludzi. I jak tutaj w tej Polsce ma się rozwijać
> > przedsiębiorczość, w tym gąszczu przepisów...
> >
> > Pozdrawiam, S.
> >
> Pracuję w firmie średniej wielkości i też mam podobne problemy. Jak
> szczegółowo musi być prowadzony magazyn? Chętnie bym poczytał coś o tym
ale
> też do tej pory nic nie znalazłem.
> Może ktoś podpowie jakieś tytuły
Magazyn (ilościowa ewidencja towarów/wyrobów/materiałów) nie musi być
prowadzona przy KPiR. Dla właśnej wygody (kontrola stanów mag., prostsze
remanenty, inwentaryzacje) czasami jednak warto.
Pozdrawiam,
BaLab
-
6. Data: 2003-02-20 10:10:07
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: "Łukasz Kaliński" <o...@p...onet.pl>
Użytkownik "Stopek" <m...@l...bielsko.pl> napisał w wiadomości
news:oisodiuoiusdoiu@oisdfl.dfo...
>
> Aha, i ten remament robię po prostu rozliczając całość kolumny 10-tej z
> okresu roku? Jak to rozliczam? Rozumiem, ze w cylku miesiecznym robic
> tego nie musze, wiec co, pisze na koniec roku:
>
> wyprodukowano XX produktow takich a takich do ktorych zuzyto
> * xx tego
> * xx tamtego
>
> a z tego wynika ze zostaje XX tego i XX tamtego, tak? Tylko jak teraz
> skorygowac koszty? Rozumiem, ze pomniejszam koszty o wartość towarów,
> które zostały?
Załóżmy, ze rozpoczynasz dzialalnosc 1 stycznia. Remanent początkowy
oczywiscie =0.
W ciagu roku zakupujesz materialy i towary, ktorych czesc zuzywasz i
sprzedajesz jako wyroby lub towary.
Na koniec roku sprawdzasz co Ci jeszcze zostało: 30 tranzystorow, 10 plytek
drukowanych itp.
Robisz spis z natury:
30 tranzystorów po cenie zakupu netto xx pln =30 xx pln
.
.
.
Sumujesz całość: wychodzi Ci np. 2500 pln.
I uwzgledniasz to w rozliczeniu rocznym:
dochód=przychod - zakupy towarow - wydatki + remanent koncowy - remanent
poczatkowy.
Jak od razu widac, po uwzglednieniu różnicy remanentów twoj dochod wzrosnie
o 2500 pln.
>
> Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane? A
> prototypy urzadzen? I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
> spalone podczas montazu itd.)?
Po prostu nie uwzględniasz ich w remanencie.
Łukasz
-
7. Data: 2003-02-20 10:43:04
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: Stopek <m...@l...bielsko.pl>
W artykule <b32a78$pck$1@atlantis.news.tpi.pl> Łukasz Kaliński napisał(a):
> Załóżmy, ze rozpoczynasz dzialalnosc 1 stycznia. Remanent początkowy
> oczywiscie =0.
> W ciagu roku zakupujesz materialy i towary, ktorych czesc zuzywasz i
> sprzedajesz jako wyroby lub towary.
> Na koniec roku sprawdzasz co Ci jeszcze zostało: 30 tranzystorow, 10 plytek
> drukowanych itp.
> Robisz spis z natury:
> 30 tranzystorów po cenie zakupu netto xx pln =30 xx pln
> .
> .
> .
> Sumujesz całość: wychodzi Ci np. 2500 pln.
>
> I uwzgledniasz to w rozliczeniu rocznym:
> dochód=przychod - zakupy towarow - wydatki + remanent koncowy - remanent
> poczatkowy.
> Jak od razu widac, po uwzglednieniu różnicy remanentów twoj dochod wzrosnie
> o 2500 pln.
Aha... Jasne, kapuje. Natomiast ciekawi mnie jeszcze, w jaki sposob to
musi byc powiazane ze sprzedanymi produktami/uslugami? Jesli w ciagu
roku naprawie piec zasilaczy komputerowych i sprzedam trzy urzadzenia za
w sumie 1000 zl, a materialow zuzyje za 900 zl wykazujac w remamencie
koncowym 0, to nikt sie nie przyczepi? To oczywiscie przypadek
ekstremalny, chodzi mi ogolnie o to, czy nie musze udokumentowac na co i
do czego zuzylem te materialy?
I czy remament poczatkowy jest po prostu przeniesieniem remamentu
koncowego z poprzedniego roku? Zapytam inaczej - czy trzeba napisac
papier o remamencie poczatkowym i wpiac sobie do dokumentacji?
Pozdrawiam, Stopek
-
8. Data: 2003-02-20 22:15:55
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 20 Feb 2003, Łukasz Kaliński wrote:
[...]
>+ Załóżmy, ze rozpoczynasz dzialalnosc 1 stycznia. Remanent początkowy
>+ oczywiscie =0.
wKF: sprzeciw wobec słowa "oczywiście".
Oczywiście po to jest remanent początkowy przy rozpoczynaniu
DG aby przedsiębiorca mógł wprowadzić do DG *towary* będące
własnością osobistą :)
Kwestię sensowności (VAT) pomijam, ale porządek musi być :)
>+ > Czy w powyższym rozliczeniu mogę rozliczać tylko produkty sprzedane?
>+ > A prototypy urzadzen?
Pytanie nie jest śmieszne. Czytając je przypomniał mi się zapis
w ustawie "o amortyzacji prac badawczych *które zostały wdrożone
do produkcji*" !! :(
Nie mam zdrowia ZIPować[1] przemyśleń, chcę iść spać :]
[1] - jak nie zaZIPuję to wyjdzie niestrawny elaborat na 5 stron,
więc i tak nikt nie przeczyta :> W skrócie: jest podejrzenie
że protyp "nie poszedł do produkcji" -> nie KUP.
W odróżnieniu od tego - z resztą:
>+ > I jak ksiegowac straty wewnetrzne (rezystory
>+ > spalone podczas montazu itd.)?
>+ Po prostu nie uwzględniasz ich w remanencie.
...zgoda.
pzdr, Gotfryd
-
9. Data: 2003-02-20 22:21:23
Temat: Re: Gospodarka magazynowa przy DG i KPiR
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Thu, 20 Feb 2003, Stopek wrote:
>+ W artykule <b32a78$pck$1@atlantis.news.tpi.pl> Łukasz Kaliński napisał(a):
[...]
>+ > I uwzgledniasz to w rozliczeniu rocznym:
>+ > dochód=przychod - zakupy towarow - wydatki + remanent koncowy - remanent
>+ > poczatkowy.[...]
>+ Aha... Jasne, kapuje. Natomiast ciekawi mnie jeszcze, w jaki sposob to
>+ musi byc powiazane ze sprzedanymi produktami/uslugami? Jesli w ciagu
>+ roku naprawie piec zasilaczy komputerowych i sprzedam trzy urzadzenia za
>+ w sumie 1000 zl, a materialow zuzyje za 900 zl
Czyli 100zł czystego zysku do opodatkowania ? Nieźle :)
>+ wykazujac w remamencie
>+ koncowym 0, to nikt sie nie przyczepi? To oczywiscie przypadek
>+ ekstremalny, chodzi mi ogolnie o to, czy nie musze udokumentowac na co i
>+ do czego zuzylem te materialy?
Hm...
>+ I czy remament poczatkowy jest po prostu przeniesieniem remamentu
>+ koncowego z poprzedniego roku?
Tak !
>+ Zapytam inaczej - czy trzeba napisac
>+ papier o remamencie poczatkowym i wpiac sobie do dokumentacji?
Zajrzyj do rozporządzenia. Gdzieś tam widziałem "w dwu
egzemplarzach" ;) i obowiązkowo "zakończono na pozycji..." ;)
No i rozumiem że wiesz, iż jest obowiązek wpisywania remanentu
do KPiR ? Nie, *nie* sumujesz go, ale *gdzieś* w KPiR musi być !
Gdzie ? "inne propozycje - kolumna 'inne'[16]", przykładowo :)
pzdr, Gotfryd
(z wnioskiem formalnym: przeczytaj to @#$%^& rozporządzenie ! Warto.)