  • 1. Data: 2003-02-20 21:40:22
    Temat: Firma małżeńska
    Od: "EF" <e...@w...pl>

    Bardzo proszę o pomoc w następującej sprawie:
    Od grudnia prowadzę firmę razem z moim mężem. Firma jest zarejestrowana na
    mnie, mąż został zarejestrowany w ZUS-ie jako tzw. osoba współpracująca.
    Cały dochód, który osiągamy w firmie de facto wspólnie jest wykazywany w
    PIT-5 za mnie (więc podatek jest podwójny). Ponieważ działalność jest
    prowadzona cały czas, nie mam czasu na przerejestrowywanie firmy na spółkę
    cywilną, otrzymanie nowego numeru NIP,. REGON. Czy istnieje możliwość tylko
    dopisania męża do mojej działalności i rozliczanie podatku dochodowego na
    pół - osobny PIT5 za męża i za mnie.
    Ewa

  • 2. Data: 2003-02-20 21:49:13
    Temat: Re: Firma małżeńska
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem nie ma. Dopisać, to można ewentualnie wspólnika do spółki. Jak
    dopiszesz męża do firmy, to stanie się spółką. Wówczas nie będzie się mogła
    posługiwać Twoim NIP-em. Dostanie swój własny. To samo z REGON-em. Co do
    rozliczeń podatkowych, to nie zajmuję stanowiska, bo się w tym orientuję
    dość pobieżnie.

  • 3. Data: 2003-02-20 22:19:57
    Od: "Pawel" <s...@p...pl>

    Posiadam identyczna sytuacje. Ja prowadze z zona dzilalnosc od 1991 roku.
    Mam bardzo duzo materialow dotyczacej takiej sytuacji opublikowanych w
    internecie i gazetach. Jezeli beda Cie interesowaly moge sie podzielic.
    Po krotce moge tylko tyle powiedziec ze taka dzialanosc jest bledem systemu
    z ktorym nie bardzo wiadomo co zrobic. Ostatecznie sprawa sie zatrzymala na
    tym ze takie firmy beda odrebnie traktowane i rejestrowane przez urzedy
    gminy.
    Wszedzie jednak robia z tego problem tzn. GUS, ZUS poniewaz nie ma czego
    takiego ja osoba fizyczna gdzie dochod dzieli sie na 50 %.
    Przejscie na spolke jawna w wielu przypadkach jest zbyt kosztowne jednak
    jest jedynym slusznym wyjsciem.

  • 4. Data: 2003-02-21 07:06:08
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

    To ja też z góry.
    POdmiot gospodarczy zarejestrowany na imię obojga w przepisach podatkowych
    musi być podzielony dla potrzeb ZUS na dwa oddzielne podmioty .........
    Pawel tez mam ta sytuację.
    Zarejestrowałem żonę na ZFA i siebie na osobnym ZFA.
    Czyli tak, jak spolke cywilna, ale zaznaczam, tylko dla potrzeb ZUS .......
    dla podatków i innym przepisów, to dalej podmiot na imię obojga małżonków.
    Nie wiem tylko Paweł dlaczego uważasz, że taka działąlność to błąd systemu.
    Ja podpisuję możliwość spółkowania z żoną w momencie zawarcia małżeństwa i
    dzielę się z nią od razu majątkiem, czytaj dochodem, mnoże się też, więc po
    co mi eszcze jedno zapewnienie o możliwości spółkowania z włazną żoną?
    pozdrawiam
    fart

  • 5. Data: 2003-02-21 07:45:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Czy istnieje możliwość tylko
    > dopisania męża do mojej działalności i rozliczanie podatku
    dochodowego na
    > pół - osobny PIT5 za męża i za mnie.
    > Ewa

    Rozliczać "na pół" możesz spróbować możesz i bez dopisywania.
    (nie musisz nic zmieniać). Złóż wniosek do US. Jak będą w dobrym
    humorze,
    to dostaniesz decyzję umożliwiającą rozliczanie już od początku roku
    podatku tak jak w rocznym, czyli na dwie osoby.

  • 6. Data: 2003-02-21 10:20:57
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    "EF" <e...@w...pl> wrote in message
> [...]
    tylko
    > dopisania męża do mojej działalności i rozliczanie podatku dochodowego na

    Prosze zwrocic uwage, ze na poczatku roku tak na prawde
    nie sa to "wielkie pienadze". Odlicza pani o jedna "kwote wolna" mniej
    to niejest tak duzo...(w porownaniu z ppierkami przy reestracji)...

    Gdyby Pain miala zarobic az tak duzo by wejsc w trzeci prog
    moze pani napisac pismo o ograniczenie poboru zaliczek
    do US-a z uwagi na to iz maz nie osiaga dochodow i
    w zwiazkuz tym zaliczki przekrocza nalezny podatek..

    MOGA ise zgodzic

    Boguslaw