  • 21. Data: 2012-05-12 21:10:07
    Temat: Re: FV w PDF
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2012-05-12 18:38, Rafał Łukawski pisze:

    > Uciążliwa jest różnorodność tych systemów, specjalne numery klientów,
    > mniej lub bardziej wymyślne wymogi co do haseł

    No może być to po trosze upierdliwe, ale bez przesady. Jak masz kilka
    kont w banku, to też musisz się poświęcić i zapamiętać kilka loginów czy
    haseł.
    Bardzo często zresztą można spokojnie zamówić przesłanie e-faktury na
    maila.

    > i na koniec fikuśne interfejsy.

    Ale jakie interfejsy? Co konkretnie masz na myśli, bo ja dostaję
    miesięcznie dziesiątki e-faktur i jakoś kompletnie nie zauważyłam
    problemów. A wręcz odwrotnie - w końcu mam je u siebie od razu po
    wystawieniu, bez liczenia na łaskę czy nie łaskę Poczty Polskiej.

    > Jest to po prostu niewygodne - żyjąc w PRLu wolałbym więc FV
    > papierową.

    Nie ma zakazu wystawiania faktur papierowych. Co więcej - aby otrzymywać
    e-fakturę, to Ty, jako odbiorca musisz wyrazić zgodę.

    N.

  • 22. Data: 2012-05-12 22:51:00
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Nixe wrote:
    > Jakież to specyficzne oprogramowanie jest do tego potrzebne?

    takie, które nie pozwalało ci zmienić treści faktury pomiedzy wystawcą a
    drukarką.
    PDF takiej gwarancji nie daje.

  • 23. Data: 2012-05-12 23:31:21
    Od: Nixe <n...@n...pl>

    W dniu 2012-05-12 22:51, witek pisze:

    > takie, które nie pozwalało ci zmienić treści faktury pomiedzy wystawcą a
    > drukarką.

    No ale jakie konkretnie? Nie instalowałam nigdy żadnego dodatkowego
    oprogramowania, które uniemożliwia mi dokonywanie modyfikacji na
    otrzymanych fakturach*. Ciekawa więc jestem, co to za oprogramowanie i
    dlaczego w dodatku - zdaniem Rafała - inne w zależności od wystawiającej
    faktury firmy.

    > PDF takiej gwarancji nie daje.

    Wow. To jakim cudem już od dłuższego czasu krążą w Polsce e-faktury
    przesyłane mailowo właśnie w PDFach i są w pełni honorowane zarówno
    przez obie strony jak i przez fiskusa?

    *pomijam już pytanie - po kija ktoś miałby to robić? Czyżby kontrole
    krzyżowe przestały mieć już rację bytu?

    N.

  • 24. Data: 2012-05-12 23:42:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 May 2012, Rafał Łukawski wrote:

    > 6 letniego realnego przedawnienia.

    Miałem na mysli fakturę ze stycznia :>
    (a przedawnienie dochodowego startuje w styczniu 2 lata pózniej).

    > Są jednak znane sytuacje, gdy aparat skarbowy niszczy firmy, które działają
    > zgodnie z prawem, więc szukanie tu dziury w całym dla wystawców pojedynczych
    > FV nie ma sensu - darmozjad z US nie zrobi na tym premii.

    Ale może na lżej strawnym przykładzie testować, czy ma sens zabrać się
    za grube ryby.
    O ile pamiętam, w "sprawie freeware" nie chodziło ani o jakis koncern
    ani o miliardowe kwoty, wot "równowartosc office", ile z tego może być
    podatku?

    > Chętnie zapoznam się z wyrokami sądów, które rzeczywiście ukarały wystawców
    > faktur za przesyłanie ich w formie elektronicznej

    AFAIR NSA przeciwnie, wytykał USom niedoczytywanie przepisów unijnych ;)

    > (powiedzmyw przeciągu ostatniego roku).

    Nie, w tym okresie już były wdrożone pewne "zmiany na lepsze", nie
    dam głowy czy wszystkie, ale na pewno istotna częsc.
    Jeszcze raz przypomnę: nie czepiłem się stanu dzisiejszego, czepiłem
    się *argumentacji* (ta była błedna i pozostaje błedna, bo prawidłowosc
    f-ry nie zależy od przekazania tresci, a od tego co w danej chwili "stan
    prawny" uznaje za fakturę).
    Poprzednio taka argumentacja narażała na scięcie z US, teraz po prostu
    rozmija się z meritum problemu.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2012-05-12 23:55:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 May 2012, Nixe wrote:

    > No ale jakie konkretnie? Nie instalowałam nigdy żadnego dodatkowego
    > oprogramowania,

    Ja też. I na wieloryby nie polowałem ;)

    > które uniemożliwia mi dokonywanie modyfikacji na otrzymanych
    > fakturach*
    [...]
    > *pomijam już pytanie - po kija ktoś miałby to robić?

    Aby zapewnic sobie odczepienie się USu w stanie prawnym, który był na
    dany moment dosc jasno okreslony (AFAIR wyrokiem NSA).
    W każdym razie fakt, że polskie rozporzadzenie stanowi nadużycie
    wobec regulacji z dyrektywy nie stanowił (już wtedy) tajemnicy.

    > Czyżby kontrole krzyżowe przestały mieć już rację bytu?

    Kontrole krzyżowe nic do tego nie maja.

    Po prostu USy, w oparciu o polskie rozporzadzenie, w interpretacjach
    jasno pisały że nie uznaja prawidłowosci faktur wystawionych inaczej
    niż "papierowo" *lub* z certyfikowanym podpisem elektronicznym.
    Problemami groziło to dopiero pózniej.
    Nie dlatego, że "nie dało się kontrolować", dlatego że USy stwierdzały
    "nie jest zgodnie z rozporzadzeniem, TUP", tyle.

    A z dyrektyw wynikało, że wcale nie jest wymagany podpis elektroniczny,
    lecz wystarczy "zagwarantowanie integralnosci".
    Zapodanie kontrolerowi takiej "integralnej" faktury z tekstem
    "proszę udowodnić, że to nie zapewnia integralnosci", dawało
    cos w okolicach 100% pewnosci odczepienia się od uwagi "ale
    ta faktura nie ma certyfikowanego podpisu".
    Żeby jasnosc była - nie miałem stycznosci.
    Kontrahenci woleli "papier" :>

    pzdr, Gotfryd

  • 26. Data: 2012-05-13 00:30:37
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-12 20:19, Gotfryd Smolik news wrote:

    > Hm... nie jarzę o co idzie z ta "mała szkodliwoscia".

    > A gdzie tam "nie ma".
    > Tylko nakład pracy spory, więc przeprowadzenie takiego sledztwa
    > rzeczywiscie jest nieprawdopodobne.

    No i w tym rzecz.

    > No i na razie nikt nie złamał mechanizmów współczesnego kodowania
    > danych o wydruku, a CIA się sama nie pochwali :> (w starych drukarkach
    > był zbyt prymitywny, żeby w końcu ktos go nie rozgryzł).
    > Nie oznacza to, że jest niemożliwe przed upływem efektywnie
    > 7-letniego przedawnienia.
    > Jesli przypadkiem nie wiesz o czym piszę, to po przeczytaniu
    > "popularnych informacji prasowych" nie wpadnij czasem na pomysł
    > ze sobie częsc wydruku odetniesz, bo to tak nie działa :)

    6 letniego realnego przedawnienia.

    Przesłanie PDF'u to zaoszczędzenie na papierze, znaczku i godzinnych
    kolejkach na poczcie lub skorzystaniu z kuriera, więc faktycznie skarb
    państwa traci.

    Są jednak znane sytuacje, gdy aparat skarbowy niszczy firmy, które
    działają zgodnie z prawem, więc szukanie tu dziury w całym dla wystawców
    pojedynczych FV nie ma sensu - darmozjad z US nie zrobi na tym premii.

    Ok. masowych wystawców to może interesować - zakwestionowanie milionów
    FV, to już są realne koszty.

    Chętnie zapoznam się z wyrokami sądów, które rzeczywiście ukarały
    wystawców faktur za przesyłanie ich w formie elektronicznej (powiedzmyw
    przeciągu ostatniego roku). Jako, że nie jestem z branży, byłbym
    wdzięczny za podanie namiarów.

  • 27. Data: 2012-05-13 00:38:45
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-12 21:10, Nixe wrote:

    > No może być to po trosze upierdliwe, ale bez przesady. Jak masz kilka
    > kont w banku, to też musisz się poświęcić i zapamiętać kilka loginów czy
    > haseł.

    Wydaje mi się, że zależy od banku, mam kilka kont w jednym banku i do
    tego jeden login. Nie śledze bez potrzeby wszystkich e-interfejsów
    każdego banku w PL.

    > Bardzo często zresztą można spokojnie zamówić przesłanie e-faktury na
    > maila.

    No właśnie z tym jest problem. UPC Ci nie przyśle e-faktury. Musze
    dokładnie zapoznać się z umową by to ew. reklamować - wydaje mi się, że
    była zgoda na otrzymywanie na emaila, ale mogę się mylić.

> [...]
    > problemów. A wręcz odwrotnie - w końcu mam je u siebie od razu po
    > wystawieniu, bez liczenia na łaskę czy nie łaskę Poczty Polskiej.

    W jaki sposób masz u siebie? Porównując z interfejsem Java-UPC i różnymi
    loginami do dziesiątków kontrahentów, wydrukowanie wszystkiego (lub
    nawet zapisanie na dysku to co najmniej pare godzin klikania,
    wyszukiwania haseł etc.). To ma być ponoć jakieś ułatwienie?

    > Nie ma zakazu wystawiania faktur papierowych. Co więcej - aby otrzymywać
    > e-fakturę, to Ty, jako odbiorca musisz wyrazić zgodę.

    No to muszę zweryfikować w umowie, bo byłem święcie przekonany że będe
    *dostawał* je w postaci elektronicznej. Jeżeli dałem ciała, no cóż..
    moja wina.

  • 28. Data: 2012-05-13 00:42:16
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-12 22:51, witek wrote:

    > takie, które nie pozwalało ci zmienić treści faktury pomiedzy wystawcą a
    > drukarką.
    > PDF takiej gwarancji nie daje.

    Tyle, że wiele firm udostępnia u siebie faktury właśnie w PDF (nie
    wysyła ich do Ciebie). Ambaras w tym, że tak czy siak otrzymujesz PDF'a,
    tylko Ty się musisz bawić z interfejsami zamiast skorzystać z możliwości
    jakie wykorzystywane są legalnie na całym świecie (e-mail).

    Mi mniej czasu zabiera otwarcie koperty niż zabawa z klikaniem, hasłami
    i drukowaniem przy każdej firmie.

  • 29. Data: 2012-05-13 00:44:38
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2012-05-12 23:31, Nixe wrote:

> [...]
    > otrzymanych fakturach*. Ciekawa więc jestem, co to za oprogramowanie i
    > dlaczego w dodatku - zdaniem Rafała - inne w zależności od wystawiającej

    Tu się nie zrozumieliśmy - każda firma ma swój własny interfejs ze
    swoimi własnymi danymi do logowania. Gdy proceder przybiera masową skalę
    (kontrahenci nie wysyłają do siebie dokumentów, tylko je udostępniają),
    czas potrzebny na uzyskanie ich w formie elektronicznej niż czas
    potrzebny na uzyskanie ich w formie papierowej (otwarcie koperty). Tak
    nie powinno być (jeżeli wogole mowimy o tym, ze e-panstwo ma cokolwiek
    ułatwiać).

  • 30. Data: 2012-05-13 01:06:41
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Nixe wrote:

    > No ale jakie konkretnie?

    takie które z serwera wystawcy faktury słało dane bezpośrednio na
    drukarke klienta.

> [...]
    > otrzymanych fakturach*. Ciekawa więc jestem, co to za oprogramowanie i
    > dlaczego w dodatku - zdaniem Rafała - inne w zależności od wystawiającej

    bo każda firma stosowała rozwiązania które jej wpadły w rękę.

    > Wow. To jakim cudem już od dłuższego czasu krążą w Polsce e-faktury
    > przesyłane mailowo właśnie w PDFach i są w pełni honorowane zarówno
    > przez obie strony jak i przez fiskusa?

    bo sie patrzenie fiskusa na faktury w pdf zmieniło.