  • 1. Data: 2005-01-14 08:04:54
    Temat: Faktura na OF kosztem
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Mam fakturę VAT za prenumeratę pewnego czasopisma ze stawką VAT 0%
    wystawioną na osobę fizyczną czyli bez mojego NIP-u. Czy są jakieś
    przeciwskazania aby potraktować ją jako koszt w prowadzonej przeze mnie
    indywidualnej DG?

  • 2. Data: 2005-01-14 08:28:50
    Temat: Re: Faktura na OF kosztem
    Od: "Bzooo" <z...@e...net.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wystawioną na osobę fizyczną czyli bez mojego NIP-u. Czy są jakieś
    > przeciwskazania aby potraktować ją jako koszt w prowadzonej przeze mnie

    Czy faktura czasem nie musi miec nipu?

  • 3. Data: 2005-01-14 09:36:55
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    W sumie nie ma. ALe co Ci szkodzi wystawic note korygujaca na NIP ???
    pozdr.
    KJ

  • 4. Data: 2005-01-14 10:02:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Wiesiek wrote:

    > W sumie nie ma. ALe co Ci szkodzi wystawic note korygujaca na NIP ???

    Różnica w cenie dla DG i dla OF bez DG ;-)

  • 5. Data: 2005-01-14 10:15:08
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Bzooo wrote:

    > Czy faktura czasem nie musi miec nipu?

    Ogólnie faktura dla OF nie musi. Pytanie: czy taka faktura może być
    podstawą zaliczenia kosztów w DG? Wiem, że VAT bym odliczyć nie mógł,
    ale w tym wypadku jest 0%.

  • 6. Data: 2005-01-14 10:24:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Bzooo wrote:

> [...]
    >+ > indywidualnej DG?
    >+
    >+ Czy faktura czasem nie musi miec nipu?

    Faktura nabyta "w celu osobistym" nie musi mieć - rozporządzenie:
    +++
    § 14. 1. Faktury wystawiane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
    działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
    gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych mogą nie zawierać
    danych dotyczących nabywcy, określonych w § 12 ust. 1 pkt 2.
    ---

    Natomiast chciałbym zwrócić uwagę iż w tym momencie nabywca poinformował
    sprzedawcę że nabywa towar "w celu osobistym".
    A do KUP zaliczyć można tylko towary i usługi nabyte "*w celu*
    prowadzenia działalności gospodarczej" - nie licząc takich wyjątków
    jak np. środki trwałe. Czyli taka "zwykła usługa" (nie służąca
    np. podwyższeniu WP ST) która nie została *nabyta* "w celu..."
    się nie kwalifikuje - bo samo "wykorzystanie w celu" to za mało :(
    Czyli... czyli nie widać podstaw żeby taką fakturę uznać za KUP :(
    To jest IMO ten sam problem co "czy mogę wiertarkę nabytą przed
    rozpoczęciem DG wpisać do wyposażenia i uznać za KUP".
    Nie - bo brak podstaw...

    Przeciw takiem rozumowaniu ("z usługą nabytą w celu") przemawia
    dopuszczalność częściowego rozliczania kosztów energii itp.
    (ujęta np. w rozporządzeniu ds. KPiR) - mimo iż prąd jest zapłacony
    "osobiście" dopuszcza się zaliczenie części wydatku w KUP.
    Ale ja bym patrzył na to przez pryzmat przepisu szczegółowego
    - czyli tak że *na ogół nie wolno*, za wyjątkiem przepisów
    (takich jak to z rozp.) które "pozwalają".
    A "pozwolenia" na prenumeratę nie kojarzę :|

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2005-01-14 15:24:46
    Od: "Tomek" <t...@p...wp.pl>

> [...]
    > się nie kwalifikuje - bo samo "wykorzystanie w celu" to za mało :(
    > Czyli... czyli nie widać podstaw żeby taką fakturę uznać za KUP :(

    A ja bym się nie zgodził. Kosztem uzyskania są wszelkie koszty poniesione w
    celu uzyskania przychodu, a nie w celu prowadzenia działalności gospodarczej
    (a to nie to samo) to że ktoś nabył coś w celach osobistych, ale stwierdził,
    że wykorzysta to do działalności nie powoduje, że nie może zaliczyć tego w
    koszty. Załóżmy taką samą sytuację, w której sprzedawca wypisał NIP
    nabywcy - OF, co stoi na przeszkodzie zaliczenia jej w KUP? Na pewno nie
    zamiar z jakim wydatek został poniesiony, bo o tym na fakturze nie ma ani
    słowa.

  • 8. Data: 2005-01-14 19:07:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 14 Jan 2005, Tomek wrote:
    [...]
    >+ A ja bym się nie zgodził. Kosztem uzyskania są wszelkie koszty poniesione w
    >+ celu uzyskania przychodu, a nie w celu prowadzenia działalności gospodarczej
    >+ (a to nie to samo)

    Masz rację, przynajmniej w tej częsci :)

> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ że wykorzysta to do działalności nie powoduje, że nie może zaliczyć tego

    IMHO jednak nie.
    Sam powiadasz: "poniesione *w celu*" (a NIE "przeznaczone w celu").
    Skoro wydatek *poniósł* "w celu osobistym" to podstawy do
    "przekwalifikowania" IMO brak :(

> [...]
    >+ zamiar z jakim wydatek został poniesiony, bo o tym na fakturze nie ma ani

    Ale brak dowodu przeciwnego - czyli że podanik *nie miał* zamiaru
    uznać jej za KUP ! Jedynym i przesądzającym o "zamiarze" podatnika
    elementem czynności będzie oświadczenie podatnika - poprzez dekretację
    faktury i ew. opis przeznaczenia.
    A jak nie ma NIPu to jest *dowód* iż podatnik nie "nabył w celu".
    Mało, ja czasami wyrażam zastrzeżenia co do faktu iż na fakturze
    powinna być *pełna firma*... ale to pewnie zbyt restrykcyjne
    stanowisko :) choć...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)