  • 31. Data: 2012-05-13 16:38:20
    Temat: Re: FV w PDF
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    > Aby zapewnic sobie odczepienie się USu w stanie prawnym, który był na
    > dany moment dosc jasno okreslony (AFAIR wyrokiem NSA).
    > W każdym razie fakt, że polskie rozporzadzenie stanowi nadużycie
    > wobec regulacji z dyrektywy nie stanowił (już wtedy) tajemnicy.

    Pytałam, po co ktoś miałby modyfikować otrzymaną fakturę.

    > Po prostu USy, w oparciu o polskie rozporzadzenie, w interpretacjach
    > jasno pisały że nie uznaja prawidłowosci faktur wystawionych inaczej
    > niż "papierowo" *lub* z certyfikowanym podpisem elektronicznym.

    Ale certyfikowany podpis czy generalnie wystawienie i przesłanie faktury
    w sposób gwarantujący integralność to problem wystawcy a nie odbiorcy.

    N.

  • 32. Data: 2012-05-14 00:29:57
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 13.05.2012 16:38, Nixe pisze:

    > Pytałam, po co ktoś miałby modyfikować otrzymaną fakturę.

    To jest bardzo dobre pytanie. Pewnie odnośne służby skarbowe i ogólnie
    ludzie którzy stoją za przepisami o fakturach, sądzą że faktury
    elektroniczne byłyby masowo modyfikowane w celu wykonywania ogromnych
    przekrętów na VAT

    > Ale certyfikowany podpis czy generalnie wystawienie i przesłanie faktury
    > w sposób gwarantujący integralność to problem wystawcy a nie odbiorcy.

    Problem obu. Bo żeby fakturę można było odliczyć, musi być fakturą. A wg
    poprzednich przepisów faktura była fakturą tylko kiedy była ta cała
    gwarancja integralności.

    p. m.

  • 33. Data: 2012-05-14 00:48:06
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-14 00:29, m wrote:

> [...]
    > ludzie którzy stoją za przepisami o fakturach, sądzą że faktury
    > elektroniczne byłyby masowo modyfikowane w celu wykonywania ogromnych

    Nie wiem czy coś sądzą, wiemy w jakim modelu uchwalane są przepisy, coś
    się zmieni dla kogoś w jednej ustawie, zapomni w 5ciu innych i jest to
    co jest.. jakaś przypadkowa wypadkowa.

    Co za sztuka zrobić sobie dowolny wydruk na podobieństwo otrzymanej
    faktury z innymi kwotami?

    > Problem obu. Bo żeby fakturę można było odliczyć, musi być fakturą. A wg
    > poprzednich przepisów faktura była fakturą tylko kiedy była ta cała
    > gwarancja integralności.

    Abstrahujac od przeszłości, czy mogę kontrahentowi *teraz* oficjalnie
    wysłać fakture w PDF?

  • 34. Data: 2012-05-14 02:08:34
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-05-14 00:48, Rafal Lukawski wrote:
    > Abstrahujac od przeszłości, czy mogę kontrahentowi *teraz* oficjalnie
    > wysłać fakture w PDF?

    Nie to, żebym nie doceniał uroku pdf-owego flejmu na grupie, ale czy
    miałeś szansę rzucić okiem do rozporządzenie Ministra Finansów z 17
    grudnia 2010 w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej [...]?

    Jest nieźle wypozycjonowane w google, tak więc ze znalezieniem nie
    powinno być kłopotu i po przeczytaniu wszystko będzie jasne.

    Piotrek

  • 35. Data: 2012-05-14 02:16:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-05-13 16:38, Nixe wrote:
    > Ale certyfikowany podpis czy generalnie wystawienie i przesłanie faktury
    > w sposób gwarantujący integralność to problem wystawcy a nie odbiorcy.

    Poniekąd tak. Do momentu, kiedy uregulujesz należność na *podmieniony* w
    fakturze numer rachunku.

    Piotrek

  • 36. Data: 2012-05-14 06:20:28
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-14 02:08, Piotrek wrote:

    Flame bierze się z tego, że ludzie nie potrafią jednoznacznie i
    *precyzyjnie* odpowiedzieć. Pytanie zadałem celowo ze względu na
    niekończące się wywody odnośnie uwarunkowań prawnych i historycznych.
    zaś odpowiedź powinna być prosta (jeżeli ktos ja zna).

  • 37. Data: 2012-05-14 08:38:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 May 2012, Nixe wrote:

    > Pytałam, po co ktoś miałby modyfikować otrzymaną fakturę.

    Mnie?
    Odpowiedz jest prosta: nie wiem.
    Ministra pytaj (ówczesnego, nawet nie wiem który to był).
    Minister zapisał co zapisał, USy wydały oficjalne stanowisko
    (o PDFach) że "takie cos nie jest faktura" i tyle.
    Od lat piszę, że używanie wobec faktury (bez względu na formę)
    pojęć "oryginał" i "kopia" to nieporozumienie (powinien być
    "egzemplarz" i już, setka jednakowych egzemplarzy w niczym
    nie zmienia tresci na f-rze).

    > Ale certyfikowany podpis czy generalnie wystawienie i przesłanie faktury
    > w sposób gwarantujący integralność to problem wystawcy a nie odbiorcy.

    "m" wyjasnił.

    pzdr, Gotfryd

  • 38. Data: 2012-05-14 08:50:58
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-05-14 09:44, m wrote:
    > Odpowiedź nie jest prosta. Rozporządzenie w sprawie faktur chyba
    > niewiele zmieniło w sprawie, zaś zmieniły wyroki NSA. A więc przepisy
    > się nie zmieniły, tylko zmieniło się orzecznictwo. [...]

    IMHO błądzisz

    > [...] prosto nie da się
    > odpowiedzieć "jest tak a tak".

    Zwłaszcza bez przeczytania powołanego rozporządzenia ;-)

    Piotrek

  • 39. Data: 2012-05-14 09:03:11
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-05-14, m <m...@g...com> wrote:

    [...]

    > Odpowiedź nie jest prosta. Rozporządzenie w sprawie faktur chyba
    > niewiele zmieniło w sprawie, zaś zmieniły wyroki NSA. A więc przepisy
    > się nie zmieniły, tylko zmieniło się orzecznictwo. A jako że
    > orzecznictwo w PL na pstrym koniu jeździ, to i prosto nie da się
    > odpowiedzieć "jest tak a tak".

    Po wyroku NSA rozporządzenie jest zmienione o tyle, że nie ma wymogu
    zapewnienia integralności *tylko* metodami preferowanymi przez fiskusa
    (kwalifikowany podpis elektroniczny, czy EDI). Nie zmienia to jednak
    obowiązków w zakresie zapewniania integralności, ale można teraz użyć
    mniej kosztownych metod.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 40. Data: 2012-05-14 09:12:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 May 2012, Rafal Lukawski wrote:

    > Flame bierze się z tego, że ludzie nie potrafią jednoznacznie i *precyzyjnie*
    > odpowiedzieć.

    Nie wiem jak "ludzie", ale ja swoja czesc flame'a sprowadziłem
    do podważenia oczywistej niespójnosci w tezie (że "skoro f-ra nie
    wymaga podpisu to można wysyłać w PDFie").
    Ta teza jest i pozostanie nieprawdziwa, bez względu na to, czy
    w danej chwili f-ry w PDFie można wysyłać czy nie.

    > Pytanie zadałem celowo

    Dopiero 14. maja ;)

    Wracajac do Twoich pytań:

    > Co za sztuka zrobić sobie dowolny wydruk na podobieństwo otrzymanej
    > faktury z innymi kwotami?

    Żadna.
    Dlatego minister chce w razie czego wiedzieć, kogo może wsadzić[1]
    czy to za sfałszowanie, czy za "umożliwienie sfałszowania przez
    osoby trzecie". Cos w stylu mandatu za "niewskazanie" kierujacego
    który przekroczył prędkosc.

    > Abstrahujac od przeszłości, czy mogę kontrahentowi *teraz* oficjalnie
    > wysłać fakture w PDF?

    Masz talent do rozpętywania flejmów ;)

    Na jakies 99,98% zapomniałes o jakims drobiazgu.
    Zapomniałes zaznaczy *JAK* ja wysle ;)

    To ja może rozwinę: f-rę papierowa można dostarczyc jakkolwiek, poczty,
    kuriera i psa z teczka przy obroży nie wyłaczajac.
    F-ry elektronicznej, IMO wg litery przepisu, zupełnie dowolnym
    protokołem wysyłac nie wolno.
    Jesli więc jest taka możliwosc, że wysyłka nastapi mailem, a po drodze
    ktos nie zablokował SMTP na rzecz wersji uwierzytelnianych, w razie
    oszustwa dokonanego przez "niewiadomokogo" nadawca naraża się tak
    jak napisała Nixe ("zasadniczo" to tylko on odpowiada).

    Dodam z przezornosci procesowej, że jesli tak się głupio zdarzy,
    że przy f-rze "120zł za internet" u nabywcy znajdzie się faktura
    na 12000 zł :P, ale faktyczny przelew był na 120zł, to raczej nikt
    nie przyjmie że to sprzedawca fałszował dokumenty :>
    Niemniej, *formalnie* to sprzedawca ma obowiazek zapewnienia
    odbiorcy "integralnosci" danych.

    Jesli wysyła maila z własnego serwera po SMTP albo z darmowego
    serwera "nie wiem czego oni tam używaja", to oczywiscie gwarancji
    dać nie może, w szczególnosci na to, że program mailowy
    odbiorcy nie podkreslił mu na migajaco pomarańczowo że adres
    "from" nie pokrywa się z identyfikacja DNS IP nadawcy.
    *FORMALNIE* nadawca za to odpowiada.

    Jak tego samego PDFa można sciagnac tylko podajac identyfikator
    i hasło, to do najbliższego scrackowania serwerów :> warunek
    "autentycznosci i integralnosci" jest spełniony.

    Krótko mówiac: generalnego zakazu wysyłania mailem nie widać.
    Ale to nie to samo, co generalna "waznosc urzędowa" takiego
    wysłania. Udowodnij, że cała droga była zabezpieczona sumami
    kontrolnymi i wymogiem logowania, a jestes "czysty".

    pzdr, Gotfryd