  • 1. Data: 2002-04-18 17:08:20
    Temat: Gdzie księgować zdrowotne na ZUS
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

    Prowadzę DG, do tej pory nigdzie nie księgowałem wydatków na ubezpieczenie
    zdrowotne. Dołączałem druk przelewu do dokumentacji i odliczałem od podatku.
    Chyba trzeba to jakoś księgować, jeśli tak to w jakich rubrykach?

    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2002-04-18 18:17:37
    Temat: Re: Gdzie księgować zdrowotne na ZUS + FP?
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

> [...]
    podatku.
    > Chyba trzeba to jakoś księgować, jeśli tak to w jakich rubrykach?

    Jeśli wpisywałeś w PIT to wystarczy.

    A mam pytanie czy coś się zmieniło ze składką na FP (53)? Ja zaliczam ją
    przez DW w KUP i tak było prawidłowo, ale koleżanka z Tych opowiadała mi jak
    panie z tamtejszego US powiedziały że tak nie można......?

    --
    << Arkadiusz Piotrowski <---------> e-mail: i...@a...com.pl >>
    << ICQ: 10304552 <---------> SMS Plus GSM: +48607550438 >>

  • 3. Data: 2002-04-18 18:33:49
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    > A mam pytanie czy coś się zmieniło ze składką na FP (53)? Ja
    zaliczam ją
    > przez DW w KUP i tak było prawidłowo,

    No niezupełnie :-)
    Nie możesz na to wystawić DW

    ale koleżanka z Tych opowiadała mi jak
    > panie z tamtejszego US powiedziały że tak nie można......

    Zależy co miały na myśli:
    zaliczenie do KUP czy rodzaj dokumentu księgowego?

  • 4. Data: 2002-04-18 19:27:20
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

    Użytkownik "Cezary F." <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > zaliczam ją
    >
    > No niezupełnie :-)
    > Nie możesz na to wystawić DW
    to jak wpisać w KPiR? Mi w biurze rachunkowym powiedzieli że dobrze
    robie.....?

    zaliczenie do KUP.

  • 5. Data: 2002-04-19 06:05:35
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    > zaliczenie do KUP.

    O ile składki na ubezpieczenie społeczne można
    próbować zaliczyć do KUP lub odliczyć od podstawy,
    to niestety do odliczenia składek na FP w ten drugi sposób
    nie ma żadnych podstaw prawnych.
    Składka na FP może być tylko zaliczona do KUP.
    Podatkowo wyjdzie to samo, ale zawsze
    można zakwestionować, ze jest nieprawidłowo jeśli odliczono.

  • 6. Data: 2002-04-19 07:45:05
    Temat: Re: Gdzie księgować zdrowotne na ZUS
    Od: k...@v...com.pl (Krzysztof Sudoł)

    > Prowadzę DG, do tej pory nigdzie nie księgowałem wydatków na ubezpieczenie
    > zdrowotne. Dołączałem druk przelewu do dokumentacji i odliczałem od
    podatku.

    Potwierdzenie przelewu, jak rozumiem?

    > Chyba trzeba to jakoś księgować, jeśli tak to w jakich rubrykach?

    Ubezpieczenie zdrowotne nie jest kosztem działalności - OF ma prawo odliczyć
    od podatku zapłacone składki. Ewentualne księgowania tylko w wypadku KH
    jeśli składki płacone z konta firmowego.

    Pozdrawiam
    Krzysztof

  • 7. Data: 2002-04-19 08:50:14
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Thu, 18 Apr 2002 19:08:20 +0200, "Adam"
    <a...@p...onet.pl> napisałbył:

    >Prowadzę DG, do tej pory nigdzie nie księgowałem wydatków na ubezpieczenie
    >zdrowotne. Dołączałem druk przelewu do dokumentacji i odliczałem od podatku.
    >Chyba trzeba to jakoś księgować, jeśli tak to w jakich rubrykach?

    Zdrowotne jest częścią Twojego OSOBISTEGO podatku, wobec czego
    odliczasz go od zaliczki (NIE PODSTAWY!) wpisywanej na PIT5 oraz potem
    w rozliczeniu rocznym.
    --
    Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 8. Data: 2002-04-19 08:50:43
    Od: "Arkadiusz Piotrowski" <a...@p...com.pl>

> [...]
    > Składka na FP może być tylko zaliczona do KUP.
    > Podatkowo wyjdzie to samo, ale zawsze
    > można zakwestionować, ze jest nieprawidłowo jeśli odliczono.

    No ale przecież jakoś trzeba wpisać zapłaconą składkę na FP w KPiR w koszty
    pozostałe?
    W jaki sposób jeśli nie przez Dowód Wewnętrzny?

  • 9. Data: 2002-04-19 08:52:07
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pięknego Fri, 19 Apr 2002 08:05:35 +0200, "Cezary F."
    <c...@i...pl> napisałbył:

    >Podatkowo wyjdzie to samo, ale zawsze
    > można zakwestionować, ze jest nieprawidłowo jeśli odliczono.

    Nie zawsze wyjdzie to samo! Przy SC, gdy płacisz ZUS tylko za jednego
    wspólnika, coś wpisane do KUP rozkłada się na dwóch, a do PIT5 tylko
    na jednego!

  • 10. Data: 2002-04-19 10:20:51
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    > Nie zawsze wyjdzie to samo! Przy SC, gdy płacisz ZUS tylko za
    jednego
    > wspólnika, coś wpisane do KUP rozkłada się na dwóch, a do PIT5 tylko
    > na jednego!

    Nie było mowy o SC, więc nie mnóż problemów :-)))
    Wiadomo, że będzie inaczej.