  • 11. Data: 2007-09-19 13:18:59
    Temat: Re: Faktura bez nr NIP dla Rady Rodziców
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Jacek wrote:

    > http://www.abc.com.pl/serwis/du/2007/0542.htm
    > atr 53 i kolejne

    O, widzisz.
    Czyli mamy po kolei:
    - RR jest określona ustawowo (a to jednak inna "waga" niż rozporządzenie
    ministra, niezależnie czy jest nim p. Giertych czy kto inny)
    - RR w zakresie swoich czynności nie ma czynności opodatkowanych.

    IMVHO - NIP nie potrzebuje.
    Zaraz podyskutuję z Samotnikiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2007-09-19 13:53:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Sep 2007, Samotnik wrote:

    > Ustawa o ewidencji podatników mówi, że jednostki organizacyjne niemające
    > osobowości prawnej mają mieć NIP, o ile na podstawie odrębnej ustawy są
    > podatnikami. Ustawa o systemie oświaty o tym nie mówi.

    Nie chce mi się szukać jak się takie zwodzenie czytającego po łacinie
    nazywa :) ale zaciemniłeś skutecznie.
    Przecież to *nie ustawa powołująca podmiot* określa czy dany podmiot jest
    podatnikiem, lecz *ustawa podatkowa*!

    To, czy RR, wspólnota mieszkaniowa lub też SC staną się podatnikami,
    zależy wyłącznie od tego, czy dokonają czynności, w których *któraś*
    ustawa podatkowa określi ich jako podatników!

    Popatrz na to tak: czy Kodeks Cywilny określa SC jako podatnika?
    A czy ustawa o własności lokali określa wspólnotę mieszkaniową
    jako podatnika?
    Nie?
    No nie :)
    Bo rzeczone podmioty podatnikiem staną się np. na mocy ustawy o VAT,
    *JEŚLI* dokonają czynności, które spowodują podleganie pod tę
    ustawę. Albo na mocy ustawy o PCC. Albo którejś innej.

    Problemem jest, czy rada rodziców może dokonać takiej czynności,
    która podlega *jakiemuś* podatkowi.
    Bo np. zakup rzeczy jest opodatkowany PCC (znaczy kupujący jest
    podatnikiem), a RR ma w zakresie czynności "wydatkowanie
    funduszy".
    Tyle, że problemem może być określenie kto kupuje :)
    IMO - RR (jednak) nie jest kupującym, jak wydaje fundusze to
    albo na rzecz szkoły, albo na rzecz rodziców.

    Może to ktoś skomentować?

    > Zatem rada rodziców nie może uzyskać NIPu.

    A to jest możliwe :) - znaczy *być może* żaden z podatków nie
    przewiduje opodatkowanie tego, czym zajmuje się RR :),
    a główną przeszkodą jest fakt, iż opodatkowana jest *strona*
    czynności cywilnoprawnej.
    Więc jeśli RR nie może być stroną...

    > Fakturę VAT jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej
    > można wystawić, o ile ma ona NIP. Rozporządzenie w sprawie faktur mówi
    > jasno, że bez NIPu wolno jedynie konsumentowi, osobie fizycznej.

    Rozporządzenie nie może "stać nad ustawą".
    Minister NIE MOŻE ograniczać praw podmiotów (wcale) ani zwalniać
    z obowiązków które nakłada ustawa.

    A taki obowiązek ISTNIEJE.

    Cytuję:
    +++
    Art. 106
    1. Podatnicy, o których mowa w art. 15, sš obowišzani wystawić fakturę
    stwierdzajšcš w szczególnoœci dokonanie sprzedaży, datę dokonania
    sprzedaży, cenę jednostkowš bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i
    kwotę podatku, kwotę należnoœci oraz dane dotyczšce podatnika i nabywcy, z
    zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
    4. Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie majš obowišzku wystawiania
    faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzšcym
    działalnoœci gospodarczej. Jednakże na żšdanie tych osób podatnicy sš
    obowišzani do wystawienia faktury.
    ---

    Tyle.
    MAJĄ OBOWIĄZEK WYSTAWIĆ.
    I wystawić *nabywcy*, niezależnie czy jest on podatnikiem czy nie!
    Jedyne zwolnienie z obowiązku, to sprzedaż OF.

    Postawiłem już w poprzednim poście tezę, że możliwym jest iż RR
    nie jest "nabywcą", znaczy kupuje *dla* szkoły (i na fakturze powinny
    być dane szkoły) lub *dla* rodziców (i na f-rze powinny być dane
    rodziców).

    Przyznaję że nie chce mi się przebijać przed całą ustawę podaną
    przez Jacka, bo z RR styczności nie mam, ale jak tak patrzę
    po ograniczeniach to mi wychodzi tylko takie.

    Czyli że *jeśli* faktury dla RR nie można wystawić, to tylko
    dlatego że nie jest nabywcą. Nie ma prawa nic kupić, mimo
    że ma prawo "wydawać fundusze", absurd, nie? :)

    > Jednym słowem - nie jest możliwe wystawienie faktury VAT dla waszej rady
    > rodziców. Koniec kropka.

    Jak wyżej - to jest możliwe, a to z takiego powodu że RR być może nie
    ma prawa zaciągania zobowiązań, więc nie mogłaby z p. widzeniu prawa
    cywilnego być kupującym (nie i już).
    Ale nie z powodu nie bycia podatnikiem!

    > Musi być zamknięty katalog podmiotów, którym można
    > fakturę wystawić, bo inaczej można byłoby wystawić fakturę dla krzesła albo
    > słonia.

    Zgoda, ale ten katalog jest określony w ten sposób:
    - ustawa o VAT nakazuje wystawienia f-ry przy sprzedaży *dla kupującego*
    - ustawa o VAT zapodaje listing czynności nazywanych "sprzedażą",
    które w przypadku rzeczy sprowadzają się do cywilnoprawnego znaczenia
    "sprzedaży" *lub* rozporządzenia równoważnego (przekazania na mocy
    orzeczenia sądu itp), które *również* będą dotyczyć tego co niżej
    - Kodeks Cywilny określa co to jest "umowa sprzedaży" i przy okazji
    wynika z niego, że "kupujący" (jako strona) musi mieć zdolność do
    zaciągania czynności prawnych (m.in do "bycia właścicielem" jak
    kto woli).

    Przykładem takiego podmiotu, który osobowości *nie ma*, a zdolność
    do zaciągania zobowiązań *ma* - jest wspólnota mieszkaniowa!
    I... i tu jest zagwozdka.
    Wspólnota *może* ale *nie musi* mieć NIP!

    I figa prawda, że ktoś może odmówić wspólnocie prawa do żądania
    faktury zakupu tylko dlatego, że nie ma ona NIP i że minister
    sobie tak wymyślił!
    Jest "ustawowa zdolność do zaciągania zobowiąząń"? - jest.
    Jest *ustawowy* obowiązek wystawienia f-ry *kupującemu*, kimkolwiek
    by kupujący nie był? Jest.
    No to...
    IMO - minister przekroczył uprawnienia z art.106.8
    Jak już pisałem - nie będę "ćwiczył" głównie z tego powodu, że
    mojej wspólnocie nie chce występować się jako "jednostka",
    bo o REGON trzeba by wystąpić i w razie jakichś zmian oznaczałoby
    to latanie po urzędach z "aktualizacją".

    > Chociaż w sumie, co to komu by przeszkadzało? :)

    :)

    > Pytanie jest inne - po co wam tam faktura? Prawdopodobnie gdyby rady rodziców
    > miały obowiązek coś dokumentować przed organami podatkowymi, to musiałyby mieć
    > NIP i wówczas można byłoby fakturę wystawić.

    *Z tym* się zgadzam.
    Prawdopodobnie w rzeczonym przypadku RR chce mieć "dowód wydania
    pieniędzy", a problemem jest pytanie "czy RR może być kupującym".

    Jak na mój gust - skoro w ustawie nie widzę (może nie dość dokładnie
    czytałem) żeby miała prawo zaciągania zobowiązań, to *nie* może,
    czyli faktury *ma prawo* żądać, ale w imieniu podmiotu na rzecz
    którego występuje!

    > Rozwiązaniem jest otrzymanie faktury na osobę fizyczną - jednego z rodziców
    > i następnie przekazać rzecz, której zakup ta faktura dokumentowała, jako
    > dobrowolną składkę tegoż rodzica. Może razem z fakturą.

    E tam, na łatwiznę idziesz ;)

    Pytanie: skoro RR nie jest "samodzielnym organem", to pytanie czyim
    organem jest?
    Teza: organem szkoły.
    Kto przeciw?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2007-09-19 14:18:13
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 19.09.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

    > Nie chce mi się szukać jak się takie zwodzenie czytającego po łacinie
    > nazywa :) ale zaciemniłeś skutecznie.
    > Przecież to *nie ustawa powołująca podmiot* określa czy dany podmiot jest
    > podatnikiem, lecz *ustawa podatkowa*!

    Masz 100% rację, fakt.

> [...]
    > I wystawić *nabywcy*, niezależnie czy jest on podatnikiem czy nie!
    > Jedyne zwolnienie z obowiązku, to sprzedaż OF.

    No tak. Ale muszą wystawić fakturę z błędem, jeśli to nie jest osoba fizyczna
    i brakuje NIPu. Ewidentny błąd w prawie. Można wystawić paragon, odmówić
    faktury na RR i powiedzieć, że w sklepie była osoba fizyczna przecież, a
    że nie była w stanie dostarczyć NIPu, więc nie było podstawy do wystawienia
    faktury NIE na osobę fizyczną nieprowadzącą DG...

    Inna sprawa - co to jest "organizacja nieposiadająca osobowości prawnej"
    (czy jak to tam było w rozporządzeniu o fakturach)? Czy jak pójdę do
    monopolowego i zażądam faktury za alpagę na nasze, co prawda nigdzie nie
    zarejestrowane, ale jednak powołane na to popołudnie Ławkowe Towarzystwo
    Przyjaciół Taniego Wina, to też mają obowiązek wystawić?

    > *Z tym* się zgadzam.
    > Prawdopodobnie w rzeczonym przypadku RR chce mieć "dowód wydania
    > pieniędzy"

    Ano, pewnie ktoś chce się upewnić, że rodzic załatwiający sprawę faktycznie
    wydał powierzoną mu forsę na to, a nie poszedł za to na piwo.

    > E tam, na łatwiznę idziesz ;)

    E, skąd wiesz, a nuż się okaże, że taki 'aport' musi podlegać jakiejś
    wycenie, najlepiej przez biegłego itd itp :) No i jeśli to byłaby jakaś
    znaczniejsza suma, większa od składki, to trzeba byłoby najpierw przekazać
    kasę z funduszu RR temu rodzicowi. A to już albo darowizna, albo pożyczka,
    albo depozyt, albo działalność gospodarcza polegająca na załatwianiu spraw w
    imieniu... organu, czy za co tam tę RR uznamy :)

    Oj, nie zaczynaj trudnej dyskusji :)
    --
    Samotnik
    http://www.pachnidelko.pl/

  • 14. Data: 2007-09-19 15:17:54
    Od: "ianus" <U...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek" <m...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jacek

    Oświata jest zawsze na granicy prawa - czasem trudno dojśc po której
    stronie...
    Niektórzy stosują rozwiązanie polegające na tym, że dla RR wystawia się
    fakturę na szkołe - szkoła zazwyczja NIP posiada.

    JS

  • 15. Data: 2007-09-19 22:31:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > No tak. Ale muszą wystawić fakturę z błędem, jeśli to nie jest osoba fizyczna
    > i brakuje NIPu. Ewidentny błąd w prawie.

    Zgoda. Minister przedobrzył, nie przewidując takiej możliwości.
    Z góry zaznaczam, że tezę iż RR tak czy siak nie może nic kupić uważam za
    wysoce prawdopodobną, z braku znalezienia podstaw do możliwości zaciągania
    zobowiązań.
    Ale na przykładzie tworów które *mogą*...

> [...]
    > zarejestrowane, ale jednak powołane na to popołudnie Ławkowe Towarzystwo
    > Przyjaciół Taniego Wina, to też mają obowiązek wystawić?

    Tu mam zgryz :)
    Podejrzewam, że w rachubę wchodzą wszelkie "...jednostki
    organizacyjne...", które mają taki status wynikający z ustawy.
    Zastrzegam ze gdybam.
    Z drugiej strony, sprzedawca przecież nie jest w stanie za każdym razem
    weryfikować prawdziwości podawanych danych.
    No i może powołując się na ustawę o statystyce publicznej chcieć REGONu
    owego ŁTPTW :)

    > Ano, pewnie ktoś chce się upewnić, że rodzic załatwiający sprawę faktycznie
    > wydał powierzoną mu forsę na to, a nie poszedł za to na piwo.

    No i w tym momencie mamy odpowiedź: ktoś.
    Ten "ktoś" jest osobą, upoważnioną do weryfikacji przedstawiciela lub
    pełnomocnika :) (tego, co to "poszedł kupić").

    > E, skąd wiesz, a nuż się okaże, że taki 'aport' musi podlegać jakiejś
    > wycenie, najlepiej przez biegłego itd itp :)

    Obstawiam, że nie :)
    Przecież jest ustawowy zapis o zakresie czynności RR - i jest tam
    o wydawaniu pieniędzy "zgodnie z regulaminem zgodnym z" czy jakoś tak.
    W tym momencie wykonawca jest "legalnym" pośrednikiem, znaczy owo
    pośredniczenie nie ma charakteru usługi, lecz realizacji uprawnienia
    ustawowego :)

> [...]
    > kasę z funduszu RR temu rodzicowi. A to już albo darowizna, albo pożyczka,

    Depozyt prawidłowy i tak nie podlega pod opodatkowanie :)
    A jak idzie o "zlecenie", to IMHO j.w. ("realizacja ustawowo określonego
    zadania").

    > albo działalność gospodarcza polegająca na załatwianiu spraw
    > w imieniu... organu, czy za co tam tę RR uznamy :)

    Będę bronił tezy że nie :)

    > Oj, nie zaczynaj trudnej dyskusji :)

    Ktoś musi ;) (zacząć).

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2007-09-23 07:56:02
    Temat: Odp: Faktura bez nr NIP dla Rady Rodziców
    Od: "barba" <n...@n...nic.pl>

    Dlaczego w tym kraju nic nie może być proste i jasne ??????
    ciekawe czy jest jeszcze jakieś państwo, gdzie najprostsze sprawy stają się
    nierozwiązywalnymi prawnie problemami.