  • 1. Data: 2005-10-19 09:16:01
    Temat: Firma: US - oświadczenie
    Od: Timi <d...@v...pl>

    Witam serdecznie,

    Zaklądam firmę. Data rozpoczęcia określona na wpisie do UM to 17.10.05.
    Nie mam żadnych dochodów, żadnych kosztów, żadnych faktur nie wystawiłem
    ani nikt nie wystawił faktury dla mnie.

    Dzwonię do US - zgodniez tym co wiem mam 7 dni na to zeby złożyć podanie
    o NIP i VAT - pani odpowiada: nie! musi Pan złożyć przed rozpoczęciem
    działalonści stosowne ośiwadczenie, jeśli Pan tego nie zrobił musi Pan
    teraz pisać pismo...

    Czy ktokolwiek z Was słyszał o czymś takim? Sprawdzilem wszędzie - aby
    uniknąc problemow z papierami, tymczasem ktoś mi wyskakuje z czyś takim.

    O co chodzi?

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    Tmi.

  • 2. Data: 2005-10-19 10:41:18
    Temat: Re: Firma: US - oświadczenie
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > o NIP i VAT - pani odpowiada: nie! musi Pan złożyć przed rozpoczęciem
    > działalonści stosowne ośiwadczenie, jeśli Pan tego nie zrobił musi Pan

    Twój wpis do ewidencji określa datę zamiaru i uprawnienia.
    Czynności zgoszenia obowiązku w zakresie VAT iPDOF (wybór formy opodatkowania)
    dokonujesz przed dniem w którym zamierzasz faktycznie rozpocząć działalność.

    Pzdr-Kriss

  • 3. Data: 2005-10-19 11:19:43
    Od: Timi <d...@v...pl>

    Kriss napisał(a):

    > Twój wpis do ewidencji określa datę zamiaru i uprawnienia.
    > Czynności zgoszenia obowiązku w zakresie VAT iPDOF (wybór formy opodatkowania)
    > dokonujesz przed dniem w którym zamierzasz faktycznie rozpocząć działalność.

    Czyli dniem rozpoczęcia jest dzień uzyskania dochodu - symbolicznie
    wystawienia faktury? Czyli przed tym dniem powinienem złożyć NIP i VAT i
    panie z US nie ma w ogole nic do gadania bo nie złamałem prawa, nie
    naruszylem przepisow i finał?

    Tmi.

  • 4. Data: 2005-10-19 11:34:02
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik Timi napisał:

    > Czyli dniem rozpoczęcia jest dzień uzyskania dochodu - symbolicznie
    > wystawienia faktury?

    Dniem rozpoczęcia jest dzień rozpoczęcia czyli wykonania po raz pierwszy
    czynności związanej z prowadzeniem działalności a niebędącej zakładaniem
    działalności (czyli np złożenie wniosku o REGON się nie liczy).
    Czyli jeśli działalność miałaby mieć formę warsztatu samochodowego to
    zakup klucza do kół do tego warsztatu już się kwalifikuje na "prowadzenie".
    Gotfryd zaraz coś Ci napisze o zbudowaniu fabryki i zatrudnieniu 1000
    pracowników:-)

    pzdr

    Tomek

    INTERIA.PL | Kliknij po wiecej >>> http://link.interia.pl/f18c1

  • 5. Data: 2005-10-19 11:40:26
    Od: Timi <d...@v...pl>

    Tomasz Staszewski napisał(a):

> [...]
    > zakup klucza do kół do tego warsztatu już się kwalifikuje na "prowadzenie".
    > Gotfryd zaraz coś Ci napisze o zbudowaniu fabryki i zatrudnieniu 1000

    Dzieki za zachowanie stosownej skali ;-))). Kapuje. Skąd się tej Pani z
    US wziął w ogóle pomysł z jakimś tam oświadczeniem przed rozpoczęciem
    działalności to nie wiem.

    Tmi.

  • 6. Data: 2005-10-19 14:34:25
    Temat: Re: Ha ! Firma: US - oświadczenie
    Od: Timi <d...@v...pl>

> [...]
    > działalności (czyli np złożenie wniosku o REGON się nie liczy).
    > Czyli jeśli działalność miałaby mieć formę warsztatu samochodowego to

    A co na to? (dostalem od bardzo dociekliwej osoby :-D)

    Art. 96. 1. Podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed
    dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć
    naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem
    ust. 3.

    (gdzie: Art. 15. 1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki
    organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne,
    wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2,
    bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.)

    Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej
    "podatkiem", podlegają:

    1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
    kraju;
    2) eksport towarów;

    3) import towarów;

    4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium
    kraju;

    5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    2. Czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od
    tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych
    przepisami prawa.

    3. Przepisy ust. 1 stosuje się również do towarów, o których mowa w art.
    14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

    W związku z powyższym i reasumując Trzeba złożyć zgłoszenie
    rejestracyjne przed pierwszą sprzedażą ! a nie przed pierwszym zakupem.

    +

    Więc czy przed zakupem czy przed sprzedażą? TO jst pytanie az 100 puntow!

    Tmi

  • 7. Data: 2005-10-19 16:54:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Oct 2005, Timi wrote:

> [...]

    ...zdecydowanie nie, a poziom zdecydowania zależy od tego *do czego*
    chcesz zgłosić.
    Nie ma tak hop - jak ci się wydaje że "do US" traktowanego jako całość
    to jak to mawiają nie trafiłeś w środek tarczy ;)
    Zgłoszenia do:
    - NIP i prowadzenia DG
    - wyboru podatku dochodowego
    - VAT
    ...to są *różne* zgłoszenia, opisane w różnych miejscach różnych ustaw
    i dające różne skutki.
    I czywiście są to złoszenia różne od zgłoszeń do UM i GUS również
    opisanych w innych ustawach.
    Do dziś np. nie jest dla mnie jasne jak rozwikłać przypadek kiedy
    z GUS "papier" otrzymuje się (lub odbiera) później niż po 7 dniach
    od wpisu/zmiany wpisu w UM - wychodzi na to że trzeba by zgłaszać
    NIP-1 dwa razy :], właśnie dlatego że nie ma powiązania między
    przepisami.

    ....zgodnie z zapowiedzią przedpiścy podpisuję się pod powyższym :)

    > A co na to? (dostalem od bardzo dociekliwej osoby :-D)
    >
    > Art. 96. 1. Podmioty, o których mowa w art. 15
    [...]
> [...]
    > rezultat takiej działalności.)
    >
    > Art. 5. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej

    Po kolei:
    Dlaczego cytując z art. 15 odcinek powołujący się na art. 2 ty
    z kolei powołujesz się na art. 5 ?
    Co z tego że "opodatkowaniu podlegają" - to jest CO INNEGO niż
    "podatnikiem są" !

    Mało - owa drobna różnica była już powodem niejednej zażartej dyskusji
    na grupie :)

    Gotowy komplet argumentów powypisywała ostatnio w dyskusji ze
    mną "gonia" - tyle że kłóciłem się z powodu przypadku powołującego
    się na "sprzedaż". Tu czegoś takiego nie ma - samo "prowadzenie
    DG" powoduje powołanie podatnika.
    To raz.
    A dalej:

    > W związku z powyższym i reasumując Trzeba złożyć zgłoszenie rejestracyjne
    > przed pierwszą sprzedażą ! a nie przed pierwszym zakupem.

    ...twój optymistyczny wniosek w najlepszym przypadku dotyczy zgłoszenia
    rejestracyjnego VAT.
    I w najlepszym przypadku sprowadza się do tego że nie wolno odliczyć
    VAT od wcześniejszych niż rejestracja zakupów - VAT może "przepaść",
    z zastrzeżeniem iż istnieje wyrok NSA (AFAIR niestety dotyczący jeszcze
    "starych" przepisów, sprzed wejścia do UE) iż prawo do odliczenia
    może przysługiwać jeśli rejestracja miała miejsce przed upływem
    terminu *rozliczenia* podatku (a nie samego zdarzenia).

    Powyższe rozważania nie mają nic wspólnego z:
    - zgłoszeniem prowadzenia DG
    - wyborem rodzaju opodatkowania i w niektórych przypadkach deklaracją
    prowadzenia dokumentacji i miejsca jej przechowywania

    Tak się składa że wg mojej wiedzy oba powyższe zgłoszenia
    AFAIR & AFAIK powinny być dokonane w terminie 7 dni *PO*
    rozpoczęciu DG !
    Dla zdrowia podatnika ;) IMO jest mocno niewskazane aby termin
    zgłoszenia NIP i prowadzenia KPiR (lub innego rozliczenia PD)
    był inny niż termin podany w ZUS.

    I tu IMO zdecydowanie - *zarówno* zgłoszenie prowadzenia DG jak
    i zgłoszenie prowadzenia ksiąg/ryczałtu/KPiR wynikają z czynności
    które do DG można zaliczyć. W tym "zakupów w celu gospodarczym".

    > Więc czy przed zakupem czy przed sprzedażą? TO jst pytanie az 100 puntow!

    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-10-20 07:44:10
    Od: Timi <d...@v...pl>

    > Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie" !

    Hipotetyczna sytuacja Gotfryd:
    * mamy 1 grudnia tego roku i firma (oosba fizyczna prowadząca
    działalność) ma już wszystko poskładane i odebrane (REGON, umowe z
    banku, zus, UMiasta)
    * 1 grudnia rozpoczyna według wpisu do UM dzialalność
    * 3 grudnia otrzymuje pierwszą fakturę (koszty)
    * 7 grudnia idzie do US, składa VAT + NIP

    i co teraz? Jest wszystko okeyos czy nie jest okeyos?

    pozdr.
    Tmi

  • 9. Data: 2005-10-20 23:07:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Oct 2005, Timi wrote:

> [...]
    > już wszystko poskładane i odebrane (REGON, umowe z banku, zus, UMiasta)
    > * 1 grudnia rozpoczyna według wpisu do UM dzialalność

    IMHO może rozpocząć 1. :) - przyjmujemy że rozpoczyna

    > * 3 grudnia otrzymuje pierwszą fakturę (koszty)
    > * 7 grudnia idzie do US, składa VAT + NIP
    >
    > i co teraz? Jest wszystko okeyos czy nie jest okeyos?

    a. Z NIP IMO jest OK. Przyznam że nie śledziłem wszystkich zmian
    przepisów dot. zgłaszania rodzaju opodatkowania - przezornie
    zgłosiłbym przy okazji wybór opodatkowania KPiR oraz założenie
    księgi (takim "zgłoszeniem luzem na kartce"). To jest (było)
    niezależne od NIPu !
    "Z roku na rok" już nie trzeba zglaszać bo domniemuje się
    pozostanie w tej samej formie opodatkowania.

    b. Z VAT... wspominałem że jest wyrok NSA iż można odliczyć VAT
    od zakupu obiętego terminem rozliczenia deklaracji.
    NSA uzasadnil to tak (broniąc podatnika :)) że prawo do odliczania
    VAT powstaje dopiero kiedy można ten VAT rozliczyć - czyli po
    1. następnego miesiąca. Trzeba by sprawdzić czy "na dziś"
    przepisy stanowią tak samo.
    Jeśli nie - to VAT mógłby "przepaść" (uzędy tak uznawały !) i osobnego
    rozważenia wymagałoby ryzyko uznania że podatnik wybrał zwolnienie
    z VATu - rozpoczynajac DG i nie rezygnując ze zwolnienia (przed
    rozpoczęciem).

    Czyli *o ile* są przesłanki do uznania że różnież złożenie VAT
    w przedstawionym scenariuszu byłoby prawidłowe, to zdrowiej
    byłoby jednak (przypomnę że USy uznawały dotąd iż przed zlożeniem
    zgłoszenia nie ma prawa do odliczania VAT - stąd sprawa w sądzie)
    VAT zgłosić wcześniej.

    Zaznaczam: IMO.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd