  • 11. Data: 2012-04-12 13:19:47
    Temat: Re: Formularz ZAP-3 - praca za granica - data wsteczna
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    W dniu 2012-04-11 14:15, witek pisze:

    > bo jest rezydentem czytaj wg urzedu skarbowego mieszka w Polsce a tylko
    > tymczasowo wyjechal za granice a dochod jednak osiagnal. To ze
    > ewentualnie nie zaplaci od niego podatku to inna sprawa.

    ale ja mowie o innej sytuacji - powiedzmy, ze caly dochod w danym roku
    podatkowym osiagnalem w czechach i nie zarobilem ani grosza w polsce
    (jestem rezydentem w pl)

    czy w takiej sytuacji skladam pit-36 w pl? w jakim celu?

  • 12. Data: 2012-04-12 14:10:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    fct159 wrote:

    > ale ja mowie o innej sytuacji - powiedzmy, ze caly dochod w danym roku
    > podatkowym osiagnalem w czechach i nie zarobilem ani grosza w polsce
    > (jestem rezydentem w pl)
    >
    > czy w takiej sytuacji skladam pit-36 w pl?

    tak

    w jakim celu?

    a skad ja moge wiedziec w jakim celu us to potrzebuje :)

    zapisali, ze skladasz to skladasz.

  • 13. Data: 2012-04-12 14:24:12
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    "witek" wrote in message news:jm566l$qfj$1@inews.gazeta.pl...

    > Niezły argument dla US, ze nie zamierzales wyjechac na stałe, bo nie
    > zlikwidowałeś działalności.
    >

    > Co do podatkowosci firm, to sie nie wypowiadam bo sie nie znam.
    > W zyciu nie założę firmy w Polsce, bo bym zszedł w pierwszym tygodniu ze
    > stresów myśląc jakiego papierka nie wysłałem w terminie i z której strony
    > mi przywalą.

    Przerabiałem bardzo podobną sytuację niedawno, chyba godzinę dywagowaliśmy
    nad tym w Urzędzie Skarbowym.

    Generalnie, US nie sprawdza, ile czasu byłeś w Polsce, tylko ustalenia
    rezydencji dla celów podatkowych za granicą dokonuje na podstawie
    zagranicznego certyfikatu rezydencji.

    Oczywiście, wysyłasz też ZAP-3. Niestety, na ZAP-3 (w przeciwieństwie do
    ś.p. NIP-3) nie ma miejsca na wpisanie daty zmiany miejsca zamieszkania
    (dlaczego?). Jednak US w swoim systemie informatycznym cały czas ma takie
    pole, podaj więc datę w liście dołączonym do formularza.

    Może też wysłałeś im NIP-3 wcześniej, w chwili wyjazdu za granicę, i teraz
    tylko dziwisz się, że dane nie zostały zaktualizowane?

    Ponadto, nawet jeżeli złożyłeś PIT-y z polskim adresem zamieszkania, możesz
    (a nawet powinieneś) wysłać korektę.

    Pamiętaj, że zmiana rezydencji na zagraniczną wiąże się ze zmianą właściwego
    US - nierezydentów obsługuje III US dla W-wy Śródmieścia. Twój obecny US
    prześle tam całą Twoją dokumentację - pocztą - co potrwa kilka tygodni.

    W wypadku Wlk Brytanii certyfikat rezydencji zamawiasz online (na stronach
    HMRC).

    IMHO (nie znam przepisów), trudno przekonywać, że zawieszona DG świadczy o
    miejscu zamieszkania podatnika. Rezydencję podatkową oznacza się zupełnie
    inaczej (centrum aktywności życiowej, 183 dni, itd.).

    Pzdr.
    k.

  • 14. Data: 2012-04-12 14:41:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotrek wrote:

    > "Miętki" jesteś! Przecież wiadomo, że no risk no fun ;-)

    Nie mietki, tylko masochistą nie jestem i nie bede się ciął.

  • 15. Data: 2012-04-12 17:06:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 12 Apr 2012, witek wrote:

    > tak

    > a skad ja moge wiedziec w jakim celu us to potrzebuje :)

    No, mniejsza szansa że wyskocza z kontrola "nieujawnionych przychodów"
    jak podatnik wpadnie na pomysł jakiegos drogiego zakupu.

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2012-04-12 22:16:11
    Od: pebesiak <P...@n...e>

    On 12/04/2012 16:06, Gotfryd Smolik news wrote:

    Jak w takim razie powinienem byl sie rozliczac, zeby by w pelni w
    zgodzie z przepisami? Nie moglem przeciez uwzgledniac dochodu z UK jako
    dochodu z dzialalnosci w Polsce? Ani na odwrot.

    Mam coraz wieksze watpliwosci, czy skladac ten ZAP-3. Moja jedyna obawa
    jest taka, ze gdy nie zloze PIT-a np. za 2012 r., to beda chcieli
    wiedziec, dlaczego.

    --
    PJ

  • 17. Data: 2012-04-12 22:49:30
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-04-12, pebesiak <P...@n...e> wrote:
> [...]
    > zgodzie z przepisami? Nie moglem przeciez uwzgledniac dochodu z UK jako
    > dochodu z dzialalnosci w Polsce? Ani na odwrot.

    PIT-36 i PIT-ZG mają odpowiednie pola dla dochodów zagranicznych.
    To jak to wypełnić zależy od umowy o opodatkowaniu.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 18. Data: 2012-04-13 00:26:54
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    pebesiak wrote:
    > On 12/04/2012 16:06, Gotfryd Smolik news wrote:
    >

    > Jak w takim razie powinienem byl sie rozliczac, zeby by w pelni w
    > zgodzie z przepisami?

    tak jakbys mieszkal w Polsce a do Anglii pojechał tylko na truskawki.
    Bo jak sam przyznajesz tak wlasnie jest. tylko sezon truskawkowy troche
    ci sie wydłużył.

    Nie moglem przeciez uwzgledniac dochodu z UK jako
    > dochodu z dzialalnosci w Polsce? Ani na odwrot.

    Ale nikt ci nie każe.
    pit-36 ma swoje rubryczki na dochody zagraniczne.

    > Mam coraz wieksze watpliwosci, czy skladac ten ZAP-3. Moja jedyna obawa
    > jest taka, ze gdy nie zloze PIT-a np. za 2012 r., to beda chcieli
    > wiedziec, dlaczego.

    wiesz, polskie przepisy sa takie, ze cobys nie zrobil to bedzie zle.

    najpierw zastanow sie czy chcesz byc rezydentem czy nierezydentem.

    jak chcesz byc nierezydentem, to zamykaj dzialanosc tam szybko jak sie
    da, wysylaj zap-3 z angielskim adresem. I w zasadzie na tym powinno sie
    skonczyc.
    Jak sie zapytaja gdzie pit za 2011 rok, to powiesz, ze rnierezydenci nie
    skladaja. Pokazesz im, ze caly rok mieszkales za granica, wracac nie
    zamierzasz i niech sie odczepia.
    Agument, ze miales dzialalnosc raczej bedzie kiepski jesli wykazesz, ze
    zawieszona, a potem zamknieta.

    Przy czym nie mozesz np. w tym roku wrocic, bo sam sobie utracisz
    argument, ze nie zamierzales wracac.
    Wroc za pare lat.

    jak chcesz byc rezydentem, to rozlicz sie za 2011 rok wpisujac dochody
    angielksie i za kazdy nastepny rok tez. A za d011 dolacz pisemko, ze sie
    nie rozliczyles, bo myslales, ze jak wyjechales to nie musisz, no ale
    uswiadomili cie, ze jednak musisz wiec skadasz.
    Grozi ci kara za niezlozenie pit. od kilkuset zlotych do kilku milionow :)
    Moga ci odpuscic, a moga tez pare stow od ciebie sciagnac. zalezy do humoru.

    Ja bym poszedl w wersje pierwsza. Wyjechalem, nie ma nie.
    No i nie zapomnij, ze skoro wyjechales, to wszelkie rozliczenia z
    dochodow polskich skadasz juz w US Warszawa podajze oddzaial drugi.

    A tak naprawde. odżałuj z 1000 zł i znajdz sobie dobrego doradce
    podatkowgo, który to odkreci.

  • 19. Data: 2012-04-13 21:57:07
    Od: fct159 <f...@i...pl>

    > tak
    >
    > w jakim celu?
    >
    > a skad ja moge wiedziec w jakim celu us to potrzebuje :)
    >
    > zapisali, ze skladasz to skladasz.

    a gdzie to dokladnie zapisali?

  • 20. Data: 2012-04-13 22:58:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    fct159 wrote:

    > a gdzie to dokladnie zapisali?

    Art. 45.
    1. Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według
    ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty)
    w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po
    roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.