  • 31. Data: 2016-01-03 09:52:28
    Temat: Re: Faktura z zastrzeżeniem
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-03 o 03:00, witek pisze:

    > wg twojej teorii nie ma możliwości odwracania tego procesu, bo przedmiot
    > zmienił właściciela bezwarunkowo i nie ma czego odwracać.

    Przecież wiesz o co chodzi.
    Niech będzie, że proces oddawania a nie odwracania.

  • 32. Data: 2016-01-03 09:54:22
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-03 o 02:58, witek pisze:

    > czyli prawa do rozporządzania, a nie prawa własności.
    > coś jak p/o dyrektor vs dyrektor.

    Nie zmienia to mojego podejścia do tego
    co dokumentuje faktura VAT.

  • 33. Data: 2016-01-03 11:57:36
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2016-01-03 o 09:52, cef pisze:

    > Przecież wiesz o co chodzi.
    > Niech będzie, że proces oddawania a nie odwracania.

    A w zasadzie nawet nie oddawania,
    bo oddać można pewnie tylko coś co należy nadal do kogoś innego.

    Ja zwał tak zwał, faktura daje prawo do korzystania, używania i
    rozporządzania jak właściciel czyli pełną własność.
    Jak chcemy zachować czy zawiesić przeniesienie pewnych praw
    związanych z własnością, to nie możemy mówić o fakturze VAT.

  • 34. Data: 2016-01-03 18:47:39
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    cef wrote:

    > Nie zmienia to mojego podejścia do tego
    > co dokumentuje faktura VAT.

    pytanie co jeszcze moze dokumentowac.

  • 35. Data: 2016-01-04 17:52:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >żadnej mocy prawnej. Jest nawet kilka orzeczeń sądów w takich
    >sprawach. Faktura jest dokumentem podatkowym potwierdzającym
    >dokonanie transakcji. W Kodeksie cywilnym masz, ze do sprzedaży
    >dochodzi poprzez wydanie rzeczy ruchomej. A zatem w chwili
    >wystawienia faktury rzecz jest już własnością nabywcy, chyba, że jej
    >nie wydano. Stąd też zapis na fakturze nie ma znaczenia, bowiem
    >dotyczy rzeczy, która nie jest własnością sprzedawcy w chwili
    >dokonywania tego zapisu.
    >By taki zapis był skuteczny, to musiałaby być to umowa pisemna z

    Zazwyczaj przy platnosci odroczonej stosowna umowa jest, bo w koncu
    gdzies trzeba sprecyzowac te warunki platnosci przed transakcja.
    I tam moga byc ciekawe zapisy, jesli sprzedawca zna sie na rzeczy.

    J.

  • 36. Data: 2016-01-04 17:58:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...
    W dniu 01-01-16 o 11:07, m pisze:

    >Nie może, bo faktura dokumentuje sprzedaż, a zatem powstaje z samej
    >zasady po zawarciu umowy. W tym momencie przedmiot sprzedaży stanowi
    >już własność nabywcy, więc sprzedający nie może nim dysponować.

    Umowa przed sprzedaza byla, ale ustna. Art 590 mowi o pisemnym
    stwierdzeniu zastrzezenia.

    IMO - faktura wystawiona, a jeszcze lepiej podpisana przy odbiorze
    towaru, moglaby byc potraktowana jako takie stwierdzenie.

    J.

  • 37. Data: 2016-01-05 01:30:45
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 04-01-16 o 17:52, J.F. pisze:

    > Zazwyczaj przy platnosci odroczonej stosowna umowa jest, bo w koncu
    > gdzies trzeba sprecyzowac te warunki platnosci przed transakcja.
    > I tam moga byc ciekawe zapisy, jesli sprzedawca zna sie na rzeczy.

    Mogą być oczywiście, ale w tym wypadku zapis w fakturze jest bez sensu.
    Natomiast z mojego doświadczenia wynika, że przeważnie tych umów właśnie
    nie ma.

  • 38. Data: 2016-01-07 11:03:03
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jan 2016, 5...@8...151407.invalid wrote:

    > Hmm:
    >
    > <http://sjp.pwn.pl/szukaj/sprzeda%C5%BC.html>
    >
    > sprzedaż <<odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za
    > określoną sumę>>

    Działa tylko wtedy, jeśli nie ma prawomocnej definicji sprzedaży,
    mającej wtedy pierwszeństwo przed rozumieniem słownikowym, a w tym
    przypadku są dwie (i to różne, osobno dla celów cywilnoprawnych,
    osobno dla VAT, i obie nie warunkują zajścia sprzedaży zapłatą,
    acz jak wspominałem o "bezpiecznikach w VAT" to owszem, zapłata
    zaliczki rodzi obowiązek podatkowy :D)

    > Proste: nie zapłacił nie stał sie właścicielem ( w ogólnym przypadku )

    Nie ma takiego przepisu...

    pzdr, Gotfryd

  • 39. Data: 2016-01-07 11:03:58
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jan 2016, Robert Tomasik wrote:

    > To zastrzeżenie może być nawet na chusteczce do nosa.
    > Ale jeśli pojawia się na fakturze, która z zasady
    > dokumentuje już uprzednio zawartą umowę,

    Ja w sprawie formalnej.
    Tak się składa, że w przeszłości wielokroć występowałem na grupie
    "w sprawie sprzedaży w rozumieniu VAT".
    Taki sam pogląd jest zapisany w interpretacji zalinkowanej przez
    Liwiusza (w sylwestra o 13 z minutami).

    Otóż "sprzedaż w rozumieniu VAT" ma *własną definicję*, nie pokrywa
    się ona nijak z pojęciem "sprzedaży w rozumieniu cywilnoprawnym",
    nie wspominając o tym, że cywiliści potrafią się oburzyć na hasło
    "sprzedaż usług" (wszak usługi się *świadczy*).
    W pierwszym przybliżeniu - dla towarów "sprzedaż VAT" pokrywa
    się z "wydaniem w celu", przy czym ustawa ma wpisane "bezpieczniki",
    tak aby również sama umowa albo nawet samo wystawienie faktury :>
    mogło stanowić podstawę do żądania podatku.
    Z tego p.widzenia (definicji "sprzedaży w rozumieniu VAT") nie
    ma znaczenia, czy towar został wydany w zakresie umowy sprzedaży
    czy np. najmu - sam fakt "wydania" rodzi skutek podatkowy,
    do ustalenia (na podstawie umowy cywilnoprawnej) jest tylko
    kwota. Być może, również zwrot towaru.

    Przypomnę niezależnie - w ustawie (o VAT) wyraźnie zapisano,
    że brak dochodowania formy (oraz zastosowanie dowolnej formy,
    byle nie zabronionej) nie skutkuje uchyleniem opodatkowania
    VATem. To jest drugi, odrębny czynnik, powodujący że
    forma i zakresu umowy cywilnoprawnej są drugorzędne.
    Jest kwit (f-ra), było "wydanie", sprzedawca ma VAT do
    zapłaty z nabywca VAT do odliczenia.
    Czyli poza akcjami typu kradzież, pożar (na co US żąda dowodów)
    sam fakt "wydania" skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego
    (w przybliżeniu, z dokładnością do wyjątków przewidzianych
    w ustawie, bo zaraz ktoś będzie miał pretensje do tych
    wyjątków ;>)

    > to stanowi dyspozycję co do własności mienia pochodzącą
    > od osoby,która już nie jest jego właścicielem.

    Jakbym miał się czepiać, to należałoby zapisać że "od osoby
    nieuprawnionej do rozporządzania" i jeszcze się tłumaczyć
    czemu :D
    Przecież oczywiste jest, że nie tylko właściciel ma prawo
    do (skutecznego!) zbycia rzeczy. Pierwszym z brzegu
    innym podmiotem jest zastawca. Ergo, argument "nie może
    bo nie jest właścicielem" nie jest skuteczny :)

    > Gdyby był na fakturze pro forma, to OK!

    Ostatni dopisek był tylko dla porządku, przede wszystkim
    akcentowałem, że forma i zakres umowy cywilnoprawnej
    w sumie nie ma znaczenia (dla VAT).

    pzdr, Gotfryd

  • 40. Data: 2016-01-07 11:19:37
    Od: "G.S." <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Jan 2016, witek wrote:

    > Po za tym, ze dokumentuje sprzedaż może również dokumentować zawarcie umowy.

    Nie bardzo.
    Faktura to jest jednostronne oświadczenie wystawcy.
    Jeśli to sprzedawca jest wystawcą, oczywiście skuteczne będzie
    oświadczenie typu gwarancja (jednostronne).
    Nie ma przeszkód dla innych oświadczeń na tym samym kwicie,
    ale IMO skuteczność mogą zapewnić tylko te, które nabywca
    podpisuje osobno (nie jako "fakturę odebrałem").
    Coś w stylu "potwierdzam warunki sprzedaży" być może jest
    już dostatecznie dobre.

    Przypomnę, że spór w tej kategorii to nie nowość, bo na przełomie
    tysiącleci pojawiał się w ostrzejszej formie - wszak istniał
    obowiązek podpisania f-ry przez odbiorcę.
    Ale pytanie z tamtego okresu pt. "dlaczego potwierdzenie odebrania
    faktury ma być uznana za cokolwiek więcej, niż potwierdzenie
    odebrania faktury" pozostaje.

    To, że ja Ci pokwituję odebranie oferty warunków :> przecież
    nie oznacza, że je przyjąłem. IMO, powinienem potwierdzić,
    że się na nie ZGADZAM. A zapis o którym dyskutujemy, może
    być zarówno "stwierdzeniem warunków umowy" jak i "ofertą
    zmieniającą post factum".
    To ostatnie zabronione nie jest (sprzedawca może np. przyjąć
    zwrot towaru, mimo że ani z przepisów ani z dającej się
    ustalić treści umowy to nie wynika), więc i nie jest
    dziwne, że ktoś z taką "ofertą" występuje.

    > Nieprawda. Nie stanowi właśności nabywcy jeśli w umowie zawarto warunek
    > zawieszający.

    No i pewnie o to będzie spór, wygrywany metodą "lepszego adwokata" :]

    > Jest posiadaczem rzeczy i może nią władać, ale niekoniecznie jest
    > właścicielem.

    ...z czym się w 100% zgadzam. Pod warunkiem ustalenia, czy takie
    właśnie były warunki umowy :)

    pzdr, Gotfryd