-
11. Data: 2006-01-29 20:15:43
Temat: Re: Garnitur dla przedstawiciela handlowego?
Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>
On Sat, 28 Jan 2006 12:40:17 +0100, "Jarek" wrote:
>Witam,
>
>Czy firma handlowo usługowa (działalność gospodarcza), może kupić swoim
>przedstawicielom handlowym garnitury i wliczyć sobie taką fakturę w
>koszty (dodatkowo odliczyć VAT)?
>Jeżeli tak to ile sztuk w ciągu roku?
>Czy właścicielka takiej fimy może kupić sobie (np. raz w roku) ubranie
>do celów reprezentacyjnych?
>Będę wdzięczny za podstawę prawną (może jakieś ożecznictwo), bo moja
>księgowa twierdzi, że nie można.
Pamiętam że kiedyś w Gazecie Prawnej lub Ubezpieczeniowej czytałem coś
o garniturach dla agentów ubezp. i był problem z wrzucaniem tego w
KUP, ale nie mogę teraz tego znaleźć.
To co wypluły google:
"Załóżmy, że pracodawca ufundował pracownikom ubranie. Jeżeli ma ono
charakter reprezentacyjny, to zostanie rozliczone w kosztach w ramach
limitu 0,25 proc. przychodu - w kolumnie 12 księgi. Jeżeli ubranie
(np. garsonka, garnitur) nie jest oznaczone cechami
indywidualizującymi firmy, do kosztów można je zaliczyć tylko jako
wynagrodzenie pracownika, co rodzi obowiązek wykazania go jako
przychodu pracownika. Ubranie będące formą wynagrodzenia w kosztach
zostanie ujęte bez żadnych limitów w kolumnie 13 księgi jako
wynagrodzenie w naturze."
http://www.infor.pl/?rodzaj=1&news=16298
"Koszty uzyskania przychodu: Garnitur nie przejdzie"
http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
e_id=1216474
"ubranie reprezentacyjne; mimo że ubranie takie użytkuje pracownik, to
nie stanowi ono przysporzenia w majątku pracownika, które rodziłoby
przychód; w orzecznictwie sądowym zwracano uwagę, że ubranie
reprezentacyjne pracownika powinno być odpowiednio oznaczone, tak aby
jasno wynikało, z przedstawicielem jakiej firmy mamy do czynienia; w
orzeczeniu z 15 marca 2000 r. (sygn. akt SA/Sz 59/99) NSA podnosił:
Ubranie może być uznane za mające znaczenie dla działalności jednostki
i jej reprezentacji lub reklamy, w sytuacji gdy są to na przykład
jednorodne, charakterystyczne ubiory zaopatrzone w logo firmy.
Pracodawca musi zdawać sobie sprawę, że przepisy u.p.d.o.f. zawierają
kilka wyłączeń z kosztów lub ograniczeń w kosztach, które dotyczą
świadczeń na rzecz pracownika."
http://www.wynagrodzenia.infor.pl/?rodzaj=1&news=162
98
Najlepiej byłoby dorwać gdzieś to orzeczenie NSA:
Wyrok NSA z 15 marca 2000 r., sygn. akt SA/Sz 59/99
Jakbyś znalazł i miał ochotę się podzielić, to byłbym wdzięczny.
--
pozdrawiam
Bremse
-
12. Data: 2006-01-29 20:34:09
Temat: Re: Garnitur dla przedstawiciela handlowego?
Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>
Użytkownik cef <c...@i...pl>
w wiadomości <news:drj752$j9v$1@nemesis.news.tpi.pl> wstukał:
> Nixe wrote:
>> A czy Jarek gdziekolwiek napisał, że wyklucza takie cechy w odzieży,
>> jaką zamierza kupić?
> Nie napisał też, że zamierza nadać takie cechy :-)
> Z pytania wynikało, że miał na myśli zwykłe garnitury.
Logo ze zdjęciem właściciela *pod* lewą klapą -- okazywane na żądanie
klienta ;)
--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]
-
13. Data: 2006-01-30 10:56:44
Temat: Re: Garnitur dla przedstawiciela handlowego?
Od: "Graszka" <g...@w...pl>
O ile z ubraniami dla pracowników nie powinno być problemów (dotyczy odzieży
roboczej ew. uniformów z logo firmy) o tyle właściciel jest tu w gorszej
sytuacji. Z orzecznictwa sądowego czytałam wiele uzasadnień wyłączających
takie wydatki z KUP. Argumentacja była zazwyczaj jednakowa i sprowadzała się
w gruncie rzeczy do jednego - wymóg schludnego i estetycznego wyglądu
dotyczy każdego i w związku z tym wydatek na garnitur lub garsonkę
właściciela nie jest związany z prowadzoną przez niego działalnością
gospodarczą, ale z koniecznością ubrania się tak czy siak. Każdy ma tutaj
jednak pole do własnej inwencji twórczej. Jeżeli ktoś uzna, że jest sens
wdawać się z US w dyskusje na temat wydatku kilkuset zł i ryzykować
nieprzyjemne kontakty, a ponadto jakoś uzasadni przełożenie tego wydatku na
przychody firmy - to ma do tego prawo. W ostateczności każdy najlepiej uczy
się na swoich błędach.
Pozdr. Graszka.