  • 1. Data: 2007-01-31 22:48:14
    Temat: Fakturowanie w EUR
    Od: R...@g...com

    Witam,
    czy kontrahent zagraniczny (ze Szwajcarii) posiadający polski NIP ma
    prawo wystawiać faktury polskiemu podmiotowi w innej walucie niż w PLN
    (dokładnie w EUR)? Czy wówczas taka faktura może być zaksięgowana i
    opłacona w EUR? Jak to ma się do VATu, który przecież musi być PLN?

    Robert

  • 2. Data: 2007-01-31 23:53:38
    Temat: Re: Fakturowanie w EUR
    Od: opix <o...@o...eu>

    R...@g...com wrote:

> [...]
    > (dokładnie w EUR)? Czy wówczas taka faktura może być zaksięgowana i
    > opłacona w EUR? Jak to ma się do VATu, który przecież musi być PLN?

    może -wtedy mają zastosowanie z ustawy formuły przeliczania kursu walutowego
    i róznice kursowe
    --
    ===opix===

  • 3. Data: 2007-02-01 09:03:52
    Od: "and" <a...@g...pl>

    opix <o...@o...eu> napisał(a):

    > może -wtedy mają zastosowanie z ustawy formuły przeliczania kursu
    walutowego
    > i róznice kursowe

    Ale jak roznice kursowe - w obrocie krajowym?
    Polski NIP, czyli jest zarejestrowany jako podmiot gosp. w Polsce.
    Z tego co wiem to nie mozna w obrocie krajowym wystawiac faktur w innej
    walucie niz PLN. Jezeli jest inaczej to prosze o informacje, ciekaw jestem
    jak to wyglada od strony prawnej...

    pozdrawiam

    and

  • 4. Data: 2007-02-01 12:10:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, and wrote:

    > Polski NIP, czyli jest zarejestrowany jako podmiot gosp. w Polsce.

    Czy to jest pewne?
    Pytam z takiego p. widzenia: nie widzę przeszkód, żeby polska firma,
    dajmy na to OF DG, podatnik VAT, nie mogła zarejestrować się jako
    *polska* firma będąca podatnikiem VAT np. w Niemczech.
    Taki przykład "łopatologiczny": polska firma wysyłkowo sprzedająca
    towary osobom bez DG, w tym w Niemczech na kwotę przykładowo 50 000
    EU rocznie (powyżej limitu zwolnienia), w Niemczech nie zatrudnia
    pracowników, nie ma oddziału, nic - jest "tylko" podatnikiem.
    Podobnie w drugą stronę.

    Z jakiego przepisu wynika, że niemiecki podmiot (prawny/gospodarczy)
    który staje się podatnikiem (PIT/CIT/NIP/PCC) w Polsce musi
    zarejestrować DG w Polsce?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-02-01 12:41:52
    Od: "and" <a...@g...pl>

> [...]

    > Z jakiego przepisu wynika, że niemiecki podmiot (prawny/gospodarczy)
    > który staje się podatnikiem (PIT/CIT/NIP/PCC) w Polsce musi

    Ja pytam z innej strony. Dostajesz fakture w Euro od dostawcy niemieckiego
    ale z NIPem polskim. To co to jest za zdarzenie gospodarcze?
    WNT, czy zwykly zakup jak od polskiego dostawcy? Chyba ze jest jeszcze cos
    trzeciego?
    Dodam ze nie wiem jak ugryzc taka fakture, bo faktura niby w EUR,ale VAT w
    PLN i jakos nie wyobrazam sobie ze licze roznice kursowe ale nie od VATu...

    and

  • 6. Data: 2007-02-01 14:24:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 1 Feb 2007, and wrote:

    > Ja pytam z innej strony. Dostajesz fakture w Euro od dostawcy niemieckiego
    > ale z NIPem polskim. To co to jest za zdarzenie gospodarcze?

    Zależy od dokonanej czynności.

    > WNT, czy zwykly zakup jak od polskiego dostawcy?

    IMO jeśli on towar wysłał "stamtąd", to WNT, jeśli wysłał "stąd", to
    "zwykły zakup.
    Dobrze piszesz, że *jak* od polskiego dostawcy :)
    Przepis o obowiązku używania pln w krajowym obrocie dotyczy...
    właśnie, co to jest "krajowy obrót"?
    Idzie o definicję, nigdy się jej nie przyglądałem (nie miałem
    potrzeby), więc pytanie nie jest podchwytliwe tylko "takie sobie" :)

    > Dodam ze nie wiem jak ugryzc taka fakture, bo faktura niby w EUR,ale VAT w
    > PLN

    Zdaje się że jest w przepisach o VAT że kwota VAT musi być w PLN.
    Znaczy jak polski podatnik VAT wystawia :), a ja rozważam
    możliwość że niemiecki podmiot gospodarczy jest polskim podatnikiem
    VAT.

    > i jakos nie wyobrazam sobie ze licze roznice kursowe ale nie od VATu...

    No ciekawe. Ale trzeba przyznać, że z przepisów podatkowych wynikają
    czasem takie 'kfiatki' ze standardowe teksty "ze szwagrem po pijaku"
    nie dorastają :)

    Popatrz na to tak: czy kwota VAT się zmieni?

    IMO "kwota VAT wyrażona w zł" dotyczy momentu powstania zobowiazania
    podatkowego. To w istotnej większości przypadków przekłada się na
    moment wystawienia f-ry. Koniec.

    Zdarzenia gospodarcze, w tym "zysk" i "strata" na zmianie kursu
    przecież nie są opodatkowane VAT. I to że kwota zapłaty, której
    przyczyną był VAT, wyrażona w jednej walucie zmieni się przy
    wyrażeniu w innej walucie, VATu już nie rusza, bo niby dlaczego?
    Inaczej: czy jak weźmiesz pożyczkę żeby zapłacic "VAT z góry",
    albo na odwrót, masz nadwyżkę "z obrotu VAT" (bo zamawiający już
    zapłacił Ci na f-rę, zaś podwykonawcy nie zapłaciłeś) i dasz
    ją na konto bankowe, to z uzyskanych kosztów bądź odsetek
    doliczysz lub odliczysz VAT?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-02-01 18:51:52
    Od: "Paulus" <p...@t...pl>

    W wiadomosci: epsado$gor$...@i...gazeta.pl,
    and <a...@g...pl> napisal:

    > Z tego co wiem to nie mozna w obrocie krajowym wystawiac faktur w
    > innej walucie niz PLN. Jezeli jest inaczej to prosze o informacje,
    > ciekaw jestem jak to wyglada od strony prawnej...

    W odpowiednim rozporzadzeniu nie ma takiego zakazu - nie jest okreslone, w
    jakiej walucie maja byc podane wartosci na fakturze. Jedynym wymogiem jest
    podanie wysokosci podatku w PLN. Niekotre agencje rzadowe wymagaja wrecz
    faktur w EUR.

    --
    Pozdrawiam, Paulus
    Join US... Find THEM... http://tiny.pl/zfc