  • 1. Data: 2002-03-27 10:52:12
    Temat: Faktura celna a faktura VAT
    Od: "CHODPOL" <c...@w...pl>

    Czesc wszystkim,
    Mam wątpliwości nastepujacego typu. Przy sprzedazy eksportowej wystawiam
    fakture celna, ktorej oryginał razem z towarem trafia do zagranicznego
    odbiorcy. Potem dla ksiegowosci wystawiam fakture VAT (oryginał). Ostatnio
    ksiegowa doczepila sie ze powinna byc dla niej kopia faktury VAT a oryginal
    nalezy wysłac do odbiorcy. Ale nasza faktura VAT (oryginał) do niczego nie
    jest potrzebna odbiorcy i nie jest mu przesyłana. Wiec moje rozumowanie jest
    takie: jeśli u nas księgowość ma fakturę VAT kopię to znaczy że jest gdzieś
    oryginał (domyślnie u kupującego), ale ze nie jest to zgodne z prawdą
    dlatego nasza ksiegowość ma oryginały faktury VAT. Czy ma to wogóle jakieś
    znaczenie, czy mogą być z tego powodu kłopoty przy ew. kontroli US?

    Z góry dzięki za wszelkie info
    Wilbert

    PS. Tak przy okazji czy ktoś mógłby polecić jakiś program do wystawiania
    faktur eksportowych w różnych walutach?

  • 2. Data: 2002-03-27 13:51:02
    Temat: Re: Faktura celna a faktura VAT
    Od: "stopka" <b...@s...pl>

    Cześć
    nasza firma również eksportuje i jest tak:
    wystawiasz Orgynał i kopię i dajesz to odbiorcy (w naszym przypadku
    przyjeżdza osobiście po towar). Po tym udaje się do agencji celnej i tam
    wystawiają mu SAD oraz kartę A1. Z tymi dokumentami udaje się do urzędu
    celnego a tam zabierają obydwie faktury, SAD oraz A1 (A1 po to aby mógł
    przekroczyć granicę) i opieczętowują je. Następnie wydają mu kopie SAD i A1
    oraz orgyinał a nam przysyłają pozostałe dokumenty czyli kopie faktury i
    SAD. Po 14 dniach piszę do urzędu celnego pismo o zwrot karty A1 (tyle mają
    czasu na zwrot). I na tym koniec obiegu dokumentów poza firmą.

    Odnośnie programu to można kupić Firma++ z firmy CDN albo mogę zrobić Ci
    taki programik na zamówienie uwzględniający twoje wymagania. Jestem również
    informatykiem jak i finansistą a i na prawie się coś znam.

    Pozdrawiam
    Arkadiusz Chrapusta
    b...@s...pl

  • 3. Data: 2002-03-27 22:28:59
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    "CHODPOL" <c...@w...pl> wrote:
> [...]
    jakieś
    > znaczenie, czy mogą być z tego powodu kłopoty przy ew. kontroli US?

    Problem, to będzie nie wtedy, gdy znajdą oryginał,
    (zawsze możecie go jeszcze wyrzucić albo wysłać odbiorcy)
    ale jak się okaże, że co innego jest wystawiane do SAD (odprawy
    celnej), a co innego w rejestrze
    A jaką stosujecie numerację? Podwójną?
    Żeby było śmieszniej karta 1A (będąca częścią SAD) będzie zawierała
    dane innej
    faktury w polu 44. Będzie się trzeba nagimnastykować, żeby podciągnąć
    to pod zerową stawkę.
    (co innego wyjeżdża, a co innego jest w rejestrze)
    Jak znam takie niewypały, to powiedzą, że nie dosyć, że VAT 22%, to
    jeszcze
    trzeba będzie sprzedaż w dochodówce ująć dwa razy.

    CEZ

  • 4. Data: 2002-03-28 11:37:17
    Od: "CHODPOL" <c...@w...pl>

    Chyba sie nie zrozumielismy.
    Istnieją dwa rodzaje faktur: faktura celna i faktura VAT, które różnią się
    tylko tym że ta pierwsza nie ma wyliczenia waluta x kurs = netto zł, stawka
    vat 0% czyli ileś tam zł brutto. Bo te wyliczenia nie sa potrzebne dla
    naszego odbiorcy (ani dla urzędu celnego). Faktura VAT ma ten sam nr i te
    same dane plus wspomniane wyżej wyliczenia (zgodnie z właściwościami faktury
    VAT). I nie ma tu żadnego podwójnego numerowania czy różnicy w polu 44 SAD.
    Jest to normalna praktyka firm eksportujących (a w kilku pracowałem, tylko
    ze tam kontrahent życzył sobie przesyłania faktur pocztą niezależnie od tych
    dostarczanych razem z towarem). Wobec powyższego ponawiam pytanie: czy jest
    obowiązek wysyłania faktury VAT oryginał do odbiorcy zagranicznego? Bo jesli
    nie to znaczy że księgowość w mojej firmie powinna mieć oryginał.

    Pozdrawiam
    Wilbert

  • 5. Data: 2002-03-28 18:11:53
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    "CHODPOL" <c...@w...pl> wrote:
    > Chyba sie nie zrozumielismy.

    Dokładnie tak.

    > Istnieją dwa rodzaje faktur: faktura celna i faktura VAT

    Jaki przepis na to zezwala? Możesz sobie tak robić,
    zabraniać nie będę :-). Kłopoty będziesz miał TY.
    (proponuję zapoznać się wątkiem: Art. 33 ust.1 ustawy o VAT,
    poczujesz wtedy "smak" podwójnych faktur; pewnie się
    wykaraskasz, bo logika gdzieś w tym być musi, tylko droga do niej
    bardzo zawiła i kosztowna)

    Pozdrawiam

    CEZ

  • 6. Data: 2002-03-28 18:20:00
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

> [...]
    > vat 0% czyli ileś tam zł brutto. Bo te wyliczenia nie sa potrzebne
    dla
    > naszego odbiorcy (ani dla urzędu celnego).

    To daj odbiorcy fakturę bez tych wyliczeń.
    Te mnożniki możesz sobie zrobić na odwrocie.

> [...]
    44 SAD.
    > Jest to normalna praktyka firm eksportujących

    To nie jest normalna praktyka.

    Wobec powyższego ponawiam pytanie: czy jest
    > obowiązek wysyłania faktury VAT oryginał do odbiorcy zagranicznego?

    Taki sam obowiązek jak do krajowego odbiorcy.

    CEZ